AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #1 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg har pcos, å føler meg veldig alene om dette egentlig. Hadde faktisk aldri hørt om sykdommen før jeg fikk diagnosen, men legen sa at ca 7% (tror jeg) av alle kvinner har dette.. Vet ikke om noen andre som har dette, men det er vel kanskje ikke det folk snakker høyest om til andre.. Føler meg redd, jeg må leve med dette resten av livet, redd for cystene, det høres så skummelt ut.. selv om legen sa det ikke var farlig.. Livredd for å ikke kunne få barn.. Lei av kvisene å hår alle steder, føler jeg har gjort alt for å blit kvitt dette, men det er lite som hjelper.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinnwild Skrevet 4. oktober 2011 #2 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) På nhi.no står det: "PCOS rammer ca 5-6% av kvinner i befruktningsdyktig alder. Det er økt opphopning i enkelte familier, der mor eller søstre også kan ha tilstanden." Denne siden er dog ikke oppdatert de siste årene. Så det legen din sa høres ganske korrekt ut. Leser du kommentarene nederst i linken, så er det flere med pcos som får barn. Ikke ta dine sorger på forskudd, ta de som de kommer istedet. Lykke til Må nevne at her inne (KG) så er det flere med pcos, som sikkert ikke har alt for mye imot å dele erfaring og opplevelser rundt sykdommen. Red: Er pcos noe man må be om å få sjekket? Jeg har mange symptomer (hovedsakelig hårvekst, utenom overvekt(har bare 10kg for mye)), men har liksom ikke vært noe jeg har tatt opp med lege... Endret 4. oktober 2011 av spinnwild Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shirelle Skrevet 4. oktober 2011 #3 Del Skrevet 4. oktober 2011 Spis lavkarbo! det har funka for mange 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teqi Skrevet 4. oktober 2011 #4 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg har vel fire-fem venninner med sykdommen pluss meg selv. Så jeg kjenner "mange" med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miki Skrevet 4. oktober 2011 #5 Del Skrevet 4. oktober 2011 Det er mange som har sykdommen som ikke vet det har jeg blitt fortalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en sambis Skrevet 5. oktober 2011 #6 Del Skrevet 5. oktober 2011 Damen min har dette. Vektnedgang hjelper. Og når du har fått diagnose, så er det håp om å få hjelp med å unnfange barn, om det viser seg vanskelig. Damen min tok en type p-piller mot hårvekst , men tålte dem dårlig. Hun tar også noe mot insulinresistens. Hun fikk det gjennom hormonspesialist/endokrinolog etter henvisning fra fastlegen sin og gynekologen. Hun sliter med å lett få depresjoner og blir engstelig/får lett kontrollbehov, og ser da ting litt i svart/hvitt. Cystene er ikke skadelig i seg selv. Det er som når andre kvinner står på p-piller og egget som skulle løst seg ut ikke gjør dette. Men det bør behandles siden man skal forebygge andre tilstander som kan komme når kvinnen ikke har mens på normal måte. Det er altså en forstyrrelse i hormoner som gjør at menssyklusen ikke er som normalt.Men det er altså til hjelp å holde vekten stabilt på det som er normalvekt for en med din høyde og kroppstype. Damen går til ernæringsfysiolog, og spiser mat som ikke inneholder store mengder fett, hvitt mel og sukker. Hun trener endel.Hun drikker ikke brus, og ligger unna appelsinjuise, bananer, druer og tørket frukt pga sukkerinnholdet. Men ellers er det ikke noe stor krise å ha dette. Husk altså at med en diagnose, så stiller du lettere til å få hjelp med å unnfange, hvis det skulle bli et problem, når du ønsker deg barn i framtiden. Men det med hår har hun til sin sorg ikke fått noe mindre av. Så hun bruker voks i ansikt og på armene, og barberer seg på beina i dusjen og smører inn beina med mandelolje så huden skal være myk etter barbering. Jeg tror hun sliter endel med svetting under armene, sier hun iallefall selv. Men jeg vet ikke om det har med PCOS å gjøre. (Men jeg merker altså ikke noe til det med hårene, det er hun selv som ser det.) Jeg tror det hun syns er minst ok med det er at hun altså lett får depresjonsymptomer, og det er ikke så enkelt å få hjelp med dette av lege, siden det er ikke så mange almennpraktikere som er så dyktig på disse tingene som er hormonelt betinget. Nå driver hun og tester ut nattlysolje. Også får hun tørr skjede, så mye glidemiddel og lange forspill er vår venn. Det smarteste hun har gjort, sier hun er å komme til en flink gynekolog som skrev et skikkelig brev til fastlegen og at hun kom til endokrinolog(hormonspesialist) etter det. Poenget mitt er vel: Ikke vær redd systene og ikke vær redd å ikke år bar, Du har fått diagnose, og sa er hjelpen mye nærmere enn uten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2011 #7 Del Skrevet 5. oktober 2011 Damen min har dette. Vektnedgang hjelper. Og når du har fått diagnose, så er det håp om å få hjelp med å unnfange barn, om det viser seg vanskelig. Damen min tok en type p-piller mot hårvekst , men tålte dem dårlig. Hun tar også noe mot insulinresistens. Hun fikk det gjennom hormonspesialist/endokrinolog etter henvisning fra fastlegen sin og gynekologen. Hun sliter med å lett få depresjoner og blir engstelig/får lett kontrollbehov, og ser da ting litt i svart/hvitt. Cystene er ikke skadelig i seg selv. Det er som når andre kvinner står på p-piller og egget som skulle løst seg ut ikke gjør dette. Men det bør behandles siden man skal forebygge andre tilstander som kan komme når kvinnen ikke har mens på normal måte. Det er altså en forstyrrelse i hormoner som gjør at menssyklusen ikke er som normalt.Men det er altså til hjelp å holde vekten stabilt på det som er normalvekt for en med din høyde og kroppstype. Damen går til ernæringsfysiolog, og spiser mat som ikke inneholder store mengder fett, hvitt mel og sukker. Hun trener endel.Hun drikker ikke brus, og ligger unna appelsinjuise, bananer, druer og tørket frukt pga sukkerinnholdet. Men ellers er det ikke noe stor krise å ha dette. Husk altså at med en diagnose, så stiller du lettere til å få hjelp med å unnfange, hvis det skulle bli et problem, når du ønsker deg barn i framtiden. Men det med hår har hun til sin sorg ikke fått noe mindre av. Så hun bruker voks i ansikt og på armene, og barberer seg på beina i dusjen og smører inn beina med mandelolje så huden skal være myk etter barbering. Jeg tror hun sliter endel med svetting under armene, sier hun iallefall selv. Men jeg vet ikke om det har med PCOS å gjøre. (Men jeg merker altså ikke noe til det med hårene, det er hun selv som ser det.) Jeg tror det hun syns er minst ok med det er at hun altså lett får depresjonsymptomer, og det er ikke så enkelt å få hjelp med dette av lege, siden det er ikke så mange almennpraktikere som er så dyktig på disse tingene som er hormonelt betinget. Nå driver hun og tester ut nattlysolje. Også får hun tørr skjede, så mye glidemiddel og lange forspill er vår venn. Det smarteste hun har gjort, sier hun er å komme til en flink gynekolog som skrev et skikkelig brev til fastlegen og at hun kom til endokrinolog(hormonspesialist) etter det. Poenget mitt er vel: Ikke vær redd systene og ikke vær redd å ikke år bar, Du har fått diagnose, og sa er hjelpen mye nærmere enn uten. Glemte å si en ting til : Hun har opplevd at hun har tynnere hår på hodet enn mange andre jenter, og at hun mister forholdsvis mye hår hvis hun går opp i vekt. Så hun putter i seg vitaminer og passer vekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shirelle Skrevet 5. oktober 2011 #8 Del Skrevet 5. oktober 2011 Men alle med PCOS burde bare spise lavkarbo/lchf egentlig. Det er det beste for PCOS'ere. Hvis man er normalvektig kan man spise så mye som 70 g karbo per dag. Men er man overvektig bør man gå ned i vekt og derfor spise mindre karbo også. Lavkarbo gjør at kroppen produserer mindre testosteron = mindre pcos-symptomer Og det holder blodsukkeret stabilt, så man får gjerne mindre humørsvingninger og søtsug. Jeg er undervektig med pcos Så det kommer ikke alltid bare av overvekt, men gener. Og da er det ikke vekten som er problemet, men kostholdet. her er et forum for PCOS'ere: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #9 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har PCOS, har noen kilo for mye og følger ikke noen spesiell diett. Jeg har aldri hatt problemer i forhold til dette, merker ingenting i det daglige (har ikke humørsvinginger, økt hårvekst eller andre typiske PCOSsymptomer). Til tross for ustabil syklus har vi laget to barn helt på egenhånd og uten problemer. Noen er vel hardere rammet enn andre, men det er altså fint mulig å leve godt med PCOS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #10 Del Skrevet 5. oktober 2011 Takk for svar! Jeg vet at lavkarbo har hjulpet mange, men jeg klarer bare ikke maten Jeg har tidligere hatt spiseproblemer, er mye bedre av dette, men jeg er veldig kresen, og det er lite mat jeg liker, jeg klarer rett og slett ikke å få i meg denne lavkarbo maten.. Det er en sperre for meg som jeg ikke klarer og overkomme, så lavkarbo er ikke noe jeg kan klare. Men tusen takk for svarene deres TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shirelle Skrevet 5. oktober 2011 #11 Del Skrevet 5. oktober 2011 Man kan få medisiner mot pcos, Metformin er en av dem. Gjør et eller annet med insulinet i kroppen. Snakk med gynekolog Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå