Gå til innhold

Sutretråd for studenter!

Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det nok ikke så god pensumlitteratur 😳 Kan jeg spørre hva du studerer?

Anonymkode: 0d36f...6fd

Studerer en spesialisering innen matte. Pensumlitteraturen er svært god etter min mening. Jeg synes pensumlitteraturen er like god som den man må betale for. Egentlig bedre siden pensumlitteraturen er skreddersydd dette emnet og ikke inneholder mye ekstra kun for å kunne brukes på flest mulig studiesteder. 

Anonymkode: 3d0a9...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Studerer en spesialisering innen matte. Pensumlitteraturen er svært god etter min mening. Jeg synes pensumlitteraturen er like god som den man må betale for. Egentlig bedre siden pensumlitteraturen er skreddersydd dette emnet og ikke inneholder mye ekstra kun for å kunne brukes på flest mulig studiesteder. 

Matte-pensumlitteratur ER jo litt annerledes da. Er enig med deg her! Jeg har studert blant annet litteraturvitenskap og lærerutdanningen og så med skrekk for meg SLIK type pensum når du kommenterte. :bond: 

Lar uansett argumentene mine stå for humaniora og andre studier. 👍🏼 Men, ja, mattespesialiserte fag er noe annet :Nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 21.08):

Matte-pensumlitteratur ER jo litt annerledes da. Er enig med deg her! Jeg har studert blant annet litteraturvitenskap og lærerutdanningen og så med skrekk for meg SLIK type pensum når du kommenterte. :bond: 

Lar uansett argumentene mine stå for humaniora og andre studier. 👍🏼 Men, ja, mattespesialiserte fag er noe annet :Nikke: 

Ja, matte er annerledes. I matte kan pensum være på under 100 sider og referansene kan telles på en hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
On 3/19/2022 at 7:31 AM, AnonymBruker said:

Ja, matte er annerledes. I matte kan pensum være på under 100 sider og referansene kan telles på en hånd.

Minner meg på da jeg tok et mattekurs med pensum på under 100 sider og det var INGEN eksempler eller oppgaver med løsningsforslag. Det var kun teoremer. Spurte foreleseren om vi ikke kunne få noen eksempler slik det ble lettere å løse oppgavene. Da svarte foreleseren: Du trenger da ingen eksempler, eksempler er jo bare eksempler. Og da jeg spurte om det fantes alterntiv litteratur så svarte han: ja, men jeg tror ikke du har godt av det. 

Kurset ble enormt mye vanskeligere enn det trengte å være. 

Anonymkode: 49003...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker

Klør etter sensur og det er bare en uke siden eksamen.... Har aldri hatt så lite magefølelse før, det er et 15 sp fag og jeg er 45sp forsinket i løypa og helt avhengig av lånekassen. 

Var innom og sjekket karakterweb og strykprosenten er høy de siste årene. Har sikkert ikke negler igjen om to uker. 

Anonymkode: 6c5f4...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klør etter sensur og det er bare en uke siden eksamen.... Har aldri hatt så lite magefølelse før, det er et 15 sp fag og jeg er 45sp forsinket i løypa og helt avhengig av lånekassen. 

Var innom og sjekket karakterweb og strykprosenten er høy de siste årene. Har sikkert ikke negler igjen om to uker. 

Jeg er ikke i samme situasjon som deg, men jeg også synes det er helt grusomt å vente på sensur. Det gjelder uansett om jeg tror det har gått bra eller dårlig. Det virker som alle andre klarer å glemme av hele eksamenen helt til sensuren blir publisert. Jeg derimot klarer ikke å legge eksamenen bak meg før jeg har fått karakteren. I disse dager venter jeg på sensuren til bacheloren min som skal komme om et par uker, men jeg holder på å gå på veggen med seks uker sensurfrist. Tre uker er mer enn nok. Seks uker er helt grusomt. 

Anonymkode: a713a...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 16.30):

Minner meg på da jeg tok et mattekurs med pensum på under 100 sider og det var INGEN eksempler eller oppgaver med løsningsforslag. Det var kun teoremer. Spurte foreleseren om vi ikke kunne få noen eksempler slik det ble lettere å løse oppgavene. Da svarte foreleseren: Du trenger da ingen eksempler, eksempler er jo bare eksempler. Og da jeg spurte om det fantes alterntiv litteratur så svarte han: ja, men jeg tror ikke du har godt av det. 

høres ut som en utrolig merkelig foreleser... 

:bond: 

Anonymkode: 2a98d...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er ikke i samme situasjon som deg, men jeg også synes det er helt grusomt å vente på sensur. Det gjelder uansett om jeg tror det har gått bra eller dårlig. Det virker som alle andre klarer å glemme av hele eksamenen helt til sensuren blir publisert. Jeg derimot klarer ikke å legge eksamenen bak meg før jeg har fått karakteren. I disse dager venter jeg på sensuren til bacheloren min som skal komme om et par uker, men jeg holder på å gå på veggen med seks uker sensurfrist. Tre uker er mer enn nok. Seks uker er helt grusomt. 

Samme her. Klarer heller ikke å legge eksamen bak meg før jeg har fått sensur 😅 Får svar om en uke og er kjempespent🙈 Må bestå det faget for å kunne begynne 2. Året, så krysser fingrene! Ganske sikker på at jeg besto, men stor eksamen og liten tid, så det spørs om jeg ikke tar den opp igjen 😅

Lykke til med sensur på bacheloroppgaven!🤞 Har du en grei magefølelse?

Anonymkode: 3af1e...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 19.32):

Masse lykke til! Heldigvis er du sikret støtte selv om det skulle gå galt og ende i stryk, da du ikke vil være forsinket med mer enn 60 studiepoeng, men det vil jo legge mer press videre i studiet selvfølgelig. Krysser fingrene for deg!🤞

Anonymkode: 1f219...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Begynt på mastergrad og ett av emnene i graden har en pensumbok som er nærmest helt uforståelig. Den er veldig mye tyngre enn pensumbøkene jeg har hatt tidligere og pensmbøkene i de andre emnene. Det løser seg litt siden vi har en god foreleser og forelesningene ike er vanskeligere enn de andre masteremnene. Men det betyr også at jeg kommer uforberedt til alle forelesningene og at jeg er avhenigg av å komme på alle forelesningene og ta gode notater.

Er for øvrig ikke kun jeg som synes pensumboka er svært tung. De andre studentene mener det samme og da jeg googlet meg til bokanmeldelse av boka så stod det at den var mer egnet som oppslagsverk og fordypning til de som allerede kunne faget enn til å lære seg stoffet for første gang. 

Anonymkode: 9b400...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Første innlevering dette semesteret, og klarer å levere inn en besvarelse som ikke var et svar på hva oppgaven spurte om på noen måte 🤓

Anonymkode: 9357f...e96

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Første innlevering dette semesteret, og klarer å levere inn en besvarelse som ikke var et svar på hva oppgaven spurte om på noen måte 🤓

Anonymkode: 9357f...e96

Herlig 😂 Heldig som er første innlevering da! Vi har allerede hatt 6 stykk dette semesteret (studerer IT) 😛

Anonymkode: 0eb38...20e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Har en foreleser som bruker mye tid til å snakke om hvor stort hus, båt og hytte han har og hvor mye han trener. Dette gjør han både under forelesningene og i intervjuer i studentavisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2022 den 17.30):

Samme her. Klarer heller ikke å legge eksamen bak meg før jeg har fått sensur 😅 Får svar om en uke og er kjempespent🙈 Må bestå det faget for å kunne begynne 2. Året, så krysser fingrene! Ganske sikker på at jeg besto, men stor eksamen og liten tid, så det spørs om jeg ikke tar den opp igjen 😅

Lykke til med sensur på bacheloroppgaven!🤞 Har du en grei magefølelse?

Anonymkode: 3af1e...655

Det ble et veldig sent svar her. Men ja, hadde en god magefølelse. Og den stemte. Jeg fikk B, så er superfornøyd med🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 16.30):

Slik er det mrd alt innen matematikk i Norge. Utrolig tidkrevende og unødvendig tungvint opplegg. 

Var hos en venninne i USA som studerer økonomi som meg. Pensumbøkene var så bra satt sammen, og enkelt å forstå selv de vanskeligste oppsett. De var også slankere enn bøkene jeg har fra Norge merkelig nok 🤣

Etter det begynte jeg å kjøpe bøker fra England blandt annet. 

Anonymkode: de690...14d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2020 den 21.25):

Det tviholdes på fysisk undervisning i det ene emnet jeg tar. Ikke noe godt digitalt tilbud for de av oss som tar regjeringens ord på alvor. Bor i Oslo og må bytte buss to ganger for å komme meg opp på universitetet. Er så misfornøyd med denne løsningen. Vurderer om det er noe poeng å studere neste semester.

Anonymkode: b38af...cf0

Jeg og mange andre studenter måtte ta fly i 2 rtimer idag 😅 pga obligatorisk forelesning. Kostet meg 8000 den forelesningen på 2,5 timer.....

Hadde håpet vi kunne lære litt av pandemi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

blandt annet. 

BLANT ANNET

Anonymkode: 4fdde...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og mange andre studenter måtte ta fly i 2 rtimer idag 😅 pga obligatorisk forelesning. Kostet meg 8000 den forelesningen på 2,5 timer.....

Hadde håpet vi kunne lære litt av pandemi. 

Sure penger! Heldigvis er det mange studiesteder som har skjønt at forelesningene bør filmes. Å filme forelesningene gjør det jo også enklere for folk å etterutdanne seg når man har etablert seg med jobb, barn og bolig. Da har man ikke samme fritheten til å komme på forlesningene eller å flytte til der man ønsker å studere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...