Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Normal progresjon (å være student fulltid) er 60 stp i året. Så dine 30 stp denne høsten stemmer bra :-)

Betal semesteravgift, dobbelsjekk at du er registrert for både undervisning og vurdering (altså både få være i timene og få gå opp til eksamen) og sjekk timeplanen din og sånn, så er du nok good to go.

Takk for svar, ble litt klokere nå :)

Anonymous poster hash: fe5d6...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker å melde meg til fem eksamener til høst-semesteret. Med andre ord er livet skjært til høsten.

Er det noen som har tatt fem eksamener før og samt fått gode resultater? :(

 Tok fem eksamener( 50 studiepoeng) og fikk ABBBC :) og jobbet mellom 50-70% ved siden av

Anonymous poster hash: 10ab4...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var ikke noe problem for min del. Fikk 2B'er og 3 C'er. Jobbet også 80-100% i tillegg (1.semester).

Anonymous poster hash: c60d6...536

Veldig bra resultat med tanke på at du jobbet så mye. Jeg skal ikke jobbe til høsten, men driver med idrett som tar nye av tiden. Du ga meg motivasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok fem eksamener( 50 studiepoeng) og fikk ABBBC :) og jobbet mellom 50-70% ved siden av

Anonymous poster hash: 10ab4...001

Imponerende resultater. Får bite tennen sammen og jobbe hardt. Men hvordan fordelte du arbeidene i de ulike fagene?

For min del vil alle 5 fagene være nye fag, som jeg ikke kjenner til fra før av. Jeg regner med at jeg vil mestre noen av fagene bedre enn andre, men er redd jeg ikke får nok tid på å få fullt forståelse i enhver fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde seks eksamener før sommeren nå. Skolen la det heldigvis greit nok opp, så det var cirka en i uka. Bortsett fra to av de, der jeg hadde praktisk og teoretisk samme dag (streess!!). Men resultatene er jeg fornøyd med; 6x B :) 



Anonymous poster hash: 98d2c...73b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å melde meg til fem eksamener til høst-semesteret. Med andre ord er livet skjært til høsten.

Er det noen som har tatt fem eksamener før og samt fått gode resultater? :(

 

Ikke noe problem. Har tatt 50 studiepoeng flere semestre og fått gode resultater alle gangene. Er faktisk de semesterne jeg har fått best gjennomsnitt.. :fnise:  Det kommer egentlig mest an på deg selv; dersom du er strukturert og jobber med fagene kan det være positivt. Jeg syntes det var veldig ålreit å ha litt flere fag så jeg kunne bytte på å lese f.eks. statsvitenskap, historie, statistikk osv.. Da ble ikke alle timene på lesesalen så monotone, for da hadde jeg alltid andre emner jeg kunne lese om jeg ble lei  :laugh:

 

Og om du finner ut at det blir for mye med 5 eksamener så går det fint an å melde seg av igjen senere også - noe jeg måtte gjøre det semesteret jeg prøvde meg på 70 studiepoeng sammen med de 3-4 jobbene mine.. Det ble litt i overkant mye selv for en fagnerd altså  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meldte meg opp i litt flere fag for å se an deltakerlista - fant de andre studentene..! :fnise:

Så da endrer jeg litt på valgfagene mine, dvs. tar ett ekstra valgfag som både interesserer meg OG hvor det faktisk er litt flere enn 5 personer som skal gå. Tror det blir bra. Og da er det tydeligvis litt flere studenter enn jeg begynte å frykte, bare at de åpenbart går for en litt annen retning på valgfagene sine enn det jeg umiddelbart hadde tenkt å gjøre. Så da er jeg oppe i 40 studiepoeng på masternivå.. Dette kan bli interessant. Kan heldigvis melde meg av noe dersom jeg finner ut at det ikke funker, blir for mye eller er kjedelig, så det er mange muligheter :laugh:

.. Føler meg LITT lettere til sinns i dag for å si det sånn :skratte:

Dritt, trykket på send før jeg var ferdig ..

Hvordan sjekker du deltakerliste??:)

Endret av Upadiela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritt, trykket på send før jeg var ferdig ..

Hvordan sjekker du deltakerliste?? :)

 

Vi bruker Fronter, og der kan du gå på det aktuelle rommet og så trykke på "Deltakere", så får du en liste med navn, antall osv. Veldig praktisk :) Det er sikkert en sånn funksjon i It's learning også for de som bruker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

At det går an, UiO!!! Så frustrert nå!

Da jeg søkte om utveksling, valgte jeg å søke om et helt år, fordi jeg gjerne vil være borte så lenge som mulig, fordi fagene jeg skal ta i utlandet er helårsfag og spesielt pga studentbolig i Edinburgh. Jeg ringte UiO for å høre hvordan jeg skulle søke for et helt år, da det ikke fantes noen åpenbar måte å gjøre det på. Jeg fikk beskjed om å skrive det i Personal Statement.
Tror dere de leste Personal Statement, eller? Neida! Så gjennom HELE prossessen, har det vært et stort problem at jeg skal bort et helt år. Først fikk jeg tilbakemelding "du har blitt godkjent for utveksling høstsemestered 2015" så måtte jeg ringe og si at jeg søkte for et år, og de bare "ååh, baklager så mye! Vi skal ordne det! Det er kun vår feil!"

Jeg tenkte alt var i orden... Så sender jeg søknad til univeristetet i utlandet og får til beskjed om at UiO kun har bekreftet at jeg skal på utveksling ett semester. De hadde prøvd å kontakte UiO, men hadde ikke fått svar, så jeg ringer UiO og de bare "åh unnskyld! Vi skal ringe dem og si fra!" Ting ordner seg.

Nå har jeg søkt om stipend for et år, og i vedtaksbrevet står det "Du har kun fått støtte for Høstsemesteret 2015. Årsaken til dette er at det norske lærestedet ditt ikke har bekreftet at du skal på delstudium våren 2016"
ALTSÅ!! Hvor vanskelig skal det være?!
Så nå må jeg ringe dem igjen også blir det ny søknad til våren, tenker jeg.
Da blir det nok tusen nye problemer.

Jeg søkte om forhåndsgodkjenning for fag for ett helt år og fikk godtkjent fag for ett år. hvorfor i all verden har de ikke sagt det til Lånekassen?


Jeg skjønner jo at dette ikke er verdens undergang, men hvorfor kan ikke UiO bare lære?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mårra starter andreåret. Jeg gruer meg så vanvittig mye. Ikke sikker på om jeg vil bli det jeg blir av denne graden heller... Men hva skal jeg gjøre hvis ikke? Jeg får meg ikke bra jobb uten utdannelse, jeg har vært arbeidsløs i perioder før fordi jeg ikke ville studere. Jeg hater å studere. Burde blitt lærling på vgs i stedet, men det er jo for sent nå. Har også akkurat flyttet inn i en studentleilighet, så for å bo her må jeg jo fortsette å studere... I tillegg forventer jo "alle" at jeg gjennomfører, og jeg sa forsåvidt tidligere i sommer at jeg skulle fullføre.. Men åh som jeg gruer meg...  :'(



Anonymous poster hash: 07288...920
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første dag på studie på onsdag i en relativt ny by! Gruer meg ekstremt og er redd for at jeg ikke får noen venner :( 



Anonymous poster hash: 2241b...86e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny by. Flytter i dag. Gråter fordi jeg gruer meg så fælt. Er redd jeg ikke blir kjent med noen. Starter midt i studiet, så alle har jo allerede fått venner.

Anonymous poster hash: 843a3...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny by. Flytter i dag. Gråter fordi jeg gruer meg så fælt. Er redd jeg ikke blir kjent med noen. Starter midt i studiet, så alle har jo allerede fått venner.

Anonymous poster hash: 843a3...640

Hvor starter du? Kommer midt i studer selv

Anonymous poster hash: 2e1e1...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ny by, kjenner ingen og har fått inntrykk av kollektivet jeg bor i er jævlig slækt siden det bl.a er utvekslingsstudenter her. Livet smiler ikke akkurat da jeg liker å ha det ryddig og rent.

Men ellers, satser på en ok fadderuke.



Anonymous poster hash: c3a31...74c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor starter du? Kommer midt i studer selv

Anonymous poster hash: 2e1e1...3ce

Bergen. Første dag nå om noen timer..

Anonymous poster hash: 843a3...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har bløffet meg gjennom fem års skolegang og nå som jeg skriver master føler jeg at mine manglende evner kommer til å bli avslørt. Tror ikke jeg er flink nok til å få dette til!



Anonymous poster hash: 19ec3...7de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Føler jeg har bløffet meg gjennom fem års skolegang og nå som jeg skriver master føler jeg at mine manglende evner kommer til å bli avslørt. Tror ikke jeg er flink nok til å få dette til!

Anonymous poster hash: 19ec3...7de

 

Da er vi to! Eller, det føles slik ut fra tid til annen. Men jeg tror neppe vi har kommet så langt bare ved å bløffe! 

 

You can do it! :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...