Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så lei-lei-lei av teoriemnet mitt, jeg skjønner ingenting.

Har sendt epost til foreleser og spurt hva jeg skal lete etter i tekstene, hvordan jeg skal gripe de. Men fikk bare et en-setnings-svar... :( Hjalp meg ikke akkurat veldig mye!

Har ikke noe kollokviegruppe i emnet heller, så ingen jeg kan prate med det om. Hadde egentlig satt meg et mål å få A i emnet, men tror jeg kan si takk og farvel til det nå som jeg forstår så lite!! :trist:

Heldigvis ikke eksamen før i starten av desember, så har tid på meg til å lese mer, men er jo frustrerende å være midtveis og ikke ha følelsen av å forstå noe...!

Det går nok ett lys opp for deg også tilslutt :)

Har blitt fortalt av tidligere lærere at måten jeg skriver på er særdeles unik måte å skrive på...Med mer enn bare en rød tråd..Skjønner ikke hva de mener!

Kanskje spørre på forum om noen holder på med det samme?

Skype litt med hverandre? :)

Trenger ikke alltid være i samme rom ^_^

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok ett lys opp for deg også tilslutt :)

Har blitt fortalt av tidligere lærere at måten jeg skriver på er særdeles unik måte å skrive på...Med mer enn bare en rød tråd..Skjønner ikke hva de mener!

Kanskje spørre på forum om noen holder på med det samme?

Skype litt med hverandre? :)

Trenger ikke alltid være i samme rom ^_^

Har vurdert å spørre på forum, faktisk, men vet ikke om så mange som har tatt litteraturteoretiske grunnlagsproblemer-emnet, blir vel å skyte litt i blinde... :goodbye:

Hadde jeg bare studert matte :fnise:

Jeg kjenner ingen på emnet(unntatt han mannen som lukter så ekstremt vondt og jeg prøver å unngå han..), så er litt tungvint! Men skal stå på og ikke gi opp, bare frustrerende nå! :(

Skrevet

Har vurdert å spørre på forum, faktisk, men vet ikke om så mange som har tatt litteraturteoretiske grunnlagsproblemer-emnet, blir vel å skyte litt i blinde... :goodbye:

Hadde jeg bare studert matte :fnise:

Jeg kjenner ingen på emnet(unntatt han mannen som lukter så ekstremt vondt og jeg prøver å unngå han..), så er litt tungvint! Men skal stå på og ikke gi opp, bare frustrerende nå! :(

Spør om dere kan studere med å bruke skype ;)

Finn på en dårlig unnskyldning, også bruker dere bare skype :fnise:

Jeg ga opp med min studiepartner..Tror han har narkolepsi, veldig slitsomt å sitte å vekke på han hvert 10min..En dag gikk jeg ifra lesesalen, fikk melding 3 timer etterpå "Når stakk du?" :skratte:

• Liker 3
Skrevet

Jeg tar et emne hvor vi kunne velge mellom tre forskjellige kollokviegrupper. Alle er på samme dag, og rett etter hverandre.

Jeg har valgt den gruppen som er først ferdig. Nå mener de som selv har valgt den siste gruppen at vi bør bytte fordi "de er jo alltid ferdig sist."

No shit, Sherlock. Dette visste du da du valgte gruppe. :klaske:

• Liker 5
Skrevet

Holy moly! Vi har flyttet hjemmeksamen frem noen dager til 13.november, det betyr at i dag er det under en måned igjen til eksamenstiden starter :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: Før det har jeg en semesteroppgave på 2000 ord som skal leverest inn innen 7.november, og sannsynligvis en muntlig presentasjon. For å ikke snakke om at jeg reiser en uke til syden på søndag. Før det har jeg en annen oppgave å gjøre ferdig, har bare litt igjen, men. Dette semesteret er bare helt sinnsykt. Jobbet 40 timer med studiene i forrige uke (studieuke), så det føles allerede som eksameskjørt har begynt. Jeg må jammen meg samle krefter i syden for å komme meg gjennom ukene som kommer etter det. 5 uker, 2 hjemmeeksamner på forholdvis 5000 og 4000 ord, og en muntlig eksamen med foredrag. :grine:

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Først og fremst: :klem:

Det er så slitsomt når psyken bare ikke vil, og da er det ekstra fort gjort at man bebreider seg selv fordi alt var så mye lettere før, og "jeg fikk jo til alt dette i fjor", osv. Du vet jo at det ikke er konstruktivt, men jeg vet hvor lett det er å tenke slik likevel. Selv klorte jeg meg gjennom andreåret på uni med skinnet på tenna, hadde en tung depresjon, angstanfall og spisevegring. Utrolig nok gikk det, men ikke snakk om at jeg hadde klart å jobbe ved siden av. Synes du er utrolig tøff som prøver, og det sier mye om hvor sterk du er! En studieveileder kan kanskje hjelpe deg å kartlegge hvilke alternativer som finnes, og gi råd om hva studiestedet kan tilby av hjelp/tilrettelegging slik at du kommer i mål.

Det er supert at du har psykolog du kan snakke med, er det evt mulig at dere kan trappe opp en periode slik at du får mer hjelp over den verste kneika? For meg var løsningen medisiner for å få tilstanden under kontroll, men det må nesten vurderes individuelt hva som fungerer best for hver enkelt. Det meste blir ekstra tungt når nattesøvnen er dårlig, kanskje legen din evt kan hjelpe deg her? Det finnes også hypnose-mp3er man kan høre på for å få sovne lettere (og sove bedre), jeg kjenner flere som har hatt veldig god effekt av det.

Jeg synes forslaget Poppie hadde med lister høres glimrende ut, og særlig å legge inn noen premier/gulrøtter underveis på lista :) Det er viktig å kose seg litt mens man jobber med studier, om det så er å legge seigmenn i boka som du kan spise når du har lest dit, ta pause med en tv-serie du liker, reis og besøk familie/venner en helg, o.l. Det er godt å få en tur ut i frisk luft innimellom også, en rask spasertur utendørs hver dag kan gjøre deg mer opplagt. Jeg er typen som snakker mye med meg selv om fag, og ofte får jeg store aha-opplevelser når jeg er ute og går og diskuterer ting med meg selv inni hodet. Høres sikkert passe nutcase ut, men hvem bryr seg når det funker ;)

Ikke vær redd for å benytte ressurser rundt deg, studieveileder, venner du kan snakke med, psykologen og fastlegen, familie - de aller fleste vil oss bare vel og hjelper oss om vi lar dem :) Og selv om det er vanskelig: lov meg at du prøver å ikke gi deg selv noe mer mental juling. Ingen kan noe for at de har tøffe perioder, og du trenger at du er snill mot deg selv.

Håper det går bedre fremover :klem:

Takk for trøstende ord :) Jeg får som sagt oppfølging av psykolog, har tidligere gått til en studieveileder også, men der fikk jeg kun råd om å ta en pause i studiet, noe som egentlig ikke er aktuelt. Utover det kunne ikke veileder tilby noen tilrettelegging. Har også god kontakt med ett par venner som har støttet meg mye, det hjelper stort.

Jeg prøver å ta en dag om gangen, og jobber mye med meg selv hver eneste dag. Prøver å ikke stille for høye krav til meg selv, og forteller meg selv daglig at du tross alt har fått til noe bra. Jeg er dessverre min egen verste fiende, så det å ikke gi meg selv mental juling er ett godt råd :)

Rådet med å lage lister har jeg tatt til meg :)

Skrevet

Jeg spyr snart! I det ene faget skal alt leveres på nynorsk, fordi vi skal kunne videreformidle den delen av vår språklige kulturarv. Vi skal IKKE undervise noe på nynorsk, og jeg tror svensk ville vært både lettere og mer interessant... :sad:

Skrevet

Hvorfor er det så jævlig vanskelig å komme seg ut av den mørke, apatiske tilstanden? Mørketid gjør det så ikke bedre. Får hodepine av at det ikke ser ut til å gå an å få svar på noe som er ganske viktig, og som ikke er så tidkrevende å svare på, etter tre henvendelser over lang tid.

• Liker 1
Skrevet

I feel you! Jeg er hu gamla som hysjer på folk i forelesning :fnise: Det fascinerer meg at det i min erfaring er lektorstudenter som forstyrrer mest i timene...er ikke det litt ironisk?

Jepp det er litt ironisk haha! Forhåpentligvis lærer de etterhvert :P

Vi sladra til lærern + renhold klagde på masse rot, så nå slutter de forhåpentligvis :P men så kommer de til oss og sier unnskyld hele tida, for de har jo skjønt hvem som har sladra (jeg og "gjengen" min)... Jaaaadaaa greeeit :P mas! Vi bryr oss ikke sålenge de bare ikke bråker igjen. Da er alt helt flott og fint!!

Skrevet

Sitter på forelesning og det klikker foreg snart. Foreleser bruker mik og har en krisestemning pipelyd i nesa. Jeg tåler ikke sånne lyder og foreleseren puster myye med nesa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Klokken er halv 1 og jeg har sittet foran dataen med alle bøkene foran meg siden kl 9. Men har jeg gjort noe? Neeeeida.. Flaks jeg ikke har syyykt mye pensum å ta igjen før innleveringsdritten starter neste uke! *sparker meg selv i ræva!!*

Edit: Klokken er 14. Jeg har vært opptatt med denne:

http://www.buzzfeed.com/mjs538/the-definitive-ranking-of-every-single-britney-spears-music#1ymazx3

Unnskyld hvis jeg ødelegger studiedagen til flere nå :P

Endret av Talbot
  • Liker 2
Skrevet

Innleveringsfrist for fakultetsoppgaven er klokken 14 i dag. Tror jeg blir ferdig om jeg jobber effektivt nå, og har allerede kommet meg til lesesalen. Men arghh, hater at jeg ikke har klart å bli ferdig før nå...

Også har jeg full dag fra 12, og en annen fak. oppgave jeg ikke har startet på enda til mandag.

Skrevet

Har fått skrivesperre helt i begynnelsen av en tung fagtekst og har bare lyst til å synke ned i jorda :bond:

Anonymous poster hash: bede2...1ec
Skrevet

Eksamen om under to uker. Jeg skjønner nesten ingen ting/føler ikke jeg klarer å lære noen ting. Og vet ikke hvor jeg skal begynne... :(

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg henger såååå langt etter. Det ene faget jeg har er så utrolig kjedelig. Jeg prøver å late som om jeg er
interessert, så det skal bli lettere å lese, men jeg greier ikke :(

Heldigvis er det andre faget jeg har kjempeinteressant, men jeg blir hengene etter der når jeg prøver å ta igjen det jeg mangler i det kjedelige faget.

Jeg tror jeg bare er nødt til å ta meg skikkelig sammen og lese masse en uke. Jeg må innrømme at jeg har hatt litt lite selvdisiplin dette semesteret.

Skrevet

Ferdig med èn oppgave, bare 3 stk til neste fredag :P

Skrevet

Jeg henger såååå langt etter. Det ene faget jeg har er så utrolig kjedelig. Jeg prøver å late som om jeg er

interessert, så det skal bli lettere å lese, men jeg greier ikke :(

Heldigvis er det andre faget jeg har kjempeinteressant, men jeg blir hengene etter der når jeg prøver å ta igjen det jeg mangler i det kjedelige faget.

Jeg tror jeg bare er nødt til å ta meg skikkelig sammen og lese masse en uke. Jeg må innrømme at jeg har hatt litt lite selvdisiplin dette semesteret.

"Where is this discipline I hear so much about, I must find him at once!" Leste det et sted... Blir nødt til å skrive en oppgave jeg ikke vet om jeg trenger fordi ingen kan svare meg på spørsmål. Så må jeg prøve å gjøre meg klar til det som virker som en lang rekke eksamener som står og venter, og prøve å ikke få fullstendig angst, og dermed gjøre alt håpløst. I tillegg venter jeg på tilbakemelding på en oppgave som jeg ikke vet når vil komme, og det gjør meg så stresset! Jeg hater å vente på det, for da dreier alle tanker seg om det og alt som kan ha gått galt.

e7876647b3923bab614e4134af0c144e.jpg

• Liker 1
Skrevet

Hva faen er greia med folk som tydeligvis synes det er helt greit å snakke i vei under forelesninger? En smule generalisering, men hos oss er det ofte utenlandske studenter. Er det kulturer hvor slikt er regnet som helt ok?

Anonymous poster hash: 47504...66a
Skrevet

Hva faen er greia med folk som tydeligvis synes det er helt greit å snakke i vei under forelesninger? En smule generalisering, men hos oss er det ofte utenlandske studenter. Er det kulturer hvor slikt er regnet som helt ok?

Er de tyske? Husker jeg hadde seminar (!) med to tyske jenter som pratet og pratet, enda vi bare var 10 stk i timen.

Skrevet

De som holder på hos oss er russiske(jeg sier ikke at alle russere dermed er på samme viset). Det begynner med hvisking og går over til normal prating. Nytter ikke å be dem om å være stille heller. Funker i 5 minutter, så er det akkurat like ille. Greit at de kanskje ikke bryr seg om det som blir sagt, men da går det an å reise seg og forlate rommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...