Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Ny uke, nye muligheter når jeg våkner i morgen håper jeg... Tidenes mest ræva studieuke!!

Det er vi to om! Håper bare jeg våkner tidsnok til å rekke lesesalen før det blir helt fullt. Har slitt litt (les: MYE) med rutiner i det siste. Nå må jeg ta meg skikkelig sammen før dette blir helt ute av kontroll. Ligger dessverre altfor langt etter allerede!

Videoannonse
Annonse
Gjest Vinglepetra
Skrevet

En liten utblåsning :(

Jeg har slitt en del psykisk grunnet personlige hendelser i privatlivet det siste året. Det har ført til manglende motivasjon og grunnet dette har jeg sklidd helt ut av rutiner. Noe som igjen har ført til at jeg har mistet litt kontroll på livet mitt, jeg har ikke oversikt over hva som skal skje når, får ikke lest og kommer meg av og til( 2-3 ganger i uka) aldri ut av senga.

Jeg har ikke ork til noe nå, tidligere jobbet jeg 50% ved siden av studiene og trente masse. Nå har jeg etter påbud fra lege og psykolog redusert til 20 % jobbing ved siden av fulltids studier. Og selv nå får jeg det ikke til! Jeg har ingen rutiner, utsetter ting til siste liten, og har ingen motivasjon overhodet :(

Skjønner egentlig ikke hva som må til for at jeg skal takle studieåret. Kanskje jeg bare skal legge studiene på is og stenge meg inne?

Skrevet

Skjønner egentlig ikke hva som må til for at jeg skal takle studieåret. Kanskje jeg bare skal legge studiene på is og stenge meg inne?

:hug:

Er du en person som responderer bra på lister? Jeg pleier å sette opp mål for dagen når jeg er skikkelig sliten og utafor, noen ganger er det 3 punkt først - type "ta på linser, drikke kaffe, gå ut med søpla".

Når de 3 punktene er ferdig kjenner jeg hvilke "utfordringer" jeg er klar for: "lese 1 kapittel, sjekke nettsider, ny kaffe." og så "lese 2 kapittel, se Walking Dead, lese 2 kapittel".

Den type bygging fungerer for meg, og må jeg krysse av så får jeg motivasjon av å gå tilbake senere og se alt jeg faktisk har fått til siste uken :)

Jeg trenger lista i dag, for jeg var på jobb fra 9-23 i går og jeg er fremdeles utslitt i dag...og jeg må gjøre MYE.

Håper det fungerer for deg like bra som det fungerer for meg :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skal levere en gruppeoppgave på onsdag.

Har ikke hørt noe fra gruppen siden forrige uke. Tok kontakt i går, ingen svar, men står som "sett".

:vetikke:

Og oppgaven skrives av seg selv da eller? Sukk.

Har forsåvidt sendt en e-post til veileder og beskrevet situasjonen. Flotters potters. Jaja, siste oppgaven i år før eksamensperioden! :danse:

Endret av grethe91
Skrevet

Jeg ble ferdig med engelsken min igår...
Skriv min 10 setninger.. jadda...Skrev vel 1 side..Ferdig.

Idag må jeg holde på med historien..
Jeg bør holde på med historien...Har skrevet 1 setning til nå...På tide å se en til episode av The Strain..Så kanskje fortsette litt mer.. NULL STRESS, frist for innleveringen er ikke før den 15... :fnise:
Og jeg har hatt 2 uker! Utsette much?

Skrevet

Har en immunforsvarsmangel, tatt hundredeogørten prøver med legen som jeg tripper etter resultater fra. Er trøtt og sliten hele tiden, og klarer ikke å sparke meg selv bak til å skrive oppgaven som er forberedende til bacheloroppgaven jeg skal ha til våren. Blir så fryktelig irritert på meg selv, for i bunn og grunn er det bare meg å skylde på.

Såvidt jeg har energi til å stå opp om morgenen... I MORGEN! Da ignorerer jeg alt, finner pensumlisten og åpner word! (håper jeg)

• Liker 2
Gjest Vinglepetra
Skrevet

:hug:

Er du en person som responderer bra på lister? Jeg pleier å sette opp mål for dagen når jeg er skikkelig sliten og utafor, noen ganger er det 3 punkt først - type "ta på linser, drikke kaffe, gå ut med søpla".

Når de 3 punktene er ferdig kjenner jeg hvilke "utfordringer" jeg er klar for: "lese 1 kapittel, sjekke nettsider, ny kaffe." og så "lese 2 kapittel, se Walking Dead, lese 2 kapittel".

Den type bygging fungerer for meg, og må jeg krysse av så får jeg motivasjon av å gå tilbake senere og se alt jeg faktisk har fått til siste uken :)

Jeg trenger lista i dag, for jeg var på jobb fra 9-23 i går og jeg er fremdeles utslitt i dag...og jeg må gjøre MYE.

Håper det fungerer for deg like bra som det fungerer for meg :)

Takk for et godt råd :) Dette skal jeg prøve ut! Jeg har hatt lister tidligere, men det har dessverre ikke fungert som det skal, rett og slett fordi jeg er for ambisiøs. Jeg hadde veldig omfattende lister mef bare kjedelige ting på agendaen. Men jeg ser at det er bedre å lage listene mer realistiske og ha noen hyggelige ting på lista i tillegg til alt det som må gjøres. Dette virker mye mer motiverende enn det jeg drev med tidligere :)

Skrevet

Jeg har slitt en del psykisk grunnet personlige hendelser i privatlivet det siste året. Det har ført til manglende motivasjon og grunnet dette har jeg sklidd helt ut av rutiner. Noe som igjen har ført til at jeg har mistet litt kontroll på livet mitt, jeg har ikke oversikt over hva som skal skje når, får ikke lest og kommer meg av og til( 2-3 ganger i uka) aldri ut av senga.

Jeg har ikke ork til noe nå, tidligere jobbet jeg 50% ved siden av studiene og trente masse. Nå har jeg etter påbud fra lege og psykolog redusert til 20 % jobbing ved siden av fulltids studier. Og selv nå får jeg det ikke til! Jeg har ingen rutiner, utsetter ting til siste liten, og har ingen motivasjon overhodet :(

Uff. Høres veldig slitsomt ut, håper du får tilbake motivasjon!

Har du prøvd å dra ut av huset og sette deg en annen plass for å lese? For min del letter det veldig på motivasjon og stemning om jeg drar meg ut av hybelen min og til lesesalen eller en annen plass. På den måten klarer jeg å forlate private tanker som jeg har hjemme og heller får fokusert på helt andre ting. Jeg har funnet ut at når jeg sitter hjemme og har en tøff periode i livet der det er mange slitsomme tanker til steder, blir det bare verre om jeg sperrer meg inne. For meg hjelper det iallfall å skifte sted og nytt fokus.

Nå som jeg er masterstudent og har egen lesesalplass har lesesalen på en måte blitt mitt arbeidstilværelse. Jeg innstiller hjernen min på studiearbeid når jeg er her, så for meg er lesesalen en motivasjon til rutine og arbeid. Når jeg f.eks. prøver å lese hjemme i helgene og på kvelder så går det veldig trått. Er ekstremt vanskelig for meg å fokusere da. For min del hjelper det også at jeg har studievenner her jeg kan lunsje med og bare generelt at det er folk rundt meg.

Er ikke sikkert dette fungerer for deg, men det kan være at du trenger å skifte miljøet litt rundt deg når du skal studere for å prøve å skille studie og privatliv.

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Uff. Høres veldig slitsomt ut, håper du får tilbake motivasjon!

Har du prøvd å dra ut av huset og sette deg en annen plass for å lese? For min del letter det veldig på motivasjon og stemning om jeg drar meg ut av hybelen min og til lesesalen eller en annen plass. På den måten klarer jeg å forlate private tanker som jeg har hjemme og heller får fokusert på helt andre ting. Jeg har funnet ut at når jeg sitter hjemme og har en tøff periode i livet der det er mange slitsomme tanker til steder, blir det bare verre om jeg sperrer meg inne. For meg hjelper det iallfall å skifte sted og nytt fokus.

Nå som jeg er masterstudent og har egen lesesalplass har lesesalen på en måte blitt mitt arbeidstilværelse. Jeg innstiller hjernen min på studiearbeid når jeg er her, så for meg er lesesalen en motivasjon til rutine og arbeid. Når jeg f.eks. prøver å lese hjemme i helgene og på kvelder så går det veldig trått. Er ekstremt vanskelig for meg å fokusere da. For min del hjelper det også at jeg har studievenner her jeg kan lunsje med og bare generelt at det er folk rundt meg.

Er ikke sikkert dette fungerer for deg, men det kan være at du trenger å skifte miljøet litt rundt deg når du skal studere for å prøve å skille studie og privatliv.

Jeg leser også bedre på lesesalen, men problemet er at jeg har vanskeligheter med å komme meg dit. Jeg sliter med å sove om nettene, og kommer meg ikke opp om morgenen, ender ofte opp med å bli hjemme. Det pleier som regel å gå greit hvis jeg først kommer meg til lesesalen, men det er ikke lett :( Hvis jeg blir hjemme ender jeg opp med å tusle rundt og får gjort lite. Det er veldig frustrerende alt sammen, men midt oppi alt dette her så vil jeg gjerne få det til. Regner med at det er grunnen til at jeg holder ut, enn så lenge. Nå er det bare ett år til jeg er ferdig, så jeg vil ikke gi meg nå, vil gjerne fullføre på normert tid og begynne å jobbe. Men samtidig så er det hele fryktelig vanskelig, slitsomt og ofte føler jeg at jeg ikke har ork til noen verdens ting :forvirret: Endret av Vinglepetra
Skrevet

Først og fremst: :klem:

Det er så slitsomt når psyken bare ikke vil, og da er det ekstra fort gjort at man bebreider seg selv fordi alt var så mye lettere før, og "jeg fikk jo til alt dette i fjor", osv. Du vet jo at det ikke er konstruktivt, men jeg vet hvor lett det er å tenke slik likevel. Selv klorte jeg meg gjennom andreåret på uni med skinnet på tenna, hadde en tung depresjon, angstanfall og spisevegring. Utrolig nok gikk det, men ikke snakk om at jeg hadde klart å jobbe ved siden av. Synes du er utrolig tøff som prøver, og det sier mye om hvor sterk du er! En studieveileder kan kanskje hjelpe deg å kartlegge hvilke alternativer som finnes, og gi råd om hva studiestedet kan tilby av hjelp/tilrettelegging slik at du kommer i mål.

Det er supert at du har psykolog du kan snakke med, er det evt mulig at dere kan trappe opp en periode slik at du får mer hjelp over den verste kneika? For meg var løsningen medisiner for å få tilstanden under kontroll, men det må nesten vurderes individuelt hva som fungerer best for hver enkelt. Det meste blir ekstra tungt når nattesøvnen er dårlig, kanskje legen din evt kan hjelpe deg her? Det finnes også hypnose-mp3er man kan høre på for å få sovne lettere (og sove bedre), jeg kjenner flere som har hatt veldig god effekt av det.

Jeg synes forslaget Poppie hadde med lister høres glimrende ut, og særlig å legge inn noen premier/gulrøtter underveis på lista :) Det er viktig å kose seg litt mens man jobber med studier, om det så er å legge seigmenn i boka som du kan spise når du har lest dit, ta pause med en tv-serie du liker, reis og besøk familie/venner en helg, o.l. Det er godt å få en tur ut i frisk luft innimellom også, en rask spasertur utendørs hver dag kan gjøre deg mer opplagt. Jeg er typen som snakker mye med meg selv om fag, og ofte får jeg store aha-opplevelser når jeg er ute og går og diskuterer ting med meg selv inni hodet. Høres sikkert passe nutcase ut, men hvem bryr seg når det funker ;)

Ikke vær redd for å benytte ressurser rundt deg, studieveileder, venner du kan snakke med, psykologen og fastlegen, familie - de aller fleste vil oss bare vel og hjelper oss om vi lar dem :) Og selv om det er vanskelig: lov meg at du prøver å ikke gi deg selv noe mer mental juling. Ingen kan noe for at de har tøffe perioder, og du trenger at du er snill mot deg selv.

Håper det går bedre fremover :klem:

Skrevet (endret)

Er på klassetur... Og vi bor i sånn kollektiv liksom. Kunne ikke velge rom selv.

Og de Jævla babyface 19åringene driver å vorser 2. Kvelden på rad!!!

Gauler og bråker og smeller i dører!!

De kan dra rakt til helvete!!

Har liksom ikke lyst til å gå ned å avslutte festen heller. Jeg er den eneste i denne "leiligheta" (av 10 stk) som ikke er med. Kommer bare til å bli sett på som hu kjipe gamlingen som skal legge seg tidlig :P

Men ska si fra til lærern imårra så hu kan kjefte på klassa!

Hva faen er poenget med å drikke seg drita hele Jævla tida???? Ekle småunger!! Skal faen meg aldri prøve å være hyggelig mot de resten av året. Flyr rundt og tror russetida har starta på nytt.

De er i tillegg respektløse i forelesninger, kommer for sent til ting, og flyr rundt og YOLO MOTHERFUCKER LOL LOL WTF. Huff!

Edit: gikk ned og sa i fra (orka ikke mer) og det virker som om de hørte litt på meg hvert fall. Er ikke så mye gauling og allsang lenger. Håper bare det fortsetter. Men tviler på at jeg blir så godt likt utover lol. Ikke at jeg henger noe med de klysete småungene uansett.

Endret av Kjempeliten
Skrevet

Hva faen er poenget med å drikke seg drita hele Jævla tida???? Ekle småunger!! Skal faen meg aldri prøve å være hyggelig mot de resten av året. Flyr rundt og tror russetida har starta på nytt.

De er i tillegg respektløse i forelesninger, kommer for sent til ting, og flyr rundt og YOLO MOTHERFUCKER LOL LOL WTF. Huff!

Haha, jeg føler meg skikkelig gammel nå, men min reaksjon da jeg leste innlegget ditt var "herregud, ungdommen nå til dags, da JEG var ung så...." :fnise: Vel, i det minste var det ingen YOLO da jeg var ung, vi hadde You Only Live Twice og det var James Bond, sådetså :P

Håper roen senker seg nå så du får sove :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Haha, jeg føler meg skikkelig gammel nå, men min reaksjon da jeg leste innlegget ditt var "herregud, ungdommen nå til dags, da JEG var ung så...." :fnise: Vel, i det minste var det ingen YOLO da jeg var ung, vi hadde You Only Live Twice og det var James Bond, sådetså :P

Håper roen senker seg nå så du får sove :)

Det ble bare verre :P kl halv ett sto det noen i gangen rett utafor rommet mitt og skravla høylytt. Da reiv jeg opp døra og brølte at de fikk faen meg gå og legge seg.

Da pilte de vekk som en gjeng livredde katter, sa ikke unnskyld en gang :P ska sladre til læreren, de kommer til å skjønne at det er meg men det får så bare være.

Føler meg gammel jeg og :P haha. De er sånn 18-20, jeg er 25 og har allerede en utdanning, jeg bare bygger på. Men da jeg var ny student var jeg ikke så respektløs!

Endret av Kjempeliten
  • Liker 2
Skrevet

Det ble bare verre :P kl halv ett sto det noen i gangen rett utafor rommet mitt og skravla høylytt. Da reiv jeg opp døra og brølte at de fikk faen meg gå og legge seg.

Da pilte de vekk som en gjeng livredde katter, sa ikke unnskyld en gang :P ska sladre til læreren, de kommer til å skjønne at det er meg men det får så bare være.

.... hva studerer du? Og hvorfor er det 14-åringer på studie ditt? :fnise:

Skrevet

.... hva studerer du? Og hvorfor er det 14-åringer på studie ditt? :fnise:

Jeg studerer språk, men tar bare årsstudium. Går i samme klasse med 1.års lektorstudenter, også er vi på tur med noen som studerer grunnskolelærer 1.året også.

Men noen av de rett fra vgs er så fryktelig bråkete, fnisete og respektløse :P

I tillegg er der vi bor stilleområde, og man kan bli kasta ut om man ikke følger reglene :P så det er jo ekstra respektløst. Men reglene har de vel ikke lest!

Skrevet

Jeg studerer språk, men tar bare årsstudium. Går i samme klasse med 1.års lektorstudenter, også er vi på tur med noen som studerer grunnskolelærer 1.året også.

Men noen av de rett fra vgs er så fryktelig bråkete, fnisete og respektløse :P

I tillegg er der vi bor stilleområde, og man kan bli kasta ut om man ikke følger reglene :P så det er jo ekstra respektløst. Men reglene har de vel ikke lest!

I feel you! Jeg er hu gamla som hysjer på folk i forelesning :fnise: Det fascinerer meg at det i min erfaring er lektorstudenter som forstyrrer mest i timene...er ikke det litt ironisk?

Skrevet

I feel you! Jeg er hu gamla som hysjer på folk i forelesning :fnise: Det fascinerer meg at det i min erfaring er lektorstudenter som forstyrrer mest i timene...er ikke det litt ironisk?

JEG OGSÅ!

Eller...Jeg går jo på voksenopplæringen da...vi er alle 25+

Også er det 2 stk som prater i ett sett...de er i 30 årene...Og jeg sitter der *hysj!* *Seriøst...gå ut på gangen og prat ferdig der ute, NOEN vil følge med på forelesningen!*

De går faktisk ut på gangen..

Også irriterer meg over de folkene som kommer 10 over, kvart over etter timen er startet.

Videosendingen kobles på ca kvart på..og timen skal starte HEL, men likevel hver eneste dag vi har forelesning er vi ikke ordentlig igang før halv...det er 30minutters tap...Og vi har bare 3 timer å gå igjennom masse stoff...

>.<

Idag...

MÅ jeg gjøre innleveringen :fnise:

-La meg se 1 til episode av serien min, så er jeg igang xD

Skrevet

Ugh, jeg skal ha muntlig eksamen i dag. Kjennes ut som jeg kommer til å dø.

• Liker 1
Skrevet

Ugh, jeg skal ha muntlig eksamen i dag. Kjennes ut som jeg kommer til å dø.

Det kommer til å gå bra! :duskedame:

Skrevet

Så lei-lei-lei av teoriemnet mitt, jeg skjønner ingenting.

Har sendt epost til foreleser og spurt hva jeg skal lete etter i tekstene, hvordan jeg skal gripe de. Men fikk bare et en-setnings-svar... :( Hjalp meg ikke akkurat veldig mye!

Har ikke noe kollokviegruppe i emnet heller, så ingen jeg kan prate med det om. Hadde egentlig satt meg et mål å få A i emnet, men tror jeg kan si takk og farvel til det nå som jeg forstår så lite!! :trist:

Heldigvis ikke eksamen før i starten av desember, så har tid på meg til å lese mer, men er jo frustrerende å være midtveis og ikke ha følelsen av å forstå noe...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...