Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra

Uffda. Men stå på! 11 dager er helt sikkert nok med tid, så det klarer du :-) Lykke til!

Takk, det trengte jeg. Glemte å legge til at det er en ganske omfattende oppgave på 4000 ord, så 11 dager virker ganske lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, det trengte jeg. Glemte å legge til at det er en ganske omfattende oppgave på 4000 ord, så 11 dager virker ganske lite.

Det går nok fint!

Dette semesteret har jeg levert to 48-timers hjemmeeksamener på 3500 og over 4000 ord, så det bør være fullt mulig å gjøre det på 11 dager. Mine eksamener har riktignok vært med grupper, men nå synes jo jeg at det er mindre effektivt enn å jobbe selv.

Mitt tips er SKRIV SKRIV SKRIV - produser NOE (det kan godt være dårlig), så gjør du det bedre. Jo fortere du har produsert NOE, desto mer tid har du til å forbedre det. Og dessuten så har du noe å levere når tiden kommer uansett. :)

Anonymous poster hash: dbbcc...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 del- og slutteksamener dette semesteret. Ble ferdig med den femte av de i går og i dag - MELTDOWN. Har vært på jobb, men etter at jeg kom hjem har jeg bare hatt lyst til å grine (og noe grining har det blitt). :sjenert:

Fra i morgen er det bare å ta seg selv i nakken og fortsette lesingen til 3 eksamener til de neste 11 dagene.. men da er jeg ferdig! :hoppe:



Anonymous poster hash: dbbcc...efe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden har det seg at dere har så sinnssykt mange eksamener? :sjokkert: Trodde det var vanlig med maksimalt 3-4 per semester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tulla det helt til med kilder på hjemmeeksamen :( Alle kildene jeg har i teksten er rett, men jeg skrev noen av kildene mine fra kompendiene feil... Glemte å ta med bøkene de kom fra, og skrev bare hva kap het, forfatter, årstall og forlag :( Er det en big deal? Gjorde det på til sammen tre av kildene mine til to forskjellige innleveringer.

Har også klart å overse at jeg har glemt ett ord tidlig i den ene ingressen min.... Forstår jo sammenhengen og hva jeg vil fram til, men å glemme et ganske vesentlig ord liksom... Må jo se ut som jeg har skrevet i full fart og ikke brydd meg. HVORDAN klarer man å overse noe man har lest sikkert 10 ganger bare de siste dagene :(

Har heller ikke fått spesielt med informasjon fra lærer gjennom året, da hun ikke vet selv hva hun driver med. Alt er bare utrolig frustrerende og jeg har en stor klump i magen nå. Vet jeg er streng med meg selv, men jeg vil virkelig prestere.

Har jobbet så hardt for dette, og nå føler jeg bare alt gikk til h******.....



Anonymous poster hash: 6f4d4...17f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden har det seg at dere har så sinnssykt mange eksamener? :sjokkert: Trodde det var vanlig med maksimalt 3-4 per semester?

Jeg har tatt et ekstra fag, så jeg har hatt 5 fag (37,5 studiepoeng) totalt dette semesteret. Også har jeg talt med både deleksamener og slutteksamener, så fordelingen er slik:

Fag 1: Deleksamen som teller 30 %, slutteksamen 70 %.

Fag 2: Gruppeeksamen og individuell eksamen (begge teller 50 %)

Fag 3: Deleksamen som teller 40 %, slutteksamen 60 %.

Fag 4: 1 "vanlig" eksamen

Fag 3: 1 "vanlig" eksamen

To av deleksamenene har jeg jobbet med underveis i semesteret, men alt har hatt innleveringsfrist i april. Og 4 individuelle eksamener i mai.. Det har vært/er ganske brutalt og jeg kan ikke anbefale det, men snart er det over! Skal ikke ha et sånt kjør neste studieår gudskjelov. :)

Anonymous poster hash: dbbcc...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tulla det helt til med kilder på hjemmeeksamen :( Alle kildene jeg har i teksten er rett, men jeg skrev noen av kildene mine fra kompendiene feil... Glemte å ta med bøkene de kom fra, og skrev bare hva kap het, forfatter, årstall og forlag :( Er det en big deal? Gjorde det på til sammen tre av kildene mine til to forskjellige innleveringer.

Har også klart å overse at jeg har glemt ett ord tidlig i den ene ingressen min.... Forstår jo sammenhengen og hva jeg vil fram til, men å glemme et ganske vesentlig ord liksom... Må jo se ut som jeg har skrevet i full fart og ikke brydd meg. HVORDAN klarer man å overse noe man har lest sikkert 10 ganger bare de siste dagene :(

Har heller ikke fått spesielt med informasjon fra lærer gjennom året, da hun ikke vet selv hva hun driver med. Alt er bare utrolig frustrerende og jeg har en stor klump i magen nå. Vet jeg er streng med meg selv, men jeg vil virkelig prestere.

Har jobbet så hardt for dette, og nå føler jeg bare alt gikk til h******.....

Anonymous poster hash: 6f4d4...17f

Uff da, lei følelse, men det er nok ikke så ille som du tror.

Jeg har hatt noen forelesere som er helt vilt nøye med hvordan kilder skal være, mens andre ikke legger fullt så stor vekt på det. Har inntrykk av at det verste er om man slenger ut en rekke påstander uten å henvise, men det høres det ikke ut som du har gjort.

At du har oversett et ord i en tekst du har lest gjennom mange ganger synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Man ser seg jo til slutt helt blind på det man selv har skrevet. Om det er helt åpenlyst at ordet mangler så skjønner de helt sikkert at "her har det skjedd noe" og trekker nok ikke altfor mye for det.

Tenk heller på hva som er bra med oppgaven din, det er helt sikkert mye bra også. :) Uansett trenger du ikke bruke noe energi på det nå, det hjelper ikke. Len deg tilbake og vurder heller hva du gjør hvis du synes karakteren er krise. Kanskje det ikke blir et problem i det hele tatt!

God helg!

Anonymous poster hash: dbbcc...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske dårlig gjort av Jordan og ha sånne ekle tannbørster med bakterier i reklamene sine, når jeg ikke har råd til å kjøpe ny.



Anonymous poster hash: 130b0...87e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

16 dagar! Eg har no byrja å lese litt, og det går greitt, men nynorsk er framleis vanskeleg. Eg vil ha sommarferie no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksamen i samfunnsfag (lærerutdanning) på mandag med historie (verden, ikke Norge) fra jordbruksrevolusjon-industrielle revolusjon, geografi og samfunnskunnskap. Føler meg ganske klar, men samtidig at jeg bør gjøre mer ut av denne dagen enn jeg gjør... Har lest ca 1,5 time idag, men nå blir det bare omigjen-lesing av notater, så jeg føler at jeg ikke får noe ut av det... Samtidig får jeg dårlig samvittighet hvis jeg ikke leser mer idag, siden jeg har bestemt meg for å ta fri i morgen (har lest 9-16 hver dag denne uka)...... Jeg vet jo at det egentlig bare er å ta fri, men så er det den samvittigheten da!

Blir så bra å bli ferdig på mandag, da er jeg friiiiii noen dager før ny eksamen den 20., men heldigvis er det bare mappeeksamen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh motivasjonen er på topp!

Eller… nei… Ufokusert, jukser med å se på fasit, innom facebook, KG, nettaviser osv..

17 dager igjen til eksamen. Det er jo lenge, men det er ikke så mange lesedager jeg får ut av det når jeg jobber fulltid. Blir liksom bare helgene. Og nå kommer jo 17.mai å ødelegger en lesedag også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sukk: Har én innlevering igjen. Men finner jo ikke ut om jeg skal referere med de navnene som står på boka, eller om jeg skal referere med navnene til de som har skrevet de forskjellige kapitlene. Og jeg bruker jo flere kapitler, med forskjellige forfattere. Skal jeg da føre hvert kapittel opp som egen referanse i litteraturlista? Med alle ørten redaktører? Jeg blir fysisk dårlig. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig har jeg fått dreisen på merverdianalyse og konsernregnskap. Ikke kjempestødig enda, men nå sitter det sånn nogelunde i fingrene! Takk og lov for det. Det er jeg sikker på å få på eksamen.

Men det dukker stadig opp nye problemstillinger i andre deler av pensum… Gruer meg til eksamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sukk: Har én innlevering igjen. Men finner jo ikke ut om jeg skal referere med de navnene som står på boka, eller om jeg skal referere med navnene til de som har skrevet de forskjellige kapitlene. Og jeg bruker jo flere kapitler, med forskjellige forfattere. Skal jeg da føre hvert kapittel opp som egen referanse i litteraturlista? Med alle ørten redaktører? Jeg blir fysisk dårlig. :unsure:

Hos oss kommer det helt an på læreren. Første gangen førte jeg opp hver kapittel som egne referanser, og fikk mye kritikk for det. Med en annen lærer ble jeg nedsatt en hel karakter fordi jeg ikke hadde delt opp kap.

BLIR IKKE KLOK :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kommer det helt an på læreren. Første gangen førte jeg opp hver kapittel som egne referanser, og fikk mye kritikk for det. Med en annen lærer ble jeg nedsatt en hel karakter fordi jeg ikke hadde delt opp kap.

BLIR IKKE KLOK :bond:

Ææsj. Virkelig? Jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan gi litt klarere retningslinjer. Med typiske problemstillinger som eksempler. Det er en sånn bestått/ikke bestått oppgave. Jeg har fått beskjed om at det er bedre med for mange referanser enn for få, så da slenger jeg dem på. Sammen med alle de andre jeg har slengt inn der jeg var usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Goddamit. Endelig passert 3000 ord på bacheloroppgaven. Har produsert 1300 av de i dag. Mangler nå 2000 ord innen 5 dager. Det må vel gå. Vet iallfall hva jeg skal skrive videre, men føler at jeg kommer til å få problem med å nå 5000. Neida, det må vel gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er forskjellige forfattere skal de oppføres som egne punkter i litteraturlista. Det tror jeg gjelder uavhengig av hvilken modell du benytter (APA, MLA, Chicago, osv).

Her er et utdrag fra min hjemmeeksamen nå:

Hollinger, Veronica. “Feminist theory and science fiction.” In The Cambridge Companion to Science Fiction, edited by Edward James and Farah Mendlesohn, 125-136. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

Merrick, Helen. “Gender in science fiction.” In The Cambridge Companion to Science Fiction, edited by Edward James and Farah Mendlesohn, 241-252. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

Leonard, Elisabeth Anne. “Race and ethnicity in science fiction.” In The Cambridge Companion to Science Fiction, edited by Edward James and Farah Mendlesohn, 253-263. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

Alle tre er fra samme bok, men regnes som egne referanser.

Apropos hjemmeeksamen, så vansmektes jeg skikkelig. Sitter alene på lesesalen, har null konsentrasjon og null motivasjon. Har lest relevante artikler og kapitler og har en ganske ok idé om hva jeg skal skrive, men kommer ikke i gang med skrivingen. Heldigvis er det bare 3000 ord og jeg skal ikke levere før 14:00 på torsdag.

:rodmer::takke: Jeg elsker deg litt. Med det føler jeg meg sikrere og kan fortsette å skrive. Du skjønner, jeg henger meg opp i noe og slutter umiddelbart å fungere. Til jeg har fikset den ene tingen.

Heia på hjemmeeksamen! :hoppendeglad:

Sutring? Konsentrasjonen min vs. resten av hjernen min; :krangle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, lei følelse, men det er nok ikke så ille som du tror.

Jeg har hatt noen forelesere som er helt vilt nøye med hvordan kilder skal være, mens andre ikke legger fullt så stor vekt på det. Har inntrykk av at det verste er om man slenger ut en rekke påstander uten å henvise, men det høres det ikke ut som du har gjort.

At du har oversett et ord i en tekst du har lest gjennom mange ganger synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Man ser seg jo til slutt helt blind på det man selv har skrevet. Om det er helt åpenlyst at ordet mangler så skjønner de helt sikkert at "her har det skjedd noe" og trekker nok ikke altfor mye for det.

Tenk heller på hva som er bra med oppgaven din, det er helt sikkert mye bra også. :) Uansett trenger du ikke bruke noe energi på det nå, det hjelper ikke. Len deg tilbake og vurder heller hva du gjør hvis du synes karakteren er krise. Kanskje det ikke blir et problem i det hele tatt!

God helg!

Anonymous poster hash: dbbcc...efe

Da håper jeg sensor er litt grei. Har vært veldig nøye med kilder gjennom hele teksten min. Og jeg vet jeg har en god tekst. Har forhørt meg med andre som jobber på universitetet som har sagt dette er veldig bra. Hadde bare ett ønske om en A, og blir litt skuffa om dette skal trekke meg ned en hel karakter. Har arbeidet så utrolig mye for dette. Krysser bare fingrene for at sensor ikke merker så mye til feiliene..!

Snakket med ei som hadde glemt hele litteraturlisten på en eksamen en gang, det er jo mye verre men det gikk greit for henne..

Anonymous poster hash: 6f4d4...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...