Myntkast Skrevet 11. august 2014 #4581 Skrevet 11. august 2014 Hvis jeg hadde vært ute og noen hadde begynt å snakke om alternative tolkninger av bøker, så tror jeg nok at jeg ville svart det samme. Muligens med et håp om å komme over på et annet samtaleemne. 3
Hirondelle Skrevet 11. august 2014 #4582 Skrevet 11. august 2014 Pappa er også den som støtter meg minst i studievalg, og det til tross for at lesegleden har jeg fått fra ham Men han vil at jeg skal bli økonom da, som han. (Snooork!)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4583 Skrevet 11. august 2014 Det med å forsvare studievalget hører ikke bare til her på KG. Jeg, feks!, tok ikke spørsmålene som noe angrep på mitt stufievalg. Dog hører jeg ofte på fest "litteratur?! Haha hva faen gjør du med det videre liksom? Nei, studér matta, DET gir verdi til samfunnet!" Og liknende. Det gjør at man kan gå litt i forsvarsposisjon litt raskere enn andre. Så setningen om realfag er faktisk ikke helt bak mål om perspektivet er større enn KGs brukere. Huhei, nå skal jeg på første skoledag! Men siden jeg allerede er ferdig med første året må jeg vel bli venn med fadderne og ikke fadderbarna? Ja, men det er jo noe annet. Det er jo ganske frekt. Men å spørre hvorfor en studerer noe på grunn av at man ikke er kjent med mulighetene etterpå er jo helt legitimt etter min mening, og en behøver ikke å lange ut med en gediger forsvarstale som tar utgangspunkt i at man blir angrepet. Anonymous poster hash: 8a190...8d3 1
Mynona Skrevet 11. august 2014 #4584 Skrevet 11. august 2014 Jeg tror de fleste får spørsmål om hva de kan bli om de studerer noe annen enn f.eks sykepleier og medisin som jo sier seg selv. Og de fleste spør jo av uvitenhet, ikke for å være spydig. Jeg spør fordi jeg lurer, fordi jeg vil lære. Og de aller fleste møter vel fordommer om studievalget. Som f.eks økonomi som jeg studerer møtes gjerne med "snooork", "åh... Det hørtes kjedelig ut", "du var sikkert mattenerd på vgs du" osv...
Thorn Skrevet 11. august 2014 #4585 Skrevet 11. august 2014 Pensum dette semesteret er så dyrt! Til nå har jeg vært skikkelig bortskjemt med pensum på maks 1200 per semester, denne gangen ser det ut til at jeg bikker 4000, dersom prisene på akademika.no stemmer. Liker best å kjøpe nye bøker, men denne gangen ser det ut til at jeg må lete etter brukte, gitt...!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4586 Skrevet 11. august 2014 Pensum dette semesteret er så dyrt! Til nå har jeg vært skikkelig bortskjemt med pensum på maks 1200 per semester, denne gangen ser det ut til at jeg bikker 4000, dersom prisene på akademika.no stemmer. Liker best å kjøpe nye bøker, men denne gangen ser det ut til at jeg må lete etter brukte, gitt...! Tips: Tanum eller bokkilden er billigere enn akademika. Anonymous poster hash: be733...d5d
Ambivalent Skrevet 11. august 2014 #4587 Skrevet 11. august 2014 Sutrer litt jeg også. Studerer uten studielån jeg, og dette semesteret skal jeg ta 37,5 sp. I tillegg jobber jeg fire dager i uka. Og ja, jeg skal i tillegg være stud.ass. en dag i uka. Hvordan skal dette gå? I tillegg er studiet himla krevende med mange vanskelige fag. Spent. Hadet liv, vi sees til jul.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4588 Skrevet 11. august 2014 Sutrer litt jeg også. Studerer uten studielån jeg, og dette semesteret skal jeg ta 37,5 sp. I tillegg jobber jeg fire dager i uka. Og ja, jeg skal i tillegg være stud.ass. en dag i uka. Hvordan skal dette gå? I tillegg er studiet himla krevende med mange vanskelige fag. Spent. Hadet liv, vi sees til jul. men du får stipend, bare ikke lånet? Kanskje du skal ta et år med lån og ta litt fri fra jobb for å komme deg? Anonymous poster hash: affce...58b
Ambivalent Skrevet 11. august 2014 #4589 Skrevet 11. august 2014 men du får stipend, bare ikke lånet? Kanskje du skal ta et år med lån og ta litt fri fra jobb for å komme deg? Anonymous poster hash: affce...58b Nei, får ingenting. Grunnen er at jeg har studert mye før, og har ikke mange år med studielånsrett igjen. Og jeg sparer de årene til master + siste år bachelor. Som forøvrig er til neste høst. Får tro jeg overlever til da.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4590 Skrevet 11. august 2014 Jeg tror de fleste får spørsmål om hva de kan bli om de studerer noe annen enn f.eks sykepleier og medisin som jo sier seg selv. Og de fleste spør jo av uvitenhet, ikke for å være spydig. Jeg spør fordi jeg lurer, fordi jeg vil lære. Og de aller fleste møter vel fordommer om studievalget. Som f.eks økonomi som jeg studerer møtes gjerne med "snooork", "åh... Det hørtes kjedelig ut", "du var sikkert mattenerd på vgs du" osv... Enig, tror de fleste spør fordi de lurer, ikke for å være frekke. Men jeg studerer odontologi, og får ofte spørsmål om hvorfor jeg vil grave i andres munn. Jeg begynner å bli lei av det. Grunnen til at jeg ønsker å studere det er fordi jeg liker å hjelpe andre, samt å bruke hendene. Jeg har heller ikke noe behov for å "torturere" andre, selv om noen synes å tro det.... Anonymous poster hash: 558c0...25e 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4591 Skrevet 11. august 2014 Nei, får ingenting. Grunnen er at jeg har studert mye før, og har ikke mange år med studielånsrett igjen. Og jeg sparer de årene til master + siste år bachelor. Som forøvrig er til neste høst. Får tro jeg overlever til da. Hva studerer du nå? Anonymous poster hash: a58a6...a70
Ambivalent Skrevet 11. august 2014 #4592 Skrevet 11. august 2014 Hva studerer du nå? Anonymous poster hash: a58a6...a70 Økonomi. (Ironisk nok). 1
studenten Skrevet 11. august 2014 #4593 Skrevet 11. august 2014 Enig, tror de fleste spør fordi de lurer, ikke for å være frekke. Men jeg studerer odontologi, og får ofte spørsmål om hvorfor jeg vil grave i andres munn. Jeg begynner å bli lei av det. Grunnen til at jeg ønsker å studere det er fordi jeg liker å hjelpe andre, samt å bruke hendene. Jeg har heller ikke noe behov for å "torturere" andre, selv om noen synes å tro det.... Anonymous poster hash: 558c0...25e Sønnen til naboen min sa her om dagen "papppaa, jeg skal bli advokat når jeg blir stor som deg, for da tjener jeg masse penger"... da så han på sønnen sin og sa "bli tannlege du, de tjener dobbelt så mye som meg" og dét var fakta skal ikke kimse av tannlegene! Godt betalt jobb. 1
lillsunshine Skrevet 11. august 2014 #4594 Skrevet 11. august 2014 (endret) Sønnen til naboen min sa her om dagen "papppaa, jeg skal bli advokat når jeg blir stor som deg, for da tjener jeg masse penger"... da så han på sønnen sin og sa "bli tannlege du, de tjener dobbelt så mye som meg" og dét var fakta skal ikke kimse av tannlegene! Godt betalt jobb. Det tjener nok godt, men det er dessverre for mange utdannede tannleger nå. Nå begynner utdannende tannleger å slite med å finne seg jobb, fordi så mange har tatt studiene i utlandet også. Så det spørs om det rådet var så godt likevel, men kanskje situasjonen bedrer seg om noen år, om folk lar være å utdanne seg fordi de hører rykter om at det er for mange. Endret 11. august 2014 av lillsunshine
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #4595 Skrevet 11. august 2014 Det tjener nok godt, men det er dessverre for mange utdannede tannleger nå. Nå begynner utdannende tannleger å slite med å finne seg jobb, fordi så mange har tatt studiene i utlandet også. Så det spørs om det rådet var så godt likevel, men kanskje situasjonen bedrer seg om noen år, om folk lar være å utdanne seg fordi de hører rykter om at det er for mange. Er du sikker? Har to venner som ble ferdigutdannet tannleger fra UiO i fjor, begge fikk jobb i Oslo med en gang. Anonymous poster hash: 05fba...5a6
lillsunshine Skrevet 11. august 2014 #4596 Skrevet 11. august 2014 Er du sikker? Har to venner som ble ferdigutdannet tannleger fra UiO i fjor, begge fikk jobb i Oslo med en gang. Anonymous poster hash: 05fba...5a6 Det er vel først og fremst siktet på de som utdanner seg i utlandet da. Så de som utdanner seg i Norge går jo fremst i køen. Men det er klart, utvikler denne tendensen med overutdanning seg, så vil nok også de som utdanner seg i Norge slite med å finne jobb. Link: http://www.bt.no/jobb/Ingebjorg-vil-absolutt-ikke-anbefale-andre-a-gjore-som-henne-3087374.html#.U-itTYB_uBg
Myntkast Skrevet 11. august 2014 #4597 Skrevet 11. august 2014 Det er vel først og fremst siktet på de som utdanner seg i utlandet da. Så de som utdanner seg i Norge går jo fremst i køen. Men det er klart, utvikler denne tendensen med overutdanning seg, så vil nok også de som utdanner seg i Norge slite med å finne jobb. Link: http://www.bt.no/jobb/Ingebjorg-vil-absolutt-ikke-anbefale-andre-a-gjore-som-henne-3087374.html#.U-itTYB_uBg Det er en feiloppfatning. Utenlandsstudenter vil ikke diskrimineres på bakgrunn av studiested ettersom det er i strid med ansettelsesforholdene. Dette gjelder også for leger. Sier dog ikke at det burde være slik
lillsunshine Skrevet 11. august 2014 #4598 Skrevet 11. august 2014 Det er en feiloppfatning. Utenlandsstudenter vil ikke diskrimineres på bakgrunn av studiested ettersom det er i strid med ansettelsesforholdene. Dette gjelder også for leger. Sier dog ikke at det burde være slik Mulig. Vet ikke om du leste artikkelen jeg linket til, men for tannlegestudenter i utlandet så er det slik at de ikke får autorisasjonen de skal ha i utlandet og må ta en lang praksis hjemme. Det er visst ikke så lett å ta denne praksisen for å få autorisasjon i Norge, så det er vel derfor mange ikke får jobb.
Gjest Haaploes Skrevet 13. august 2014 #4599 Skrevet 13. august 2014 Sommersemester. Gruppearbeid. En pirkete liten f*** som ødelegger dagene mine. Bare tre uker igjen.
FrøkenBaker Skrevet 13. august 2014 #4600 Skrevet 13. august 2014 Jeg hater at jeg nå begynte å tenke på at semesteret ikke er mer enn 3 måneder langt, eller, at det er tre måneder til eksamenstiden begynner. 3 måneder, flere tusen sider i pensum. Vil ikke. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå