AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #21 Skrevet 3. oktober 2011 Disse sårene er mer eller mindre kroniske pga allergi. Pusen plages med år samt medisiner mm. og blir da mer og mer redd. Jeg synes du gjør det riktige å avlive. Det finnes en grense for alt. Hos deg og ikke minst hos pusen. Ting vil overhode ikke bli bedre fordi dette er et tilbakevendende problem. Fokuser heller på den tiden du har gitt pus et godt liv.
Aurora M. Skrevet 3. oktober 2011 #22 Skrevet 3. oktober 2011 Kanskje et dumt spørsmål, men siden de sier at sårene skyldes allergi, så må det vel være noe katten er allergisk mot. Har de hatt noen forslag på hva det kan være, og har du forsøkt forskifte og alt? 1
Capricorn Skrevet 4. oktober 2011 #23 Skrevet 4. oktober 2011 Kanskje et dumt spørsmål, men siden de sier at sårene skyldes allergi, så må det vel være noe katten er allergisk mot. Har de hatt noen forslag på hva det kan være, og har du forsøkt forskifte og alt? Det lurte jeg også litt på, men det kan være veldig vanskelig å finne ut. Min katt mistet pels en periode og fikk små utslett på den bare huden. Det viste seg å være Frontline (middel mot skaumann) han ikke tålte. Nå var dette en grei sak å finne ut av siden han kun fikk det når jeg hadde drypt han med det.
Alvina Skrevet 4. oktober 2011 #24 Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Huff, det er hardt å ha ansvar for dyr. Min filosofi er at dyr skal kunne behandles, hvis behandlingen ikke fungerer ville ikke dyret overlevd i naturen og da ville jeg valgt avlivning. Dyr vi holder kan ikke bestemme selv, ofte tvinger vi av egosisme de til å leve for oss og ikke for sin egen del. Ville tenkt litt alternativt og kanskje ringt Skedsmo dyreklinikk. http://skedsmo.dyreklinikk.no/ De kan svare på telefon og det er gratis. Jeg vet at det er ett eller annet som jeg har lest om som kan hjelpe mot allergi og eksem på hunder/dyr, men husker ikke det akkurat nå når jeg sitter her og knoter med tastaturet. Å endre kostholdet kan også fungere, kan være at hun reagerer på noe i maten. man kan lage kattemat selv, har ingen oppskrift, men akkurat det burde veterinæren kunne hjelpe deg med. Hvis ingenting hjelper og du skal avlive henne, kan du få veterinæren til å komme hjem til dere mot et lite tillegg i prisen. Det ville jeg valgt siden katten har en nervøs karakter. Men ring Skedsmo, det er ikke sikkert du får prate med akkurat den du trenger i dag, men du får vite når du kan ringe for en prat om pus, både om, allergien og nervøstiten hennes. Lykke til. Vi krysser fingene. Endret 4. oktober 2011 av Alvina
Frk. Mari Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #25 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg aner ikke hva katten er allergisk mot, men det er lite sannsynlig at det er maten hun får nå. Jeg skifta tidlig til en allergivennlig type for, og bruker nå et merke som dyrelegen sier at ikke inneholder noe som katten kan reagere på. Det virker egentlig mer som om katten har en form for hudproblemer som forverres av feil mat, men at hovedproblemet er noe annet. Siden katten er en innepus har vi ikke brukt noe flåttmiddel eller annet som kan skape allergiske reaksjoner, men jeg har for eksempel prøvd å bytte kattesandmerke. Til Alvina: Skedsmo virker som et bra sted, og i utgangspunktet er jeg positiv til alternativ behandling, men siden vi bor i Bergen blir det ikke mulig å dra dit. Så da er det kanskje ikke noe vits i å ringe de? Eller kan de veilede og gi råd bare over telefonen? Jeg har snakka forøvrig med en annen klinikk i dag, men da jeg fortalte hvilken dyrelege jeg har pleid å gå til, mente de at det var lite sannsynlig at en time hos de ville gi noe ny informasjon. Det var de samme testene de pleide å ta, og ingen der var spesielt erfarne med allergier eller hudproblemer.
Gjest Badabing Skrevet 4. oktober 2011 #26 Skrevet 4. oktober 2011 Forferdelig valg! Likevel tenker jeg at den dagen hunden min får vondt eller lider på noen måte, er det bedre å la henne slippe. Det er alltid vanskelig, men etter min mening er det det riktige. Hunden til en nabo hadde noe leddgiktlignende greier, og man så på den at den ikke hadde det godt. Jeg syntes så forferdelig synd på den fordi naboen ikke orket å avlive den. Det er faktisk verre at den lider etter min mening, når det er snakk om kroniske lidelser og smerter. Forstår selvfølgelig at ikke dette er noen lett avgjørelse, så jeg sender deg gode tanker. Jeg mener i alle fall at du ikke skal ha dårlig samvittighet om du velger å la den sovne inn pga sykdom.
Aurora M. Skrevet 4. oktober 2011 #27 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg tror nok også jeg ville ha forsøkt å tenke litt utenfor boksen her. Dyrleger (som menneskeleger) er ikke alltid de som har best peiling på allergier. Om det da er allergi vel og merke, for det kan de da egentlig ikke vite, så lenge ikke kilden til allergien er funnet. Et dårlig eksempel, og ikke til å sammenligne, men Pusina min fikk diagnosen "allergi, muligens forallergi" her i sommer. Vi hadde vært på hytta i 3 uker og hun hadde fått hundrevis av hissige, røde, kløende prikker/flekker i ansiktet. Jeg kunne ikke fatte at hun plutselig skulle begynne å reagere på foret sitt på denne måten, og tenkte det kanskje var noe ute hun reagerte på. Så jeg holdt henne inne i 3 dager, og kanskje riktig, utslettet ble bra. Men fortsatt gjensto jo å finne ut hva det var der ute hun hadde "allergi" mot. Det sto plutselig klart for meg en kveld jeg selv var ute og holdt på å bli oppspist av knott (sånne bittesmå vet dere)! Hvordan kunne jeg tro at det var annerledes for henne? :gjeiper: Og ganske riktig, når jeg fant henne var det fullt av dem spesielt på det området foran ørene hvor pelsen er tynn. Så det var den "allergien" . Følte meg litt dum jeg og da.. Men det sier litt om hvordan flinke veterinærer (og jeg har en kjempeflink en) i likhet med oss eiere ofte kan unnlate å tenke på det enkleste! I mitt tilfelle var det jo ekstremt enkelt da. Jeg tror ikke det er så enkelt med pusen din, men jeg tror så absolutt det er håp enda! Katter kan, i likhet med oss, bli kraftig allergisk mot helt "vanlige" ting i innemiljøet, parfyme/bodylotion som den kommer i kontakt med gjennom kontakt med mennesker, røyk (kjenner personlig flere katter som reagerer kraftig på røyk, og hvor eierne har måttet begynne å gå ut og røyke p.g.a katten!), vaskemidler, midd o.l. Det kan være noe sånt, men det kan og være en underliggende sykdom som gjør det. Jeg tror jeg i første omgang ville ha tenkt grundig gjennom om det kan være noe i innemiljøet, og forsøkt å gjøre noen forandringer (skifte ut teppet den ligger på og den type ting), samtidig med at jeg hadde begynt å gi den fiskeolje. Jeg har selv sett forbausende resultater med sistnevnte. Hvis dette ikke gir resultater, ville jeg ha forsøkt alternative behandlinger. Det vil kanskje forbause noen at det omtrent finnes like mange alternative behandlingsformer for dyr som det gjør for mennesker. Jeg kjenner en flink veterinær som sender mange katter og hunder videre til en homeopat når hun selv ikke finner finner ut av det (hudlidelser/allergier er faktisk de som oftest får bra resultater). Homeopatmedisin vil heller ikke bli stressende for pusen din. Det er bra du stoler på veterinæren din. Han er sikkert også kjempeflink! Men kjempeflinke veterinærer har også sine begrensninger. Alle har det. Og i dette tilfellet ville jeg altså ha forsøkt nye veier. Det er bare noen tanker jeg gjør meg omkring det, men du må jo selvsagt selv kjenne etter hvor mye du orker. Det er jo vanskelig å vite hvor mye mer katten selv orker, men det er en ung katt og en skal ikke undervurdere livsmotet deres. Samtidig skal en selvsagt ikke la de lide unødig lenge heller. Det er ofte en umenneskelig vanskelig avgjørelse å ta, dette om/når en skal la de få slippe, og jeg føler virkelig med deg. 2
Green Lady Skrevet 4. oktober 2011 #29 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg er helt enig meg Aurora M. Hadde det vært min katt, hadde jeg villet prøve litt til. Det er ingen vei tilbake dersom du avliver nå. Men det har du om du prøver litt til. Ser du at ting ikke blir bedre, kan du avlive på et senere tidspunkt. Med så mange spesialiseringer som finnes i dag, forundrer det meg ikke om det finnes en og annen veterinær som har spesialisert seg på hudlidelser hos dyr. Lykke til, uansett hva du ender opp med å gjøre
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #30 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg aner ikke hva katten er allergisk mot, men det er lite sannsynlig at det er maten hun får nå. Jeg skifta tidlig til en allergivennlig type for, og bruker nå et merke som dyrelegen sier at ikke inneholder noe som katten kan reagere på. Det virker egentlig mer som om katten har en form for hudproblemer som forverres av feil mat, men at hovedproblemet er noe annet. Så trist å høre at katten din har det vondt. Men jeg tror det kan være håp fremdeles! Jeg jobbet en periode i utlandet, tilsvarende dyrebeskyttelsen her, og vi fikk ofte inn katter med hudproblemer. Det viste seg at de ofte reagerte på maten, da særlig tørrfor siden det inneholder mye som katter biologisk sett ikke skal spise (det gjør forøvrig en del våtfor også). Det vi pleide å gjøre var å gi katten et spesialvåtfor som heter Bozita. Dette foret inneholder ikke noe som kan forårsake allergier, med mindre katten din er allergisk mot visse typer kjøtt. Vanligvis ble de mye bedre etter et par uker på denne maten! Du får kjøpe Bozita i dyrebutikker i Norge også, og det selges også på nettet. Jeg bruker det selv til mine katter. Om du ikke finner det, kan du prøve å gi bare rent kjøtt en stund, det fungerer på samme måte. Bare husk om du gir rent kjøtt må du ikke gjøre det mer enn en uke, fordi kattene trenger lever/innmat og bein i tillegg om det skal være en langvarig diett. Jeg tror at om du gjør dette vil du se en bedring hos katten din, og jeg håper du gir det et forsøk, for jeg syns hun fortjener det med alt hun har vært gjennom. Forresten så er jeg interessert i å få høre hvilket for det er dyrelegen har gitt deg, som skal være så allergivennlig... Lykke til til dere begge!
Alvina Skrevet 5. oktober 2011 #31 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg aner ikke hva katten er allergisk mot, men det er lite sannsynlig at det er maten hun får nå. Jeg skifta tidlig til en allergivennlig type for, og bruker nå et merke som dyrelegen sier at ikke inneholder noe som katten kan reagere på. Det virker egentlig mer som om katten har en form for hudproblemer som forverres av feil mat, men at hovedproblemet er noe annet. Siden katten er en innepus har vi ikke brukt noe flåttmiddel eller annet som kan skape allergiske reaksjoner, men jeg har for eksempel prøvd å bytte kattesandmerke. Til Alvina: Skedsmo virker som et bra sted, og i utgangspunktet er jeg positiv til alternativ behandling, men siden vi bor i Bergen blir det ikke mulig å dra dit. Så da er det kanskje ikke noe vits i å ringe de? Eller kan de veilede og gi råd bare over telefonen? Jeg har snakka forøvrig med en annen klinikk i dag, men da jeg fortalte hvilken dyrelege jeg har pleid å gå til, mente de at det var lite sannsynlig at en time hos de ville gi noe ny informasjon. Det var de samme testene de pleide å ta, og ingen der var spesielt erfarne med allergier eller hudproblemer. På Skedsmo yter de utrolig god service og jeg har ofte ringt dem når hesten min hadde problemer. Det var da ang homeopatmedisin og mageproblemer han hadde. Alle veterinærer er ikke like dyktige på alle områder siden de skal dekke et stort felt, alle dyrs sykdommer og lidelser. Noen har spesialisert seg og du kan evt bli henvist til en som har erfaring med katter og allergi. En telefonsamtale er ikke bortkastet. Lykke til med pus.
Gjest Macaron Skrevet 5. oktober 2011 #32 Skrevet 5. oktober 2011 Vår katt har middallergi, og må få immunitetsstyrkende sprøyter hver måned (resten av livet). Uten medisiner klør og slikker hun seg så mye at hun får store væskende sår, mens nå som hun får sprøytene har hun ingen symptomer i det hele tatt (hun har nå gått på disse sprøytene i 4 år). Vi merker at sprøytene gjør stor forskjell. Hvis vi for eksempel er forsinket noen dager med den nye dosen (fordi vi har vært tomme for medisin hjemme og ikke har rukket innom dyrlegen, for eksempel) kommer køingen, og dermed sårene raskt tilbake. Er du sikker på at det ikke kan være dette katten din lider av? Synes det er rart at de ikke har funnet ut av hva hun er allergisk mot, vår pus tok en masse tester dyrlegen og vi fikk dermed etterhvert svar på hva det var hun reagerte på. 1
Frk. Mari Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #33 Skrevet 5. oktober 2011 Takk for alle svar! Til Aurora M.: Siden jeg har litt allergier selv er det ikke mye her hjemme som er sannsynlige kilder til reaksjoner hos pusen. Alt vaskemiddel er allergivennlig, jeg bruker lite parfymerte produker og røyker ikke inne. I løpet av de siste årene har jeg også testa ut mange av de tingene jeg har mistenkt ved å for noen måneder fjerne alt av en bestemt type materiale. Ingen ting har tilsynelatende gitt noen endring. Jeg prøvde å gi katten fiskeolje for et par år siden. Jeg husker ikke helt hvorfor jeg slutta, men det var enten fordi katten ikke likte smaken og dermed slutta å spise maten, eller så var det fordi hun fikk en allergisk reaksjon på den. Jeg skal snakke med dyrlegen om alternativ behandling når vi skal til henne på fredag. Jeg vil snakke med henne om det siden det er vanskelig å vite hvilken homeopat eller alternativ behandler jeg i så fall skulle gått til, og jeg har mer lyst til å tilbringe det som mest sannsynlig er katten sin siste tid sammen med katten, ikke på nettet i forsøk på å finne den beste og flinkeste behandleren. Til AnonymBruker som skrev innlegg #30: Jeg har prøvd å gi katten Bozita. De første ukene virka det som katten tålte det fint (og elska smaken), men så etter en tre ukers tid fikk hun masse sår i panna og på potene. Siden hun hadde fått flere ulike smaker (med unntak av ting fra havet, siden jeg allerede visste at hun var allergisk mot tunfisk), har jeg i ettertid to ganger prøvd å gi henne bare en type for å se om hun kanskje tålte akkurat den. Men hun fikk reaksjoner begge gangene, så jeg fortsatte ikke eksperimentet. Det foret hun får nå er: Tørrfor: Hill’s, z/d Low Allergen Våtfor: Eukanuba, Dermatosis LB Til Alvina: Om det blir slik at jeg prøver alternativ medisin skal jeg helt klart ta en telefon til Skedsmo. Takk for tipset! Det som stopper meg fra å prøve den veien er det katten nå ser ut til å plages av sårene og kløen. Så det må være en ganske stor sannsynlighet for at hun blir vesentlig bedre for at jeg skal risikere at den siste tiden hennes ikke bare blir fylt av smerter fra sår, men også av skumle behandlinger. Om det blir til at hun ikke er med meg hjem fra dyrlegen på fredag, har hun i alle fall hatt halvannen herlig uke som slutten på livet sitt. For den siste uka har jeg både droppa alt av lekser og skulka to dager på skolen, og brukt nesten all ledig tid på å kose og leike med katten. Jeg er vel nå også oppe i rundt 500 bilder av pusen, dog ikke alle av de like skarpe. Til Macaron: De sprøytene du snakker om kan være de samme som katten min har fått de siste gangene vi har vært der, de påvirker i alle fall immunsystemet. Men det virker som de har begynt å miste virkningen, selv om det kanskje hadde hjulpet å ta de like ofte som deres katt. Min har fått de annenhver måned. Samtidig vil jeg ikke ta med katten til dyrlegen hver måned, siden hun er redd i nesten ei uke etterpå, og det er for mye at hun skal være redd en fjerdedel av tida. Både jeg og dyrlegen har funnet ut av masse hun er allergisk mot, jeg med ”prøve og feilemetoden”, hun med ulike tester. Katten reagerer blant annet på alle typer fisk og i alle fall noen andre typer kjøtt. Det veit vi fordi de tingene gjør katten verre. Men uansett hva jeg fjerner av matvarer og ting fra omgivelsene så blir det aldri helt bra. Så jeg har prøvd mye de siste årene, og nå er jeg tom for ideer, samtidig som sårene til katten er verre enn de noen sinne har vert. Det aller viktigste for meg er at pusen får en fin avslutning på livet sitt, uansett om det blir nå på fredag eller mange år fra nå. Men det fører også til at jeg heller vil avlive noen år for tidlig, enn å velge en behandling som ikke virker og som dermed gjør slutten til en vond en. Men det er forferdelig trist. Og det føles så utrolig feil, som om det ikke er meninga at historien skal slutte her.
CaspertheGh0st Skrevet 5. oktober 2011 #34 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg føler virkelig med deg Jeg håper at det vil ordne seg for katten din... :klem:
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #35 Skrevet 5. oktober 2011 Oj, du har virkelig prøvd mye for å hjelpe katten din! Kan du ha noen planter inne som hun kanskje reagerer på? Har du forsøkt å gå helt "back to basics" med maten, altså å gi henne kun EN type rått kjøtt, innmat og rå bein? Og selvfølgelig kutte ut all annen mat. Hvis du vet hvilke typer kjøtt hun tåler, kan du gjøre det en periode for å se om hun blir bedre. Er mye informasjon om dette på nettet, f.eks her http://rawfed.com/myths/cats.html. Du kan søke på råforing eller raw feeding for å finne info.
Alvina Skrevet 6. oktober 2011 #36 Skrevet 6. oktober 2011 Du skriver at det kan bli avlivning på fredag. Jeg har bare lest det du skriver og man skal være voksen hvis et dyr lider. Men lett er det aldri. Men det er du som ser dyret, hvis det lider er det ansvarlig nok å be veterinæren avslutte det hele, selv om det er trist. Du virker veldig glad i dyr, kan du ikke få en ny katt etterhvert? Det vil ikke fjerne sorg, men kan få deg til å smile litt igjen.
Capricorn Skrevet 6. oktober 2011 #37 Skrevet 6. oktober 2011 Veldig trist historie dette her. Skal tenke på dere to i morra og krysse fingrer for at dyrlegen har en knallidè. Hvis ikke så skjønner jeg avgjørelsen din om avliving veldig godt.
Gjest Macaron Skrevet 6. oktober 2011 #38 Skrevet 6. oktober 2011 Til Macaron: De sprøytene du snakker om kan være de samme som katten min har fått de siste gangene vi har vært der, de påvirker i alle fall immunsystemet. Men det virker som de har begynt å miste virkningen, selv om det kanskje hadde hjulpet å ta de like ofte som deres katt. Min har fått de annenhver måned. Samtidig vil jeg ikke ta med katten til dyrlegen hver måned, siden hun er redd i nesten ei uke etterpå, og det er for mye at hun skal være redd en fjerdedel av tida. Vi tar aldri med pus til dyrlegen for å sette sprøytene, samboeren min setter dem selv rett i nakkeskinnet hennes (han har fått opplæring av dyrlegen).
Bonito Skrevet 6. oktober 2011 #39 Skrevet 6. oktober 2011 Har dere testet for om hun reagerer på husstøvmidd? Hunden min reagerer svakt på det, og kan få utslett spesielt på steder med lite pels. Han er jo ikke hardt angrepet så plagene er lette å holde i sjakk heldigvis. Men min erfaring er at dyrleger generelt ikke er så gode på hudproblemer. Legger ved en link til ett firma som har spesialisert seg på hudproblemer hos dyr. Kanskje de kan være til hjelp. Ellers er det også en ide å ta kontakt med veterinærhøyskolen. http://www.drbaddaky.no/ Lykke til uansett. Det er ikke morro når dyra våre blir syke.
meesah Skrevet 6. oktober 2011 #40 Skrevet 6. oktober 2011 jeg har en katt som er fryktelig stresset og oppfarende av seg, og dyrlegen ga meg en vitaminmikstur som virker angstdempende. Vi har hatt veldig god erfaing med dette. Hun er roligere, og slapper av. Snakk med dyrlegen først du..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå