Gå til innhold

Med 100.000 kroner ekstra.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Raindrops

Jeg ville nok betalt husleien min ut året, så jeg slapp trang studentøkonomi en stund. Det som hadde blitt til overs ville jeg spart på, kanskje tatt en ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde betalt ned kortsiktig gjeld, fyllt opp bufferkontoen og satt resten på sparekonto i påvente av den dagen jeg kjøper bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde betalt ned kredittkortet mitt, satt to mndslønner på en bufferkonto og resten på boliglånet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det en stor sum, for andre en dråpe i havet. Men hva lønner det seg å bruke 100.000 på om man arver eller vinner i Lotto?

-nedbetaling av billån

-nedbetaling av huslån

-nedbetaling av studielån

-oppussing/forbedring av hus

-sette de på høyrentekonto

-noe helt annet?

-eller dra på en lengre reise, siden det er noe det er vanskelig å få til med en gjennomsnittsøkonomi?

Hva mener du? Og hva ville du gjort? Disse trenger jo ikke å samsvare. :)

Jeg hadde først og fremst betalt ned alt av Mastercard og forbruksgjeld (ca. 8000).

Så hadde jeg tatt med meg kjæresten min og dratt til... Peru! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde brukt pengene på en Mexico ferie :jepp: Jeg får inn mer enn det i måneden, så det hadde ikke akkurat endret livet mitt noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får 100000 i løpet av noen måneder, og de skal gå til bufferkonto, nedbetaling av kredittkort (brukt til oppussing som en midlertidig løsning siden vi vet at vi får disse pengene) og sikkert litt sløsing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid lønne seg å betale ned den gjelda som ha høyest rente først.

Bruker du hundre lakser på ferie i dag, koster ferien deg egentlig det dobbelte, minst. Dette på grunn av rentens akkumulative effekt. Å krympe hovedstol, frigir mer enn kronebeløpet du betaler ned.

Spørsmålet er hvilken tidshorisont du bruker. For meg ville det å betale mindre rente, gjøre at avdragene "biter bedre fra seg". Desto hurtigere kommer en i forhandlingsposisjon om bedre rentebetingelser mot bedre sikkerhet.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalt resten av billånet (35.000 kr), pusset opp kjøkkenet og reist 2 uker til varmere strøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite bolig-gjeld så 100.000 ekstra hadde ikke gått til nedbetaling av gjeld.

Derfor hadde jeg gitt 20 tusen hver til ungene mine, lagt sisalteppe i trappen og kjøpt meg et Superellipse-bord ... penger som da var til overs hadde gått til lommepenger på en lenge planlagt utenlandstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det en stor sum, for andre en dråpe i havet. Men hva lønner det seg å bruke 100.000 på om man arver eller vinner i Lotto?

-nedbetaling av billån

-nedbetaling av huslån

-nedbetaling av studielån

-oppussing/forbedring av hus

-sette de på høyrentekonto

-noe helt annet?

-eller dra på en lengre reise, siden det er noe det er vanskelig å få til med en gjennomsnittsøkonomi?

Hva mener du? Og hva ville du gjort? Disse trenger jo ikke å samsvare. :)

1) Betalt ned alt vi har på våre masterkort (jeg er arbeidsledig, så vi har cirka en månedslønn tilsammen der).

2) Investert i en god sofa.

3) De siste pengene ville vi enten brukt på en etterlengtet ferie eller eventuelt en ny seng. Sannsynligvis ferie da vi ikke har hatt det alene siden bryllupsreisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytte ut gammel og stygg kamin med ny vedovn først og fremst. Og en ny seng hadde det også blitt. Om det ble noe til overs da hadde det bare blitt stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt ungen 50.000 - og brukt resten på henholdsvis sparekonto og en tur til varmere strøk for meg og kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalt ned billånet, og tatt en vurdering på om det lønte seg å betale ned studielånet eller pusset opp for den siste slumpen... Evt bare satt det på sparekonto som en buffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde faktisk nøyaktig dette "problemet" for ett år siden pga arveoppgjør, og valgte å reise 3 mnd til øyene i Stillehavet. Beste investeringen jeg noensinne har gjort! :Nikke:

Nå får jeg det samme problemet en gang til, av samme grunn, og kommer til å velge nyere bil, da den gamle har gjort sitt :reise:

Har ikke noe lån utenom studielån, og med disse gallopperende boligprisene så er det uaktuelt med innskudd i leilighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde klart meg med 50,000 for en flere måneders lang ferie. Og jeg regner en "lang ferie" som 3 uker og oppover.

Jeg brukte 50.000 da jeg backpacket 3 mnd i Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt noen dyrere løsninger på kjøkkenet som skal pusses opp i november likevel (ca. 20000), og tatt med meg kjæresten på en tre ukers ferie til Cuba (ca. 40000). Den resterende summen ville jeg brukt til å betale ned på boliglånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 000 hadde gått til oppussing. Nytt tak, og eller etterisolering av vegger. Ups, 100 000 ble plutselig litt lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...