Gå til innhold

Søndagsmiddag hos svigers

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si dere er ca 1 gang i uken hos svigers og spiser middag. Hva hjelper dere til med da? Dekker dere bord? Rydder av bordet? Vasker opp?

Er dette en selvfølge?

Hjemme hos mine foreldre når man er på middag så er det ikke forventet at man verken lager mat, vasker eller rydder når man er bedt som gjest. Men jeg/vi hjelper til med å ta av bordet. Mor eller far sier alltid "bare la det stå" "dette fikser jeg" "sett dere ned og kos dere"

Slik holdning er det ikke hos svigers. Jeg hjelper alltid til med noe, men det blir aldri godt nok. Kravene er skyhøye, og den ene gangen jeg dekte på i stedet for å rydde av så ble jeg baksnakket i lang tid til hans familie og hvor lat og forferdelig jeg var. Skikkelig ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg hadde blitt krass hvis mine svigerforeldre hadde vært sånn. Sagt noe sånn som: "Hva vil du jeg skal hjelpe til med? Og så kan du fortelle meg hvordan det skal gjøres, slik du får det akkurat slik du vil ha det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Som regel er bordet allerede dekket når vi kommer, og det forventes ikke noe som helst annet enn at vi møter opp og hygger oss :) Men vi spiser middag hos foreldrene våre sjeldnere enn en gang per uke.

Uansett om vi er hos mine eller hans foreldre, så hjelper vi begge til med å rydde vekk fra bordet. Dette bestandig til "ville" protester om at det ikke er nødvendig. (Men det er selvsagt han som er såååå flink som hjelper til... ;) )

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen åpenlyse forventninger om å hjelpe til med noe som helst hos svigers. Men hjelper til med å dekke bord, rydde av bord og ta oppvasken. Vet det blir satt pris på. Vet også at det ikke ville blitt satt pris på om jeg bare satt i sofaen :)

Hos mine foreldre vet jeg at det forventes at jeg hjelper til, og dete gjør jeg også. Tar ut av oppvaskmaskin, dekker på, rydder bort osv.

Begge parter bor langt unna oss, så når vi er der, er vi der flere dager om gangen. Da bør en jo bidra. Liker å kunne hjelpe til, ville følt oss som en belastning ellers.

Synes dine svigers bør sette pris på at du hjelper til istedet for å kritisere det du gjør!!

Endret av Illiya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mine svigerforeldre forventes ingenting, men jeg pleier å hjelpe til med å rydde av bordet. De prøver imidlertid å nekte det fordi de jeg er gjest i deres hus, men jeg pleier å insistere.

Syns det er rart å invitere på middag og så baksnakke gjestene fordi de bare hjelper til med pådekking, men ikke å dekke av...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forventninger. Maten er som oftest ferdig når vi kommer. Vi hjelper til med å rydde av og sette i oppvaskmaskinen, men det er det, og det blir ikke forventa noe mer. Så vanskelig det må være at de stiller krav og baksnakker deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen forventninger. Maten er som oftest ferdig når vi kommer. Vi hjelper til med å rydde av og sette i oppvaskmaskinen, men det er det, og det blir ikke forventa noe mer. Så vanskelig det må være at de stiller krav og baksnakker deg!

ja, herregud. Jeg var mildt sagt sjokkert da jeg fant ut av det. Det pågikk i 6-7mnd før sambo turte å dele det med meg. Skjønner ikke hva slags folk får glede av å snakke om en slik filleting og henge meg ut over lengre tid.

Jeg hadde altså tilbydd å hjelpe, fikk beskjed om at jeg kunne dekke på, så det gjorde jeg, da vi var ferdig å spise ryddet jeg av restene, mens sambo tok tallerkene. Da hadde jeg i svigermors øyne ikke hjulpet til med å "rydde etter meg selv".

Har aldri i mitt liv fått kritikk på mitt bidrag som gjest. Jeg er i tillegg til de grader et kjerringemne som baker til alle aneldninger og dukker opp med boller og kaker på døren deres.

jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg heldigvis en god tone med svigers, og når vi er hos den ene eller den andre (begge har skilte foreldre så vi har 4 "svigerhjem"), så spør jeg bare om jeg skal hjelpe til med noe. Ikke noen store forventninger, men jeg syntes i hvertfall man kan rydde sin egen talerken om ikke annet :)

Hadde det vært som i ditt tilfelle at man blir baksnakket fordi man ikke gjør "nok" selv om man faktisk har hjulpet til både før og etter middag, så hadde jeg ikke giddet å dra. Og jeg hadde gitt klar beskjed om hvorfor.

Baksnakking er noe av det værste jeg vet om, bortsett fra franske biler, rødvin og rust. Har du noe å si til meg, så si det TIL MEG.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde blitt krass hvis mine svigerforeldre hadde vært sånn. Sagt noe sånn som: "Hva vil du jeg skal hjelpe til med? Og så kan du fortelle meg hvordan det skal gjøres, slik du får det akkurat slik du vil ha det."

eller kanskje formulert meg mer i retning av "Kan jeg hjelpe til med noe" og så "er det noen spesiell måte du vil jeg skal gjøre dette på?" kanskje "er dette riktig?" uten å være kvass???

Gjerne fordi man kommer lengre med sukker enn sitron :)

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette hørte utrolig slitsomt ut TS. Når vi er hos svigerfar(han er enkemann) hjelper jeg til med å rydde av bordet. Er alltid dekket på når vi kommer. Hadde sikkert ikke trengt det engang, men hadde følt meg skikkelig teit hvis jeg bare hadde stått og sett på :)

Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort som Carrot foreslår: spør hva du skal gjøre, hvordan du skal gjøre det og om det er bra nok. Kanskje de blir lei og ber deg gjøre ting som du vil :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært på middag hos svigermor og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Frister lite å sitte å spise ved eit bord der kattene hennes får traske over eller ligge å sove på. Vil ikkje eingang på besøk siden det er skittent og udelikat og det eineste svigerfam. gjør er å klage, syte og mase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fr21_5ffdsa

La oss si dere er ca 1 gang i uken hos svigers og spiser middag. Hva hjelper dere til med da? Dekker dere bord? Rydder av bordet? Vasker opp?

Er dette en selvfølge?

Hjemme hos mine foreldre når man er på middag så er det ikke forventet at man verken lager mat, vasker eller rydder når man er bedt som gjest. Men jeg/vi hjelper til med å ta av bordet. Mor eller far sier alltid "bare la det stå" "dette fikser jeg" "sett dere ned og kos dere"

Slik holdning er det ikke hos svigers. Jeg hjelper alltid til med noe, men det blir aldri godt nok. Kravene er skyhøye, og den ene gangen jeg dekte på i stedet for å rydde av så ble jeg baksnakket i lang tid til hans familie og hvor lat og forferdelig jeg var. Skikkelig ekkelt.

Når vi er hos dem spør jeg om hun vil ha hjelp til noe, men hun svarer som oftest nei. En gang prøvde jeg nemlig å hjelpe til med å sette tingene inn i oppvaskmaskinen, og da presterte jeg å sette en del av sakene inn på feil plass. Det var ikke så populært. Andre ganger har vi vært der i høytider. Da har vi vært mange gjester, og hun har hatt mange ting på dagsorden. Da har hun skrevet en liste over de ulike gjøremålene, og vi har valgt ut hver vår oppgave. Dette er en grei måte å gjøre tingene på synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på middag hos svigers mindre enn 1 gang i uken. Bordet er som regel dekket på når vi kommer. Men vi hjelper til med å ta mat og drikke på bordet, vi hjelper til med å dekke av bordet etter middagen, sette inn i oppvaskemaskinen og dekker på bordet igjen hvis det er dessert etter maten. Har aldri fått bemerkninger på noe vis, men hadde jeg fått de, så hadde jeg blitt sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, herregud. Jeg var mildt sagt sjokkert da jeg fant ut av det. Det pågikk i 6-7mnd før sambo turte å dele det med meg. Skjønner ikke hva slags folk får glede av å snakke om en slik filleting og henge meg ut over lengre tid.

Jeg hadde altså tilbydd å hjelpe, fikk beskjed om at jeg kunne dekke på, så det gjorde jeg, da vi var ferdig å spise ryddet jeg av restene, mens sambo tok tallerkene. Da hadde jeg i svigermors øyne ikke hjulpet til med å "rydde etter meg selv".

Har aldri i mitt liv fått kritikk på mitt bidrag som gjest. Jeg er i tillegg til de grader et kjerringemne som baker til alle aneldninger og dukker opp med boller og kaker på døren deres.

jaja...

Det virker som om hun har bestemt seg for at hun ikke liker deg, og bruker sånt som dette som et påskudd for å ha noe å baksnakke.

Siden alle gjør dette på sin måte, noen ønsker ikke hjelp, mens andre forventer hjelp til alt, ville det vært naturlig at de overså slike småting dersom de likte deg.

Ingen hyggelig situasjon når det blir slik. Mange svigermødre er nok ganske sjalu på gromguttens utkårne.. Det er ikke mye som er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er dette en selvfølge?

Slik er mine foreldre også. Nesten så vi ikke får lov til å hjelpe til! Mamma vil gjøre alt ;)

Hos xsvigers var det annerledes ja... Der gikk mennene og satte seg etter middag og det var forventet at damene gjorde ALT. Herregud så irriterende!!!

Men til saken. Synes dette høres drøyt ut! Skikkelig dårlig gjort av dem.. :( Kan ikke kjæresten din ta en prat med dem? Sånt går jo bare ikke an!!!!!! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en selvfølge?

Sånn var min familie mot damen min også. Det hadde ingen betydning hvor snlii, hjelpsom eller flink hun er.De var rett og slett sur fordi jeg hadde valgt henne, og ville ikke ha satt pris på noe uansett. De klaget bare for å klage.

Var det ikke noe hun gjorde, så var det klærne hun hadde på, eller måten hun ordnet håret..

Vi har ikke kontakt i dag.

Hos hennes familie hjelper jeg med det svigermor spør om. Hun sier alltid beskjed. Kan du klippe plen? Kan du skrelle potet? Kan du gå og kjøpe no mer melk?

Ikke noe stress med de foreldrene.

Svigerfar pleier å se litt skjeivt på mine forsøk på å kløve ved og stable det og sånt, men det er fordi jeg har ikke peil på sånt.Og det vet han -at jeg er en bygutt, og han setter pris på at jeg vil.

De er hyglige.

Men min familie kunne altså ikke få seg til å være greie.. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Pleier å hjelpe å dekke på noen ganger, rydder alltid ut mitt eget og hvis ikke de andre rydder etter seg hjelper jeg med det, setter rester i kjøleskapet, skyller av og setter i oppvaskmaskin, samler inn spisebrikker og vasker bordet. Men det gjør jeg bare fordi jeg har lyst, ikke fordi det er forventet (Vi er som regel VELDIG mange 15+ på besøkene så)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...