Gå til innhold

standy by

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei! har fått beskjed om å stand by på jobben,dvs at en annen jobber fult en dag men jeg må kunne komme imidlertidig dersom han ringer.. det vil jo også med andre ord si at den dagen kan jeg ikke finne på noe særlig,for jeg må hele tiden være tilgjengelig.! men jeg får ikke lønn for dette, hvis jeg da ikke blir tingt opp og må på jobb i to timer,da får jeg to timers lønn. men jeg skal jo trossalt sitte hjemme hele dagen og bare vente. burde jeg ikke få lønn for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, du har krav på lønn. Og jeg mener at arbeidsmiljøloven regulerer hvor mange prosent du skal ha i lønn. Ikke minst regulerer arbeidsmiljøloven hvor lenge du kan gå sånn "på vent" (også kalt bakvakt).

- Dersom du har det i arbeidsavtalen din at du er pliktig til å møte da.

- Gjelder ikke dersom du har rett til å si nei (typ ekstravakt).

Arbeidsmiljøloven må være noe av det enkleste Norges Lover inneholder (foruten Forbrukerkjøpsloven) og den ligger her på www.lovdata.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis jeg ikke tar helt feil så regulerer Arbeidsmiljøloven sjeldent hvor store tillegg du skal få ved ulike vakter. Unntaket er overtidsprosent hvor Arbeidsmiljloven definerer en minimums prosentsats.

Det er mer vanlig å ha vakttillegg definert i en tariffavtale eller i en bedriftsintern avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i hvert fall ha betalt for bakvakt!! Det er helt vanlig standard på alle steder hvor man har slik praksis, i hvert fall de stedene jeg har hørt om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil så regulerer Arbeidsmiljøloven sjeldent hvor store tillegg du skal få ved ulike vakter.

Sjelden, ja. Men jeg mener at den setter visse krav her. Kanskje den bare regulerer hvor mye man skal ha ekstra på helligdager og til overtid da? Velvel, jeg får vel lese AML igjen da...

I'll be back!

I'm back!

9. Særlig om hjemmevakt.

Dersom arbeidstakeren må oppholde seg i sitt hjem for i påkommende tilfelle å yte arbeid, skal som hovedregel minst 1/5 av hjemmevakten regnes med i den alminnelige arbeidstid.

Jeg tolker det dithen at for hver 5. time man har vakt, skal man ha betalt for som om man var på jobb 1 time. Altså 20% lønn.

Om det er riktig tolkning er en helt annen sak!

Befalets Fellesorganisasjons tillegg

Hjemmevakt (0600-2000) 2,35 (pr time)

Hjemmevakt (2000-0600) 4,75 (pr time)

Branntjenestemennenes yrkesorganisasjon

* Hjemmevakt regnes ikke med i arbeidstiden. Hjemmevakten godtgjøres i penger, alternativt kan partene lokalt avtale at hele eller deler av hjemmevakten kan avspaseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...