Gå til innhold

ADHD, ME osv.: Psykiske eller fysiske lidelser?

Gjest imli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ADHD er vel ikkje ein psykisk sjukdom?

Det omtales som en "mental disorder", og jeg synes det fyller kriteriene til psykisk sykdom. Hva vil du klassifisere det som?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det omtales som en "mental disorder", og jeg synes det fyller kriteriene til psykisk sykdom. Hva vil du klassifisere det som?

Eg tykkjer det høyrast rart ut å kalle det sjukdom, det er jo faktisk ein slags hjerneskade..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer det høyrast rart ut å kalle det sjukdom, det er jo faktisk ein slags hjerneskade..?

Det er veldig mye diskusjon rundt hva som forårsaker ADHD og hva som er korrekt behandling. Men det er ikke en hjerneskade i den forstand at man kan se en fysisk skade på et røntgenbilde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker på at slikt som lærevansker, autisme, lav intelligens og hjerneskader alt ses på som psykisk sykdom (mental disorders) så er det ikke så rart at ADHD også ses på som psykisk sykdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ein kan jo ikkje gå til psykolog og få behandling og bli frisk frå ADHD slik ein kan frå t.d depresjonar. Eg tykkjer heller ikkje me kan sjå på lav intelligens, lærevanskar eller autisme som psykiske sjukdommar :vetikke:

Tykkjer me er blitt litt for flinke til å sjukeleggjere oss sjølv no for tida. Ja, mange har psykisk sjukdom. Men når ein les trådar som dette, høyrast det ut som om det er mykje sjukeleggjering ute og går. Å ikkje like å tråkke på strekar er ikkje noko eg vil kalle ein sjukdom. Ei heller lettare depresjon. Tykkjer ein del mennesker ser ut til å vente at livet alltid skal vera enkelt, og når det blir litt tøft, så skal det kallast sjukdom?

Eg meiner absolutt ikkje å mistru dei som faktisk har ein psykisk sjukdom, men eg trur ein del mennesker har litt urealistiske forventningar til livet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at folk tror man er syk fordi man har de diagnosene, men av forskjellige grunner har de det navnet når man snakker med leger og psykologer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Men ein kan jo ikkje gå til psykolog og få behandling og bli frisk frå ADHD slik ein kan frå t.d depresjonar. Eg tykkjer heller ikkje me kan sjå på lav intelligens, lærevanskar eller autisme som psykiske sjukdommar :vetikke:

Tykkjer me er blitt litt for flinke til å sjukeleggjere oss sjølv no for tida. Ja, mange har psykisk sjukdom. Men når ein les trådar som dette, høyrast det ut som om det er mykje sjukeleggjering ute og går. Å ikkje like å tråkke på strekar er ikkje noko eg vil kalle ein sjukdom. Ei heller lettare depresjon. Tykkjer ein del mennesker ser ut til å vente at livet alltid skal vera enkelt, og når det blir litt tøft, så skal det kallast sjukdom?

Eg meiner absolutt ikkje å mistru dei som faktisk har ein psykisk sjukdom, men eg trur ein del mennesker har litt urealistiske forventningar til livet.

For å få enhver psykisk diagnose kreves det at:

1: Det fører til betydlig nedsatt funksjonsnivå (Kan være sosialt, eller i forhold til skole, arbeid, mulighet til å komme seg rundt osv)

2: Personen oppfatter det som en vesentlig plage selv (eller er til skade for seg selv eller andre)

3: Det er kulturelt abnormalt (ikke normal oppførsel i det samfunnet du lever i eller den gruppen du tilhører)

Det er med andre ord ikke "bare å få en diagnose".

Hvorvidt du syns disse tingene bør være psykologiske diagnoser er irrelevant, de ER psykologiske diagnoser. Jeg forstår heller ikke hvorvidt man kan få behandling for det hos en psykolog er relevant. Det fins svært mange fysiske sykdommer man ikke kan få behandling for hos en lege, skal vi kalle det noe annet da?

Lag en egen tråd hvis du har problemer med å forholde deg til hva som er og ikke er psykologiske diagnoser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Det er forskjell på sykdom, syndrom og lidelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få enhver psykisk diagnose kreves det at:

1: Det fører til betydlig nedsatt funksjonsnivå (Kan være sosialt, eller i forhold til skole, arbeid, mulighet til å komme seg rundt osv)

2: Personen oppfatter det som en vesentlig plage selv (eller er til skade for seg selv eller andre)

3: Det er kulturelt abnormalt (ikke normal oppførsel i det samfunnet du lever i eller den gruppen du tilhører)

Det er med andre ord ikke "bare å få en diagnose".

Hvorvidt du syns disse tingene bør være psykologiske diagnoser er irrelevant, de ER psykologiske diagnoser. Jeg forstår heller ikke hvorvidt man kan få behandling for det hos en psykolog er relevant. Det fins svært mange fysiske sykdommer man ikke kan få behandling for hos en lege, skal vi kalle det noe annet da?

Lag en egen tråd hvis du har problemer med å forholde deg til hva som er og ikke er psykologiske diagnoser.

Eg har aldri skrevi at det "berre er å få ein diagnose". Fleire brukarar her har jo heller ikkje diagnoser, men har diagnotisert seg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er jo heller ikkje ein psykisk sjukdom, men ein nevrologisk.

Det spiller ingen rolle... Det er klassifisert på den måten pga systemene og reglemangene som er bygd opp rundt det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det høres ut som mye mer sykliggjøring å si man har hjerneskade når man "bare" har ADHD, enn å si det er en psykisk diagnose... :vetikke:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget ra innlegg av Imli her. Det er altfor mye sykeliggjøring av det som faktisk er en del av et normalt liv, dvs at man er "deppa" i perioder. Man stempler seg da som syk i stedet for å stå på og jobbe seg gjennom det. Det blir en selvoppfyllende profeti og en ond sirkel som ofte ender med sykmelding og trygd. http://www.aftenposten.no/jobb/article4243699.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle... Det er klassifisert på den måten pga systemene og reglemangene som er bygd opp rundt det

Kvifor?

Det finnest jo ein masse andre nevrologiske sjukdommar, og eg trur ingen kallar dei for psykiske? Migrene er jo t.d ein nevrologisk sjukdom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Yellow Taxi

Eg har aldri skrevi at det "berre er å få ein diagnose". Fleire brukarar her har jo heller ikkje diagnoser, men har diagnotisert seg sjølv.

Hvordan vet du det? - Jeg syns uansett du skal være forsiktig med å kritisere folk for det. Akkurat som at det er flere fysiske sykdommer man lett kan diagnostisere seg selv med er det også flere psykiske, uten at man fortjener kritikk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt av problemet her er at vi har lett for å se f.eks. depresjon som en rent psykologisk fenomen, og idet noe ser ut til å ha fysiologiske årsaker, så er det ikke lenger en "psykisk sykdom".

Men psyken vår er ikke en isolert, mental entitet som eksisterer i hodene våre, helt frikoblet fra biologien. Tankene våre eksisterer i fysisk forstand som elektriske signaler og kjemiske prosesser i hjernen, og kan påvirkes av rene fysiske forhold. Det er jo derfor man kan medisinere OCD og depresjon, bare for å nevne 2 typiske mentale lidelser.

Når det gjelder terapeutisk behandling av AD(H)D, så er det mye upløyd mark der, og der er gjort mange interessante forsøk som har gitt oppsiktsvekkende gode resultater, som dette og dette. Og det er bare to av mange mulige innfallsvinkler til behandling av ADHD utenom den tradisjonelle Ritalinbehandlingen; forskjellige forsøk med kosthold har også gitt resultater som ser ut til å forsvare videre forskning i den retningen.

Jeg synes absolutt man har dekning for å kalle ADHD en psykisk sykdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Meget ra innlegg av Imli her. Det er altfor mye sykeliggjøring av det som faktisk er en del av et normalt liv, dvs at man er "deppa" i perioder. Man stempler seg da som syk i stedet for å stå på og jobbe seg gjennom det. Det blir en selvoppfyllende profeti og en ond sirkel som ofte ender med sykmelding og trygd. http://www.aftenposten.no/jobb/article4243699.ece

Dette er ikke en tråd for kritisering av mennesker med psykiske diagnoser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Jeg synes det er litt respektløst å ta den debatten her, da det er mange som sliter og ikke klarer å arbeide. Om man har en depresjon kan det å komme seg litt bort fra jobben være løsningen, vil du heller at folk skal dra på jobb og holde følelsene inne?

Om du mener folk tar imot sykemeldingen for lett så ta det opp i en egen tråd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...