Gå til innhold

Hvordan oppstår klamydia?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver en oppgave om klamydia og finner mye info om infeksjonen som sådan, men ikke hvordan den opprinnelig oppsto og hvordan den fortsatt gjør det. Ja, det er en seksuelt overførbar infeksjon, men hva mer? Hva skjer med disse bakteriene?

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klamydia "oppstår" ikke på nytt og på nytt, det er bakteriene som overføres videre for hver gang noen blir smittet. Så hvis du skal se på hvordan den oppstå må du begynne å se på evolusjon og slikt, og det blir vel kanskje ikke så relevant for oppgaven? Det finnes flere typer klamydiabakterier, hvor ikke alle gir kjønnssykdommen, du kan jo isåfall finne ut mer om bakteriefamilien?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Men alle blir jo ikke smittet, så hva skjer etter overføringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener her. For å bli smittet må du bli utsatt for smitte fra noen som allerede har bakterien i kroppen. Om bakterien overføres fra den ene personen til den andre, vil den mest sannsynligvis bli smittet (kommer an på immunforsvar, type bakterier, osv).

Hvilket nivå er det her på? Litt lettere å vite hvordan man skal svare om man vet om det er ungdomsskole, vgs eller hva det er. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...