Gå til innhold

Takler ikke at vennene mine har kjærester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ekstremt sjalu og eiesjuk som person, bare så det er sagt. Det er ikke misunnelse det går på, men jeg takler ikke at vennene mine har kjærester! Jeg møtte de først, det er MINE venner. Det gjelder både heterofile og homofile venner jeg har. Også går det vel litt på at jeg aldri har hatt noe forhold, og sliter med følelsen at ingen vil ha meg, jeg kommer til å være alene resten av livet og når jeg dør så blir jeg spist opp av rottweileren min og ingen finner meg før det har begynt å stinke etter lang tid :(

Noen tips til hvordan jeg skal takle dette? Jeg går til psykolog, bare så det er sagt. Men jeg syns vennene minne skal være single, når jeg er det. De har jo meg, så hvorfor skal de ha kjærester?

Jeg er så lei meg.

Hilsen

Dame på 32 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De vil ha kjærester fordi en kjæresterelasjon kan tilby noe helt annet enn et venninneforhold kan.

Du kan ikke forvente å ha ekslusivitet på menneskene i livet ditt. Det vil spise opp forholdene og ødelegge dem. Selv om det FØLES som du burde ha vennene dine for deg selv, sier de følelsene mer om at du savner å ha en person nært deg i livet ditt enn noe om hvordan virkeligheten faktisk kan være.

Jeg ville brukt følelsen som et signal på hva den indikerer at du savner eller trenger, og jobbet med meg selv for å oppnå det målet. Hvis du aldri har hatt et forhold bør du kanskje gå i deg selv for å finne ut hva det handler om:

- Har du for høye partneridealer, dvs du er for kresen i forhold til hva du selv kan tilby en partner? Attraktive partnere vil ofte ha høye partneridealer, og da er det viktig å gå etter de mennene som er likest mulig deg selv.

- Gjør du det mulig for potensielle partnere å møte deg? Har du prøvd nettdating i tillegg til å sørge for at du er tilgjengelig på andre arenaer?

- Oppfører du deg på måter som skremmer bort potensielle partnere? Analyser hva du har gjort "feil" i hver relasjon, og bruk det som en lærdom på hva du kan unngå neste gang. Gjør du det kommer du nærmere en kjæreste for hver gang!

- Har du issues som gjør at du skremmer bort menn? Les Cognitive Therapy for dummies, gjør øvelsene i den og sørg for at du fortsetter psykologbehandlingen som du er så flink å gå til nå :)

Det er ikke det at ingen vil ha deg. Du TROR ingen vil ha deg fordi du FØLER det slik. En følelse forteller derimot ingenting om hvordan virkeligheten ER. Den forteller om hva som er viktig for oss. Unngå følelsesmessig resonnering med å sette likhetstegn mellom følelsene dine og ditt syn på verden så vil verden virke mye lysere ganske snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De har jo meg, så hvorfor skal de ha kjærester?"

Det er noe helt annen med venner enn kjærester. Det kan ikke sammenlignes. Kanskje vanskelig å forstå dersom man aldri har hatt kjæreste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...