Gå til innhold

Hvordan få bedre selvtillitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en 22 år gammel jente som sliter veldig med selvtillitten grunnet mitt utseende. Jeg ser helt normal ut, blond og blå øyne. Men jeg trekker meg selv så langt ned. Finner alltid feil ved meg selv, og ting som andre jenter har som er bedre enn det jeg har. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan endre tenkegang? Jeg vil ikke fremstå som den grå musa som har en "unnskyld-at-jeg-er-til" væremåte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Sett deg ned og lag en liste over de 10 mest positive trekkene dine. Ta med personlighetstrekk også. Heng listen opp på veggen - hver gang du begynner med nedrakkingen, gå og les listen. Start dagen med å lese listen høyt. Du kan umulig si til deg selv at listen ikke stemmer, du har jo laget den selv.

Hvis du ikke finner 10 positive ting om deg selv får du spørre noen du stoler på om de kan nevne noen av dine positive sider. Skriv dem ned.

Dette virker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg har et lite tips som jeg brukte da jeg var veldig usikker på ungdomsskolen, hver morgen etter å ha dusjet og før jeg gikk ned for å spise frokost, stod jeg foran speilet på rommet mitt, og måtte si 10 ting som jeg likte ved meg, utseendemessig, personlighet etc. De første gangene, sikkert de tre første månedene slet jeg veldig med å finne noe som jeg kunne si at jeg likte, og kjenne at jeg virkelig mente det. Men det hjalp! Det hjalp meg veldig, jeg måtte på en måte tvinge meg selv til å finne noe positivt og gjenta det hver morgen. Det tok tid, men en dag trengte jeg plutselig ikke å gå gjennom det ritualet :)

En annen ting var at jeg begynte å si takk når noen sa jeg så fin ut, søt etc. I begynnelsen ble jeg flau - men jeg tvang meg til å si takk, fordi jeg hadde jo valgt antrekket selv og hadde likt det da. Det hjalp meg også.

Jeg vet ikke om det er noe du kan tenke deg å gjøre, men du kan vurdere det? :)

lykke til i hvertfall! :klemmer:

EDIT: så at Blondie65 også har skrevet det samme :fnise: Men det er et godt råd!

Endret av Anuket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har en tendens til å kritisere seg selv, er det best å trekke fokuset vekk fra seg selv. Bare tenk på deg selv og ditt utseende minst mulig for en periode. Se filmer, dyrk hobbier, tren, vær sammen med mennesker du setter pris på, og vær ute i naturen. Når du lærer deg å sette pris på andre ting og mennesker, utvikler du en generell positiv holdning, som gjør at du heller ikke klarer å se veldig negativt på deg selv, men klarer å se de positive sidene klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Et annet tips - i tillegg til å si takk når noen gir en kompliment - er å gi andre komplimenter hele tiden. Dermed fokuserer du mindre på deg selv og mer på andre, som gjesten over her også er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...