Gå til innhold

Fylleangst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lider så sinnsykt av fylleangst! Nå er det jo søndag igjen og det sier seg selv at angsten er på plass.

Selv om jeg oppførte meg helt eksemplarisk på fylla så kommer denne jævla angsten.

Har lyst og sove resten av livet og aldri face verden igjen. Dette går selvsagt over når jeg får snakket med de som var med. Men guuuud, er det bare meg som har det sånn etter hver eneste gang på fylla? Tips og råd for og bli kvitt det mottas med stor takk!

Og slutte og drikke er helt uaktuelt ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan noen forklare meg hva denne fylleangsten kommer av? hører folk snakker om det hele tida, men jeg har da vært helt på jordet i fylla selv og aldri hatt noe fylleangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som liker å miste kontrollen og glemme hva man har foretatt seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at det er kropen som jobber på høygir for den tror den har blitt forgiftet - noe som er riktig også. Da jobber den noe veldig med å kvitte seg med giften, noe som fører til hjertebank og uro, altså angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest har ikke fylleangst noe med at en har gjort noe galt i fylla.

Jeg hae hatt mye fylleangst oppigjennom åra,våkna tidlig å vært helt uttafor.

Grusom følelse. Lurte også på det,men har lest at det kan være at en blander forsskjellige alkoholtyper.

Sikkert noe med giftstoffene også. En blir jo dårlig og skjelven ig i det hele tatt :)

Gudskjelov lenge siden jeg har hatt fylleangst. Ikke vært så fyllesjuk heller.

Men drikker ikke så ofte heller :)

Ble litt skrivefeil så jeg,men orker ikke rette opp i det nå, skjønner sikkert hva som står der :)

Endret av Mina 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvordan du har det. Har bare blitt verre og verre med åra, og jeg er bare 23 år :P

Jeg kan få fylleangst selv om jeg bare har tatt 2 øl. Har det helt jævlig dagen derpå. Orker nesten ikke drikke lenger på grunn av dette. Drar aldri på "fylla" lenger. MEn, men, sparer ihvertfall de pengene :P Har ikke akkurat fått noe dårligere sosialliv heller. Virker som om de fleste blir mer og mer slik med alderen. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv 23 år. og det er så vidt jeg tørr å snu meg i senga når jeg våkner dagen derpå. Selv om jeg vet med 110% sikkkerhet at jeg er hjemme alene i min egen leilighet :-P Og sånn kan jeg fint ligge i noen timer og bare reptere "Ånei ånei ånei ånei ånei" :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også fylleangst uansett om jeg har gjort noe "galt" eller ikke. Også etter bare et par øl. Vet ikke hva det kommer av. Sikkert en bivirkning av alkoholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylleangst er helt vanlig. Tror også at det ikke har noe med hva man gjorde dagen før å gjøre, men bare at kroppen er litt ødelagt rett og slett og i overlevelsesmodus/angst? Jeg drikker svært sjelden lenger nettopp pga fylleangsten (og disse dager drikker jeg aldri fordi jeg prøver å bli gravid), sist jeg drakk var det EN CIDER som skulle til.. hadde angst, kvalme og uro flere timer etterpå. Herregud sier jeg bare.. men så er jeg litt spesiell òg da.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne angsten kommer selv om jeg husker hver minste detalj og selv om jeg oppførte meg heeeelt eksemplarisk! trenger ikke være dritings engang. Alkohol = fylleangst. :-P Men det er jo så himla gøy dagen man drikker at angsten dagen etterpå er ikke nok til og slutte :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste i en eller annen Nettavis en gang (eller var det Side2?) at grunnen til at man er mer angstfull dagen derrpå (uten å ha gjort noe dumt) er fordi at kroppen går hele tiden rundt med en viss "mengde" angst og frykt i seg slik at man skal være nok på vakt. Altså instinktet. Slik at man skal vokte seg for å gå over veien når en bil kommer kjørende så fort at man aner at den ikke klarer å stoppe, eller evt (prøve) å dukke om noen slår etter deg. Dette er helt vanlig, normalt og bra.

Men, når du drikker så bedøver du dette senteret som passer på at du er på litt på vakt. Kroppen reagerer da med å øke "mengden" angst og frykt for å forsøke å veie opp for det du har bedøvd med alkoholen.

Deretter blir man fortere edru enn kroppen selv klarer å senke nivået av frykt og bekymring.

Var det forståelig?

For min del hjelper det å snakke med en god venninne, se en morsom film og spise meg god og mett (ja det hjelper faktisk å være mett :fnise: ) Tenn te/stearinlys, og gjør det koselig rundt deg. I morgen har kroppen klart å justere nivået/instinktet :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Fylleangst er en kjemisk reaksjon, jeg husker ikke helt den fysiologiske forklaringen (er vel bare å google, men er for lat) men det har med at alkohol påvirker nervesystemet. Når du er drita er du full av dopamin og endorfiner som er kunstig tilført, når disse forsvinner (alkoholen går ut av blodet) så får du helt motsatt effekt med manko på disse stoffene fordi kroppen har jobbet litt "mot" dem for å komme i balanse. Eller noe sånt.

Det er jo også litt sånn med mange ting i livet som gir lykkerus, etterpå blir man litt blå. Jeg får ikke så ofte angst og slår meg selv i panna og angrer på ting, selv om det hender, men jeg blir gjerne litt smådeppa dagen derpå.

Er bare å komme seg ut og få litt frisk luft og prate med noen, eller å lage seg noe godt og se en feelgood-film, og vente til det går over. Søndag er IKKE dagen for grubling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Sex hjelper mot alt av hangover. Masse god sex.

Selv har jeg ekstremt sjeldent fylleangst, men jeg er vel kanskje vendt meg til mine idiotiske påfunn i fylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cuntzilla

Sex hjelper mot alt av hangover. Masse god sex.

Ikke så godt råd til de av oss som sitter og har litt blåsøndag fordi vi ikke har noen der å ha sex med :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Ikke så godt råd til de av oss som sitter og har litt blåsøndag fordi vi ikke har noen der å ha sex med :fnise:

Pfft, da må dere jo bare slutte å holde tilbake kvelden i forveien ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Pfft, da må dere jo bare slutte å holde tilbake kvelden i forveien ;D

Jeg vet ikke om det å bli litt løsere i trusestrikken er et bra råd heller, det å våkne ved siden av en litt random valgt person er vel ofte gjerne mer en katalysator enn kur for fylleangst :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv 23 år. og det er så vidt jeg tørr å snu meg i senga når jeg våkner dagen derpå. Selv om jeg vet med 110% sikkkerhet at jeg er hjemme alene i min egen leilighet :-P Og sånn kan jeg fint ligge i noen timer og bare reptere "Ånei ånei ånei ånei ånei" :-P

:ler:

Kjent fenomen det der ja. Men takk og lov for at jeg sjeldent får fylleangst dagen etter. til tross...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...