Gå til innhold

Jobbe i julen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerer og har i tillegg et 50% vikariat i en by på helt andre siden av landet enn der foreldrene mine bor. Er 27 år og har alltid feiret jul hjemme, men i år må jeg sannsynligvis jobbe på julaften og får ikke reist hjem. Noe som gjør meg veldig trist.

I fjor måtte samboeren min jobbe romjul og nyttårsaften, så jeg meldte meg frivillig til å gjøre det samme ( vi jobber i samme bedrift) og reiste tilbake hit jeg bor i romjulen for å holde han med selskap. Han er også fra en annen kant av landet og sier at hvis jeg må jobbe i jula i år så skal han være her og holde meg med selskap. Jeg blir altså ikke alene i en "fremmed" by i jula, og vet at det er normalt å ikke få feire sammen med foreldrene sine når man er så gammel som meg. Likevel har jeg gledet meg til en skikkelig juleferie i år ( leverer masteroppgave i desember)...

Kan kanskje høre med noen av de andre som jobber der fast om de vil bytte ( noe de neppe vil, selv om alle har familien sin i denne byen). Tenker at de sikkert synes det er greit å slippe for en gangs skyld. Det rulleres på jobbing i jul/ nyttår, men det er ikke så mange å rullere på. Men for meg er det ikke så mye trøst i at hvis jeg jobber denne jula så blir det noen år til neste gang - kommer antageligvis ikke til å være i den stillingen så lenge.

Egentlig har jeg ikke noen konkrete spørsmål, vil bare høre om det er noen som har vært, eller er i samme situasjon? Hvordan er det å feire jul bare med kjæresten feks? ( "Det kommer vel an på kjæresten det" :gjeiper):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det høres rart ut at du som jobber 50% som vikar og har all familie på andre siden av landet må jobbe på julaften.. Nå aner jeg jo ikke hva slags arbeid det er eller noe som helst, men der jeg jobber 73% så er det bare slik at de som har all familie ett annet sted i landet, har første prioritet på fri. Nå er det bare to stykker da... Han ene er nå 30 og har all familie i Trondheim, så klart han må hjem!!!

Jeg hadde ihvertfall tatt vakten din! Det er sikkert og visst. Det er min fulle mening at uansett hvor gammel man er, så er julaften familiedag!

Lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du bor er hjemme. Ikke der du vokste opp og har valgt å flytte vekk fra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du bor er hjemme. Ikke der du vokste opp og har valgt å flytte vekk fra.

Når man er student så stemmer vel ikke det helt eller? Er ikke alle som har så mye valg når det kommer til utdannelsen sin.. og så lenge man studerer og bor på hybel, eller leier leilighet så er det mange som fortsatt ser på plassen hos foreldrene som "hjemme".

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hjemme for meg er fortsatt der jeg vokste opp og der foreldrene mine bor, selv om jeg har bodd i denne byen i 5 år og har kjøpt leilighet her. Så lenge jeg ikke har familien min her vil dt aldri bli helt hjemme, spesielt ikke i en familiehøytid som julen er.

Jeg håpet også at jeg skulle slippe å jobbe i julen siden jeg er den eneste som har familien min et annet sted, men sjefen har sagt at jeg må regne med å måtte jobbe :( Jobber i en mediebedrift, der det alltid er bemanning, så mulig jeg må jobbe seint også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes ut som en lite sympatisk sjef jeg da! Jeg har det meste av min familie på andre siden av landet. Og selvom det ikke er hjemme for meg fordi jeg har vokst opp her, så får jeg alltid fri hvis julen blir feiret der. Er det bemanning til det burde du få fri! Men det er da min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er student så stemmer vel ikke det helt eller? Er ikke alle som har så mye valg når det kommer til utdannelsen sin.. og så lenge man studerer og bor på hybel, eller leier leilighet så er det mange som fortsatt ser på plassen hos foreldrene som "hjemme".

At man ser på stedet man vokste opp som "hjemme" er vel mer at man ikke klarer å bli voksen og skape seg sitt eget liv, men mentalt henger i skjørtene på mor. Om man jobber litt med dette vil man få det mye bedre.

PS: Min bestemor flyttet hjemmefra da hun ble konfirmert, og giftet seg da hun var 20 år. Etter at hun ble gift har hun ikke vært i barndomshjemmet sitt en eneste julaften. De første par årene, til hun fikk barn, jobbet hun ekstra på kjøkkenet på storgården der hun begynte å jobbe som pike da hun var konfirmert, etter det var mannen hennes, barna deres og hun samlet i deres hjem på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hjemme for meg er fortsatt der jeg vokste opp og der foreldrene mine bor, selv om jeg har bodd i denne byen i 5 år og har kjøpt leilighet her. Så lenge jeg ikke har familien min her vil dt aldri bli helt hjemme, spesielt ikke i en familiehøytid som julen er.

Jeg håpet også at jeg skulle slippe å jobbe i julen siden jeg er den eneste som har familien min et annet sted, men sjefen har sagt at jeg må regne med å måtte jobbe :( Jobber i en mediebedrift, der det alltid er bemanning, så mulig jeg må jobbe seint også.

Ja, slikt går på rundgang og det må det gjere. Du får då vel nokre fridagar i romjula, reiknar eg med, så då du får moglegheit til å vitje foreldra dine nokre dagar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor to timer unna foreldrene mine, pleier å feire jul der. Har heldigvis sluppet å jobbe julaften hittil, men har blitt satt opp på vakter i romjula. Og jeg er den eneste som ikke bor i samme by. Samboeren min gidder stort sett ikke å være med meg (forståelig), og det er utrolig kjedelig å komme til iskald leilighet helt alene midt i romjulen, når vennene mine er hjemme og har det gøy sammen.

Det blir forhåpentligvis litt lettere i år, da jeg fikk lappen i sommer. Så lenge jeg får lånt meg bil :) Har gått fra togstasjonen i dypsnø med trillekoffert én gang , og det er én gang for mye :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen:

Greit at folk har ulik mening om hva som er hjemme, men det var ikke helt det jeg spurte om :) Vil ikke starte diskusjon om hvem som bør få fri i jula, det finns det en annen tråd om.

Vil bare høre fra andre som må jobbe og være "hjemmefra" ( uavhengig av hva du legger i det) i jula :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor to timer unna foreldrene mine, pleier å feire jul der. Har heldigvis sluppet å jobbe julaften hittil, men har blitt satt opp på vakter i romjula. Og jeg er den eneste som ikke bor i samme by. Samboeren min gidder stort sett ikke å være med meg (forståelig), og det er utrolig kjedelig å komme til iskald leilighet helt alene midt i romjulen, når vennene mine er hjemme og har det gøy sammen.

Det blir forhåpentligvis litt lettere i år, da jeg fikk lappen i sommer. Så lenge jeg får lånt meg bil :) Har gått fra togstasjonen i dypsnø med trillekoffert én gang , og det er én gang for mye :fnise:

Huff, kjenner meg igjen i det å komme til iskald leiilighet i romjula. Spesielt når man kommer rett fra varmen og julekosen hos foreldrene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men naturlegvis blir det her ein diskusjon om kven som skal få fri i jula. For jobbar ein ein stad med bemanning i jula, så må ein reikne med å ta sin tørn også på julekvelden eit og anna år.

Sjølv bur eg så langt frå foreldra mine at eg og sambuar i fjor valde å vere hjå oss sjølve. Vi kunne reist nordover (hadde uansett ikkje vore hjå mine foreldre, då vi var der for to år sia), men det hadde vore etter jobb dagen før julekvelden, og vi hadde då vore fremme veldig seint på kvelden, og eg måtte vore på jobb att 3. juledag, så vi måtte reist att ved lunsjtider 2. juledag. Det hadde vore berre stress, så vi valde å skape vår eiga jul i fjor. Ja, det var rart, særskild sia vi berre var berre oss to, men vi hadde ein fin julekveld. Og romjula gjekk med til jobbing og sosialt samver med vener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg feira jul for første gang vekke frå foreldra mine i fjor, då eg hadde seinvakt på julaftan. Var instilt på å ikkje skulle vere heime å då gjekk det bra (bor 3 timar frå der foleldra mine bur).. Pynta litt ekstra i leiligheta og gjorde det litt meir koseleg (har aldri pynta noko særleg til jul sidan eg ikkje skal vere det alikavel) :) Så prøvde eg berre å lage julestemning å halde på dei tradisjonane vi har heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man ser på stedet man vokste opp som "hjemme" er vel mer at man ikke klarer å bli voksen og skape seg sitt eget liv, men mentalt henger i skjørtene på mor. Om man jobber litt med dette vil man få det mye bedre.

PS: Min bestemor flyttet hjemmefra da hun ble konfirmert, og giftet seg da hun var 20 år. Etter at hun ble gift har hun ikke vært i barndomshjemmet sitt en eneste julaften. De første par årene, til hun fikk barn, jobbet hun ekstra på kjøkkenet på storgården der hun begynte å jobbe som pike da hun var konfirmert, etter det var mannen hennes, barna deres og hun samlet i deres hjem på julaften.

At man setter pris på familien sin og har lyst til å være sammen med dem i jula, har ikke nødvendigvis noe med " å henge i skjørtene til mor"! Som student ser man kanskje familien bare noen få ganger i året, det er da helt naturlig at man vil reise hjem så ofte man kan. Selv om man har et godt forhold til familien, er det som med alle andre relasjoner man har, viktig å pleie det. Det betyr ikke at man ikke er et uavhengig og voksent menneske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært helt alene på julaften jeg, gikk egentlig helt bra det. Blir alene iår også, barna skal til faren, å jeg skal jobbe om natta, familie har jeg lite av, å dem er langt borte og.

Egentlig setter jeg mere pris på at jeg har folk å være med de 364 andre dagene i året.

Verre for dem som er alene mesteparten av tiden, både jul og hverdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har barn, så hadde jeg garantert fått høre det fra familien om jeg plutselig skulle ha feiret julaften alene, uavhengig av jobb eller ikke :P

Vet ikke hva jeg ville ha gjort om jeg får barn nå heller, om jeg vil ha egen julaften, eller bytte på hos min familie og svigers de første årene.

Har ikke noe med at jeg ikke klarer å skape mitt eget liv, men at familien betyr mye for meg, og jula blir ikke den samme uten :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har jobbet julaften to ganger her i byen jeg bor, helt uten familie. Et år var jeg singel også.. Alle ønsker jo å feire dagen, men noen må jo jobbe... Regner med du har sluppet unna tidligere år..? Gjør det beste ut av det, så går det nok fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år jobbar min man på julafton fram till ca 16:30 och från 9:00 på juldagen, jag och barnen kommer vara hemma och vänta på honom. Vi har valt att fira i lugn och ro tillsammans när han kommer hem. Vi anpassar oss för att få vara tillsammans.

Min familj här i stan (mamma + sambo med barn och barnbarn) ska fira tillsammans och min mor "har förstått" att vi inte firar med dem. Lite besviket att vi väljer att göra vår lugna jul tillsammans och inte med dem.

Jag tror det viktiga är att man inte stressar för att göra allt för att få julen som den alltid varit och gräma sig eller skuldgöra någon för att det blir annorlunda. Klart det går att fira på SITT sätt och få en bra jul - bara inte som detbrukar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg skal jobbe julaften i år, og får ikke reist hjem. Heldigvis kommer kjæresten min, så det blir oss to. Jeg er 20 år og kunne nok ha fått fri om jeg hadde prøvd, men jeg hadde fri ifjor, og forventer ikke at jeg skal få det hvert år. Syns uannsett det er stress og reise fram og tilbake for noen få dager.

Jeg kjøper flere gaver til kjæresten og meg selv, siden jeg regner med at gavene fra familien blir overført til konto, så da får man kjøpe gaver man kan åpne selv :gjeiper:

Lurer på hvordan jeg skal få julestemning i lille hybelleiligheten min uten juletre. Må nok ut og lete etter litt julepynt. men det blir vansklig, når jeg må ha plass til og lagre det etter jul også.

Mitt tips er og anstrenge seg litt for at dette skal bli en koslig jul, med bare dere. Lag julematen dere er vant til, pynt dere og åpn presanger, og følg tradisoner dere liker så godt dere kan og lag deres egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...