AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #1 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg fikk for en del år siden konstanter PCOS. Dette ble gjort ved blodprøve og innvendig ultralyd. Mine symptomer startet allerede på barneskolen med økt behåring og ekstra fett på magen, meget ugjevn mens osv. For noen år siden ga jeg opp kampen mot overvekten og at jeg hele tiden måtte slanke meg for å holde meg nogen lunde (har alltid hatt feit mage), og har nå blitt skikkelig feit. Det er på tide å starte slankingen igjen, og nå har jeg fått time til en spesialist for å finne ut om jeg kan starte på Metformin. -Er det noen som har erfaring med dette? -Ble vektnedgang lettere (og raskere)? -Var det andre symptomer du hadde som forsvant? Jeg har sett på denne listen over symptomer (bla litt ned på siden) og jeg har absolutt ALLE symptomene. Til og med overdreven gjesping, jeg er jo kjent for det! Og så lurer jeg litt på: Noen steder står det at PCO/PCOS kommer av overvekt og at det vil hjelpe å slanke seg. Jeg skjønner at selvfølgelig vil helsen bli bedre av å være slank, og at symptomene vil minske så jeg ønsker selvsagt å slanke meg. Men i mitt tilfelle så kom jo PCOSen først? Den vil jo ikke "forsvinne" fordi jeg slanker meg? Dette skjønner jeg ikke. Håper på svar fra dere alle som har erfaring! Takker så mye på forhånd! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neiu Skrevet 1. oktober 2011 #2 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hei, jeg gikk på metformin i over 1 år uten at jeg merket noe forandring. Er slank også da, kanksje derfor? Tar andre medisiner for uren hud og hårvekst, det hjelper endel i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #3 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hei, jeg gikk på metformin i over 1 år uten at jeg merket noe forandring. Er slank også da, kanksje derfor? Tar andre medisiner for uren hud og hårvekst, det hjelper endel i alle fall. Takk for svar Hva var det som gjorde at du gikk på Metformin da? Altså, hvilke symptomer ønsket du å "få bort"? Har du PCO eller PCOS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neiu Skrevet 1. oktober 2011 #4 Del Skrevet 1. oktober 2011 Takk for svar Hva var det som gjorde at du gikk på Metformin da? Altså, hvilke symptomer ønsket du å "få bort"? Har du PCO eller PCOS? Har pcos og sliter mest med hårvekst og uren hud. Har hørt om flere som har hatt positive erfaringer med metformin, det er verdt å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #5 Del Skrevet 2. oktober 2011 Lavkarbo hjalp meg, hadde også PCOS og insulinresistens. Nå har jeg gått ned 30 kilo, PCOSen er utrolig nok nesten "borte", og jeg har ikke behov for Metformin eller andre medikamenter. Kan anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Del Skrevet 2. oktober 2011 Det finnes to typer PCOS på en måte. Den ene er de som får pcos av at de blir overvektige. Den andre er de som har det uansett vekt. For de tror jeg ikke det hjelper å gå ned i vekt bare, men det kan hjelpe å ha et lavkarbo-kosthold. Det regulerer hormonene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #7 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har PCOS og svært kraftig insulinresistens. Har siden midten av tenårene slitt med kraftig overvekt, og INGENTING av slankekurer (lavkarbo inkludert) har noensinne gjort noen forskjell. Da jeg endelig fikk prøve Metformin (3000 mg om dagen), raste jeg ned 24 kg i vekt på ca 4 måneder, uten at jeg endret noen andre vaner. Jeg er blitt bedt om å trappe ned på Metformin, eller slutte helt, flere ganger i løpet av de årene jeg har gått på det, og hver gang skjer det samme: mensen min forsvinner, kropps- og særlig ansiktsbehåringen blomstrer opp og vekta går rett i været! Sist gang gikk jeg opp 19 kg på tre måneder, og da jeg fikk begynne på igjen, gikk jeg ned 18 av kiloene igjen på litt over to måneder... For meg henger altså det med Metformin og vekt tett sammen. Jeg har fortsatt et stort vektproblem, men det er mye mindre enn jeg hadde hatt uten Metformin. Men så er jeg altså en av dem som har kraftig insulinresistens. Muligens kunne jeg blitt slank ved hjelp av Metformin, dersom jeg hadde kunnet øke dosene (jeg går dessverre på absolutt maksdose), siden min nåværende dose på langt nær er nok til å kunne regulere en så kraftig insulinresistens som det jeg har. Men det er det jo ingenting å gjøre med, og jeg er takknemlig for at jeg har mistet de kiloene jeg har og at jeg har fått mer eller mindre regelmessig mens, og at min kraftige hårvekst er mindre ekstrem enn før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #8 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har hatt PCOS i 11 år og har prøvd Metformin, det hjalp ingenting. Ble bare veldig dårlig i magen av det. Nå går jeg på lavkarbo, det virker. Som oftest så kommer overvekt og PCOS hånd i hånd. Men noen er også normalvektige med PCOS. PCOS vil ikke forsvinne selv om du går ned i vekt, men den kan stabilisere seg. De sier at om man klarer å gå ned 10% så vil det utgjøre en del og man kan få en litt mer stabil syklus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #9 Del Skrevet 2. oktober 2011 Har PCOS og hypothyreose. Ble satt på Metformin for noen år siden på grunn av insulinresistens, og ble forespeilet at det kunne gi vektnedgang. Skjedde aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 2. oktober 2011 #10 Del Skrevet 2. oktober 2011 Dette er ikke noe jeg ved så mye om, men siden jeg er blitt anmodet om å svare, skal jeg forsøke å si noe. Det jeg synes du i første rekke skal konsentrere deg om, er å få kontroll over insulinresistensen. Det vil formodentlig være nøkkelen til å adressere dine øvrige problemer, eftersom sukkeromsetningen i kroppen din er ude av kontroll. Grovt forklart, slipper ikke nok sukker ind i cellene dine for å udføre intracellulære processer som er viktige for hele kroppen. Overflødige sukkerforbindelser bliver derfor tatt opp av fettceller, og lagret til senere bruk. Dette kan være en årsak til at du er overvektig, og slik sett vil kontroll over denne tilstanden kunde bidrage til at du lettere vil oppnå vektreduksjon. Jeg synes det bliver vanskelig, og kanskje ikke veldig nyttig å spekulere i hva som kom først av insulinresistens, overvekt eller PCOS. Sistnevnte tilstand manifesterer seg gjerne rundt begyndelsen av fertil alder, og symptombilledet vil kunde variere veldig hos forskjellige individer. Derfor skal behandlingen alltid rettes specifikt mod den enkelte pasient, og det går ikke å lave en detaljert standardplan. Metformin har vist seg å være gunstig for PCOS-pasienter, ikke bare for å kontrollere insulinresistens, men også i forhold til å stabilisere ovulasjonscyklus, minske hirsutisme, og hjelpe til vektreduksjon. Jeg fant en ganske informativ artikkel, som jeg linker til her (den er lidt tung, dessverre): http://www.aafp.org/afp/2009/0415/p671.html Metformin vil dessverre ikke alltid føre til så mye vekttab, men vil sandsynligvis legge til rette for at du enklere kan oppnå dette. Det legges vekt på at livsstilsendringer (diett og mosjon) i tillegg til medikamentell behandling er en viktig del av forløbet. Det er nok riktig at du ikke kan slanke bort PCOS, men med en viss vektreduksjon kan du nok lette en del av symptomene, samt at du vil respondere bedre på metforminbehandlingen. Fra artikkelen: Metformin is probably the first-line medication for obesity or weight reduction in patients with PCOS. Metformin results in a decrease in body mass index (BMI) of 1 to 2 kg per m2 or weight loss up to 6 lb, 10 oz to 8 lb, 13 oz (3 to 4 kg) Jeg ved ikke om dette besvarer så mange av spørsmålene dine, eller om det eventuelt udløser nye spørsmål, og beklager at jeg ikke kan bidrage med så mye mere. Still eventuelt flere spørsmål, så skal jeg se hva jeg kan finde ud. Hvis noe av det jeg har skrevet er vanskelig å forstå, skal jeg gjerne forsøke å forklare nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 2. oktober 2011 #11 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg fikk konstatert PCOS for to år siden. Så lenge jeg ikke går på p-piller, har jeg ingen problemer med å gå ned i vekt. Men, jeg må gå på p-piller for å kontrollere de andre symptomene (hårvekst, kviser, svetting). Så jeg har da valget; feit, eller hårete, kvisete og svett... Jeg har "valgt" feit... Jeg fikk metformin på sykehuset med en gang jeg fikk konstantert PCOS, men den legen er ikke der lenger, så når jeg var tom første gangen, og han så da vekk, ville de ikke gi meg mer. Den gangen fikk jeg veldig mye bivirkninger som gikk på matlyst, kvalme osv, så jeg greide bare å gfå i meg drittmat og gikk ikke ned i vekt i det hele tatt. Nå har fastlegen min gått med på å la meg prøve igjen. En uke, og jeg merker endringer på vekten allerede. Ikke mye, men jeg har det siste året ligget stabilt mellom 78-80, nå er jeg nede på 77,x , for første gang på over et år. Veldig deilig. Denne gangen har jeg heller ikke merket noe særlige bivirkninger; litt magesmerter, svimmelhet og kvalme de første par dagene bare. Jeg var veldig sukkeravhengig, men greide å kutte veldig bra ned på det tidligere i sommer. Merker at søtsuget er enda mer borte nå, såsant jeg greier å få i meg ganske regelmessige måltider. Jeg har flere ganger vært igang med å skifte om kosthold til lavkarbo... Men for meg ender det opp med å gi meg et tvangsmessig forhold til mat, så jeg ikke prøvd det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 2. oktober 2011 #12 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg kaster ud en anden artikkel også, for "folkeopplysningens" skyld: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0001408/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå