nanny Skrevet 1. oktober 2011 #1 Del Skrevet 1. oktober 2011 Skriver og spør for en voksen mann som har diabetes. Går på kontroll 1 gang i året på sykehuset. Sist måtte jeg ringe å spørre når han blir innkalt på kontroll. Det skal legen vurdere og etter det blir sendt innkaling - var svaret. Han har diabetes over 20 år. Bortsett fra blodprøve er det ikke særlig undersøkt noe som helst. For 2 uker fikk han røntgen. Røntgenbilder viser scoliose i nakken og i brystbeinet.(Har allerede spurt litt om dette her på forumet) Han har også diverse tillegsykdomer som jeg vil ikke akkurat nevnet her, ellers blir det langt historie. Jeg har klaget på pusten hans, vondt i beina, iskalde bein fra knee nedover. Beina er ofte hovne og han bruker støttestrøpmer. Svar fra legen var at vondt og hovne bein skyldes på at han har ingen bevegelse og sitter for det meste i rullestol. Pust kan skyldes hans vekt. Han veier 79,1 kg. Legen syns at han har fedme og derfor den pustingen. Diabetes kan jeg ikke komme å kontrollere hos henne, har ikke tid. spørsmålet mitt er: 1.Kan jeg kreve av en allenlege om å bli henvist til ortoped - for videre vurdering av scoliose. Og event. derfra til ortopedtekniker for å få riktig korsett eller noe lignende. Samtidig undersøke lungene fordi han hoster altfor mye. Kan ha sammenheng med brystbeinet. 2. Kreve også av henne undersøkelse på PAS (perifer aterosklerotisk sykdom) Dette er enkelt undersøkelse ved å feste mansjett over ankelen og bruke i tillegg ultralyd. Dette gjøres på flere områder på begge bein og armer. Kansje tette blodårene? Her kan det være også problem med hjerte som ligger ikke så langt fra lungene. Grunnen til dette kan være diabetes. Blodsukker nivået var dårlig regulert over langt tid. Går det å undersøke hjerte og lungene med ultralyd også? Hva kan jeg kreve av legen for at denne mannen blir undersøkt? Det er mye jeg skriver her, og det virker at helseproblemene hopper seg over ettersom tiden går og legene tar ikke etter min tar ikke noe på alvor, avfeier med overfladisk svar fremfor å undersøke denne mannen på en ordentlig måte.Dem ville helst ikke høre på hva foreldrenes/pasienten har å si. Er det noe som kan gi meg råd? Er det noen som var i lignende situasjon? Takker på forhånd for svar jeg kan få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonito Skrevet 1. oktober 2011 #2 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hva sier fastlegen til alt dette? Ofte enklere å få de til å purre på sykehuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanny Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 1. oktober 2011 Fikk time hos henne, men de ringte fra kontoret for å utsette timen. Så skal jeg neste uke til henne. Da har det gått allerede 2 uker uten at fikk noe gjort. Men det er jeg vant til å vente og vente i det lengste.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonito Skrevet 1. oktober 2011 #4 Del Skrevet 1. oktober 2011 Når du kommer til henne så legg frem problemene og få henne til å sende henvisning til ortopdisk poliklinikk. Da vil du høyst sansynlig få time, men hvor lang tid det tar kommer ann på hvordan legen på sykehuset vurderer henvisningen. Når det gjelder diabetes, har iallefall vårt sykehus diabetes sykepleier i tilegg til endokrinolog. Så kanskje fastlegen din kan ringe å få en time hos de mellom sjekkene hos legen? Om ditt sykehus har det da. Det er mange pasienter hos oss som går til sykepleier mellom legetimene for å ha bedre kontroll på sykdommen. Hjertet kan også sjekkes med ultralyd, men da må du antagelig til en av hjertespesialistene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanny Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 1. oktober 2011 Tusen tusen takk! Skal prøve det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå