Gå til innhold

Sopp i munnen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var til legen med datteren min på 12 for et par dager siden på grunn av influensa, han så blandt annet inn i munnen hennes og lurte på om hun var slapp med munnhygienen. Han konstanterte nemlig at hun hadde sopp i munnen. Hun hadde nok ikke pusset tennene på et par dager da vi var der, siden hun hadde ligget helt utslått på grunn av sykdommen. Ja, ihvertfall fikk hun skrevet ut en mikstur mot dette. Jeg så på tungen hennes da vi kom hjem og så at det var et tykt, gulaktig belegg på den. Fikk henne til å pusse tennene og skylle med miksturen, og da jeg så på tungen hennes litt senere på dagen var belegget borte. Det får meg til å tro at dette slett ikke var sopp, men rett og slett bare veldig mye belegg. Googlet litt også, og ser at det gjerne er smertefullt med munnsopp, og at det ikke bare forsvinner sånn uten videre... Skulle jo tro at hvis tungen var tykk av sopp, at det ville ta litt lengre tid før det forsvant? En annen ting er at jeg ikke finner noenting om at munnsopp er et resultat av slapp munnhygiene, sånn som legen påstod.

Noen med erfaringer her, på hvordan dette arter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike soppinfeksjoner er opportunistiske, og blomstrer gjerne opp i efterkant av virusinfeksjoner, fordi immunforsvaret da er midlertidig svekket. Jeg antar at legen mente at mundhygienen kanskje hadde vært lidt slapp akkurat i denne perioden?

Normalt vil ikke slapp mundhygiene føre til sopp, men siden datteren din hadde vært utslått av influensa, så nok soppen sitt snitt til å blomstre opp akkurat da, og at hun ikke hadde orket å pusse tendene i denne perioden, har nok påvirket det i negativ retning.

Hos pasienter med nedsatt immunforsvar, er soppinfeksjoner i munden ganske vanlig, og det er viktig med god mundhygiene. Din datters immunforsvar vil normalisere seg fort. Det er ingen grund til å være bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, han sa at det kunne ha en sammenheng med influensaen, og det var kanskje det med at hun var slapp med munnhygienen akkurat nå han mente. Hun fikk også utskrevet penicilin, og han sa at det kunne føre til at soppen forverret seg. Men det er jo litt merkelig at det forsvant med det samme hun pusset tennene og skylte munnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok ikke helt borte, men det synlige belegget er vel redusert så mye at du ikke ser det. Dessuden kan det jo godt ha vært både sopp og normalt belegg, hvis hun ikke hadde pusset tendene på noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...