Gå til innhold

Når folk får familie, og du er alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine fleste venninner har fått seg mann, barn, bonusbarn, og hele den sulamitten. Og siden det er mine nærmeste venninner, har jeg blitt godt kjent med deres nye familier. Selv har jeg ikke hverken fast kjæreste eller barn enda.

Nå er det slik at jeg føler jeg er nødt til å gi noe passende til de alle.. Feks, venninne med barn og 3 bonusbarn, må jo gi noe til ungene, og venninne, og hennes mann. De gir meg en gave fra dem alle til sammen, gjerne en konfekteske,eller noe lignende.

Jeg synes det blir litt dyrt i lengda, har jo flere venninner som har større familier etterhvert, og jeg er usikker på hvordan jeg skal takle det. Jeg kjøper gjerne noe til de for en 200 kr + liksom.

Hva kan jeg kjøpe til de som EN familie, til en ikke så gærn pris?

*Fattig nå før jul*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et spill, en film, en høytlesningsbok om barna er i rett alder...

Om de gir deg en lusen konfekteske kan dere da ikke være så nærme at du må kjøpe til hele gjengen?:klo:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Vi gir ofte brettspel, det er alltid populært, og ofte på tilbod i november. Sjå om du finn reiseutgåver av spel, dei er fine å ta med på ferie, og billigare. Vi har reiseutgåve av Ubongo, kjempegøy!

Andre "fellesgåver" kan vere ei matkorg med mesteparten heimelaga ting i (lag eplemos og tørka sopp no, for eksempel, eller rognebærgelé), eller hobbyting som alle kan ha glede av, som ei tavle til å ha i gangen eller ein kalender. Eg har også gitt fotoalbum med bilde som eg har tatt av den aktuelle familien, det kan vere eit album frå ein fest vi har vore på, eller ein tur som vi har reist på saman. Det blir eit minne for livet, og kostar ikkje så mykje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kutte ut presanger, ev. bare gi til din venninne? Synes det presangkjøret tar overhånd. Vi venninner gir ikke til hverandre etter avtale. Vet om flere som velger heller å gå ut å spise sammen i førjulstiden og gjør heller det enn å gi presanger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir familiegaver til mine litt mer perifere venninner med stor familie. Da kan det være en stor konfekteske, eller noe slikt, eller div krukker "hjemmelagd" syltetøy fra bondens marked. Bondens marked er forresten perfekt for slike julegaver. Noen flasker med økologisk blåbærsaft for eksempel, en flott gave.

I min venninnegjeng gir vi gaver til hverandre og hverandres familier/barn. Men det blir ALT for mye - vi er 6 stk, og folk har i gjennomsnitt 3 barn hver. Jeg var barnløs, men har nylig blitt mor. Jeg kommer til å si at de må ENTEN gi til babyen, ELLER til meg. Ikke til begge to. Så blir det litt mindre flaut for meg å "bare" ha en gave å overrekke dem hver.

Aller helst skulle jeg droppet gavene og så kunne vi brukt pengene på å gå ut og spise rett før jul. Men ingen andre er med på den ideen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å gi dem en opplevelse i gave. For eksempel gavekort på en barnevakt, hvor du tar med ungene på noe morsomt (skogtur, aking eller lignende) og legger opp til at foreldrene skal ha en hyggelig middag sammen mens ungene er ute.

Jeg syns ikke du burde blakke deg på å kjøpe dyre gaver til hele familien, og det forstår sikkert venninnen din også. Kanskje det er mulig å kjøpe en fellesgave til barna, og la vær å gi noe til de voksne. Det er noe jeg hadde både forstått og satt pris på om jeg var mor selv :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Vi har blitt enige om at vi bare gir til hverandre. Barna får allerede mange nok gaver og mennene får ordne seg med egne ”julegavevenner” (ikke så veldig vanlig slik jeg forstår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, holder det ikke at du og venninnen din gir til hverandre? Er det noe en småbarnsmor trenger så er det nå jammen gaver til seg selv. Som andre sier får sikkert ungene mer enn nok med gaver fra andre. Personlig syns jeg gavehysteriet har tatt fullstendig overhånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Vær litt snill med deg selv, TS. Hold budsjettet ditt, og gi dem noe de kan bruke i fellesskap :)

Gode, gammeldagse spill er alltid en slager, og kanskje spesielt i romjulen.

Yatzy passer for alle aldere.

Kortstokk (passer for alle aldersgrupper, - fra de minste vil elske å spille "gris" , til besteforeldrene som kanskje vil spille bridge, eller poker ;) )

Kinasjakk, - alltid en slager :)

- har kjøpt menge særdeles vellykkede julegaver fra brettspill.no

Ellers har de fleste bokhandler hatt knakende gode tilbud på spill nå i høst, men jeg vet ikke om de fremdeles har tilbudene gående... :klo:

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et spill i fellesgave til hele fam og en liten ting til venninnen din:) Eller ta opp med henne at du vil bli enig med dem om en ca sum dere skal bruke på gaver til hverandre... Så føler du deg ikke snytt av en lusen konfekteske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad jeg i det hele tatt gir noe til venninner, så blir det en liten gave til henne og hilsener til resten av familien. Nå skal det sies at etter vi ble "voksne" så har vi for det meste sluttet å gi hverandre gaver også, og nøyer oss med hyggelige julehilsener, men av og til finner jeg jo noe som jeg synes passer veldig godt for den eller den så da må jeg jo bare kjøpe og pakke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...