Gå til innhold

Henter du før bhg stenger?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Så du synes det er helt ok at det offentlige tar seg av dine barn omtrent på heltid?

Hvis du leste innlegget mitt, så du at jeg skrev noe om besteforeldre, og de er IKKE offentlige.

Og, ja, i vårt tilfelle var det eneste løsningen å overlate henne til en offentlig barnehage. Samfunnet vårt idag er lagt opp til det, enten man liker det eller ikke. Og faktisk har jeg ikke dårlig samvittighet for det heller, da jeg vet at hun kjempetrivdes i barnehagen fra dag én. Hadde det motsatte vært tilfelle, hadde jeg nok hatt problemer, men skjønner ikke helt hvordan jeg skulle løst dem, annet enn å ha henne med på jobb. Og det hadde jeg da faktisk også ved flere anledninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du synes du får noe ut av å ha barn du nesten ikke ser?

Hva da med helgene? Vi som bor sammen med den andre forelderen til ungen er jo sammen med ungen hele dagen hver eneste helg, pluss ferier.

Skjønner imidlertidig godt at skilte foreldre vil jobbe redusert for å se ungen mer. Håper jeg ikke fornærmet noen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det spørsmålet var rettet til meg, men om det var: Jeg får ikke et barn jeg nesten ikke ser av at det er et barn som er i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns arketypen uttaler seg om noe han ikke har helt peil på? nå vet jeg jo ikke din livssituasjon/jobb etc, men om du har barn (jeg har ikke selv, slapp av) tror jeg ikke du hadde sagt noe sånn. forventer du virkelig at foreldre skal jobbe mindre og få dårligere råd fordi du tror at barn mistrives i barnehagen?

jeg husker når jeg gikk på barnehage. det var dagens høydepunkt, der jeg møtte alle vennene mine og fikk leke og ha det kjekt. jeg var der fra 8 til 15 hver dag, 5 dager i uken. når jeg ble hentet handlet vi, dro hjem, laget middag og koste oss sammen resten av dagen. det var ikke snakk om noe mangel på kvalitetstid mellom foreldre og barn. jeg tror barn har godt av å være i barnehagen der de blir aktivisert og treffer barn på sin egen alder, går turer og lærer akseptert sosial atferd i større forsamlinger.

dersom du, arketypen, har barn, hva gjør du og kona? er hun hjemme barnet/-a og lager middag til deg hver dag? er du hjemme med barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ikke ser??? Er da flere timer igjen av dagen hvis man ikke putter ungen til sengs klokka halv sju..... Og så kan man ta igjen massevis i helgene. Hvorfor pukker du så innmari på dette når du vet at det er et problem for mange m lang reisevei og at man er avhengig av to inntekter for å få ting til å gå opp? Du mener kanskje at jeg og andre heller skulle gitt avkall på å få barn siden den stakkars ungen måtte være i barnehage fem dager i uka???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror forresten ikke det er sunt å legge livet sitt foran barnets føtter. :wink: Altså, legge opp ALT etter hvordan det påvirker barnet.

Hvis ungen din ikke liker den ene typen dopapir på grunn av mønsteret på papiret, tråler du da alle butikker i byen for å finne en som han liker?

(dumt eksempel, men satt på spissen da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn er i barnehagen fra halv ni-ni til tre. Jeg har en jobb jeg strengt tatt ikke synes er helt hundre,men den er praktisk å ha nå!....

Er skilt og singel... Mange som er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn er i barnehagen fra halv ni-ni til tre...

Det finnes mennesker som ikke er lærere, som ikke har en arbeidstid som er som skreddersydd for "barnas behov". :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ikke ser??? Er da flere timer igjen av dagen hvis man ikke putter ungen til sengs klokka halv sju..... Og så kan man ta igjen massevis i helgene. Hvorfor pukker du så innmari på dette når du vet at det er et problem for mange m lang reisevei og at man er avhengig av to inntekter for å få ting til å gå opp? Du mener kanskje at jeg og andre heller skulle gitt avkall på å få barn siden den stakkars ungen måtte være i barnehage fem dager i uka???

Ja. :sjarmor:

Nei, jeg erter deg bare litt.... :briller: Men jeg SYNES faktisk mange ser lovlig lite til barna sine, og overlater til det offentlige å oppdra dem... Sier ikke at du gjør det. ...Men ser på de barna som er i barnehagen fra syv-halv åtte til halv fem-fem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mennesker som ikke er lærere, som ikke har en arbeidstid som er som skreddersydd for "barnas behov". :wink:

Jeg er ikke lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter datteren min før tiden hver gang! Da har jeg heller ordnet meg fri en halvtime før på jobb. Jeg var heldig som fikk til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke lærer.

Ikke jeg heller. Har heller ikke et yrke som kan betjenes fra 09-15. Har heldigvis en mann som jobber litt andre tider enn meg, så vi kan klare oss med 8-8,5 time i barnehagen pr. dag når den tid kommer, selv om vi har lang arbeidsvei. Ikke alle er så heldige.

Skjønner at du og eksen din virkelig har prioritert barnet, Ark, siden dere begge har arbeidstid under 6 timer pr. dag. Det er sikkert riktig for dere å gjøre det slik og det er jo flott for barnet deres.

Men selv om ikke alle prioriterer som dere, betyr det ikke at de ikke tar vare på barna sine, ikke bryr seg om tid med dem etc.

Jeg tror du er veldig klar over at du provoserer her. Du kaller det "erting". Jeg kaller det mobbing jeg. Du sier at vi som ikke jobber 6-timers dager ikke ser barna våre, lar det offentlige oppdra dem og egentlig ikke burde ha barn. Du rører ved "tidsklemma" og pirker der det gjør vondest for de som sliter og gjør sitt beste for å få dagene til å gå opp.

I en ideell verden, kunne jeg ha 36 timers døgn. 8 timer på jobb, 8 timer på dagen med mitt barn, 8 timer om kvelden, slik jeg har nå og 8 timer nattesøvn. I en ideell verden kunne jeg jobbet hjemmefra, mens barna idyllisk lekte ute i gata med alle de andre barna til alle de andre foreldrene som også jobbet hjemmefra, eller som valgte å ikke jobbe. I en ideell verden hadde jeg hatt minst 2 - helst 3 - års permisjon i forbindelse med fødsel - med lønn, slik at jeg kunne beholde det absolutt ikke overdådige rekkehuset på 120 m2 mens jeg var hjemme med barna. I en ideell verden. Men slik er det ikke. Vi må alle ta våre valg. Og ikke alle valg er de samme for alle mennesker - vi er ulike og lever våre liv ulikt.

Og er du så sikker på at de barna i barnehagen din, som er der fra halv åtte til halv fem har det så mye verre pga. de ekstra to timene der? Eller kan du bare ikke skjønne at ikke alle andre velger det samme som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke i barnehagen Sissan..

Barn som er der så lenge er veldig trøtte og slitne ja. De er der 9 timer om dagen fra de er under et år jo...

Mobbing? Mobbing er ondsinnet, ikke pålegg meg slike motiver er du snill.

Ja, vet det er sårt å høre, men tror en trenger å bli påmennet det noen ganger... Det ER en del som prioriterer seg selv først. Sier ikke at DERE gjør det Sissan.

Kjernen av alvor i innleggene mine ER jo at det offentlige får mer og mer ansvar for oppdragelsen. Så må vi spørre oss: er det ok? Hvor går d grensen?

Ikke ta alt å personlig Sissan, jeg har ikke skrevet det personlig til noen av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke i barnehagen Sissan..

Barn som er der så lenge er veldig trøtte og slitne ja. De er der 9 timer om dagen fra de er under et år jo...

Mobbing? Mobbing er ondsinnet, ikke pålegg meg slike motiver er du snill.

Ja, vet det er sårt å høre, men tror en trenger å bli påmennet det noen ganger... Det ER en del som prioriterer seg selv først. Sier ikke at DERE gjør det Sissan.

Kjernen av alvor i innleggene mine ER jo at det offentlige får mer og mer ansvar for oppdragelsen. Så må vi spørre oss: er det ok? Hvor går d grensen?

Ikke ta alt å personlig Sissan, jeg har ikke skrevet det personlig til noen av dere.

Jeg mener det isåfall fortjener en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ang. henting i barnehagen, siden det spora sånn av her :blunke:

Nå er jo alle her veldig flinke ser jeg, klapp klapp, og enkelttilfeller er akseptabelt. Men, som andre har observert: det ER de samme barna om og om igjen. Det er leit å vite at hjemme så går det en mor i permisjon og de har to biler, så hun kunne ha hentet. Barnet kunne ha vært hjemme en dag i uka fx og hatt utrolig godt av det. Men ok, de betaler for det, de skal få det. Men å ikke en eneste gang komme med en unnskyldning fordi de er sene, det liker jeg ikke. To minutter er to minutter det. Visst er vi så heldige at vi har et kvarters ryddetid etter at alle barna skal være ute, men når de ikke er ute av bhg før 5-10 min etter offisiell stengetid blir det et irritasjonsmoment. Og jeg mener at stengetid faktisk indikerer at man skal være UTE til den tid. Døra skal låses. Bruker man ti minutter i garderoben, så får man komme og hente ti minutter før.

Det er dessuten strenge regler på å ta med et barn hjem om foreldrene ikke møter. Blir man sen (er ikke snakk om 5-10 min her) uten å si ifra så SKAL faktisk barnevernet varsles. En ansatt har strengt tatt ikke anledning til å ta et barn med hjem uten å ha fått klarsignal fra barnevernet. Foreldrene skal også kontakte barnevernet når de 'innfinner' seg for å vite hvor barnet er. Dette er regler for å skåne den ansatte, slik at h*n i ettertid ikke skal bli anklagd for kidnapping etc, selv om intensjonene var aldri så gode.

Bøtelegging hadde vært fint det, om ikke avdelingslederen vår var så redd for å bruke det. 'Men er du sikker på at klokka di går riktig da?' 'Det er da ikke så ille? De er da ute av barnehagen før du går om dagen. Pytt pytt.' 'De er helt sikkert klar over det, men er nok litt stressa.'

Stakkars de barnehageansatte som har barn i en annen bhg som de skal hente etter jobb :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig i mye av det Arketypen skriver jeg. i mange tilfeller (nå må ikke alle hisse seg opp her, for jeg snakker ikke om ALLE), er det kun snakk om prioriteringer. idag skal jo alle ha det største huset, fineste dyreste bilen, reise til syden hver ferie, osv osv osv. hvis folk hadde kuttet litt ned på det materielle, så hadde nok de fleste hatt råd til å feks jobbe 50 %. jeg og mannen min lever på ca 11000 kr i måneden, hvordan tror dere vi har råd til det? ok nå er han arbeidsledig, og vi lever på min inntekt (svangerskapspermisjon), så når han får jobb (forhåpentligvis snart) så får vi dobbelt så mye i måneden, det blir vel ca 22-23000 kr i måneden tenker jeg. da lever vi i LUKSUS.

jeg går ned i stilling etter permisjonen, for jeg vil IKKE ha datteren min i barnehage, eller dagmamma på heltid. får heldigvis kontantstøtte, og da kan jeg faktisk redusere arbeidstiden min med 60 %. det er i de fleste tilfeller snakk om PRIORITERING. det er hva man gjør det til.

men dette skulle jo vært i en egen tråd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hente barna fra barnehagen før den skal stenge handler om respekt for de som jobber der og respekt for ditt barn.

Vi har mange barn som lurer på om de blir hentet i det hele tatt når de stadig er sist hentet, og det er ikke noe morsomt å sitte der med det barnet å forklare hvordan verden fungerer.........

Ja, det finnes de som kommer for sent en gang hvert jubelår og det er ikke de jeg sikter til, men de som benytter hvert minutt av oppholdstid i barnehagen fordi de betaler for det!!!!!! Og dem fins det mange av.........

I tillegg har vi det problemet at ungene blir avlevert ca. ti på halv åtte om morgenen og barnehagen åpner kl. halv åtte. Hva gjør vi da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mitt barn er i barnehagen fra halv ni-ni til tre. Jeg har en jobb jeg strengt tatt ikke synes er helt hundre,men den er praktisk å ha nå!....  

Er skilt og singel... Mange som er det...

Ja det er mange som har det- men da har du kanskje muligheten til å jobbe deg inn igjen den uken eller de dagene du ikke har barnet.

Jeg er enig i at det offentlige ikke skal oppdra ungne våre, men det er også mye dårlig samvitghet som blir prakket på oss. Jeg velger å tro at alle gjør sitt beste ang hentetider, men når det kommer til å hente før bhgen stenger er det kun allminelig folkeskikk :evil: :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...