Gå til innhold

Jeg trenger så mye søvn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har praksis om dagen og må stå opp senest 06.30

for å være opplagt om dagen må jeg legge meg kl 21.00 om kvelden.

Vanligvis pleier jeg å legge meg 22 eller 23 når jeg har skole (da må jeg stå opp senest 08.30)

får jeg ikke sovet 9 timer hver natt blir jeg trøtt om dagene, og selv om jeg har sovet 9 timer må jeg gjerne ta meg en lur på 2 timer innimellom.... og noen få dager må jeg bare sove en time eller to ekstra fordi jeg ikke klarer å stå opp.

Og dette går jo utover skole de dagene jeg er så trøtt.

Jeg føler at jeg trenger litt for mye søvn? Jeg blir nesten helt sjokka når jeg ser at folk har oppdatert facebooken sin kl 01 på natta dagen før de skal på skole...

Er det unormalt å sove 9 timer (pluss pluss) for en i begynnelsen av 20-åra? Eller er bare folk våkne på natta og syntes det er helt greit å være stuptrøtte resten av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du? Får du trent og sånn?

Selv sover jeg 5, maks 6 timer om natten. Noen ganger 4. Og da våkner jeg stort sett av meg selv :/ Blir det bare 4 så blir jeg naturlig nok sliten, men 6 timer funker helt fint.

Men veit ikke om det er noe galt i å sove verken 9 eller 5 timer. Er det ikke 8 eller noe som er idealet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle mennesker trenger like mye søvn. De fleste trenger cirka syv timer per natt, mens noen kan klare seg med mindre enn seks timer, og andre må ha ni timer eller mer for ikke å være trette om dagen. Søvnlengden bestemmes av om man legger seg på et tidspunkt som tilsvarer ens naturlige døgnrytme. Legger man seg på et tidspunkt da kroppens indre klokker er innstilt på søvn, for de fleste ca. kl. 2300, vil man sove lengst. Prøver man derimot for eksempel å legge seg om morgenen etter å ha gått hjem i strålende sol etter nattevakt, vil søvnen ofte bli både overfladisk og kortvarig selv om man har opparbeidet seg et stort søvnbehov. Dette skyldes at både hjernens innebygde klokker og lyspåvirkningen på hjemveien har innstilt hjernen på oppvåkning.

Er du bestandig trett om dagene?

Endret av Lusitano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sover jeg 13-14 timer i døgnet...er sliten hele dagen også, og lengter stort sett tilbake til senga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset over det samme ekstreme søvnbehovet i flere år.

Etter flere legeundersøkelser, og bytte til ny fastlege, fikk jeg beskjed om at jeg både hadde B12-mangel, og lavt stoffskifte. Da hadde jeg hatt en periode der jeg ikke klarte å gå på butikken engang, uten å måtte legge meg nedpå etterpå.

Jeg sier ikke at det trenger å være noe galt, men det kan være en idé å gå til en lege som tar tester for altmulig rart. Er dumt å bli hemmet av et utrolig søvnbehov dersom det kan ordnes på med enkle grep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv sover jeg 13-14 timer i døgnet...er sliten hele dagen også, og lengter stort sett tilbake til senga!

Det kan virke som om du har en form for hypersomni.

Et par klargjørende spørsmål.

Snorker du? Leggkramper om natten? Depresjon? Stoffskifteplager? Hodeskade? Lungesykdom? Har du vansker med konsentrasjonen? Er hukommelsen dårlig? Kan du sovne plutselig og ubeleilig på dagtid?

Endret av Lusitano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger omtrent åtte timers søvn hver natt. Får jeg mindre kan jeg greie meg fint, men merker at jeg er "ullen i hodet" og slapp hele dagen, og kaffebehovet blir enormt. I perioder kan jeg sove mindre (særlig gjelder dette den lyse årstiden), mens i andre perioder (vinterstid) trenger jeg gjerne litt mer enn åtte timer for å fungere optimalt.

Mannen min trenger litt mer søvn enn meg, helst åtte og en halv eller ni timer. Og i motsetning til meg, fungerer han ikke med for lite søvn; da blir han uvel, han mister konsentrasjonen, og hvis han blir riktig trøtt klarer han ikke å gjøre noe annet enn å gå og legge seg.

Svogeren min trenger lite søvn. Med fem timer på øyet, er han like fit for fight morgenen etter som etter ni timer, og han sier at han ofte blir trøttere av å sove for mye enn for lite.

Vi er alle tre relativt jevngamle (innenfor en tiårs-periode, hvilket vel er "jevngammelt" når man har bikket 30 ;) ), og det illustrerer vel bare at man er forskjellige, og har ulike søvnbehov. Man får finne sitt eget behov, og så gjøre det beste ut av det, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fungere må jeg ha 8-9 timer søvn, men det er blitt lite av det etter at babyen kom for 7 mnd siden (babyen sover hele natten, men får selv ikke sove før kl tidligste 23:30, noe som er utrooolig slitsomt når babyen våkner kl 8 på morgenen.. så da "fungerer" jeg ikke 100% før kl 12:00, etter det går det fint)

-Lilja-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ønsker et overblikk over søvnrelaterte problemer anbefaler jeg boken "Søvn og søvnforstyrrelser" av nevrofysiologene Mona Skard Heier og Anne M. Wolland.

Endret av Lusitano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hvor gammel er du? Får du trent og sånn?

Jeg er 22. Trener innimellom, men det er ikke mye. Om dagen blir det bare 1 dag i uka med svømming, og noe styrketrening ca annenhver dag for ryggen og nakken.

Vet jeg burde trene mer uansett, har meldt meg på en friluftslivgruppe så bare venter på svar fra de.

Er du bestandig trett om dagene?

Nei, de siste dagene har jeg vært ganske opplagt. Får meg en grei tur på 4-5 km i oppoverbakke når jeg skal på praksis, kan hende det er det som gjør det. Jeg merker at jeg kan være trøttere når jeg går på skolen, det er bare noen hundre meter dit.

Ang B12 så sliter søstra mi med mangel på det. Er det sånn som kan ligge i familien?

Hva er stoffskifte egentlig?

Jeg slet med søvnproblemer da jeg var 17, men det var mer sånn at jeg ikke fikk sove, sleit VELDIG med å stå opp om morgenen og sånn. Så jeg jobbet med døgnrytmen min og de problemene har løst seg nå. Det er bare at jeg trenger så mye søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk stoffskiftet ditt. Ikke verre enn det, serru.

Joda. Det kan godt være verre enn det.

Jeg trengte ni timers søvn for å føle meg okei, men ikke uthvilt.

Så sjekka jeg stoffskiftet, fikk medisiner, har bra verdier og fine blodprøver.

Nå trenger jeg ni timers søvn for å føle meg okei, men ikke uthvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Hva er stoffskifte egentlig?

Det har med produksjon av skjoldbruskkjertelhormoner å gjøre :) Hvis du har lavt stoffskifte har du lave verdier av skjoldbruskkjertelhormoner og da trenger du kunstig tilførsel av det (en pille hver dag resten av livet). Symptomer på lavt stoffskifte kan være slitenhet, tretthet, dårlig konsentrasjon og hukommelse, at du fryser, har kalde hender og føtter, tørr hud og økt søvnbehov. Du finner ut om du har det ved hjelp av en blodprøve som måler T4, TSH og T3 (hormoner).

Endret av Dragonfly84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde det samme problemet før. Hadde behov for over 12 timer søvn hver dag, hvis ikke var jeg helt ødelagt om dagen og måtte ofte legge meg et par timer på dagen også hvis jeg skulle noe spesielt på kvelden, for å i det heletatt klare. Jeg har alltid hatt stort søvnbehov, gikk til legen for et par år siden (da var jeg også trøtt, men ikke såå trøtt som på det verste), og han sjekket stoffskifte og jern og alt. Men jeg fikk ikke svar på prøvene, verken et positivt eller negativt. Har faktisk tatt slike tester to ganger på to år, for noen år siden, og fikk ikke svar noen av gangene (så regnet jo med at det var positivt). For noen måneder siden var jeg hos den nye fastlegen min (jeg har flyttet), fordi jeg hadde et vanvittig søvnbehov og hadde nesten ikke energi i det heletatt. Jeg fikk tatt blodprøve, og det viste seg at jeg hadde litt problemer med stoffskifte, men også veldig lite jern. kjøpte jerntabletter, og etter fire-fem dager trenger jeg bare 8-9 timers søvn og er kjempeopplagt om dagen. Det er en kjempeforandring for meg ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med produksjon av skjoldbruskkjertelhormoner å gjøre :) Hvis du har lavt stoffskifte har du lave verdier av skjoldbruskkjertelhormoner og da trenger du kunstig tilførsel av det (en pille hver dag resten av livet). Symptomer på lavt stoffskifte kan være slitenhet, tretthet, dårlig konsentrasjon og hukommelse, at du fryser, har kalde hender og føtter, tørr hud og økt søvnbehov. Du finner ut om du har det ved hjelp av en blodprøve som måler T4, TSH og T3 (hormoner).

Hm.. jeg er faktisk en frysepinn.. men jeg er veldig tynn og da... kan jo ha noe med det å gjøre... men dårlig hukommelse har jeg og :P eller, jeg er mer distre..... kanskje jeg kan stikke til legen og be de ta B12 prøve og stoffskifteprøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg hadde det samme problemet før. Hadde behov for over 12 timer søvn hver dag, hvis ikke var jeg helt ødelagt om dagen og måtte ofte legge meg et par timer på dagen også hvis jeg skulle noe spesielt på kvelden, for å i det heletatt klare. Jeg har alltid hatt stort søvnbehov, gikk til legen for et par år siden (da var jeg også trøtt, men ikke såå trøtt som på det verste), og han sjekket stoffskifte og jern og alt. Men jeg fikk ikke svar på prøvene, verken et positivt eller negativt. Har faktisk tatt slike tester to ganger på to år, for noen år siden, og fikk ikke svar noen av gangene (så regnet jo med at det var positivt). For noen måneder siden var jeg hos den nye fastlegen min (jeg har flyttet), fordi jeg hadde et vanvittig søvnbehov og hadde nesten ikke energi i det heletatt. Jeg fikk tatt blodprøve, og det viste seg at jeg hadde litt problemer med stoffskifte, men også veldig lite jern. kjøpte jerntabletter, og etter fire-fem dager trenger jeg bare 8-9 timers søvn og er kjempeopplagt om dagen. Det er en kjempeforandring for meg ihvertfall!

oki! det skader vel ikke å teste meg ihvertfall:) takk for infoen folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...