Gå til innhold

MÅ man trene armene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg misliker å trene armene... For det første er jeg ganske svak der, for det andre syns jeg det er vanskelig å finne gode og store øvelser (uaktuelt med sånne dill-dall apparater) og for det tredje er det kjedelig :fnise:

Jeg er ikke ute etter veldig definerte armer, men er redd for grevinneheng og slappe armer etterhvert. Så vil ha stramme nok armer!

Til nå har jeg trent litt biceps-curl og triceps i sånnet stativ der man trekker ned en tau eller tar den over hodet og trekker fram (vanskelig å forklare).

Liker godt styrketrening, men foretrekker å trene underkroppen og mage/rygg. Armene er et pes.

Spørsmålene mine er:

1) Er faren for å få stygge armer stor dersom man dropper spesifikke armøvelser, men kun trener styrke og kondis generelt?

2) Går push-ups (uten knær nedi) en del på triceps selv om man har litt bredt "tak"? Pleier gjøre 10*3 av de, men føler mest brystmuskulaturen jobber.

3) Trener DU armene?

4) Har du et godt forslag til gode og effektive armøvelser? Litt enkle og store, vil ikke prioitere 10 ulike småøvelser:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du vil ha mest mulig armtrening (haha) pr. innsats vil jeg anbefalle deg å trene triceps, siden det er den største muskelen, men dersom du ønsker å bygge litt muskler vil jo å trene begge deler se mest naturlig ut.

Men jeg er helt enig med deg, å trene armer på apparatene er bare knøl :P

Jeg trener bicepscurl med stang (http://www.lichaamsoefeningen.nl/useruploads/image/diversen/armspieroefeningen/staande_barbell_biceps_curl.jpg). Synes det er en enkel å grei måte å gjøre det på.

Triceps trener jeg slik:

http://www.abc-of-fitness.com/images/tutorials/triceps-curl-step2.gif

og slik

Liggende-triceps-press-1.jpg?

(husk å holde albuene rett frem og ikke ut mot sidene under hele øvelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er svak i armene/overkroppen burde jo bare signalisere at du bør trene mer overkropp :)

Om du gjør øvelser for armene så er uansett sjansen for "veldig" definerte armer liten så lenge du ikke har spesielt lav fettprosent.

Trener du kun kondisjon og aldri armer kan du risikere å ende opp med "pinnearmer", dvs typisk modellarmer som ser helt rette og veldig kjipe ut (hvertfall syns jeg ikke det ser særlig sunt ut).

Ja, push ups går på både bryst og triceps. Prøv med litt smalere grep om du vil merke mer på triceps. La også albuene gå mer "bakover" istedet for rett ut til siden, så kjenner du fort at det blir tyngre.

Gode og store overkropp/armøvelser jeg liker godt er:

Skulderpress/arnoldpress

Armhevinger

Dips (kan gjøres fra en benk med beina på bakken, så blir det litt enklere)

Benkpress med manualer/skråbenk

Nedtrekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene mine er:

1) Er faren for å få stygge armer stor dersom man dropper spesifikke armøvelser, men kun trener styrke og kondis generelt?

Så lenge du ikke er overvektig så vil vel armene se ganske greie ut, men du vil kanskje se litt uproporsjonert ut hvis resten av overkroppen er definert. Grevinneheng får gjerne kvinner med alderen, men særlig armhevninger motvirker det.

2) Går push-ups (uten knær nedi) en del på triceps selv om man har litt bredt "tak"? Pleier gjøre 10*3 av de, men føler mest brystmuskulaturen jobber.

Selvsagt bruker du triceps også, men hvis du tar bredere tak bruker du mer brystmuskulatur og mer av musklene i ryggen. Ta gjerne armhevninger med varierende avstand mellom hendene. Du kan også prøve å ha kort avstand.

3) Trener DU armene?

Selvsagt. Det tar gjerne med seg muskulaturen i ryggen, man blir sterkere og mindre utsatt for slitasjeskader, særlig aktuelt for folk i yrker som f. eks. sykepleiere og andre som løfter mye.

4) Har du et godt forslag til gode og effektive armøvelser? Litt enkle og store, vil ikke prioitere 10 ulike småøvelser:p

Armhevninger er og blir den beste øvelsen. Imidlertid kan det være hardt for håndleddene, så kjøp deg gjerne pushup-stands, så blir det mindre belastning for håndleddet: http://www.mobech.no/viewdetail/Styrkeapparater/catparent-17784/Overarm/catid-17787/PUSH--UP-STANDS/productid-28609

Å trene biceps er også viktig, men man må nesten ha en manual og/eller et apparat for å få gjort det. Husk å trene både den eksentriske delen og den konsentriske; når du trener biceps og har løfta manualene, slipper du dem sakte ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke trene armene noe særlig, om du trener resten av kroppen med baseøvelser.

Helt enig.

F.eks benkpress og brystpress med manualer, samt skulderpress tar tricpes, og f.eks roøvelser og nedtrekk tar biceps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

F.eks benkpress og brystpress med manualer, samt skulderpress tar tricpes, og f.eks roøvelser og nedtrekk tar biceps.

Det varierer selvfølgelig bittelitt utifra hvem man er og hva man vil, men stort sett holder det å bruke øvelsene du nevner her.

Et normalt menneske, som ikke trener for å legge på seg maksimalt med muskler, kan lett bli overtrent i de små muskelgruppene (som biceps) om man kjører både isolasjon og baseøvelser (isolasjonsøvelser er de som fokuserer på 1 muskel, mens baseøvelser er de hvor man tar mange muskler samtidig, for de som ikke har lest mye om sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å gjøre minimum benkpress/ armhevninger. Dette er øvelser som tar litt på alt (spesielt armhevninger), selv om kanskje benkpress i hovedsak tar bryst, så vil du også ta litt skuldre, biceps og triceps på denne øvelsen.

Om du vil gå litt lenger, ville jeg lagt på tricepspress/ smale armhevninger (på knærne) og biceps curl. Da får du tatt de største musklene i armene.

Går du enda litt lenger - flies med handtler, for å ta mer på overside rygg/ skuldre, pluss skulderpress med handtler.

Man MÅ ikke trene armer/ skuldre, men dette er muskler det er moro å trene, fordi det er muskler det er kult å se titte fram - de sitter jo nærme ansiktet, og dermed ser man dem oftere i speilet :D Musklatur i spesielt skuldre/ forside skuldre og bryst gjør noe med holdningen i overkroppen - man ser liksom stoltere ut. Det er ikke et sted man nødvendigvis begynner, ta baseøvelsene i min mening er viktigere (knebøy, mark/roing, utfall, core (i tillegg til benkpress selvsagt)) men det er et morsomt sted å fortsette. Man ser definitivt mer "trent" ut med litt definisjon i overkroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...