Gå til innhold

Hvor lenge trener dere pr gang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en tendens til å trene veldig lenge, fordi jeg har så mye jeg ønsker å gjøre. Pluss at jeg aldri gir meg før jeg er helt utmattet. Får sjeldent tid til trening mer enn 2 ganger pr uke. Derfor blir disse 2 øktene heftige.

Ville nok vært bedre med 4 ganger i uken og heller kortere økter, men nå er situasjonen slik som den er. Holder på 1,5-2 timer. Da kjører jeg kondis i ulike varianter både før og etter styrkedelen. Kjører jeg fullkroppsprogram tar det gjerne 1 time, deler jeg det opp holder jeg på 45 min med styrke.

Prøver å ta minst mulig pauser, men blir jo litt mellom de ulike øvelsene.

Fokuset mitt er på styrkedelen, også "tømmer" jeg meg på mølla/ellipse/romaskin/stepmaskim etterpå.

Hvor lenge trener du pr gang?

Interessant å se hva som er vanlig :jepp:

Legg gjerne til hvor mange ganger i uka du trener også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker som regel omtrent 1,5 time på trening, da med oppvarming i 20 min, styrkeøkt på 50 min og deretter sykling i 10 min og så uttøying i ca 10 min. Nå da jeg har treningsopplegg fra fysio bruker jeg et kvarter lengre for å få gjort de øvelsene.

Hadde jeg hatt muligheten til å trene oftere ville jeg nok trent kortere om gangen, og heller konsentrert meg om f. eks mage og rygg en dag, armer en dag, bein en annen, og deretter en ren kondisøkt.

Nå trener jeg 2-3 dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tendens til å trene veldig lenge, fordi jeg har så mye jeg ønsker å gjøre. Pluss at jeg aldri gir meg før jeg er helt utmattet. Får sjeldent tid til trening mer enn 2 ganger pr uke. Derfor blir disse 2 øktene heftige.

Hvis du leser faglitteratur om utholdenhetstrening, så anbefales det å ikke trene så veldig harde økter. Dermed kan man trene flere økter i uka, og få bedre framgang enn om man trener lange harde økter som man bruker mange dager på å restituere seg fra.

Nå er "helt utmattet" et upresist uttrykk. Hvis du var i en konkurransesituasjon så ville du nok greid å presse deg enda hardere, og de som vinner ofte er som regel flinkere enn andre til å presse ut det siste. Allikevel er du ikke heeelt utmattet, kroppen har en innebygd sperre mot å ta seg helt ut. Det er jo logisk; da vi levde i naturen så kunne det være farlig å ta seg absolutt heeelt ut. Hvis det plutselig dukket opp en fare som vi måtte løpe fra måtte kroppen ha en reserve.

Jeg vil påstå at det ikke er sånn at du ikke har tid til å trene oftere, du velger å bruke tiden på andre ting de andre dagene i uka. Hvis du allikevel får brukbart med hverdagsmosjon (trappegåing, rask gange, sykling etc.) på de andre ukedagene (minst en halvtime, helst en time), så oppnår du det meste av helseeffekten. Jeg har lest om flere undersøkelser som viser at det meste av helseeffekten oppnås ved å gå fra utrent til moderat trent. Deretter skal man trene mye for å oppnå vesentlig mer helseeffekt. Det er jo logisk; de fleste slike kurver, inkludert kondisjonen når man går fra utrent til å begynne å trene, stiger raskest til å begynne med, deretter begynner den å flate ut. Det ville vært artig om kondisjonskurven steg lineært med treningen, men slik er det dessverre ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trener også ofte lenge. noen ganger 20 minutter, noen ganger fire timer. snittet er vel på 1,5 - 2 timer. Jeg liker å bli skikkelig sliten, og har vel aldri blitt det av tyve minutters løping.. men jeg sliter meg ikke så mye at jeg ikke orker å trene neste dag. jeg trener ca fire ganger i uken, i tillegg går jeg til jobb (tyve min en vei).

jeg har absolutt ingen peiling på trening, men gjør ting jeg liker og som presser kroppen litt. løper, sykler, klatrer, spiller volleyball, går på ski og padler kajak. og trener muskler og balanse hjemme på gulvet.

kunne vært morsomt å følge et tilpasset treningsopplegg, satt opp av en profesjonell, og se om effekten er veldig annerledes. gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 50min karido etterfulgt av ca 30min styrke. Deretter 5min tøying. Trener 4 ganger i uka, av og til 5.

Utenom det så går jeg tur med bikkja hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer veldig etter hva jeg har tid til. Studerer på dagtid og jobber de fleste ettermiddager, så må presse treningen inn mellom skole og jobb, et vindu som varierer fra 2 til 4 timer. Prøver å trene minimum 3 økter i uken, gjerne 4 om jeg har mulighet. Styrke tar jeg alle tre øktene, hvor intensivt varierer etter hvor mange dager det er mellom øktene, jo mindre tid til restutisjon jeg har, jo mindre intensivt velger jeg. Kondisjon varierer jeg mellom interval og langkjøring og får jeg muligheten til en fjerde økt blir den stort sett brukt til intervall og null styrke.

Totalt blir en økt fra 1-1,5 timer.

Fører for så vidt også ned alle øktene mine med tider, puls og distanse, samt muskelgrupper og vekter, fantastisk måte å måle progresjon på når man er i startfasen! Jeg liker også å skrive noen ord om hvordan hver økt gikk, så kan jeg lettere justere programmet mitt etter hvert som jeg ser hva som fungerer og ikke fungerer for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med lange treningsøkter, men forstår ønsket om å trene oftere :jepp:

Jeg trener "Billy`s bootcamp og Taebo" hjemme annenhver dag, genialt og man ser forskjell fra dag til dag på kroppen :jepp: Hver økt er på ca. 50 minutter og rimelig hard.

Kos deg med treningen du! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening(10 min oppvarming, og avsluttende 10min uttøying) tar ca 1,5 timer. Veksler stort sett mellom to øvelser av gangen uten særlig pause(bortsett fra de tyngste). Kondisøkter består stort sett av spinningtimer på 50 min+egentrening i kanskje 20 min etterpå maks. Trener 4 ganger i uka, bortsett fra den siste måneden hvor det har sklidd litt ut pga jobb. Går fra trening sliten, men ikke totalt ødelagt. Avogtil tar jeg sirkeltrening ala kampsportstil type bære og velte boksesekker/kettlebells/baller/vektstang/hoppetau på klokketid, og da er jeg mentalt ute å kjøre ganske kjapt- og etter 40 min og 3 runder er jeg helt krokodille.

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser faglitteratur om utholdenhetstrening, så anbefales det å ikke trene så veldig harde økter. Dermed kan man trene flere økter i uka, og få bedre framgang enn om man trener lange harde økter som man bruker mange dager på å restituere seg fra.

Nå er "helt utmattet" et upresist uttrykk. Hvis du var i en konkurransesituasjon så ville du nok greid å presse deg enda hardere, og de som vinner ofte er som regel flinkere enn andre til å presse ut det siste. Allikevel er du ikke heeelt utmattet, kroppen har en innebygd sperre mot å ta seg helt ut. Det er jo logisk; da vi levde i naturen så kunne det være farlig å ta seg absolutt heeelt ut. Hvis det plutselig dukket opp en fare som vi måtte løpe fra måtte kroppen ha en reserve.

Jeg vil påstå at det ikke er sånn at du ikke har tid til å trene oftere, du velger å bruke tiden på andre ting de andre dagene i uka. Hvis du allikevel får brukbart med hverdagsmosjon (trappegåing, rask gange, sykling etc.) på de andre ukedagene (minst en halvtime, helst en time), så oppnår du det meste av helseeffekten. Jeg har lest om flere undersøkelser som viser at det meste av helseeffekten oppnås ved å gå fra utrent til moderat trent. Deretter skal man trene mye for å oppnå vesentlig mer helseeffekt. Det er jo logisk; de fleste slike kurver, inkludert kondisjonen når man går fra utrent til å begynne å trene, stiger raskest til å begynne med, deretter begynner den å flate ut. Det ville vært artig om kondisjonskurven steg lineært med treningen, men slik er det dessverre ikke.

Målet/fokuset mitt med treningen er ikke å øke utholdenheten:) Den biten gjør jeg for å forbrenne litt ekstra der og da, og for å holde den stabil. Fokuset mitt er på styrketreningen, svært sjeldent jeg kun kjører kondis (i så fall holder jeg ikke på mer enn 1 time).

Med helt utmattet i en treninssituasjon mener jeg at jeg kjører meg veldig hardt. Jeg gir meg ikke før jeg merker at "NÅ er det nok", har høy smerteterskel og samvittigheten min tilfredstilles ikke før jeg har gitt alt. F.eks går jeg på gruppetimer (svært sjeldent) må jeg alltid trene selv etterpå for å kjøre meg helt ut. Vet at jeg i en konkurransesituasjon kunne hatt enda mer å gå på, for all del, poenget mitt var at jeg liker å trene til jeg er utmattet og derfor holder jeg på såpass lenge.

Dette med tid: Jeg er medlem på senteret ved Universitetet. De dagene jeg er på forelesning skal jeg direkte på jobb halvparten av gangene. De dagene jeg ikke har forelesning (som er ganske ofte dessverre) gidder jeg svært sjeldent å reise den relativt lange veien til uni.

Går tur og sånn (og jogger litt selv om jeg hater jogging utendørs), men hard styrketrening vil jeg helst gjøre på senteret.

Prøver å få til 3 økter i uken, men i praksis blir det ofte kun 2. Vet at dette ikke er optimalt, og vet at dersom jeg hadde omstrukturert livet mitt kunne jeg i teorien trent hver dag, men sånn er virkeligheten for meg pr nå.

Er i rimelig god form, så er vel mer treningseffekten (mer muskler, stram kropp osv. Det estetiske) jeg er ute etter fremfor helsebiten. Har en sunn og slank kropp jeg vil vedlikeholde og sette mer muskler på. Utrent har jeg aldri vært, drev med aktiv idrett (turn) fram til 18-årsalderen og har siden det trent på studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne vært morsomt å følge et tilpasset treningsopplegg, satt opp av en profesjonell, og se om effekten er veldig annerledes. gjør du det?

Jeg har en noenlunde fast opplegg jeg kjører, men er opptatt av variasjon og hva som "frister" den dagen, så følger det ikke slavisk. Noterer meg hvor mye jeg tar osv, og har programmet/favorittøvelsene i bakhodet. Har noen helt faste, f.eks knebøy, armhevinger osv ellers variere jeg litt.

Har ikke fått satt opp noe av profesjonelle, men har studert idrett selv og føler meg ganske trygg på styrketreningsdelen. Lærte mye bra av en flink foreleser og bruker det som min guide. Kjører det jeg liker og føler funker, så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener fra 30 min - 1,5t. 2-3 ganger i uka. Blir veldig fort lei når jeg holder på :P

De gangene jeg trener 1,5 t. er det som oftest step/aerobic-time etterfulgt av litt styrke.

De gangene det er 30min er det kun styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trener 4 ganger i uka, stort sett i en time hver gang, men øktene kan vare mellom 35 min (joggerunden min ute) til 95 min (cardio energy etterfulgt av styrke på Elixia). Prøver å gå til jobben de dagene jeg ikke trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...