Gå til innhold

Nynorsk eksamen 30. november

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke noen god idé å skrive på bokmål og oversette til nynorsk. Da får du en elendig nynorsk. Det er ikke bare ordene som er forskjellige. Ordstilling, ordvalg osv varierer mye.

Skrevet

Les nynorsk, bøker, mobilen, aviser (dag og tid er ren nynorskavis), magasiner (f.eks. mål og meining), offentlige nettsteder osv. Lytt til lydbøker på nynorsk, gjerne mens du følger med på skriftbildet i boka.

Mange "hører" en nynorsk stemme snakke inni seg når de skriver. Det kan bli veldig bra, forutsatt at "nynorskstemmen" har korrekt nynorsk.

Å få en god karakter på eksamen i sidemål er ikke gjort på 1-2-3, men krever at man har jobba med faget og målforma.

- Pugg de sterke verba, da vet du både hvilke verb som er sterke og hvordan de bøyes.

- Lær deg de personlige pronoma og hvordan de skal brukes (subj.form og obj.form - enkel setningsanalyse)

- Vær bevisst på å skrive litt som du snakker når det gjelder setningsstilling.

- Unngå kanselistil og substantiv dersom du kan bruke verb.

Skrevet

Hva med å skrive i denne tråden (og eventuelt opprette en øvingstråd?) på nynorsk istedenfor bokmål? Så får du jo øvd deg litt og så kan du få tilbakemeldinger på eventuelle feil?

• Liker 1
Skrevet

Det er enda ei byrjing som ikkje nyttast på nynorsk, og det er an-. Regelen vert då: "An-, be-, -het, -else". Eg kjem aldri til å gløyme denne etter at læraren vår på vidaregåande dansa rundt i klasserommet medan han hoia: "ANBEHETELSE! ANBEHETELSE!" :fnise:

Litt off topic, men det er derfor det er bra med lærere som tør å drite seg ut.

Vil anbefale deg å lese aviser på nynorsk i tiden før eksamen slik at du får så mye nynorskinput som mulig :)

Skrevet

Et tips (fra en som fikk 6 på nynorskeksamen :sjenert: ) er å skrive så konservativt nynorsk du klarer. Unngå bokmålsord som har blitt tillatt på nynorsk etter hvert, fordi du kan ikke regne med at alle sensorer har oversikt over alle tillatte former...

Skrevet

Et tips (fra en som fikk 6 på nynorskeksamen :sjenert: ) er å skrive så konservativt nynorsk du klarer. Unngå bokmålsord som har blitt tillatt på nynorsk etter hvert, fordi du kan ikke regne med at alle sensorer har oversikt over alle tillatte former...

Man bør vel ikke skrive altfor konservativt med gamle ord som sjelden brukes, men moderat nynorsk er bra (muligens noen oppfatter det som konservativt). Husk at flyten i språket er viktig, og da må man ha god ordstilling, gjerne skrive setninger i aktiv.

Skrevet

Hei, jeg skal også ta nynorskeksamen i 30.november og i tillegg til alle gode råd her om selve skrivingen/gramatikken av nynorsk, så lurer jeg også på om noen vet hva slags oppgaver vi får?

1. er det de samme type oppgaver som blir gitt i bokmål bare at vi må svare på nynorsk?

2. er det først en del I der det blir gitt en fristil a la skriv et kåseri/tolk et dikt og så en del II med en pensumrelatert skrivesak (evtentuelt i omvendt rekkefølge)?

Jeg har sett litt på tidligere eksamensoppgaver, men ser ut som det noen ganger er to oppgaver mens det andre ganger bare er èn oppgave man skal svare på.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei! Jeg skal også ta nynorsk eksamen denne dagen. Ullevål, ikke sant?

Skrevet

Hei, jeg har søkt norsk (nordisk) i Volda og der må jeg ta 2 av 4 eksamen på nynorsk. Jeg kan ikke nynorsk i det hele tatt :) men det blir hjemmeeksamen på nett. Kan jeg finne noe ressurs på nett å oversette fra bokmål til nynorsk?

Skrevet

Det finnes et program som heter nyno, som oversetter fra nynorsk til bokmål. Jeg vil ikke anbefale å stole fullt på det, og for din egen del bør du også heller jobbe med nynorsken framfor å søke snarveier.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes et program som heter nyno, som oversetter fra nynorsk til bokmål. Jeg vil ikke anbefale å stole fullt på det, og for din egen del bør du også heller jobbe med nynorsken framfor å søke snarveier.

Takk for svaret og tips, jeg leste bokmål på kurs, bor i kommune som bruker bokmål, studerer sos. ped. og skriver oppgaver på bokmål. Ellers hvor kan jeg bruke nynorsk :)

Skrevet

Takk for svaret og tips, jeg leste bokmål på kurs, bor i kommune som bruker bokmål, studerer sos. ped. og skriver oppgaver på bokmål. Ellers hvor kan jeg bruke nynorsk :)

Helt ærlig. Studerer du nordisk bør du virkelig beherske begge målformene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...