Mamma1 Skrevet 18. oktober 2011 #21 Skrevet 18. oktober 2011 Det er ikke noen god idé å skrive på bokmål og oversette til nynorsk. Da får du en elendig nynorsk. Det er ikke bare ordene som er forskjellige. Ordstilling, ordvalg osv varierer mye.
Grønt blad Skrevet 18. oktober 2011 #22 Skrevet 18. oktober 2011 Les nynorsk, bøker, mobilen, aviser (dag og tid er ren nynorskavis), magasiner (f.eks. mål og meining), offentlige nettsteder osv. Lytt til lydbøker på nynorsk, gjerne mens du følger med på skriftbildet i boka. Mange "hører" en nynorsk stemme snakke inni seg når de skriver. Det kan bli veldig bra, forutsatt at "nynorskstemmen" har korrekt nynorsk. Å få en god karakter på eksamen i sidemål er ikke gjort på 1-2-3, men krever at man har jobba med faget og målforma. - Pugg de sterke verba, da vet du både hvilke verb som er sterke og hvordan de bøyes. - Lær deg de personlige pronoma og hvordan de skal brukes (subj.form og obj.form - enkel setningsanalyse) - Vær bevisst på å skrive litt som du snakker når det gjelder setningsstilling. - Unngå kanselistil og substantiv dersom du kan bruke verb.
Klematis Skrevet 18. oktober 2011 #23 Skrevet 18. oktober 2011 Hva med å skrive i denne tråden (og eventuelt opprette en øvingstråd?) på nynorsk istedenfor bokmål? Så får du jo øvd deg litt og så kan du få tilbakemeldinger på eventuelle feil? 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #25 Skrevet 18. oktober 2011 Det er enda ei byrjing som ikkje nyttast på nynorsk, og det er an-. Regelen vert då: "An-, be-, -het, -else". Eg kjem aldri til å gløyme denne etter at læraren vår på vidaregåande dansa rundt i klasserommet medan han hoia: "ANBEHETELSE! ANBEHETELSE!" Litt off topic, men det er derfor det er bra med lærere som tør å drite seg ut. Vil anbefale deg å lese aviser på nynorsk i tiden før eksamen slik at du får så mye nynorskinput som mulig
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2011 #26 Skrevet 20. oktober 2011 Et tips (fra en som fikk 6 på nynorskeksamen ) er å skrive så konservativt nynorsk du klarer. Unngå bokmålsord som har blitt tillatt på nynorsk etter hvert, fordi du kan ikke regne med at alle sensorer har oversikt over alle tillatte former...
Grønt blad Skrevet 21. oktober 2011 #27 Skrevet 21. oktober 2011 Et tips (fra en som fikk 6 på nynorskeksamen ) er å skrive så konservativt nynorsk du klarer. Unngå bokmålsord som har blitt tillatt på nynorsk etter hvert, fordi du kan ikke regne med at alle sensorer har oversikt over alle tillatte former... Man bør vel ikke skrive altfor konservativt med gamle ord som sjelden brukes, men moderat nynorsk er bra (muligens noen oppfatter det som konservativt). Husk at flyten i språket er viktig, og da må man ha god ordstilling, gjerne skrive setninger i aktiv.
Donnas Skrevet 23. oktober 2011 #28 Skrevet 23. oktober 2011 Hei, jeg skal også ta nynorskeksamen i 30.november og i tillegg til alle gode råd her om selve skrivingen/gramatikken av nynorsk, så lurer jeg også på om noen vet hva slags oppgaver vi får? 1. er det de samme type oppgaver som blir gitt i bokmål bare at vi må svare på nynorsk? 2. er det først en del I der det blir gitt en fristil a la skriv et kåseri/tolk et dikt og så en del II med en pensumrelatert skrivesak (evtentuelt i omvendt rekkefølge)? Jeg har sett litt på tidligere eksamensoppgaver, men ser ut som det noen ganger er to oppgaver mens det andre ganger bare er èn oppgave man skal svare på.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #29 Skrevet 29. november 2011 Hei! Jeg skal også ta nynorsk eksamen denne dagen. Ullevål, ikke sant?
nata41 Skrevet 7. desember 2011 #30 Skrevet 7. desember 2011 Hei, jeg har søkt norsk (nordisk) i Volda og der må jeg ta 2 av 4 eksamen på nynorsk. Jeg kan ikke nynorsk i det hele tatt men det blir hjemmeeksamen på nett. Kan jeg finne noe ressurs på nett å oversette fra bokmål til nynorsk?
Grønt blad Skrevet 7. desember 2011 #31 Skrevet 7. desember 2011 Det finnes et program som heter nyno, som oversetter fra nynorsk til bokmål. Jeg vil ikke anbefale å stole fullt på det, og for din egen del bør du også heller jobbe med nynorsken framfor å søke snarveier. 2
nata41 Skrevet 7. desember 2011 #32 Skrevet 7. desember 2011 Det finnes et program som heter nyno, som oversetter fra nynorsk til bokmål. Jeg vil ikke anbefale å stole fullt på det, og for din egen del bør du også heller jobbe med nynorsken framfor å søke snarveier. Takk for svaret og tips, jeg leste bokmål på kurs, bor i kommune som bruker bokmål, studerer sos. ped. og skriver oppgaver på bokmål. Ellers hvor kan jeg bruke nynorsk
Grønt blad Skrevet 7. desember 2011 #33 Skrevet 7. desember 2011 Takk for svaret og tips, jeg leste bokmål på kurs, bor i kommune som bruker bokmål, studerer sos. ped. og skriver oppgaver på bokmål. Ellers hvor kan jeg bruke nynorsk Helt ærlig. Studerer du nordisk bør du virkelig beherske begge målformene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå