Gå til innhold

Jogging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge bør man jogge før man ser resultater? (På kroppen) Målet mitt er å få en mer trent kropp og gå ned i vekt. Har gått ned 10 kg for et år siden, men det siste året har det stått stille og heller gått bittelitt opp enn ned, så nå må jeg ta grep igjen. Da jeg slanket meg sist var jeg superflink med kostholdet, samt gikk tur hver dag, men nå tror jeg at jeg skal gjøre en større innsats på treningsfronten istedet.

Jeg har aldri før i mitt liv jogga, bare gått mye. I det siste har gåinga gitt meg for lite motstand og jeg har fått en naturlig trang til å avansere til jogging. Så da har jeg begynt med det.

Men jeg er jo som sagt ikke vant til å løpe og er ikke i superform, så blir ikke så lange turene. Men har en runde på 3,5-4 km som jeg jogger, og går litt innimellom. Har merket at jeg orker å løpe større og større deler av ruta.

Det er litt varierende hvor ofte jeg får gjort det, men gjennomsnittlig ca 3 dager i uka. I tillegg prøver jeg å gå dit jeg skal, og hver dag består av aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å si, kommer jo helt an på kostholdet også. Jeg merker ingen effekt på vekta av kun jogging, men jeg merker det godt på kondisen. Kombinerer jeg det med å justere kostholdet litt merker jeg det, men det er jo helst kostholdet sin skyld, ikke jogginga (men det bidrar jo).

Men hvis du fortsetter kan det jo hende du merker effekt etterhvert når du greier å jogge raskere/lengre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar før du får synlige forskjeller er helt avhenging av kostholdet ditt. For det er ikke noe problem å spsie slik at man ikke går ned i vekt selv om man trener...;-)

Men uansett gjør du hjertet ditt godt, og god kondis er alltid kjekt å ha. artig å trene kondis er det også, for man får resultater i form av økt løpelengde veldig raskt.

Vær litt nøye med kosten, og legg gjerne inn litt styrkeøvelser( trenger ikke å være mere avansert enn pushups, knebøy og crunch på stuegulvet etter endte joggetur), og du vil merke forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar før du får synlige forskjeller er helt avhenging av kostholdet ditt. For det er ikke noe problem å spsie slik at man ikke går ned i vekt selv om man trener...;-)

Men uansett gjør du hjertet ditt godt, og god kondis er alltid kjekt å ha. artig å trene kondis er det også, for man får resultater i form av økt løpelengde veldig raskt.

Vær litt nøye med kosten, og legg gjerne inn litt styrkeøvelser( trenger ikke å være mere avansert enn pushups, knebøy og crunch på stuegulvet etter endte joggetur), og du vil merke forskjell.

Jeg er ganske bevisst på hva jeg spiser, men sånn det er nå holder jeg liksom vekta med det kostholdet jeg har. Så tenker kanskje at økt treningsmengde dermed vil gjøre litt susen da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du å gå ned i vekt da? Hva er din nåværende høyde og vekt?

Jeg driver med sykling på konkurransenivå, dvs. jeg deltar i lokale ritt rundt omkring i Norge. Jeg trener så mye at jeg aldri blir overvektig, men på vårparten prøver jeg å gå ned noen kg for å lettere henge med i motbakkene. Selv om jeg trener mye så må jeg passe på kostholdet, og spise litt mindre enn jeg pleier.

Sånn vil det nok være for deg også; selv om du jogger 2-3 ganger i uka, så er det lett å ta igjen ved å spise store porsjoner. Prøv å spise sakte, så rekker du å bli mett før du får spist for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så er det vanskelig å svare på når en ikke vet utgangspunktet ditt, samt hva kostholdet ditt består av. Når det er sagt så kan du få en rå kropp av å bare jogge. Du sier du starter med powerwalk med joggeintervaller og det er supert. Fortsett med til du ikke lenger trenger å powerwalke mellom joggingen. Øk så etterhvert ruten litt og litt etterhvert som formen blir bedre.

Jeg startet selv med å jogge 3-4 ganger i uka, og fikk supre resultater. Men jeg spiser hovedsaklig det kroppen trenger, men har en dag i uka der jeg skeier ut. Drikker kun vann og ingefærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier så er det vanskelig å svare på når en ikke vet utgangspunktet ditt, samt hva kostholdet ditt består av. Når det er sagt så kan du få en rå kropp av å bare jogge. Du sier du starter med powerwalk med joggeintervaller og det er supert. Fortsett med til du ikke lenger trenger å powerwalke mellom joggingen. Øk så etterhvert ruten litt og litt etterhvert som formen blir bedre.

Jeg startet selv med å jogge 3-4 ganger i uka, og fikk supre resultater. Men jeg spiser hovedsaklig det kroppen trenger, men har en dag i uka der jeg skeier ut. Drikker kun vann og ingefærte.

Og så spiser du vel såpass "lite" at du går i kaloriunderskudd? Syns å huske det var du som spiste 1600 kcal til dagen? Kosthold og ikke minst mengde er altså vesentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så spiser du vel såpass "lite" at du går i kaloriunderskudd? Syns å huske det var du som spiste 1600 kcal til dagen? Kosthold og ikke minst mengde er altså vesentlig. :)

Klart det er vesentlig hvor mye du putter i deg. Grovt sett ligger jeg på ca. 1600 kalorier om dagen, men har som sagt en spisedag i uka der jeg går på kalorioverskudd. Jeg sier ikke at 1600 kalorier om dagen er for alle, me for min kropp fungerer det ypperlig. Har en velfungerende, sterk kropp som sjeldent er syk. Har masse overkudd og energi, og jeg reagerer svært sårlig på for lite mat, da jeg blir svimmel og kvalm.

Se bort ifra hvor mange kalorier jeg putter i meg; Men fokuser på hva kalorier som blir spist. Masse godt fett fra solsikkeolje, mandler/valnøtter, avocado, karbs fra frukt, Ryvita og grønt, proteiner fra magert kjøttpålegg, karbonadedeig, kylling/kyllingkjøttdeig.

Jeg har en perfekt balanse mellom muskler og fettprosent ved å trene og spise som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo det at når man går fra å ikke trene noe særlig til å jogge 3-4 ganger i uka så må det jo synes på kroppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo det at når man går fra å ikke trene noe særlig til å jogge 3-4 ganger i uka så må det jo synes på kroppen..

Det "må" dessverre ikke det, å jogge noen km 3-4 ganger i uka er ikke allverdens, særlig om man allerede har en ok vekt... Men det kan hende du ser en effekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "må" dessverre ikke det, å jogge noen km 3-4 ganger i uka er ikke allverdens, særlig om man allerede har en ok vekt... Men det kan hende du ser en effekt. :)

Det er jo klart at det vil ha en effekt, om ikke så ekstremt forskjell på kroppsfasongen i første omgang, men på kondisjon, helse og progresjon i fremgang. Et sted må en jo starte, men etterhvert som en kommer i bedre form øker en jo på både fart, intervaller og lengde på joggeturene.

Jogger en 7-8 km 3-4 ganger i uka eller kortere, men oftere, så vil en se kroppslige resulateter, såfremt en kombinerer det med rett kotshold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "må" dessverre ikke det, å jogge noen km 3-4 ganger i uka er ikke allverdens, særlig om man allerede har en ok vekt... Men det kan hende du ser en effekt. :)

Jeg klarte jo å gå ned 10kg ved å GÅ TUR. Når man da øker intensitet og "trener" mer må det da ha en bedre effekt enn å gå. Har hørt så utrolig mange si at jogging er det beste man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte jo å gå ned 10kg ved å GÅ TUR. Når man da øker intensitet og "trener" mer må det da ha en bedre effekt enn å gå. Har hørt så utrolig mange si at jogging er det beste man kan gjøre.

Joda, det stemmer det. Jeg startet selv med powerwalking og ble slankere og kom i bedre form, men på et punkt måtte jeg øke pulsen da powerwalking ikke gav meg nok lengre. Da jeg startet å jogge ble det helt andre resultater, som lavere fettprosent og mer muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo klart at det vil ha en effekt, om ikke så ekstremt forskjell på kroppsfasongen i første omgang, men på kondisjon, helse og progresjon i fremgang. Et sted må en jo starte, men etterhvert som en kommer i bedre form øker en jo på både fart, intervaller og lengde på joggeturene.

Jogger en 7-8 km 3-4 ganger i uka eller kortere, men oftere, så vil en se kroppslige resulateter, såfremt en kombinerer det med rett kotshold.

Jeg snakket om synlig effekt, det er jo det TS er interessert i, å gå ned i vekt.

Og så klart, øker man til 7-8 km 3-4 ganger i uka er det større sjans for å se synlige resultater på kroppen, men 7-8 km er faktisk ganske mye, det er dobbelt så langt som TS jogger i dag.

Jogging er kjempebra altså, jeg jogger selv 4-5 km 2-3-4 ganger i uka, men det er fordi jeg vil forbedre kondisen. Hadde jeg kun gjort det for å gå ned i vekt hadde jeg raskt mistet motet, fordi joggingen vises ikke på kroppen min i det hele tatt (og for meg er det helt uaktuelt å leve på 1600 kcal, jeg holder meg til 1800-2000).

Poenget er jo bare å si at TS ikke kan forvente resultater med det hun driver på med i dag - det KAN hende hun får synlige resultater, men det kan også hende hun ikke gjør det. For å øke sjansen kan hun altså gjøre flere grep, som å styre kostholdet mer, eller jogge lenger (eller trene noe annet). Eller vente og se hva som skjer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte jo å gå ned 10kg ved å GÅ TUR. Når man da øker intensitet og "trener" mer må det da ha en bedre effekt enn å gå. Har hørt så utrolig mange si at jogging er det beste man kan gjøre.

Jo, men saken er at hvis kroppen nå har funnet sin trivelsvekt etter disse 10 kiloene, så kan det hende det må mye mer til for å bli kvitt resten. Det er ikke sikkert, det er umulig for oss å vite, og du må bare prøve deg fram. :) Men det er hvertfall ikke noe uvanlig på gang hvis du IKKE merker effekt på vekta. ;) Å jogge 3-4 km gir samme effekt på vekta som å gå 3-4 km - og det er dessverre ikke mye. Hvis joggingen kommer i tillegg til å gå disse turene du gikk før, eller du øker distansen du jogger, så øker sjansen for synlig effekt.

man forbrenner dessverre ikke SÅ mye med å jogge 3-4 km. MEN alle må jo begynne et sted, og med bedre form klarer du kanskje å jogge lenger om en stund - la det være motivasjonen din til å begynne med. Når distansen øker, ser du kanskje resultater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt det, kroppen jobber mye mer når man jogger. Forskjell fra å gå vanlig til å jogge, merker jo det at det føles mer som en treningsøkt å jogge. Så selv om man forbrenner like mye ved å flytte kroppen en viss distanse så går jo dette i mot alt annet jeg har hørt. Pleier jo å høre at man bør jogge istedet for å gå - da forbrenner man mer og kroppen får jo litt overraskelse når den plutselig må løpe osv.

Desuten er et vel i mot all motivasjonslære å starte med å jogee 8 km når man aldri før har jogga i sitt liv.. Kan ikke skjønne at jeg "liksågodt" bare kunne tusla en liten tur enn å faktisk løpe 4 km 3-4 ganger i uka.

Det er vel egentlig jogging vs gå tur (ikke powerwalk) jeg snakker om her da, det må da være bedre å jogge enn å gå, treningsmessig, også vektmessig?

Jeg kan fortsatt fint gå ned i vekt, 160 høy og 68 kg, så trenger å gå ned litt til, og få en mer definert kropp. Og jeg tenker jo at når det jeg tidligere har gjort er å gå meg ned i vekt, så hvorfor skal man da plutselig "gå tilbake" i progresjon ved å utsette kroppen for mer trening? Jeg skjønner ikke logikken. Jeg skjønner at for folk som er i god form, er normalvektige og er vant til å trene så er ikke dette en stor treningsmengde, men for meg som bare er vant til å gå, så må da kroppen merke at den plutsleig må jobbe mer, selv om det foreløpig ikke er snakk om ekstreme distanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel egentlig jogging vs gå tur (ikke powerwalk) jeg snakker om her da, det må da være bedre å jogge enn å gå, treningsmessig, også vektmessig?

Selvfølgelig er det mer effektivt å jogge, enn å gå tur, men det strider ikke mot det som sies over her. Det er helt rett at man forbrenner tilnærmet det samme om man går eller jogger samme distanse, det er grunnleggende fysikk. Ja, du har høyere intensitet, men du bruker også kortere tid.

Tid er cluet her. Si du har satt av en time til trening; om du da løper hele eller deler av tiden, så vil du jo tilbakelegge en lengre distanse på den timen. Da forbrenner du mer.

Å løpe vil jo gi de mye mer utbytte i form av forbedret kondisjon. Det burde jo virkelig være bra i seg selv. Men siden det virker som du er mer optatt av forbrenning, så får du heller tenke at; Når kondisjonen din blir bedre, vil du kunne tilbakelegge en lengre distanse på samme tid, og dermed vil du også forbrenne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at for folk som er i god form, er normalvektige og er vant til å trene så er ikke dette en stor treningsmengde, men for meg som bare er vant til å gå, så må da kroppen merke at den plutsleig må jobbe mer, selv om det foreløpig ikke er snakk om ekstreme distanser.

Kroppen merker det jo ved at kondisen blir bedre. Men den trenger ikke merke det på vekta, ikke ved så korte distanser.

For vekta sin del kunne du likegodt tusla en tur på 3-4 km ja. MEN på sikt vil ikke det øke kondisen din. Hvis du heller jogger 3-4 km vil kondisen øke, noe som fører til at du etterhvert kanskje kan jogge lengre distanser, og kanskje da komme opp i en distanse som vil synes bedre på vekta.

Kanelsnurr forklarer det ganske greit.

Og nei, ikke start med å jogge 8 km. Men start heller ikke med en motivasjonsfaktor som kun går på vekt. ;) Begge deler kan være like skuffende. Ha som motivasjon at du skal øke kondisen slik at du på sikt kan jogge 8 km (eller 5 km nesten hver dag, eller jogge/gå annenhver dag) og på sikt kanskje kan gå ned i vekt. Hvis du lar kondis være målet blir det mer moro og motiverende å jogge! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det mer effektivt å jogge, enn å gå tur, men det strider ikke mot det som sies over her. Det er helt rett at man forbrenner tilnærmet det samme om man går eller jogger samme distanse, det er grunnleggende fysikk. Ja, du har høyere intensitet, men du bruker også kortere tid.

Tid er cluet her. Si du har satt av en time til trening; om du da løper hele eller deler av tiden, så vil du jo tilbakelegge en lengre distanse på den timen. Da forbrenner du mer.

Å løpe vil jo gi de mye mer utbytte i form av forbedret kondisjon. Det burde jo virkelig være bra i seg selv. Men siden det virker som du er mer optatt av forbrenning, så får du heller tenke at; Når kondisjonen din blir bedre, vil du kunne tilbakelegge en lengre distanse på samme tid, og dermed vil du også forbrenne mer.

Jeg gikk tur i mange måneder. Så begynte jeg å jogge, og gjett om magen ble borte og rumpa spretten! Det var snakk om akkurat samme distanse, bare at jeg jogget isteden for å gå. Det kan virkelig ikke sammenlignes, selv om teorien sier det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker like mye energi (kalorier) enten du går eller jogger 10 km».

– I utgangspunktet virker denne påstanden rimelig. Enten du går eller jogger en gitt distanse, gjør du samme jobben; altså flytter kroppen x antall kilometer. Det viser seg imidlertid at det er forskjell på gange og jogging eller løp, sier løpeeksperten.

Undersøkelser som er gjort på temaet, konkluderer med at energiforbruket øker med opp mot 40 – 50 prosent når du løper istedenfor å gå samme distanse.

I en av disse testene brukte forsøkspersonene i gjennomsnitt 80 kalorier på å gå 1600 meter, mens de samme forsøkspersonene brukte hele 115 kalorier på å løpe samme distanse.

Hovedsakelig skyldes dette forskjellen i bevegelsesmønster når du går og løper. Når du går flytter du kroppen nesten bare bortover, ikke opp og ned.

Når du løper, flytter du ikke bare kroppen fremover, men også opp og ned. I hvert løpesteg sparker du fra slik at kroppen både flytter seg frem- og oppover. Når du «lander» løpesteget, må du dempe hele kroppstyngden (som er på vei fram og nedover) før du igjen tar sats og sparker fra.

Dette krever langt større muskelarbeid og energiforbruk enn bare å flytte kroppen bortover slik du gjør når du går.

Veldig intr. artikke fra HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...