Gjest Cosette Skrevet 27. september 2011 #21 Skrevet 27. september 2011 Kjære deg, jeg skjønner at dette må føles helt forjævlig. Jeg har vært igjennom noe av den samme frykten selv (ikke i forbindelse med voldtekt, dog), og den nådde uante høyder da jeg begikk feilen å google symptomer og diverse (og jeg hadde selvsagt alle..). Var flere netter jeg lå våken og ikke fikk sove. Tok tilslutt en test for å kverke frykten, og den var "selvsagt" negativ og jeg var frisk som en fisk. Med all sannsynlighet er du også helt frisk, og det er dette du må fokusere på. Bestill legetime i morgen den dag, og bestem deg for at inntil testresultatet kommer, så er du helt frisk. Du vil bare få det svart på hvitt. Det som eventuelt kan komme av dårlige nyheter er ikke noe du kan gjøre noe med uansett, det viktigste er å ikke synke helt ned i kjelleren mens du venter. Når det gjelder voldtekten, så er det uhyre viktig at du finner noen å snakke med. Både noen som står deg nær, og en psykolog. Ikke la det bli et sår som aldri får gro skikkelig. Det er ikke umulig at noen av de vonde følelsene som sitter i deg etter hendelsen er med på å gjøre smitteangsten så stor. Jeg vil ønske deg lykke til, og sende deg en klem.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #22 Skrevet 27. september 2011 Du har min fulle medfølelse. Jeg har gått med den samme frykten, og selv om jeg i ettertid ser at det var unødvendig å bekymre seg så voldsomt, så var frykten helt overveldende mens det pågikk. For det første så er sjansene svært små for at du er smittet, og sjansene er dermed store for at du kan løfte en gigantisk bør av dine skuldre etter å ha fått svar på testen. Det som var avgjørende for meg når jeg etter 1 år med bekymring, angst og mild depresjon bestemte meg for å ringe legen var at jeg forstod at HVIS jeg var HIV-positiv, så gjorde det ikke situasjonen noe bedre å ikke vite om det. Det finnes behandling og du får i hvert fall den oppfølgingen du trenger dersom det skulle være slik. Dette er et mye bedre alternativ enn å leve i uvisshet (det er omtrent som psykisk tortur) og ikke få behandling. I tillegg så fortalte jeg om min bekymring til en person jeg stolte på, en kollega. Vedkommende hjalp også til ved å be meg om å ringe legen og få time. Ringte legen, fikk tatt testen og fikk vite at alt var fint, jeg var helt frisk! 1 år med vanvittige, unødige bekymringer. Ring legen!
Giacomo_P Skrevet 27. september 2011 #23 Skrevet 27. september 2011 Det er ca. 0,2 % chanse for å bli smittet ved et ubeskyttet samleie, MEN: -risikoen er marginalt større for kvinder -risikoen øker betydelig hvis det samtidig foreligger anden seksuelt overført sykdom -risikoen øker betydelig hvis det er sår eller rifter i slimhindene (unge jenter har mere sårbare slimhinder end eldre). Det er liden chanse for at du er smittet. Hvis du skulde ha vært maksimalt uheldig, skal du huske på at moderne antivirale medisiner vil gi deg et helt normalt liv, og du vil kunde føde barn uden risiko for at de bliver smittet. Såfremt man kommer igang med behandling, er ikke dette lenger noen dødsdom, selv om man bliver avhengig av medisiner resten av livet. Man kan avlegge sikker test 6 - 9 uker efter antatt smittedato.
Gjest Setareh Skrevet 27. september 2011 #24 Skrevet 27. september 2011 Du burde ihvertfall holde deg unna dr.google og få det sjekket så fort som mulig.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #25 Skrevet 27. september 2011 Det er ca. 0,2 % chanse for å bli smittet ved et ubeskyttet samleie, MEN: -risikoen er marginalt større for kvinder -risikoen øker betydelig hvis det samtidig foreligger anden seksuelt overført sykdom -risikoen øker betydelig hvis det er sår eller rifter i slimhindene (unge jenter har mere sårbare slimhinder end eldre). Det er liden chanse for at du er smittet. Hvis du skulde ha vært maksimalt uheldig, skal du huske på at moderne antivirale medisiner vil gi deg et helt normalt liv, og du vil kunde føde barn uden risiko for at de bliver smittet. Såfremt man kommer igang med behandling, er ikke dette lenger noen dødsdom, selv om man bliver avhengig av medisiner resten av livet. Man kan avlegge sikker test 6 - 9 uker efter antatt smittedato. Hva mener du.. At selv om en kvinne er hivsmittet, så kan hun ha sex med en mann og bli gravid og føde et friskt barn?
Giacomo_P Skrevet 27. september 2011 #26 Skrevet 27. september 2011 Ja, efter en tids behandling med antivirale midler er dette faktisk mulig idag.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #27 Skrevet 27. september 2011 Ja, efter en tids behandling med antivirale midler er dette faktisk mulig idag. Blir ikke mannen hivsmittet, da? Jeg trodde at man ble hivsmittet kjempelett. Hvorfor ble så mange hivsmittet før, men idag skal det mye til for å bli smittet? Jeg skjønner ingenting, jeg ...
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #28 Skrevet 28. september 2011 Det er ca. 0,2 % chanse for å bli smittet ved et ubeskyttet samleie, MEN: -risikoen er marginalt større for kvinder -risikoen øker betydelig hvis det samtidig foreligger anden seksuelt overført sykdom -risikoen øker betydelig hvis det er sår eller rifter i slimhindene (unge jenter har mere sårbare slimhinder end eldre). Det er liden chanse for at du er smittet. Hvis du skulde ha vært maksimalt uheldig, skal du huske på at moderne antivirale medisiner vil gi deg et helt normalt liv, og du vil kunde føde barn uden risiko for at de bliver smittet. Såfremt man kommer igang med behandling, er ikke dette lenger noen dødsdom, selv om man bliver avhengig av medisiner resten av livet. Man kan avlegge sikker test 6 - 9 uker efter antatt smittedato. jeg tror man får ganske mange rifter ved voldtekt da.... 2
Giacomo_P Skrevet 28. september 2011 #29 Skrevet 28. september 2011 0,2 % smitterisiko betinger intakte slimhinde og fravær av seksuelt overføre infeksjoner og andre tilstander som gir mikroorganismer en indfaldsport til kroppen. Ofte er en del risikofaktorer til stede. Den tidligere voldsomme oppblomstringen av HIV-smitte skyldtes primært deling av sprøyter og anogenital smitte. Ved analt samleie oppstår nesten alltid små rifter som vil være indfaldsporter for viruset. Ved vaginale samleier gjelder det samme når lesjoner oppstår i skjedeepitlet, hvilket er ganske vanlig hos yngre jenter. Nedgangen i smittetilfelder skyldes at man er mere bevisst på risikofaktorene. Heterofil smitte øker i stor grad, og de fleste smittes i udlandet. Ved positiv test vil man iverksette antiviral behandling, primært med Norvir, Trizivir eller Aciklovir, og disse vil sørge for at viruset ikke replikerer seg ukontrollert, men eliminerer det ikke. Slik sett er det en mikroskopisk chanse for smitte, men i praksis fungerer det ikke slik. Slutter man derimod med medikamentene, vil man igjen være smittefarlig. Behandlingen er livslang. Det vil derimod ikke være å anbefale hyppige partnerbytter i en slik situasjon, og man plikter å opplyse om situasjonen til eventuelle sexpartnere.
Giacomo_P Skrevet 28. september 2011 #30 Skrevet 28. september 2011 jeg tror man får ganske mange rifter ved voldtekt da.... Det er nok ikke uvanlig - men for å berolige TS noe, er det jo heller ikke bekreftet at voldtektsmannen var smittet? Men ja, det vil indebære en økning av smitterisikoen.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #31 Skrevet 28. september 2011 Om du allerede lever som om du har det, så vil det jo bare komme "godt" ut av testen. Da får du iallefall avkreftet det, om det er slik at du ikke har hiv. På den andre siden er det fryktelig synd at du skal leve som om du har hiv, om du ikke har det. Unødvendig beskymring tar mye energi, selvom jeg ikke kan tenke meg hvor forferdelig det må være å ta testen. Men tenk hvor bortkastet den tiden med beskymring er, når du finner ut at du er frisk?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #32 Skrevet 28. september 2011 Jeg har vært gjennom noe lignende, men fikk heldigvis tatt mot til meg og fortalt en snill lege om overgrepet. Han hadde heldigvis en veldig praktisk tilnærming til det hele og tok tester uten dikkedarrer og uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Jeg fikk ny time for at han kunne fortelle meg testsvarene selv, og da bare ramset han opp alt som IKKE var galt med meg. Det var ganske fint, faktisk. Det spiller ingen rolle hvor mye eller lite sannsynlig det er at du har HIV. Kom deg til legen, du 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå