Gå til innhold

Voldtatt i Thailand

Fremhevede innlegg

Gjest Bekymretjente24
Skrevet

9 måneder siden jeg hadde mitt livs værste episode. Har sperret det inne, men redd jeg er blitt smittet av HIV.Har ingen sikre symptomer da man ikke får det med HIV men er livredd for å ta HIV testen.Blir mere å mere sikker på at jeg har det for hver dag som går.

Det er nesten blitt slik at jeg lever som jeg har HIV i samfunnet, passer på kutt/sår. osv.

Har ikke sex i frykt for å smitte andre.

Men dette river meg i filler, vet t det eneste jeg kan gjøre er å ta en test, men er redd svaret er dårlig og da kan jeg like godt gå rett i grava.

Noen som kan komme med noen ord som kan få meg til å ta den helvetes testen.

Hilsen fortvilet jente

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du går rundt og er så fortvilet over dette, forstår jeg ikke hvorfor du ikke bare tar en test og blir ferdig med det. Dette spiser deg opp innvendig, og det må da virkelig være bedre å få vite enn å leve som du gjør nå. Du lever jo som om du har hiv, så hva er egentlig forskjellen å få vite det og da få den hjelpen du behøver, eller at du rett og slett får vite at du ikke er hiv positv og kan få livet ditt tilbake igjen.

Forstår virkelig ikke frytkten din for å få vite, siden du lever som om du har det i dag.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil teste deg, både med tanke på at du kan ha fått HIV men også om du skulle ha fått det, så er det jo absolutt ikke din feil. Du har jo ikke vært dum og ikke brukt kondom. Likevel burde du absolutt gå til lege å teste deg, er ikke sikkert du er smittet og da kan du slippe å sitte inne med den vonde følelsen, du føler deg sikkert som ett helt nytt menneske uten denne store bekymringen som spiser deg opp innvendig. Og om det skulle være seg slik at du har blitt smittet, så finnes det medisiner som gjør at du kan leve greit og lenge.

Jeg håper virkelig du tester deg, så du får ett svar. Og håper for din skyld at du ikke er smittet. Ønsker deg masse lykke til og sender deg en god klem! :klem:

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jo tidligere du kommer deg avsted for den testen, jo bedre utsikter er det til å starte på medisin som demper spredning av viruset HVIS testen er positiv.

Jeg kan også berolige deg med at selv om det finnes mennesker som blir smittet av HIV så betyr ikke det at alle som har sex i Thailand blir det. Jeg kjenner flere som har hatt sex med prostituerte til og med (ikke at jeg forsvarer det på noen som helst måte) i Thailand og som har testet seg etter de kom hjem, flere ganger, uten at de er smittet.

Få det unnagjort - uansett resultat er det vondt å uroe seg. Tenk hvis du er smittet = behandling og kontroll (det er ikke uvanlig å leve med viruset lenge lenge, helt uten at AIDS slår ut). Tenk om du IKKE er smittet = hver eneste dag du går uten å teste deg er en dag for mye med uro og bekymring HELT UTEN GRUNN!

Skrevet

Jeg tror du vil føle en enorm lettelse ved å ta testen, med tanke på at det virker som om det spiser deg opp innenifra og ut. Har du noen å snakke med? Det kan sikkert være lurt.

Om svaret skulle være dårlig så blir du nok behandlet på best mulig måte, og mennesker med HIV idag (i Norge ihvertfall) kan leve tilnærmet normalt som andre.

• Liker 2
Skrevet

Hmmm...noen ord. Du lar fremdeles dette udyret ha makt over deg ved å gå rundt og være redd hele tiden. Å ta testen er en god begynnelse på å ta tilbake kontrollen over ditt eget liv.

Når det er sagt, så skjønner jeg godt at du reagerer sånn som du gjør, men håper du klarer å snu det. :klemmer:

• Liker 2
Skrevet

Det er vel også sjeldent at man får HIV om det bare skjer en gang..? :klemmer: Prater du med noen andre om selve voldtekten da?

Skrevet

Been there, done that!

Tenk på det at HIV er et veldig lite smittsomt virus egentlig, selv under optimale forhold er sjansen svært liten for å bli smittet!

Eneste måten å kvitte seg med denne angsten er å ta en test :Nikke:

Jeg kan si det slik: Hadde jeg fått valget mellom å stikke en nål som har vært i en hiv-smittet eller en hepatitt C-smittet blodåre, ville jeg ha valgt hiv-nålen, fordi det er langt mindre sjanse for å bli smittet av den.

Ikke vær bekymret, du har helt sikkert ikke HIV, men ta testen for å berolige deg selv! :klem:

Skrevet

Been there, done that!

Tenk på det at HIV er et veldig lite smittsomt virus egentlig, selv under optimale forhold er sjansen svært liten for å bli smittet!

Eneste måten å kvitte seg med denne angsten er å ta en test :Nikke:

Jeg kan si det slik: Hadde jeg fått valget mellom å stikke en nål som har vært i en hiv-smittet eller en hepatitt C-smittet blodåre, ville jeg ha valgt hiv-nålen, fordi det er langt mindre sjanse for å bli smittet av den.

Ikke vær bekymret, du har helt sikkert ikke HIV, men ta testen for å berolige deg selv! :klem:

Jeg er ikke ts, men dette var veldig nytt for meg faktisk, hvorfor har HIV så vanskelig for å smitte? Har du mye kunskap om hiv? Det har dessverre ikke jeg.. :sjenert:

Skrevet

Jeg tror du vil føle en enorm lettelse ved å ta testen, med tanke på at det virker som om det spiser deg opp innenifra og ut. Har du noen å snakke med? Det kan sikkert være lurt.

Om svaret skulle være dårlig så blir du nok behandlet på best mulig måte, og mennesker med HIV idag (i Norge ihvertfall) kan leve tilnærmet normalt som andre.

Jeg glemte å legge til at det kan også være godt for deg å ha noen å snakke med som AB her skriver, det er lettere for deg å fortelle det til ett familiemedlem eller en god venninne. Vi her på nettet kan oppfordre deg til å gå til lege, men vi kan ikke hjelpe deg med å gjøre det. Forteller du det til noen, vil de sikkert støtte deg, og ikke minst sørge for at du faktisk går til legen.

Skrevet

Jeg sliter med helseangst og får overnaturlige google skills når jeg får for meg at det feiler meg noe :gjeiper:

Husker jeg ikke helt feil er sjansen 1-1000 ved optimale forhold, men for all del, det KAN skje første gang!

• Liker 1
Skrevet

Dr Google skal man ligge langt unna, hr man ikke hatt alle merkelige symptomer før man sjekkka der, så har man det etterpå...

• Liker 1
Skrevet

Stakkars deg ts. Dette var fryktelig leit å høre. Men som flere av de andre her skriver; HIV smittes utrolig sjeldent. Man kan faktisk ha ubeskyttet sex med en person som har HIV i mange år uten å bli smittet. Sjansen for at du har fått HIV er altså nesten lik null.

Jeg synes du skal bestille time i morgen den dag, så slipper du å tenke mer på det. Jeg har vært i samme situasjon som deg, og jeg hadde også helt angst for at jeg hadde fått HIV. Avbrøt ferien og kom meg hjem for å sjekke meg. Fikk time på legevakten hos verdens snilleste lege som beroliget meg. Jeg fikk også snakket ut om det som faktisk hadde skjedd (overgrepet). Jeg hadde ingen sykdommer.

Jeg tror det også er viktig at du får henvisning til psykolog for å snakke ut om voldtekten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke ts, men dette var veldig nytt for meg faktisk, hvorfor har HIV så vanskelig for å smitte? Har du mye kunskap om hiv? Det har dessverre ikke jeg.. :sjenert:

Da er det på tide å lese seg opp lit. HIV smitter ekstremt sjeldent. I dag kan man leve omtrent et helt normalt og langt liv med HIV.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært igjennom akkurat det samme, (bare ett annet land) og vil bare si at når jeg endelig tok den testen, og fikk svar noen dager senere, det var den første gangen jeg fullt ut har forstått utrykket "en stor bør ble løftet av mine skuldre".

Det var en så enorm lettelse, jeg følte meg fri, og glad, og kunne endelig begynne å bearbeide de andre følelsene i forhold til det som skjedde.

Det er svært liten sjanse for at du har blitt smittet. Hvis du har blitt smittet så lever mange i Norge helt fullverdige liv med sykdommen. Ikke tenk. Gjør det. Bestill time i dag!

:klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Da er det på tide å lese seg opp lit. HIV smitter ekstremt sjeldent. I dag kan man leve omtrent et helt normalt og langt liv med HIV.

Ja, men det er UTROLIG mye info om HIV der ute, jeg kunne tenke meg å høre det fra andre, som feks i denne tråden, og ikke bare lese side opp og side ned om ting. Det at man kan leve med HIV som normal, med dagens medisiner, vet jeg, det kan holdes i sjakk. Men at det feks var vanskelig å bli smittet, visste jeg mindre om.

Skrevet

Ja, men det er UTROLIG mye info om HIV der ute, jeg kunne tenke meg å høre det fra andre, som feks i denne tråden, og ikke bare lese side opp og side ned om ting. Det at man kan leve med HIV som normal, med dagens medisiner, vet jeg, det kan holdes i sjakk. Men at det feks var vanskelig å bli smittet, visste jeg mindre om.

Så rar, dette ser jeg på som vanlig allmennkunnskap :)

Du kan lese litt her: Min lenke

I henhold til en referanse fra tidsskriftet Journal of HIV Therapy fra februar 2000 ligger denne risikoen på 0,0003-0,0009, dvs. mellom 3 og 9 av 10 000 pr. episode.

Det vil si at det er smitteoverføring i 3 til 9 tilfeller for hvert 10 000 samleie. Og her snakker vi om samleie med en person som har påvist HIV.

Jeg klarer ikke å finne det nå, men det har vært flere avisskriverier om bla. en kvinne i Sverige som i syv år skjulte at hun hadde HIV for sin mann. De hadde gjevnlig sex og fikk et barn. Verken mannen eller barnet ble smittet.

Skrevet

"Så rart" skulle det stå, ikke "så rar"

Skrevet

Sjansen for at du er smittet er en liten PROMILLE! Altså ingenting! Mennesker med HIV i dag lever et friskt og langt liv. Tar de medisinene sine regelmessig så skal de faktisk ikke være smittsomme i det hele tatt. Det er blant annet derfor det har vært oppe til debatt i land som f.eks Sveits å innføre at to personer med HIV kan ha ubeskyttet sex. Det finnes dessuten to typer HIV.

Se mer på denne linken: http://www.hivnorge.no/id/150

Skjønner at du er redd for å teste deg, men jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for. Dessuten er det vel bedre å vite? Da kan du behandle deg selv rett, smittet eller ikke smittet.

Skrevet

Jeg måtte testes fordi at jeg kuttet meg og kom i kontakt med blod fra en jeg visste var smittet. Det gikk finfint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...