Reina Skrevet 3. desember 2003 #1 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg lurer rett og slett på hvor mye fravær som er vanlig. Jeg har 3 dager og 2 timer bare dette halvåret, og synes det er mye. Har ikke fått noen advarsler på fag enda. Er redd for å forsove meg, eller bli syk for å få mer fravær. Har jeg egentlig grunn til å stresse så mye synes dere?? Er på skolen nå, og har smerter i magen med kvalme. Frista til å gå hjem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 3. desember 2003 #2 Del Skrevet 3. desember 2003 Tja, hørtes kanskje litt mye ut. Men det er faktisk bedre å ha hele dager enn masse enkelttimer. Dersom du er mye syk, må du sørge for å få legeattest slik at fraværet blir gyldig. Får du for mye fravær, får deu ikke godkjent utdanningen. Husker det var mye styr med ei jente i klassen min da jeg gikk vgs. Men hun var myyyye borte altså. Dersom du ikke har fått noen advarsler skulle det være greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. desember 2003 #3 Del Skrevet 3. desember 2003 Er man mye borte, hjelper det ikke alltid med legeattest heller, nettopp fordi deltagelse ofte er en forutsetning for karakteren man får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 3. desember 2003 #4 Del Skrevet 3. desember 2003 Du har lite å bekymre deg for:) 3 dager og 2 timer er ikke mye. Siste året hadde jeg 3 timer og ca 4 timer fravær. Og det var DESIDERT minst i klassen. Og de var ikke så ekstreme,selvom noen seff alltid drar opp gjennomsnittet. Usikker på timeantall, men du kan være borte endel timer før du får advarsel.(sier ikke at du bør gjøre det da hehe) er jo ikke bra for karakteren akkurat;) eller holdning i det hele tatt. Men mye fravær ser ikke bra ut på vitnemålet, det sier seg selv. Men det går an å ha ganske mye fravær gyldig og uten problem senere, OM det er en god grunn til det. (men fortsatt, er egentlig et visst antall timer man kan være borte. Eller prosent. Spør lærern bare,trenger ikke være negativt å lure på det) Trenger ikke dokumentere at du er syk så lenge det ikke går over 3 dager. (aldri sett at noe har skjedd om det ikke blir gjort da heller) Men skolen jobber som regel for å holde eleven på skolen,om de ser det sklir ut. Er hva jeg har sett ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. desember 2003 #5 Del Skrevet 3. desember 2003 Da jeg gikk på skolen måtte man ikke være borte mer enn 20% i hvert enkelt fag. Var eks lett å stryke i gym pga fravær, i og med at det er få timer i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 3. desember 2003 #6 Del Skrevet 3. desember 2003 20% hørtes kjent ut ja. Det tror jeg kan stemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reina Skrevet 3. desember 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 3. desember 2003 Takker for svar! Jeg har selv hatt himla masse fravær de to første årene på videregående, og ville skjerpe meg i år, for jeg vet altfor godt hvor kjipt det var å miste en karakter fordi jeg var seint opp av sengen om morningen. Ser at flere i min klasse holder på å gå samme vei som jeg gjorde, og er ''syke'' til alle tider. Jeg vil ikke bli sånn. Vi har fritime denne timen, og jeg benytter sjansen til å gå hjem og slappe av litt, og kommer tilbake til de to siste timene. Bor bare 5 minutters gange fra skolen, heldigvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 3. desember 2003 #8 Del Skrevet 3. desember 2003 3 dager og 2 timer kan umulig regnes som mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 3. desember 2003 #9 Del Skrevet 3. desember 2003 Tre dager og to timer er praktisk talt ingen ting! Hvis du har mer enn 15 % fravær i et fag skal du egentlig ikke få karakter i det faget, men den regelen er ikke helt absolutt. Min erfaring er at lærerene setter karakterer så lenge de har nok grunnlag for det, selv om fraværet er høyt. Men dette vet du sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 3. desember 2003 #10 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg gikk ut av gymnaset for ti år siden. Den gang var fraværsgrensen på 15%. På vitnemålet mitt står det oppført 276 (!) fraværstimer i tredje klasse. (litt skolelei..). Jeg mistet likevel karakter i kun to fag. Sier seg selv at lærerne dermed har et ganske vidt spillerom, spesielt når de føler de har grunnlag for å sette karakterer selv om fraværet er høyt (jeg fikk meget gode karakterer). Vil likevel fraråde å "skape" et slikt vitnemål. Jeg har alltid kviet meg for å vise fra mitt vitnemål pga de høye fraværet. Selv idag viser jeg det ikke fram med mindre jeg blir eksplisitt bedt om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 3. desember 2003 #11 Del Skrevet 3. desember 2003 Ærlig talt- 3 dager og 2 timer er peanuts. Selv var jeg på grensen til å få varsel husker jeg, var aktiv og flink, men hadde en del fravær nettopp pga. stadige sykdommer som jeg ble rammet av. Dersom antallet er oppe i 10-15 dager, pluss en haug med timer, vil jeg vurdere det litt annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 3. desember 2003 #12 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg har tre dager og 52 timer... mesteparten er medisinske årsaker, og utbrenthet osv. Håper å få trukket det fra. Så får vi se hva som skjer. Jeg får iallfall karakter i alle fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 3. desember 2003 #13 Del Skrevet 3. desember 2003 Og forresten, den 15%-regelen. Det er vel slik at lærerne har plikt til å sette karakter dersom eleven ikke har mer enn 15% fravær i femtimersfag, eller 20% i totimersfag. Ikke omvendt. Dersom det er grunnlag for karakter; eleven er aktiv og har deltatt på prøver osv, har den krav på karakter. Hvis læreren allikevel ikke setter karakter, er det mye som kan gjøres for at karakter kan settes - det kreves bare litt initiativ fra eleven selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milkshake Skrevet 3. desember 2003 #14 Del Skrevet 3. desember 2003 Du har ingenting å bekymre deg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 4. desember 2003 #15 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg synes ikke 3 dager er mye, men pass på enkeltimer. Jeg var borte en hel mnd. Hadde legeattest på at barna hadde vært syk og dagmammaen min som var den som hadde vært syk i 3 uker. hadde ikke noen problemer med å få lov til å gå opp til eksamen. Hold meg oppdatert hele veien, og gjorde det samme arbeidet som de som var på skolen. Fikk prøver i noen av fagene da jeg kom tilbake, og det gikk greit. Fikk også fratrekk på fraværet mitt på 12 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. desember 2003 #16 Del Skrevet 4. desember 2003 Ville egentlig vært mer bekymret for å vise attesten med mye fravær (ikke at du har det, 3 dager og 2 timer er IKKE mye) til en potensiell arbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reina Skrevet 4. desember 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 4. desember 2003 Godt å høre at dere ikke synes det er mye med 3 dager og 2 enkelttimer. Håper jeg slipper å legge på så mye mer i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. desember 2003 #18 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg har tre dager og 52 timer... mesteparten er medisinske årsaker, og utbrenthet osv. Håper å få trukket det fra. Så får vi se hva som skjer. Jeg får iallfall karakter i alle fag. Trukket fra? Du har jo vært borte fra skolen, uansett hva som er grunnen. Jeg hadde eks en operasjon, men det blir jo like fullt regnet som fravær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #19 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg fikk en påskrift på vitnemålet mitt om at det store fraværet skyldes sykdom, og har aldri hatt noen problemer med det i forhold til arbeidsgivere. Tre dager og to timer er IKKE mye fravær! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. desember 2003 #20 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg fikk en påskrift på vitnemålet mitt om at det store fraværet skyldes sykdom' date=' og har aldri hatt noen problemer med det i forhold til arbeidsgivere. Tre dager og to timer er IKKE mye fravær![/quote'] Smart løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå