AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #1 Del Skrevet 26. september 2011 Hei! Er helt ny på dette forumet, så håper jeg gjør det riktig! Saken er at jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Håper på råd ifra folk som har vært i lignende situasjon.. Samboeren min er utrolig hærlig. Vi har det kjempe godt sammen.. Har vært sammen i 4 år. Men når han går ut på byen i helgene blir han helt idiot! Det er ikke ofte han går ut, men når han går ut blir det et rent helvete! Han drikker seg så snydens full og ofte ute av stand til å ta vare på seg selv.. Har hendt så utrolig ofte at han lager bråk bare for å lage bråk! Det er viktig å nevne her at han er ikke slik til vanlig, og skyr konflikter.. Han har blitt tauet av politiet ved to anledninger. Utestengt fra diverse utesteder og kranglet på seg en haug med uvenner. Han mister alt av hemninger og kan finne på å bruke opp en hel lønning på ett utested (spandere på alle) Han har også stukket av. I hverdagen er han i full jobb, aktiv med fritidsaktiviteter, behjelpelig i huset og rolig og grei. Dette tærer hardt på forholdet vårt. Har prøvd det meste; sluttet å gå ut med han, innført spritforbud, fra silent treatment til å ha lange samtaler om det. Problemet er at han ikke husker døyten dagen etterpå, og flere ganger trodd at jeg har løyet for å få han til å holde seg hjemme.. Det resulterer i at jeg får vondt i magen når han skal ut, krangler har oppstått og han mener han bor i et fengsel hvis ikke han får gå ut. Jeg nekter han ikke å gå ut, men liker det IKKE. Det har også gitt meg angst for å gå ut på byen sammen med han. Gruer meg til bursdager og andre fester for jeg vet han ødelegger det.. Så nesten hver gang han er ute sitter jeg hjemme med hjertebank og klump i magen.. De gangene jeg er med holder jeg meg så og si edru for jeg må være "barnevakt" for han. Det hjelper heller ikke at han har kompiser som synes dette er underholdene og oppmuntrer den dårlige oppførselen når han er drita full.. Føler meg alene om dette, for hans venner og mine venner sier at jeg må la han få kose seg og drite seg ut på egenhand. Men det er rett og slett ikke kjekt, for det ødelegger så mye for meg og. Kommer heller ikke til å gå ifra han for dette, for jeg har hverdagen med han. Den er upåklagelig! Kan noen gi meg råd? Noen "metoder" jeg kan bruke for å få han til å forstå? Vet heller ikke om det allerede finnes en tråd på dette. Setter utrolig pris på ordentlige svar. Tusen takk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Johnny Skrevet 26. september 2011 #2 Del Skrevet 26. september 2011 All erfaring tilsier at slik oppførsel er genetisk betinget. Hvis du får barn med ham vil de bli slik i fylla. Jeg synes du skal gi ham et ultimatum: Sprit eller deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #3 Del Skrevet 26. september 2011 Er vel nevneverdig å si at en av foreldrene har et rusproblem.. Dette tar han tungt. Ser også at hans yngre søster har samme fakter med alkohol i blodet.. Takk for svar! TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 26. september 2011 #4 Del Skrevet 26. september 2011 velkommen som ny bruker dagen derpå- forstår ikke samboeren din at han dreit seg ut dagen før når han var sååå dritings? siden du sier han drikker så sjeldent, så synes jeg det blir litt drastisk å gi han dette ultimatumet som den andre brukeren foreslo. hva med å få han til å forstå hvor mye du vegrer deg hver gang kan skal ut, fordi det faktisk kan hende noe skummelt med han! han kan trossalt falle i søvn ute og fryse ihjel for.eks! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Johnny Skrevet 26. september 2011 #5 Del Skrevet 26. september 2011 siden du sier han drikker så sjeldent, så synes jeg det blir litt drastisk å gi han dette ultimatumet som den andre brukeren foreslo. hva med å få han til å forstå hvor mye du vegrer deg hver gang kan skal ut, fordi det faktisk kan hende noe skummelt med han! han kan trossalt falle i søvn ute og fryse ihjel for.eks! Dette er enda en grunn til å gi ham et ultimatum. Enkelte bør aldri røre sprit, og han vil aldri kunne lære å kontrollere inntaket. Selv om det av og til kan gå bra, så vil det garantert skjære seg igjen. Korken på flaska er eneste løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #6 Del Skrevet 26. september 2011 Nei vet du hva. Jeg kjenner meg igjen i dette uten om at min type var det rus å alkehol. Altså av det du nevner, så er han jo en sikkelig dranker til tider. Min fars kjæreste er slik, arbeidsmann omsorgsfull aktiv etc etc. I hverdagen. Drikker sjeldent men når det først skal drikkes så er det sørpe å nesten bevistløs. Det er ikke bra for noen parter. Satt ultimatium å da ble det slutt på det i og med at han ikke husker noe så er det nok vanskelig å innse hvor ille det er. Film han! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #7 Del Skrevet 26. september 2011 Han går ut i gjennomsnitt 1 gang i mnd. Oftere om sommeren. En gang kom han ikke hjem, selvom han sa han var ett minutt unna. Skjønte noe hadde skjedd, så dro ut i nabolaget for å se. Da lå han å sov i blomsterbedet til naboen.. Ikke klarte jeg å få han på beina.. Måtte til slutt ringe naboen (som vi heldigvis har et godt forhold med) for å få han til å bære han i seng.. Ofte "dagen derpå" at han våkner sur.. Type metode; "Jeg er sur på deg før du rekker å bli sur på meg". Som jeg skrev i det første innlegget så har han total spritforbud. Men dette holder jo han selvfølgelig ikke.. Min far hadde møtt han på byen, da hadde samboer shottet med 10-15 random personer som han hadde spandert på.. Men min far er litt "kul" med han.. Prøvd å oppmuntre han til å ta taxi hjem på min fars regning.. Men ingen og ingenting kan stoppe min kjære når han først er i gang.. Må nok ta meg en runde til med alvorspraten og følelsespraten med han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest caramiacaramella Skrevet 26. september 2011 #8 Del Skrevet 26. september 2011 Kanskje litt rart forslag, men kunne du prøvd å filme ham eller noe når han er overstadig beruset og oppfører seg rart/dårlig? Bare sånn at du kan vise ham det dagen etterpå, slik at han forstår hvordan han oppfører seg. Det virker jo som om han ikke skjønner hvordan han er når han har drukket i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjah Skrevet 26. september 2011 #9 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg hadde ikke holdt ut med dette hver måned, altså! Uansett hvor fint det er på en normal dag. Hvor gamle er dere? Hvor lenge har dere vært sammen? Dere er jo sikkert voksne folk begge to, og her er det på tide å ta ansvar for egene handlinger! Tenk fremover. Det må jo ikke være spesielt kult å for eksempel få barn med ham! Og orker du å skjemmes og bli flau over din "bedre halvdel" hver gang det er en sosial setting? På tide å stille ultimatum, jenta mi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 26. september 2011 #10 Del Skrevet 26. september 2011 ute en gang i mnd ja..jeg synes ikke det er så sjeldent...jeg så for meg at det var mye sjeldnere enn det.... da blir det noe annet! om han ikke forstår deg, eller ikke er villig til å prøve å endre seg, så er jeg også for å stille han ultimatumet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applecore Skrevet 26. september 2011 #11 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg er også enig i at du burde filme ham, siden han ikke husker noenting og ikke tror på deg. Kanskje han tenker seg om litt hvis han får se med egne øyne hvordan han er i grisefylla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lulilelu Skrevet 26. september 2011 #12 Del Skrevet 26. september 2011 Kanskje litt rart forslag, men kunne du prøvd å filme ham eller noe når han er overstadig beruset og oppfører seg rart/dårlig? Bare sånn at du kan vise ham det dagen etterpå, slik at han forstår hvordan han oppfører seg. Det virker jo som om han ikke skjønner hvordan han er når han har drukket i det hele tatt. Signerer denne. Jeg gjorde det med min kjære. Han blir litt tullete og sier mye rart når han drikker sprit så jeg filmet han ene bursdagsfesten min. Når han såg filmen så forstod han endelig hva jeg har snakket om i alle år. Da valgte han selv å unngå sprit på fest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #13 Del Skrevet 26. september 2011 Hva med å prøve å inngå en avtale med han om å unngå sprit en stund, og holde seg kun til øl/vin de neste tre gangene han skal ut f.eks. Så kan dere se hvordan det går. Om han husker mer og om du føler deg mer komfortabel. Det med filming var også en god ide. Han skjønner helt sikkert ikke hvor "fæl" han er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jk Skrevet 26. september 2011 #14 Del Skrevet 26. september 2011 Han tåler tydeligvis ikke alkohol.. Og hvis han ikke selv syns denne oppførselen er uakseptabelt og krenkende ikke bare for han selv, men også deg, så syns jeg du bør stille et ultimatum! Helt klart! Dette er en viktig del av deres forhold! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #15 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg synes ikke en gang i måneden er så sjeldent når han ikke klarer å kontrollere seg. Da utsetter han faktisk seg selv og kanskje andre for ganske mye risiko hver fjerde uke... Hvor gamle er dere? Ikke vet jeg hva du kan gjøre for å få ham til å endre seg, særlig ikke hvis du ikke vil gå fra ham om han ikke endrer seg. Men filme var en god ide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #16 Del Skrevet 26. september 2011 Takker for så mange innspill og forslag! Filming skal jeg absolutt prøve! Har aldri tenkt på det før, da jeg som regel har løpt vekk ifra han når han har begynt. Stått i en krok og gjemt meg .... Vi er forresten i midten av 20-åra (han er litt eldre enn meg). Og vært samboer i 4 år, til deg som lurte litt lengre oppe:) Stygt å si, men nesten litt deilig å høre at andre har vært i slik situasjon.. Nå gleder jeg meg faktisk til neste gang. Takk igjen, dere er god! PS! Kvinneguiden var jo faktisk kjekk! Kommer tilbake som "ikke anonym bruker" neste gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2011 #17 Del Skrevet 26. september 2011 Min samboer er også slik... Før plaget det meg veldig, men må har jeg innsett at ham bare får styre på, er han som driter seg ut ikke meg. Heldigvis så skjer det bare når han er ute med gutta, noe som er skjelden siden de fleste er etablert med unger og sånn. Alikevel så henter jeg han allltid når ham er ute med gutta, stort sett ringer ham selv og vil HJEM NÅ, eller en kompis ringer når ham har fått nok. Kanskje dumt av meg, men da vet jeg at han kommer seg hjem og at det ikke skjer noe. Han er ikke voldelig eller aggresiv på fylla, men blir VELDIG sosial og prater med alt og alle. Redd han skal blande seg borti en konflikt eller noe. Når vi er ute sammen tror jeg ham behersker seg mer og jeg kjenner han så godt at jeg ser tegnene på når det begynner å bli nok, slik at jeg får i han litt vann eller at vi drar hjem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå