Gå til innhold

Bør kronprinsen ta pappapermisjon?


LilleBille

Bør Kronprinsen ta pappapermisjon?  

  1. 1. Bør Kronprinsen ta pappapermisjon?

    • Ja
      12
    • Nei
      11
    • Ja - men han må stille i statsråd etc.
      22


Anbefalte innlegg

Synes hele diskusjonen om hans pappapermisjon er tatt helt ut av proposjoner.

Selv om han tar delvis permisjon .. og trapper ned på representasjon - burde det være en selvfølge at han stiller i statsråd en gang i uken. Å være konge er jo ikke helt som andre jobber da...

For de aller fleste nybakte foreldre tilbringer ikke 100% av tiden sammen/sammen med barna sine. Det er jo ikke stort mer enn at man tar en tur for å trene el...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er regent og det må han forholde seg til. Dette er det han er født til og de kongelige kan dessverre ikke alltid gjøre som de vil og som oss andre.

Det er ikke snakk om han bør eller ikke - han er født til en rolle som nå tilsier at han dessverre ikke kan!

At han tar fridager innimellom og sånn - ja, se det er noe annet.

Det er dessverre ingen vikarbyråer som formidler regenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det er da mange andre som ikke kan ta permisjon også...

min pappa er bonde, og barna hans ble født tok han det roligere og bruket mye tid på barna den første tiden.. men mat måtte jo dyra ha hver dag likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Skjønner ikke helt hva de snakker om jeg. Haakon har vel ikke krav på permisjon som alle andre, han er ikke i vanlig jobb. Han er forpliktet etter Grunnloven å stille i Statsråd så lenge han er regent. Jeg synes det virker fornuftig å redusere representasjonen til et minimum.

Slik er reglene for oss alminnelig dødlige: "Vanlige" fedre har krav på to uker permisjon ved fødsel (dette er ulønnet permisjon, men det er tradisjon for at arbeidsgiver betaler). Ellers så har fedre krav på minst 4 uker av fødselspermisjonen, men denne del av permisjonen kan for "vanlige" fedre ikke starte før 6 uker etter fødsel og da er det krav om at mor skal gå ut i arbeid igjen. Det er jo ikke slik permisjon de snakker om når det gjelder Haakon.

Jeg vil tro at Mette-Marit og Haakon vil få mer tid sammen med barnet enn de fleste andre foreldrepar. Skjønner ikke hva de skriker for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er dessverre ingen vikarbyråer som formidler regenter.

*vurderer plutselig å starte vikarbyrået Kingpower*

Denne debatten synes jeg forresten er omtrent like viktig som det store spørsmålet ellers her i verden; bør kronprinsen ta skjegget sitt igjen, eller må kronprinsessen fortsatt plages med kiling mellom bena?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at Mette-Marit og Haakon vil få mer tid sammen med barnet enn de fleste andre foreldrepar. Skjønner ikke hva de skriker for.

Det er vel ikke de selv som skriker heller... Har de overhodet uttalt seg? Det er vel andre som mener at han skal være et eksempel som mener han skal si fra seg å gå i statsråd - noe han altså ikke kan om han ikke er sykemeldt eller på lang reise ihht. Grunnloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det er vel ikke de selv som skriker heller... Har de overhodet uttalt seg? Det er vel andre som mener at han skal være et eksempel som mener han skal si fra seg å gå i statsråd - noe han altså ikke kan om han ikke er sykemeldt eller på lang reise ihht. Grunnloven.

Jeg mente ikke at de skrek, jeg mente journalistene/politikerne/kjendiser som ønsker oppmerksomhet, jeg var bare litt utydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være regent er ikke som andre jobber, så jeg synes at det burde komme først. De befinner seg jo i en ganske spesiell situasjon, og det er en rolle som han vet han kan komme til å få, så jeg tror han selv er innstilt på det. Han får nok tid nok til å være sammen med mor og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns han burde gjøre det.

Men hva som er rett og lov/ikke lov, er en annen sak.

Enig... Han bør kunne ta 2 ukers permisjon i forbindelse med fødselen.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monja unplugged

Han burde kunne ta 2 ukers permisjon i forbindelse med fødselen. Kan han ikke overlate noe av ansvaret til søsteren sin, og bare stille i statsråd selv? Det er vel neppe statsråd som er mest tidkrevende?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kronprinsen ikke representerer, men kun stiller i statsråd, - så har han nå ganske mye fri!

Nå hadde det vel neppe vært noen som hadde merket det om det hadde vært aviklet et par statsråd uten at krompen eller pappaen hans var der, men siden grunnloven er som den er, bør han stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når barnet blir født er jo det nummer to i arverekken, martha nummer tre.

Så enten må han møte i statsråd eller la være. Det er ikke noe problem å holde statsråd uten regent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke noe problem å holde statsråd uten regent.

Grunnloven sier:

§ 41.

Er Kongen fraværende fra Riget uden at være i Feldt, eller er han saa syg, at han ikke kan varetage Regjeringen, skal den til Tronen nærmest arveberettigede, saafremt han har opnaaet den for Kongen fastsatte Myndighedsalder, forestaa Regjeringen som Kongemagtens midlertidige Udøver. I modsat Fald forestaar Statsraadet Rigets Bestyrelse.

Han må være syk eller i utlandet for at regjeringen skal styre seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan han ikke ta permisjon når gamle laffen blir frisk da

Poenget med pappa-permisjon den første tiden, er vel gjerne for at pappa og baby skal bli kjent.

Personlig mener jeg at dette er VIKTIG for mor, barn og far. Selv om faren er kronprins!

De burde endre grunnloven slik at Martha kan overta for kronprinsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med pappa-permisjon den første tiden, er vel gjerne for at pappa og baby skal bli kjent.

Personlig mener jeg at dette er VIKTIG for mor, barn og far. Selv om faren er kronprins!

Fedre er hjemme de to første ukene. Jeg tror nok at Haakon får sett barnet sitt og blir kjent med det selv om han må stille en times tid i statsråd hver fredag.... (Ikke verre en at andre fedre drar på butikken for å handle)

Det er ingen andre plikter enn denne som følger av grunnloven, han trenger mao ikke planlegge klipping av snorer ol i perioden etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Denne debatten som raser i alle media nå kunne bare ha skjedd i Norge altså. Det er gud hjelpe meg helt utrolig hvor mange spaltemeter som brukes på om hvorvidt krompen skal bruke en time eller to av sin tid i uka på å holde statsråd. Vi skal være så innmari "politisk korrekte" i dettte landet at jeg blir helt matt. :sjokk:

Kronprinsparet får utvilsomt mer enn nok av tid til å bli kjent med sitt barn, og "symboleffekten" ved å utebli fra statsråd som det snakkes om her hadde ikke en gang vært tilstede dersom ingen hadde giddet å skrive om det. Tror ikke folk hadde tenkt over det i det hele tatt! Enig med Inge Lønning for en gangs skyld, dette er et oppkonstruert problem!

Eller storm i et ølglass om dere vil... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...