Gå til innhold

Synes du kompetanse er dyrt, prøv inkompetanse


kræsjbang

Bør vi gi de ansvarlige et tupp i ræva så hardt at vi får brune sko ?  

7 stemmer

  1. 1. Vil vi skifte fra inkompetanse til kompetanse ved neste stortingsvalg ?

    • Liker vi det slik det er ?
      0
    • Eller skal vi gå fra fra U-landsstandard til vestlig standard ?
      7


Anbefalte innlegg

Takk for det.

Kristin Halvorsen er utdannet barnehagepedagog, har jobbet 6 mnd. som sekretær i et advokatfirma før hun ble yrkespolitiker. Hun var finansminister, og nå kunnskaps(løs)minister. Jens Stoltenberg er utdannet sosialøkonom, og jobbet ca et år i SSB ( Statistisk Sentral Byrå ), før han syntes det ble for slitsomt og hans far gav ham en fin stilling i partiet.

Barnehagepedagog er nok en genial utdannelse med tanke på å lede politikere ;) , men finansfaglig så er det ufaglært.

Det lukter forresten litt kamerathenting når det gjelder våre høyere stillinger, og jeg synes ikke det er sundt.

Jens er nok statsminister fordi han er en av Arbeiderpartiets vakreste og mest veltalende menn. Han er flink til å bli likt. Det er vel det som er demokrati. Man stemmer gjerne på de man liker best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke si hvem som har ansvaret for slike avgjørelser.

Men jeg mener at når slike ting blir avslørt så må det være politikerenes ansvar å ta tak i dette! I dette tilfelle samferdselsministeren.

Og jeg må si jeg blir litt skremt hvis det er økonomer som har det siste å si i slike saker. Det er klart det er et billigere alternativ å grave 1.6 meter ned før man lager en vei. Men når det egentlig kreves 1.95 meter ned for å være sikker på å unngå telehiv (på E18 i Østfold, hentet fra VG) så vil alternative med å grave kun 1.6 meter ned unne ende med at man må grave opp og gjøre arbeidet på nytt igjen, noe som vil resultere i enorme merkostander enn å like så godt grave 1.95 meter med en gang. Hvis en økonom ikke ser dette så tror jeg det er på tide med en ny utdannelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si hvem som har ansvaret for slike avgjørelser.

Men jeg mener at når slike ting blir avslørt så må det være politikerenes ansvar å ta tak i dette! I dette tilfelle samferdselsministeren.

Og jeg må si jeg blir litt skremt hvis det er økonomer som har det siste å si i slike saker. Det er klart det er et billigere alternativ å grave 1.6 meter ned før man lager en vei. Men når det egentlig kreves 1.95 meter ned for å være sikker på å unngå telehiv (på E18 i Østfold, hentet fra VG) så vil alternative med å grave kun 1.6 meter ned unne ende med at man må grave opp og gjøre arbeidet på nytt igjen, noe som vil resultere i enorme merkostander enn å like så godt grave 1.95 meter med en gang. Hvis en økonom ikke ser dette så tror jeg det er på tide med en ny utdannelse.

Dette er kanskje resultatet av lekeskolen vi har hatt de siste 15-20 år ?

Forøvrig ville jeg overlatt norsk veibygging/vedlikehold til tyske ingeniører, og jernbanen til Deutsche Bahn.

Tyske veier er best i verden, USA ligger som en god nr. 2.

Norge ligger vel litt over afrikansk standard...

http://www.bedreveier.org/artikler.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si hvem som har ansvaret for slike avgjørelser.

Men jeg mener at når slike ting blir avslørt så må det være politikerenes ansvar å ta tak i dette! I dette tilfelle samferdselsministeren.

Og jeg må si jeg blir litt skremt hvis det er økonomer som har det siste å si i slike saker. Det er klart det er et billigere alternativ å grave 1.6 meter ned før man lager en vei. Men når det egentlig kreves 1.95 meter ned for å være sikker på å unngå telehiv (på E18 i Østfold, hentet fra VG) så vil alternative med å grave kun 1.6 meter ned unne ende med at man må grave opp og gjøre arbeidet på nytt igjen, noe som vil resultere i enorme merkostander enn å like så godt grave 1.95 meter med en gang. Hvis en økonom ikke ser dette så tror jeg det er på tide med en ny utdannelse.

Problemet er at det ikke spiller noen rolle om økonomen ser at det blir dobbeltarbeid eller ikke. Budsjettene skal i havn, og det er desverre det man blir målt på i arbeidslivet. Desverre, for det går jo helt åpenbart utover helheten. Budsjetter har gått fra å være et nyttig verktøy til noe som skal følges helt slavisk og for å tilfredsstille budsjettet i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det ikke spiller noen rolle om økonomen ser at det blir dobbeltarbeid eller ikke. Budsjettene skal i havn, og det er desverre det man blir målt på i arbeidslivet. Desverre, for det går jo helt åpenbart utover helheten. Budsjetter har gått fra å være et nyttig verktøy til noe som skal følges helt slavisk og for å tilfredsstille budsjettet i seg selv.

Så får de heller lage et budsjett for en ny vei, som inkluderer de neste 10 års vedlikehold da, og hvor entreprenør er ansvarlig og ikke får betalt for reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...