Gå til innhold

Er jeg rar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det startet med at jeg begynte på skole i en helt fremmed by, langt borte fra hjemplassen min. Jeg ble kjent med noen i arbeidsgruppa mi og vi hang mye i lag på skolen. Jeg trives, men jeg gikk ikke godt overens med en gutt. Vi hadde ikke kjemi og samtaleemnene hans var som oftest grov. Etter en stund begynte han å kalle meg for "rar". Jeg ble kjent med flere i klassen og de sa ofte til meg at de syntes denne gutten var rar og jeg var enig.

Jeg fortsatte å henge i lag med denne gruppa, og han gutten som jeg ikke gikk overens med fortsatte å kalle meg for rar og jeg ble til slutt såret av kommentarene hans. En gang på en fest sa en annen jente som han gikk godt overens med at "Ja, du er rar!" og jeg ble så utrolig lei meg av kommentarene og gråt når jeg kom hjem. Året gikk og vi skilte lag, og jeg bestemte meg for ikke å holde kontakt med disse to personene ettersom vi ikke gikk SÅ godt i lag, altså jeg ikke likte kommentarene som ble slengt i tide og utide. Kanskje de bare var humoristiske, det vet jeg ikke.

Jeg fikk meg en jobb ved siden av studiene og trivdes egentlig ikke så godt i den nye jobbe, heldigvis var jeg ikke så ofte der. Jeg sluttet til slutt, da skolen krevde så mye av meg, og da jeg slutta sa sjefen min til meg at jeg var "rar" Da ble jeg så satt ut og han fortsatte med å si at jeg ikke passet til dette yrket, osv.

Jeg har lenge vært såret over kommentarene og har den siste tiden gått rundt og tenkt mye på det, og har selv begynt å tenke at ja, kanskje jeg er rar? Det kan ikke være helt tilfeldig av tre personer sier det samme? Blir lei meg og har lyst til å gråte...

Kan det være at jeg bare innbiller meg det, eller er jeg virkelig rar? :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

NEI du er ikke rar.

Stol på magefølelsen din. Om noen sier du er rar så la de synes det. I dine øyne er det dem som er rar. Man skal ikke være slik andre forventer at du skal. Du er tøff og er deg selv. Det er hva som er riktig, og det som er rett for deg. Fordi andre gjør eller sier like ting, trenger ikke alle ha den samme oppfattning.

Du er deg selv, og tar avgjørelser ut ifra hva som er rett for deg. Kjempebra! Tenk alle som ikke får til det, men følger strømmen istedet - altså, se som er slik andre ønsker de skal være. DE må ha det forferdelig de!

Litt om meg selv:

Jeg er ganske rar, men innrømmer det. Jeg gjør ikke som alle andre. Jeg vil rett og slett ikke være som 'alle andre'. Er stolt av det. Det var ikke alltid slik. I flere år prøvde jeg å være som alle andre, for og bli akseptert og for å være sikker på at avgjøreslene jeg tar og det jeg gjør blir akseptert av flertallet. Dette er slitsomt. Fikk bedre selvtillit etterhvert, kanskje fordi jeg fikk flere venner. Har i dag mange venner. Får etterhvert høre at jeg er ganske tøff pga det. Det er du også!

Kanskje er de missunnelige fordi du tør å være deg selv og den du er? Kanskje de også ønsker det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke tøff pga at jeg har mange venner - som det kanskje kan missforståes ser jeg selv nå...hehe

men pga den jeg er og de avgjørelsene jeg tar i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hun jenta kanskje ble påvirket av gutten som du ikke kom overens med til å også få en slik mening om deg. Hvis noen sier at du er rar en annen gang, hva med å spørre hvorfor de mener det?

Synes uansett det var litt uprofesjonelt av sjefen din å si at han synes du er rar :S

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar :) Jeg vil ikke definere meg selv som rar.. Jeg kan være litt beskjeden i blant, men er ikke det ganske vanlig? Jeg ser opp til de som tør å skille seg ut og som ikke følger strømmen. Jeg syns slike mennesker er tøffe, skulle ønske jeg også kunne tørre å være meg selv 100%. Jeg har pga. mobbing på barnskolen fått lav selvtillit og det er nok det som er grunnen til at jeg ikke tør å være meg selv 24\7, er redd for hva andre skal mene om meg osv. Men folk er forskjellige og har ulike personligheter, er det en grunn til å bli kalt for "rar"?

Jeg er ihvertfall blitt såret og lei meg over kommentarene. De siste ukene har jeg når jeg har lagt meg, ligget i senga og analysert over hva jeg har gjort og sagt som kan tolkes som "rart" :\

Er enig i at det beste er å bare være seg selv og gjøre det som føles naturlig for en, men det sårer å få negativ respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker da som en hyggelig, oppegående person. Han ble sikkert fornærmet da du ikke likte grovisene hans da vettu. Ville ikke tatt det personlig. En arbeidsgiver som kaller deg rar kan da ikke være helt rett navla. Veldig uprofesjonelt. Nei, ikke tenk på det du, er vi rare som gjør inntrykk på folk vet du. Særpreg, kalles det. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trives som den sære (rare) i min venneflokk, når jeg var yngre så tok jeg meg nær av å bli kalt rar, så jeg prøvde da å forandre oppførselen min (noe som ikke er å anbefale, det var direkte deprimerende å holde igjen personligeheten min) men til min store glede så fikk jeg spørsmål fra venninnene min på hvorfor jeg ikke var "rar" lenger :)

bare hver deg selv, vi har alle våre særpreg.

haters gonna hate

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir kalt rar.. og har spurt hvorfor.

her er noen av svarene jeg har fått:

1. man vet aldri hva jeg kan finne på å si

2. jeg har sterke meninger som de fleste andre ikke har

3. jeg kan plutselig bryte ut i latter av en tanke jeg har, mens ingen skjønner hva jeg ler av.

du gjør sikkert ting anderledes enn andre a4 mennesker.. xsjefen din er en dust. ikke ta deg nær av det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt som AB over meg. Har alltid vært rar, men passet på å finne meg venner og kjæreste som er like rare, så det går så fint atteh. De gale har det godt. Don't you think on it for one second, Hermione. (Yes, replikker fra Harry Potter midt i natten kan kanskje kalles rart. Jeg velger å tro at det er sjarmerende.)

Du er kanskje ganske ung? Det går over, skjønne deg. Når man blir litt eldre skjønner man at man har noe å tilby, "rar" eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

digger mennesker som er rar. er du "vanlig" så er du bare et sandkorn på stranda. er du rar så er du et pent skjell på den stranda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

digger mennesker som er rar. er du "vanlig" så er du bare et sandkorn på stranda. er du rar så er du et pent skjell på den stranda.

Godt sagt! Det er så sant som det kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er d et noe galt i å være rar da? ser ikke helt det negative her. men regner med du er litt yngre enn meg og da er man gjerne mer sår for å bli satt i en slik bås.

rar er ikke nødvendigvis noe negativt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rart trenger ikke å være noe negativt, men det ordet blir ofte brukt i negativ sammenheng.

Å være rar ser jeg på som noe spesielt. Jeg kjente en jente som hadde en litt rar personlighet og jeg digga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Yellow Taxi

Nå har kanskje de mest observante fått med seg at jeg er en stor tilhenger av "the introvert positive movement", men jeg syns det høres ut som du kanskje bare er introvert?

Mange ekstroverte oppfatter oss introverte som "rare" fordi vi er mer tilbaketrukkne sosialt og kommuniserer på en annen måte. Det kan også være lett å føle seg rar, nettopp fordi de fleste er ekstroverte og samfunnet er sterkt preget av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille meg

Nå har kanskje de mest observante fått med seg at jeg er en stor tilhenger av "the introvert positive movement", men jeg syns det høres ut som du kanskje bare er introvert?

Mange ekstroverte oppfatter oss introverte som "rare" fordi vi er mer tilbaketrukkne sosialt og kommuniserer på en annen måte. Det kan også være lett å føle seg rar, nettopp fordi de fleste er ekstroverte og samfunnet er sterkt preget av dette.

Godt svar. Jeg vil også si at jeg er introvert og er litt tilbaketrukket i sosiale sammenhenger og kan bli sett på som... Rar? Interessant tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...