AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #1 Del Skrevet 25. september 2011 Jeg har kanskje pcos. Er normalvektig i den nedre delen av skalaen. Men har noe unormal behåring (en del dun i ansiktet og på magen, mye hår på armer og bein) har uren hud, og når jeg hadde menstruasjoner før (gått på p-piller det siste året), så var de veldig uregelmessige, alt mellom 35 og 85 dager. Så derfor mistenker jeg at jeg kan ha PCOS. Diane p-pillen har ikke hjulpet noe særlig på huden og hårene. Har noen spørsmål: Hvordan stilles diagnosen pcos? Kan alle med pcos gå på metformin, eller er det kun for de som prøver å få barn? Kan det gjøres noe med cystene på eggstokkene, eller må de bare være der? Forsvinner de noen gang? Har noen klart å bli kvitt pcos av kun lavkarbo-kosthold? blir glad for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 25. september 2011 #2 Del Skrevet 25. september 2011 Hvordan stilles diagnosen pcos? På meg fant de cyster ved MR av noe annet, så fikk jeg henvisning til gynekolog for å ta innvendig ultralyd og fikk konstatert at det IKKE var pcos, men regner med det er noenlunde samme prosedyre? Kan det gjøres noe med cystene på eggstokkene, eller må de bare være der? Forsvinner de noen gang? Man kan sprekke de, men på noen kommer de jo igjen og igjen så det er ikke hensiktsmessig. De kan forsvinne med hormonbehandlinger på noen. Det var det jeg hadde fått med meg om saken Får håpe noen slår til med bedre info. Får håpe det ikke er du det du har da, lykke til/god bedring! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 26. september 2011 #3 Del Skrevet 26. september 2011 Hos meg stiltes diagnosen ved at hormonprøver var unormale, og gynekologen fant cyster på ultralyd. Du kan gå på metformin selv om du ikke prøver å bli gravid ja. Man kan ta lapraskopi på cystene, at man brenner små hull i de, det har hjulpet flere med å bli gravid. Om du søker litt på nettet finner du mer om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 26. september 2011 #4 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg har PCO som ble oppdaget ved innvendig ultralyd hos gynekolog. Tok blodprøve hos legen for å sjekke hormonnivå, disse var normale og jeg fikk derfor ikke diagnosen PCOS. Har kun alle cystene som popper opp igjen og igjen, men ellers ingen andre plager. Undersøkelsen vil være den samme for å avdekke eventuell PCOS hos deg. Cystene kan fjernes ved hjelp av kikhullsoperasjon, men dette er kun vanlig dersom de har en viss størrelse. Dette er noe gynekologen avgjør ved ultralyden. P-piller eller annen hormonell prevensjon kan forminske/fjerne eller hindre i at flere cyster dukker opp. Cystene vil over tid forsvinne, men hos noen vil de komme tilbake (PCO/PCOS pasienter). Cystene er ikke noe farlige i seg selv, men de kan skape smerte dersom de sprekker eller vrir seg (noe som ikke er vanlig såvidt jeg har forstått). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #5 Del Skrevet 26. september 2011 Har noen spørsmål: Hvordan stilles diagnosen pcos? Som sagt over så stilles det ved innvendig UL og blodprøver. Kan alle med pcos gå på metformin, eller er det kun for de som prøver å få barn? Alle kan gå på metformin, men det virker ikke på alle. Vær også klar over ganske så kraftige bivirkninger på magen, noen går det over for - andre ikke. Kan det gjøres noe med cystene på eggstokkene, eller må de bare være der? Forsvinner de noen gang? Er de store så kan de brenne hull på dem ved lap eller de kan stikke hull på dem med en når fra skjeden. Men det gjøre sjelden siden de kommer igjen. Har noen klart å bli kvitt pcos av kun lavkarbo-kosthold? Man blir ikke kvitt PCOS, men man kan holde det i sjakk. Jeg har nylig begynt på lavkarbo og det ser ut som det er positivt for PCOS'en. Har også lest om flere som har fått stabile sykluser igjen ved lavkarbo. blir glad for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #6 Del Skrevet 27. september 2011 Takk for svar Har noen flere spørsmål, hvis noen vet Hvis man får cystene fjernet, forsvinner pcos-symptomene og da? Er det i så fall bare for en kort periode, til cystene har kommet tilbake igjen? Hvis man går på lavkarbo: - kan uren hud bare forsvinne av det? - og kan hårvekst bli mindre? Sånn at man merker det? - kan humøret endres av det, f.eks. mer stabilt humør og ikke så mye sinne? - kan kroppsfasongen endres? f.eks. rundere hofter og større bryster, smalere midje? Eller er det veldig lite sannsynlig at det skjer :gjeiper: Jeg lurer bare fordi lavkarbo kan jo senke testosteronet i kroppen, og kanskje man får mer østrogen? Hadde vært veldig stilig om lavkarbo fungerte på noe av det der. Jeg har tatt blodprøver av hormoner før, men det eneste legen sa var at jeg har forhøyet testosteron-nivå. Er ikke sikker på om han sjekket alle de hormonene som må sjekkes heller. Og jeg vet heller ikke om jeg er insulinresistent, men jeg har litt diabetes i familien (besteforeldre og tante) og jeg er også veldig sukker-avhengig, dessverre. Skikkelig søtsug hele tiden. Har ikke vært hos gynekolog ennå og tatt ultralyd. Men det må jeg få ordnet snart. Så jeg eventuelt får pcos-diagnosen. Hadde jo vært fnt å vite om jeg faktisk har det eller bare innbiller meg det Men det er jo sannsynlig at jeg har pcos. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 27. september 2011 #7 Del Skrevet 27. september 2011 Det er ikke cystene som står for PCOSen, de er kun en av symptomene. Så andre symptomer nok vedvare til tross for at cystene fjernes. Det er jo sånn at et høyt inntak av kjøtt (som er vanlig ved lavkarbo) kan medføre hormonell ubalanse hos mennesker. Mulig dette er akkurat den ubalansen som trengs hos mange PCOSpasienter, da de allerede har forhøyet verdi av et hormon. Dette er bare spekulering, og jeg vet ikke om det er anbefalet en slik diett for PCOSpasienter eller hvorfor det eventuelt skal være det. En bivirkning av lavkarbo kan være at en blir veldig sliten. Dette er fordi hjernen har bruk for karbohydrater for å fungere optimalt. Nå vet jeg at lavkarbofanatikere vil bli sinte og komme med alle mulige argumenter om at det ikke er naturlig med karbohydrater og bla bla bla, men nå har det seg sånn at karbohydrater ikke bare kommer i den "onde" formen som sukker, det finnes karbohydrater vi har behov for. Ta i betraktning at lavkarbo har blitt en trenddiett, den er ikke nødvendigvis hva som hjelper for deg. Jeg synes du skal høre med legen din om hva han/hun anbefaler i ditt tilfelle og få ordentlig oppklaring i det du lurer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #8 Del Skrevet 27. september 2011 Cystene vil komme igjen og PCOS'en vil være der hele tiden siden cystene bare er et symptom. Men de lager problemer, helt klart. Ved lavkarbo så er det lettere å gå ned i vekt for oss med PCOS siden det er karbohydrater vi reagerer på. (også de som ikke er insulinresistente) Så når du har klart å gå ned ca 10% av kroppsvekten din vil du merke forskjell på syklus, hud, hårvekst og selvfølgelig kroppsfasong. Når vekten blir mindre blir også testosteronet mindre. Når du får normale verdier av testosteron så vil mange av plagene bli borte. Men de kommer tilbake om du legger på deg igjen. Det største problemet med PCOS er jo manglende eggløsning og derfor også problemer med å bli gravid. Men mange får igjen eggløsningen og syklusen når de klarer å gå ned i vekt. Man trenger ikke å bli sliten av å gå på lavkarbo. Når kroppen bruker fett som energi istedenfor karbohydrater så vil man kjenne en annen type energi på en måte, men man fungerer som normalt. (bare brenner fett fortere) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #9 Del Skrevet 27. september 2011 Takk for svar igjen Jeg har prøvd lavkarbo litt, men har spist mye fett også, så jeg har hatt nok energi. Men jeg liker ikke maten så godt, så det blir veldig kjedelig for meg. Men hvis kroppen min blir bedre av lavkarbo så er det kanskje verdt det. Hvis jeg får en diagnose skal jeg nok starte i gang skikkelig Jeg har ikke veldig mye overflødig vekt, jeg veier rundt 54 kg, og er 171 cm høy. Mye av kroppen min er bare fett for det da. Eier ikke muskler. Å gå ned 5 kg tror jeg ikke er så lurt, men kanskje jeg bør trene litt sånn at fettet blir gjort om til muskler heller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #10 Del Skrevet 27. september 2011 Takk for svar igjen Jeg har prøvd lavkarbo litt, men har spist mye fett også, så jeg har hatt nok energi. Men jeg liker ikke maten så godt, så det blir veldig kjedelig for meg. Men hvis kroppen min blir bedre av lavkarbo så er det kanskje verdt det. Hvis jeg får en diagnose skal jeg nok starte i gang skikkelig Jeg har ikke veldig mye overflødig vekt, jeg veier rundt 54 kg, og er 171 cm høy. Mye av kroppen min er bare fett for det da. Eier ikke muskler. Å gå ned 5 kg tror jeg ikke er så lurt, men kanskje jeg bør trene litt sånn at fettet blir gjort om til muskler heller? Du er jo undervektig, du må ikke gå ned noe. Å trene og få en strammere kropp er en ting, men ikke slank deg. Det finnes også slanke PCOS'ere, da er det vanskeligere å gjøre noe med det, siden det ikke er overvekt som er problemet. Jeg synes du først og fremst bør gå til en gynekolog og få undersøkt om du faktisk har PCOS eller om det er noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #11 Del Skrevet 27. september 2011 Jepp, jeg skal komme meg til legen og få henvisning snart Gleder meg til å høre hva h*n finner ut. så har jeg en diagnose eller ikke en diagnose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Som deg! Skrevet 28. september 2011 #12 Del Skrevet 28. september 2011 Takk for svar Har noen flere spørsmål, hvis noen vet Hvis man får cystene fjernet, forsvinner pcos-symptomene og da? Er det i så fall bare for en kort periode, til cystene har kommet tilbake igjen? Hvis man går på lavkarbo: - kan uren hud bare forsvinne av det? - og kan hårvekst bli mindre? Sånn at man merker det? - kan humøret endres av det, f.eks. mer stabilt humør og ikke så mye sinne? - kan kroppsfasongen endres? f.eks. rundere hofter og større bryster, smalere midje? Eller er det veldig lite sannsynlig at det skjer :gjeiper: Jeg lurer bare fordi lavkarbo kan jo senke testosteronet i kroppen, og kanskje man får mer østrogen? Hadde vært veldig stilig om lavkarbo fungerte på noe av det der. Jeg har tatt blodprøver av hormoner før, men det eneste legen sa var at jeg har forhøyet testosteron-nivå. Er ikke sikker på om han sjekket alle de hormonene som må sjekkes heller. Og jeg vet heller ikke om jeg er insulinresistent, men jeg har litt diabetes i familien (besteforeldre og tante) og jeg er også veldig sukker-avhengig, dessverre. Skikkelig søtsug hele tiden. Har ikke vært hos gynekolog ennå og tatt ultralyd. Men det må jeg få ordnet snart. Så jeg eventuelt får pcos-diagnosen. Hadde jo vært fnt å vite om jeg faktisk har det eller bare innbiller meg det Men det er jo sannsynlig at jeg har pcos. TS Hei! Du høres helt ut som meg - akkurat samme symptomer,minus behåring,men kan ha noe med at jeg er lys og ikke ser det? Jeg har nøyaktig samme høyde og vekt. ALT er i grunn det samme med meg. Jeg har fått diagnostisert pcos, om enn mild. Hva nå enn det vil si. Forhøyet testosteron, og cyster (en,men det var visst nok?) Gynekologen jeg var hos,som satte diagnosen,var svært lite informativ for å si det mildt. Annet enn at meg og sambo burde sette i gang å produsere baby NÅ, noe som overhode ikke passer for oss. Har i senere blitt henvist til annen gyn. da de oppdaget en endo-cyste. Den skal jeg fjerne om ikke altfor lenge. Usikker på om den har noe som helst med pcos'en å gjøre....Noen som vet? Som du nevner er ogsp jeg ekstremt sukkeravhengig. Og pepsi-max! Har alltid hatt et nokså skiftende humør,og blir nok fort sint/irritabel. Vil gjerne bli kvitt det, og lurer som deg på om det har sammenheng med pcos. Jeg har forsøkt lavkarbo,ramlet litt av nå dsv,men innstilt på å prøve på nytt. Mekret vel egentlig ingen store foredringer,annet enn at da jeg ranla av ble huden litt verre,samt mensen enda mer forsinket. Problemet,som nok vil gjelde deg også,er jo at jeg er tynn fra før. Gikk noe ned,men tror det skal gå greit så lenge man tvinger i seg mat? Iallefall,ble mye usammenhengende. Men ble glad for å se denne tråden! Jeg også vil gjerne ha erfaringer fra "tynne pcos'ere" (virker ikke som om det er sååå vanlig?) Jeg er bekymret for mulighet til å få barn kjenner jeg....Noen erfaringer? Nå har jeg bare antatt at du har pcos TS. Håper ikke du har det,men du høres veldig ut som meg; som har det. Håper KG kan bringe oss litt opplysninger og tips Hvor gammel er du forresten? Jeg er 27. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #13 Del Skrevet 28. september 2011 TS her Fint å høre fra andre med samme problem Eller, synd at du har pcos da, men du skjønner. Hårene jeg har er lyse, men jeg synes de er synlige. Så jeg har vel litt mer hårvekst enn deg. Hvertfall synes jeg det er unormalt mye. Jeg er bare 21, og studerer, så jeg vil ikke ha barn ennå. Er nok noen år til det kan være aktuelt. Men så er det jo ikke sikkert jeg kan få barn når jeg er klar for det heller, og så går det flere år i prøving. Er litt bekymra for det. Har jo ikke pcos-diagnosen ennå, men det er jo sannsynlig at jeg har det. Skal bestille meg legetime snaart, må bare få ut fingern De legene jeg har snakket med om pcos har bare avfeid det og sagt "du er tynn, så du har ikke pcos" blabla. Men det finnes jo tynne folk med pcos og. Er nesten verst for de, for det er jo ikke bare å slanke seg da og så forsvinner pcos'en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #14 Del Skrevet 28. september 2011 Hei! Du høres helt ut som meg - akkurat samme symptomer,minus behåring,men kan ha noe med at jeg er lys og ikke ser det? Jeg har nøyaktig samme høyde og vekt. ALT er i grunn det samme med meg. Jeg har fått diagnostisert pcos, om enn mild. Hva nå enn det vil si. Forhøyet testosteron, og cyster (en,men det var visst nok?) Gynekologen jeg var hos,som satte diagnosen,var svært lite informativ for å si det mildt. Annet enn at meg og sambo burde sette i gang å produsere baby NÅ, noe som overhode ikke passer for oss. Har i senere blitt henvist til annen gyn. da de oppdaget en endo-cyste. Den skal jeg fjerne om ikke altfor lenge. Usikker på om den har noe som helst med pcos'en å gjøre....Noen som vet? Som du nevner er ogsp jeg ekstremt sukkeravhengig. Og pepsi-max! Har alltid hatt et nokså skiftende humør,og blir nok fort sint/irritabel. Vil gjerne bli kvitt det, og lurer som deg på om det har sammenheng med pcos. Jeg har forsøkt lavkarbo,ramlet litt av nå dsv,men innstilt på å prøve på nytt. Mekret vel egentlig ingen store foredringer,annet enn at da jeg ranla av ble huden litt verre,samt mensen enda mer forsinket. Problemet,som nok vil gjelde deg også,er jo at jeg er tynn fra før. Gikk noe ned,men tror det skal gå greit så lenge man tvinger i seg mat? Iallefall,ble mye usammenhengende. Men ble glad for å se denne tråden! Jeg også vil gjerne ha erfaringer fra "tynne pcos'ere" (virker ikke som om det er sååå vanlig?) Jeg er bekymret for mulighet til å få barn kjenner jeg....Noen erfaringer? Nå har jeg bare antatt at du har pcos TS. Håper ikke du har det,men du høres veldig ut som meg; som har det. Håper KG kan bringe oss litt opplysninger og tips Hvor gammel er du forresten? Jeg er 27. Sukkeravhengigen har du selv laget ved å spise mye sukker, pepsi-max o.l gir deg mer lyst på sukker. Stopp all sukkerinntak, også lightbrus i noen uker. Lavkarbo minsker sukkerbehovet siden man stopper all sukker og karbohydrater. Lite karbohydrater virker positivt på PCOS, tynn eller tykk. Gi det en sjanse til. Det kan gå et par mnd før du merker stor forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #15 Del Skrevet 30. september 2011 Jada, sukkeravhengighet kommer av at man spiser sukker så klart. Er sikkert mye enklere å holde seg unna sukker om man går en lengre periode uten. Men mange med PCOS har også insulinresistens. Så det blir vel en ond sirkel. ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå