Gå til innhold

Samvær for barn under 1 år

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, TS her igjen! Ja jeg har en god jobb og helt ok økonomi. Problemet er at jobben min er kun kveld og helg, og jeg mener det blir i praksis umulig når jeg har barn.

Når det gjelder studier så er ikke planen å bruke besteforeldre som barnevakt da jeg ikke planlegger å flytte til hjembygda for å studere. Slik jeg har skjønt det er studier ved unviersitetet ganske fleksible, jeg kan lese mye hjemme og velge litt i hvilke forlesninger jeg skal gå på itillegg så er gutten født før 1 september og har rett på barnehageplass fra neste år.

Jeg er heller ikke spesielt ung, både jeg og barnefar er i midten av tyve årene. Jeg vet at far og mor er like viktige, men vi kan faktisk ikke dele gutten i to heller! Jeg er hjemme med ha nå i fullpermisjon og kommer til å være hjemme til jeg begynner på skole i høst. Hvis han går rettens vei når jeg flytter vil det virkelig være en sjanse for at han får hovedomsorgen selv om det er jeg som har gått hjemme med ham et år?

Det blir litt dumt at jeg må bosette meg fast der barnefar bor fordi han skal ha mest mulig samvær bare fordi jeg bodde der midlertidig pågrunn av jobb når jeg ble gravid. Ville dere ment at jeg skulle flyttet dit han bodde hvis jeg bodde et annet sted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en veninne som var i samme situasjon som deg. Faren gikk rettens vei når hun var 8 mnd på vei for å få 50/50. Dette fikk han ikke, men barnemoren ble tvunget til å ikke kunne flytte mer en 3 mil unna barnefaren, og i tillegg ble han innvilget 10 netter i mnd fra 3 mnd, og 50/50 fra fylte 1 år.

Det skal sies att mor er 20 år og barnefar er 29 år med en meget god jobb, og har både hus og god økonomi.

Men ett annet spørsmål, kunne du satt igjen barnet en natt eller to hos DINE foreldre om du trenger fri? Mange mødre synes jo det er helt naturlig, men ønsker alikevel ikke att barnet skal overnatte hos far. Jeg oppfatter deg som ganske ung, og ser for meg att om du skal begynne på skole så trenger du barnefri til tider, og lest mellom linjene så tror jeg vel foreldrene dine vil ha barnet da.

Hvor langt har du tenkt å flytte forresten? Er det lengere en 3 mil, så kan han gå rettens vei, og du vil da bli tvunget til å bosette deg nærmere. Husker ikke når denne regelen kom, men mener det er noen år siden.

Lykke til uansett, husk barnefar er vel så viktig som mor, og kan gjøre en like bra jobb med barnet.

Dette er bare tull!

Juni 2010 ble det åpnet for at retten kan dømme delt omsorg for barn. Dette gjelder da barn over 7 år. For at delt omsorg skal fungere er det krav om samarbeid mellom foreldrene. Dette er som regel ikke tilstede når en samværsak ender i retten så å dømme det er ikke noe retten gjør lett. Forstår det sånn at de gangene det har skjedd kan telles på 1 hånd. Og som sagt; det gjelder barn over 7 år. Disse barna har også rett til å få si sin mening.

Når det gjelder flytting må TS informere far 6 uker før flytting. I løpet av de 6 ukene har far mulighet til å f.eks kreve omsorg om han setter seg imot flytting. For det er det faren må gjøre osåfall, kreve omsorgen. Han kan ikke gå til sak mot at han ønsker 50/50, for retten har ikke mulighet dømme dette.

I innlegget jeg referer til som tull, kan det godt hende moren har følt at hun måtte si ja til delt omsorg. I forberedende møter kan det oppleves stort press fra noen kanter men at hun har gått med på det må hun ta på egen kappe!

Det barneombudet, FVK, helsestasjon og barnevern tenker på når de sier at en skal vente med overnatting er ikke denne overnattingen som noen har 1 gang i halvåret når de skal noe spesielt. Det er HYPPIG samvær. Det er stor forskjell på å overnatte en sjelden gang hos bestemor(eller barnefar for den saks skyld) kontra å overnatte borte fra hjemmet annenhver helg. For et lite barn kreves det mye energi for å takle denne omstillingen, og når den kommer hyppig blir fokus kanskje tatt vekk fra andre viktige ting, slik som normal utvikling. Det første leveåret skjer det mye med barnet og det er viktig at ro og stabilitet preger hverdagen til barnet slik at det får de beste omgivelsene til å vokse og utvikle seg i.

Og nei, det er ikke stor sjans for at barnefar vil få omsorgen fordi du ønsker å flytte.

Skrevet

TS igjen. Nå ble jeg litt lettet. Jeg håper virkelig på at barnefar og jeg kommer til en ordning som fungerer bra for gutten (og for oss) uten å bli uvenner, der er det ingen som tjener på :)

Skrevet

en mor kan flytte dit hun vil innen for norges grenser med barnet, eneste hun må gjøre er å varsle 6 uker før. Dette har jeg fra mekler og jurist hos fvk, for jeg er i en slik situasjon.

Far kan protstere på dette da kan ikke mor flytte før bostedsspørsmålet er avgjort.

Fordrøyning heter dette, og det meldes inn for rettssystemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...