Gå til innhold

Samvær for barn under 1 år

Fremhevede innlegg

Skrevet

De aller fleste jeg kjenner har ikke hatt barnevakt natten over før barnet er mellom 1 og 2 år,med unntak selvfølgelig. barn er også forskjellige,noen barn er klare for det tidlig,andre ikke.

Alle jeg kjenner, med unntak av ei, har hatt barnet sitt borte på overnatting fra barnet er ca 6mnd, om ikke før.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Alle jeg kjenner, med unntak av ei, har hatt barnet sitt borte på overnatting fra barnet er ca 6mnd, om ikke før.

Det er jo også forskjell på overnattinger en sjelden gang og faste hyppige overnattinger. Og så finnes det mange foreldre som setter sin egen frihet foran barnets behov for trygghet og "sender dem bort" FOR tidlig etter min mening.

Skrevet

Så jeg hadde fått mange fler svar :) Tusen takk. Jeg synes at hyppige dag samvær nå i starten høres fornuftig ut istedet for 2-3 netter sammenhengende to ganger i mnd sånn barnefar foreslo, spesielt siden slik jeg har forstått det at barn ikke "husker".

Skrevet

Så jeg hadde fått mange fler svar :) Tusen takk. Jeg synes at hyppige dag samvær nå i starten høres fornuftig ut istedet for 2-3 netter sammenhengende to ganger i mnd sånn barnefar foreslo, spesielt siden slik jeg har forstått det at barn ikke "husker".

Dette hadde også jeg gått for. Samvær noen timer 2-3 dager/ettermiddager i uken først

Skrevet

Og så finnes det mange foreldre som setter sin egen frihet foran barnets behov for trygghet og "sender dem bort" FOR tidlig etter min mening.

Oisann! Du vet jo ingen ting om hvor trygg andres babyer er for besteforeldrene sine du da ;)

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Oisann! Du vet jo ingen ting om hvor trygg andres babyer er for besteforeldrene sine du da ;)

Det er MIN mening.Og jeg skrev MANGE,ikke alle :)

Skrevet

Når det er snakk om så små ungar, er det anbefalt med hyppige, men korte samver for far. T.d at han kjem heim til deg, eller hentar guten og går ein tur, 3-4 dagar i veka. Slik blir guten kjent med far sin. Overnatting anbefalast ikkje før dei nærmar seg året.

Eg blei skilt frå barnas far då minstemann var 8 mnd. Eg amma, så overnatting var ikkje aktuelt, men ungane var hjå far sin ein ettermiddagr i veka, og annakvar helg overnatta eldstemann, medan minsten var der frå føremiddagen og fram til leggetid. Då han nærma seg året byrja han å overnatte frå fredag til laurdag i samvershelgene. Dette gjekk veldig fint, og etter 3-4 helger blei det full helg.

Skrevet

Du mangler jo totalt gangsyn på et spedbarns behov! Overnattinger anbefales ikke før barnet er over 1 år,og samvær bør skje hyppig og i korte perioder,gjerne med mor(trygghet)tilstede og der som barnet bor(kjente omgivelser for barnet)

En 1mnd gammel baby vet jo ikke forskjell på far og besteforeldre når det kun bor med mor. Da vet den jo bare forskjell på mor og "resten av verden)

Her kan du lese hva barne og likestillingsdepartemntet anbefaler for et så lite barn.Ts,kall inn til mekling på familievernskontoret der du bor og få til en avtale som fungerer for både deg,barnefar og barnet. Husk at det er barnet som skal i fokus :)

Gangsyn ?

Om du leser innlegget til TS og leser det som du mener med gangsyn ser du at det referes til lenger overnattinger når barnet er eldre.Dette skrever TS og det er Ts innlegg som det referes til ,ikke din fantsi.

Les alt du før du kritiserer.

Til TS så les linken

http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/arkiv/kronikk_ba/

Dette er ambefalinger, det finnes ikke neo fasit svar.

Der ser du at samvær bør trappes opp fra 1 år med flere overanttinger.

Jo tidligere barnet blir kjent med sin far jo tidligere kan overanttinger økes.

Det er for mange kvinner som ikke tror en mann tar vare på det kjæreste han har.

Dette er helt absurde tanker.

For å si det enkelt ville jeg som far ha begynt betydelige dagsamvær i dag og byttet jobb for å kunne ha samvær.

Du skal huske at BF ikke er lenket til sin jobb.

Når barnet er 2-3 år får alle fedre vanlig samvær i en rettsak om de vil. Dvs intil 10 overnattinger i mnd.Ville ikke nølt å gå til sak på dette, det skal være "bankers" for en normal mann.

Når barnet ble litt eldre ville jeg gitt deg pes på mer samvær,alt etter som barnet var klart.

Skrevet

Hvordan skal man kunne gjennomføre korte hyppige samvær på lite barn når mor flytter?

Dette er jo bare noe forbasket tull det BM gjør.

Hun ødelegger for barn og far, ja til og med seg selv.

Nå hun har vanskeliggjort samvær for BF allerde med sine synsinger og andre meninger fra forståsegpåere så går dette mellom far og barn til dunders.

DET ER GÅTT PRESTIJE I DETTE FRA BM SIDE. Hun tenker nok på størst mulig barnebidrag men set sies aldri offentlig.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan skal man kunne gjennomføre korte hyppige samvær på lite barn når mor flytter?

Dette er jo bare noe forbasket tull det BM gjør.

Hun ødelegger for barn og far, ja til og med seg selv.

Nå hun har vanskeliggjort samvær for BF allerde med sine synsinger og andre meninger fra forståsegpåere så går dette mellom far og barn til dunders.

DET ER GÅTT PRESTIJE I DETTE FRA BM SIDE. Hun tenker nok på størst mulig barnebidrag men set sies aldri offentlig.

Hva er det for noe med deg egentlig??? :sukk:

Skrevet

det er så hinsides slitsomt å lese tråder du deltar i gjest.... Orker faktisk ikke klikke meg inn på denne en gang til kun pga deg og den ufordraglige tonen din

Skrevet

Ts her. Gjest_gjest er du seriøs? Mener du at jeg burde bosette meg fast i barnefars hjemby for å tilrettelegge for at han skal kunne ha gutten 10 netter i mnd? Skal vi som har alene omsorg m barn ikke kunne flytte for.å i mitt tilfelle gå på skole? For noe tull. Og når d kommer til barnebodrag har vi avtalt at han skal komme med forslag til hva han synes er greit å betale, da leg faktisk tjener greit nok til at vi kan klare oss uten.

Jeg hadde opprinnelige planlagt å flytte i høst, mn bestemte mg for å bli et år til for enkelhetsdkyld når j fant ut j var gravid fordi d da ble lettere å treffes jevnlig.

Skrevet

Ts her. Gjest_gjest er du seriøs? Mener du at jeg burde bosette meg fast i barnefars hjemby for å tilrettelegge for at han skal kunne ha gutten 10 netter i mnd? Skal vi som har alene omsorg m barn ikke kunne flytte for.å i mitt tilfelle gå på skole? For noe tull. Og når d kommer til barnebodrag har vi avtalt at han skal komme med forslag til hva han synes er greit å betale, da leg faktisk tjener greit nok til at vi kan klare oss uten.

Jeg hadde opprinnelige planlagt å flytte i høst, mn bestemte mg for å bli et år til for enkelhetsdkyld når j fant ut j var gravid fordi d da ble lettere å treffes jevnlig.

Les OTP 104 siste endringen barneloven. Der er det delte meninger om det med flyttingen.

Var mange som mente flyttingn normalt ikke kunne gjøres

Skrevet

Skal TS begynne utdanne seg mer selv om hun har bra jobb og tjener greit som hun skriver. Det er betenkelig opp mot samvær og studiestnader som hun får.

Hmm, dette gir ikke godt inntrykk til BF og andre som har meninger om dette.

Dette med å utdanne seg og flytte når man har barn som skal komme i gang med samvær er et ømtålig tema for de som er innvolvert på begge sider og siden mor har makten er far hjelpesløs i praksis til å kunne ha innflytelse over sitt barn i det daglige.

Klart mor får mere i bidrag når hun får mindre inntekt og far mindre samvær pga.flytting.

Vet de som har gått i kjelleren og blitt sosialklienter pga. BM gjorde som her.

Lover og regler denne veien er til for mor og barn, ikke for far og barn. Menn er mye til avl om mor vil.

Skrevet

Les OTP 104 siste endringen barneloven. Der er det delte meninger om det med flyttingen.

Var mange som mente flyttingn normalt ikke kunne gjøres

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-104-2008-2009-/7.html?id=567784

7.4 Høringsinstansenes syn

Enig i flertallets forslag

Fylkesmannen i Vest-Agder, Aksjonsgruppen barns rett til samvær med foreldre og besteforeldre, Familiestiftelsen av 15. mai, Foreningen 2 Foreldre (F2F), Forum for menn og omsorg (FMO), Juss-Buss, Jusshjelpa i Nord-Norge ved Universitetet i Tromsø, Kirkens Bymisjon, Kirkens familievern, Landsgruppen av helsesøstre NSF, Norsk krisesenterforbund, Reform - ressurssenter for menn, Senter for tverrfaglig kjønnsforskning UiO og åtte advokater som har avgitt felles høringsuttalelse støtter flertallets forslag om at avgjørelsen om å flytte med barnet legges inn under foreldreansvaret slik at begge må samtykke til flytting innenlands.

Høringsinstansene som går inn for flertallets forslag viser blant annet til at flytting er en stor endring i barnets liv og at det da er viktig at begge foreldre har myndighet til å vurdere sakens ulike sider og de konsekvenser en flytting kan medføre. Det pekes på at en ubegrenset rett til å flytte vil kunne føre til at barnets behov blir tilsidesatt, og at barns interesse i å bevare kontakten med begge foreldre bør tillegges større vekt enn bostedsforelderens interesse i å flytte. Det pekes også på at dette vil kunne virke konfliktdempende i forhold til de langvarige konfliktene som følger i kjølvannet av en flytting med barn, og gi økte muligheter for å oppnå avtale gjennom dialog eller mekling. Det pekes på at flytting undergraver samværsretten og at mange opplever at den andre forelderen saboterer deres samværsrett gjennom å bytte bosted.Fra høringsrunden siteres følgende uttalelser:

Kirkens familievern:

«Med utgangspunkt i barnets beste går KF sentralt inn for flertallets forslag om at flytting innenlands med barnet bør ligge inn under foreldreansvaret, slik at foreldrene må drøfte og bli enige om flytting av barn ut fra perspektivet «barnets beste». Vi tror barnets beste blir bedre ivaretatt hvis begge foreldre kan være med på å drøfte dette i stedet for at en av foreldrene skal ta beslutningen alene. Slike drøftelser bør foregå i god tid før flytting skal skje, og det må være en varslingsfrist for dette på 2-3 måneder.»

Senter for kvinne- og kjønnsforskning:

«Barns interesse i å bevare kontakten med begge foreldre bør tillegges større vekt enn bostedsforelderens interesse i å flytte.»

Jusshjelpa i Nord-Norge, UiT:

«Vi er enig i at en ubegrenset rett til å flytte med barnet hvor som helst i landet vil kunne føre til at barnets behov blir tilsidesatt til fordel for omsorgsforelderens. Dette gjelder ikke bare når samværet mellom barnet og samværsforelderen blir vanskeliggjort, men også dersom barnet blir flyttet fra trygge og stabile miljøer hvor det har funnet seg godt til rette, til et sted hvor det har vanskeligere for å tilpasse seg. Man bør søke å lage regler som begrenser en forelders rett til å flytte når flytting ikke er til barnets beste.»

Skrevet

Har en veninne som var i samme situasjon som deg. Faren gikk rettens vei når hun var 8 mnd på vei for å få 50/50. Dette fikk han ikke, men barnemoren ble tvunget til å ikke kunne flytte mer en 3 mil unna barnefaren, og i tillegg ble han innvilget 10 netter i mnd fra 3 mnd, og 50/50 fra fylte 1 år.

Det skal sies att mor er 20 år og barnefar er 29 år med en meget god jobb, og har både hus og god økonomi.

Men ett annet spørsmål, kunne du satt igjen barnet en natt eller to hos DINE foreldre om du trenger fri? Mange mødre synes jo det er helt naturlig, men ønsker alikevel ikke att barnet skal overnatte hos far. Jeg oppfatter deg som ganske ung, og ser for meg att om du skal begynne på skole så trenger du barnefri til tider, og lest mellom linjene så tror jeg vel foreldrene dine vil ha barnet da.

Hvor langt har du tenkt å flytte forresten? Er det lengere en 3 mil, så kan han gå rettens vei, og du vil da bli tvunget til å bosette deg nærmere. Husker ikke når denne regelen kom, men mener det er noen år siden.

Lykke til uansett, husk barnefar er vel så viktig som mor, og kan gjøre en like bra jobb med barnet.

Skrevet

en mor kan flytte dit hun vil innen for norges grenser med barnet, eneste hun må gjøre er å varsle 6 uker før. Dette har jeg fra mekler og jurist hos fvk, for jeg er i en slik situasjon.

Skrevet

Har en veninne som var i samme situasjon som deg. Faren gikk rettens vei når hun var 8 mnd på vei for å få 50/50. Dette fikk han ikke, men barnemoren ble tvunget til å ikke kunne flytte mer en 3 mil unna barnefaren, og i tillegg ble han innvilget 10 netter i mnd fra 3 mnd, og 50/50 fra fylte 1 år.

Det skal sies att mor er 20 år og barnefar er 29 år med en meget god jobb, og har både hus og god økonomi.

Men ett annet spørsmål, kunne du satt igjen barnet en natt eller to hos DINE foreldre om du trenger fri? Mange mødre synes jo det er helt naturlig, men ønsker alikevel ikke att barnet skal overnatte hos far. Jeg oppfatter deg som ganske ung, og ser for meg att om du skal begynne på skole så trenger du barnefri til tider, og lest mellom linjene så tror jeg vel foreldrene dine vil ha barnet da.

Hvor langt har du tenkt å flytte forresten? Er det lengere en 3 mil, så kan han gå rettens vei, og du vil da bli tvunget til å bosette deg nærmere. Husker ikke når denne regelen kom, men mener det er noen år siden.

Lykke til uansett, husk barnefar er vel så viktig som mor, og kan gjøre en like bra jobb med barnet.

har du dommen på dette? veldig nyttig for meg da jeg er i en slik situasjon

Skrevet

Dette tror jeg ikke noe på. At et barn skal være 10 netter borte fra sin mor når det er 3mnd og mest sannsynlig fullammes enda. Ikke alle barn ammes, men det kan ikke retten vite når barnet ikke er født enda.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Dette tror ikke jeg heller på,det går imot alt som anbefales av fagfolk.Og en på 20 kan da være minst like god omsorgsperson som en på 29,eller 40 for den saks skyld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...