Gå til innhold

Dårlig oppfølging fra rekruteringsbyråer

Catzy

Anbefalte innlegg

I dag har jeg skrevet en skarp mail til et firma som skulle drive rekrutering til en jobb jeg søkte på.

Jeg ble oppringt dagen etter at jeg sendte søknaden, og jeg ble invitert til intervju da. Følte at intervjuet gikk bra, og han som drev med rekruteringen sa rett ut at jeg var en meget god kandidat. Det siste jeg sa før jeg gikk, var at jeg ville veldig gjerne få en tilbakemelding på hva som skjedde, når han visste noe. Han sa at han skulle ringe i løpet av uka etter. (intervjuet var torsdag) Jeg sa at det var bedre å få en telefon om at de ikke visste helt innen da, enn ingen telefon. Han lovte på tro og ære å ringe og fortelle meg hva status var. Jeg sa også at jeg hatet at folk ikke kom med tilbakemeldinger innen den fristen de selv ga, eller i hvertfall i løpet av et par dager etter det. Det hadde han full forståelse, og lovet å holde meg orientert.

Hele uka gikk, ingen telefon. På mandag ettermiddag ringte jeg selv opp for å spørre hva som skjedde. Fikk vite at han hadde presentert 2 andre, og at han skulle i møte med dem dagen etter, og at de da ville se om de heller ville gå videre på listen over kandidater. Sa han skulle ringe meg igjen når han visste noe. Dagen etter ringte han faktisk, og sa at de skulle bestemme seg for hva de skulle gjøre i løpet av onsdag, og at det kunne hende jeg måtte kunne komme raskt på nytt intervju hvis det ble aktuelt. Han skulle ringe senest torsdag.

Ingen telefon torsdag. Ingen telefon fredag. Ingen telefon mandag. Ingen telefon i dag, tirsdag. Ingen mail. Ingen ting. Jeg blir sååååå oppgitt!!!! Hvorfor kan ikke folk som sitter med en jobb, skjønne at JEG lurer på hvordan det går? At JEG lurer på om jeg kommer på intervju, eller om jeg skal la være å tenke mer på den jobben. Det ville tatt denne rekruteringsfyren 5 minutter å ta denne siste telefonen til meg. Siden de skulle bestemt seg i forrige uke, så regner jeg jo ikke med at jeg blir innkalt til intervju, så det ville blitt en kort telefon. Men da hadde jeg visst hvor jeg sto. Men nå er jeg bare frustrert og lei av dumme arbeidsgivere som ikke klarer å komme med et simpelt avslag en gang.

Det er ikke første gangen jeg opplever dette. Flere ganger har jeg måttet purre på folk som lover meg tilbakemelding. Har de sagt at de ringer "før eller siden", så regner jeg ikke med at jeg hører fra dem. Men når de sier "senest torsdag neste uke", så forventer jeg at de ringer eller mailer innen tirsdag uka etter der igjen!

Så til dere som evt. har folk inne på intervju: gi tilbakemelding når du har sagt at du skal gi det! Du aner ikke hvor mye misnøye du skaper blandt de som venter på svar!

Catzy

- som egentlig bare fruster litt her. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg! Ofte gir de seg selv en frist og så hører man ikke noe. Og så skal man selv ringe rundt og "tigge" - eeehhh... jeg har ikke hatt dekning på telefonen, har du ringt... :oops:

Eller"hør en ting, det er da rimelig useriøst at JEG må kontakte dere tre dager etter at dere sa dere skulle ta kontakt med meg!" - og vips så er man en kranglefant...

Nei, det "beste" er nok å sitte med luen i hånden å ta for gitt - og ofte stemmer det - at etter fristen har man ikke fått jobben. De som skal møte på jobb får jo beskjed...ikke sant?

Merkelig hvor mye man forbereder seg til intervju, leser på nett om firmaer, setter seg inn i saker, lurer på i evigheter hva kleskoden er akkurat der osv. og så klarer de ikke en gang sette en finger i øyet på deg og si du ikke er bra nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twigi unplugged

I utgangspunktet er jeg enig med deg. Har han lovet en tilbakemelding, har du rett til å vente det.

Men.....

Jeg sa også at jeg hatet at folk ikke kom med tilbakemeldinger innen den fristen de selv ga' date=' eller i hvertfall i løpet av et par dager etter det. [/quote']

Jeg får inntrykk av at du har understreket dette så sterkt - basert på tidligere erfaring, før han har forsømt seg - at han kanskje begynte å lure litt.....

Det er ikke noe skup å fremstå som veldig aggressiv og selvrettferdig. Hvis han tror at du kan bli vanskelig og påståelig i en senere sammenheng - så er det faktisk hans jobb å ta det med i vurderingen av deg som kandidat.

Og når du ikke hører noe - så er det fordi du ikke er veldig aktuell, eller at de først vil avklare om de har andre aktuelle kandidater. Det tar tid. Det er faktisk slik at hans jobb i første omgang er å følge opp aktuelle kandidater og sin egen kunde. Han har ikke noe ansvar overfor deg - ut over å gi deg en skikkelig beskjed når avgjørelsen er tatt. Dumt av ham å love en tettere tilbakemelding enn han makter å gi. Men det er også dumt av deg å være for "på hugget" etter første intervju - og derme risikere å skape eller forsterke et inntrykk av at du kanskje ikke likevel er riktig person.

Og selv om din opplevelse av intervjuet var positiv - så er det ikke sikkert at de vurderte deg som reell kandidat - kanskje de bare var høflige "for sikkerhets skyld". Hvis de var usikre på deg, og det deretter dukket opp en kandidat de vurderer som bedre - da er løpet kjørt for deg - dessverre.

Hvis du ikke får denne jobben, vil jeg anbefale deg å ta en telefon og spørre, relativt ydmykt, om hva han anser som dine forbedrringsområder. Og ja, du skal være litt ydmyk, for han har ikke noen forpliktelse til å hjelpe deg til å bli bedre. Det er ditt ansvar, og du trenger hjelp av ham til å se deg selv utenfra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med ham i dag, og han beklaget at han hadde fulgt meg opp dårlig, og at han kanskje hadde gitt litt uklar informasjon. Jeg visste jo at noen andre enn meg var før i køen, men når han sa at han skulle gi meg en tilbakemelding, så vil jeg gjerne ha tilbakemeldingen "Vi har ikke bestemt oss enda", enn ingen ting.

Da vi snakket sammen, sa han også at han forsto min frustrasjon. Og da var jeg egentlig fornøyd. Han sa også at jeg var en av de 4-5 beste av 120 søkere, og at jeg sto på listen over alternative kandidater hvis de ikke ville ha noen av de 2 første han anbefalte. Han sa jeg var en bra kandidat lenge før jeg begynte å pushe, dvs etter at intervjuet var ferdig. Han sa at jeg var en bra kandidat forrige uke. Han vil fortsatt ha meg i arkivet sitt, til han får tilsvarende jobber. Kall meg gjerne naiv, men jeg tror at jeg står i det arkivet. Jeg tror jeg ikke fikk denne jobben fordi noen andre kunne noe jeg ikke kunne, og som var viktig for bedriften.

Jeg er litt lei av å være snill pike. Siden jeg allerede har en jobb, så føler jeg at jeg i denne omgang kan stille krav. Mitt eneste krav er at når noen lover meg å gi beskjed, så gir de meg beskjed innen sin egen frist. Så får de heller la være å gi meg klare frister. Jeg føler ikke at jeg er kravstor ved å være åpen og klar om dette. Rekruteringsfolk og andre som skal ansette noen trenger å få høre at selv om de er Gud, så er det noen i andre enden, som er veldig interessert i hva som skjer. Hvis han hadde sagt at han ville ta kontakt i løpet av 2 uker, så hadde jeg ikke ringt etter 3 dager. Men etter 3 uker ville jeg tatt kontakt, hvis jeg gjerne ville ha jobben. Jenter er altfor snille. Gutter ville mest sannsynlig ringt og sjekket forrige uke, i min situasjon.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...