Gå til innhold

Langvarige forhold/ekteskap har godt av utroskap.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man har vært med samme personen år etter år, tror jeg alle forhold opplever opp og ned-turer. Det fins onde og gode dager. Man har perioder der man ikke får nok av hverandre, og man har perioder der det er fullstendig tørke. Noen ganger kan disse periodene bli altfor lange, og forholdet står i fare.

Noen velger pause i forholdet, seperasjon, søker hjelp, pleier forholdet, mens andre velger å være utro.

Noen flørter bare uskyldig med det motsatte kjønn, og når man får oppmerksomhet kan man leve på det den dagen.

Andre velger å inngå forhold med noen bak partnerens rygg, og tar dermed det store steget som mange fordømmer. Jeg kan forstå at det er synd og skam å være utro, men allikevel kan jeg forstå det når forholdet går veldig dårlig. Så dårlig at man velger å være utro.

Kanskje det var det som skulle til for å komme tilbake i forholdet?

Dette skjedde med mormor og morfar. Morfar var utro bak mormors rygg. Han elsket henne overalt på jord og ville ikke miste henne, likevel valgte han å være utro to ganger. Mormor fant ut av det begge gangene, og begge gangene tok hun han tilbake - etter å ha straffet han litt for det...

Det er ikke fordi mormor er svak eller noe. Mormor er en ressurssterk, moderne kvinne med ben i nesa, men hun sa selv at det var sunt for forholdet. Jeg skjønte det ikke helt, men samtidig skjønte jeg at mormor visste hva hun gjorde. Hun er en klok kvinne.

Eldre mennesker vet ofte hvordan livet er, og at folk i langvarige forhold kan bli utsatt forfristelser og spenning.

Sikkert ikke mange som skjønner meg, men å være utro kan være sunt for forhold som har vart i mange, mange år....

Det samme skjedde med foreldrene mine. Mamma var utro mot pappa en gang. Det var mye som skjedde så mamma og pappa skle bort fra hverandre en periode. Mamma søkte trøst hos en elsker hun hadde over en lang periode.

Pappa visste om dette, og lot henne holde på. Når mamma ville tilbake tok pappa imot henne med åpne armer. Han visste at hun hadde dårlig samvittighet, og at det var alt som hadde skjedd mellom dem som gjorde at mamma valgte dette. Pappa er også en veldig tolerang person, men langt ifra dumsnill. Det hadde kanskje noe med at han ikke ville miste alt de hadde bygd opp, og at de innerst inne trengte å finne tilbake til hverandre.

Jeg er selv i et forhold, og kunne aldri vært utro. Jeg ser ikke ned på hverken beseforeldre eller foreldre for det som skjedde med de, men jeg selv kunne ikke vært utro. Hadde samboeren min vært utro, ville jeg blitt fullstendig knust.

Om vi forsatt er sammen om 20 år, og han er utro, vil jeg kanskje se det på en annen måte ...

Håper noen skjønner hva jeg prøver å få frem ... jeg ville bare si at alt som skjer er rett der og da for hver enkelt person, men man må kanskje ha livserfaring og god forståelse for å forstå dette.

Hilsen jente på 30 :goodbye:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette forstår jeg ikke faktisk. Hvis man ikke kan takle en tøff tid uten å være utro så er det noe galt syns jeg.

Mamma var utro mot en kjæreste i ungdommen, og pappa mot han hun var gift med og for begge de er det noe de aldri har sluttet å angre på som bare har ødelagt på alle måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt for den som har vært utro kanskje, ikke den som er blitt ført bak lyset. Bullshit, det er min mening.

Skulle gjerne gitt den posten flere plusser...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har vært med samme personen år etter år, tror jeg alle forhold opplever opp og ned-turer. Det fins onde og gode dager. Man har perioder der man ikke får nok av hverandre, og man har perioder der det er fullstendig tørke. Noen ganger kan disse periodene bli altfor lange, og forholdet står i fare.

Noen velger pause i forholdet, seperasjon, søker hjelp, pleier forholdet, mens andre velger å være utro.

Noen flørter bare uskyldig med det motsatte kjønn, og når man får oppmerksomhet kan man leve på det den dagen.

Andre velger å inngå forhold med noen bak partnerens rygg, og tar dermed det store steget som mange fordømmer. Jeg kan forstå at det er synd og skam å være utro, men allikevel kan jeg forstå det når forholdet går veldig dårlig. Så dårlig at man velger å være utro.

Kanskje det var det som skulle til for å komme tilbake i forholdet?

Dette skjedde med mormor og morfar. Morfar var utro bak mormors rygg. Han elsket henne overalt på jord og ville ikke miste henne, likevel valgte han å være utro to ganger. Mormor fant ut av det begge gangene, og begge gangene tok hun han tilbake - etter å ha straffet han litt for det...

Det er ikke fordi mormor er svak eller noe. Mormor er en ressurssterk, moderne kvinne med ben i nesa, men hun sa selv at det var sunt for forholdet. Jeg skjønte det ikke helt, men samtidig skjønte jeg at mormor visste hva hun gjorde. Hun er en klok kvinne.

Eldre mennesker vet ofte hvordan livet er, og at folk i langvarige forhold kan bli utsatt forfristelser og spenning.

Sikkert ikke mange som skjønner meg, men å være utro kan være sunt for forhold som har vart i mange, mange år....

Det samme skjedde med foreldrene mine. Mamma var utro mot pappa en gang. Det var mye som skjedde så mamma og pappa skle bort fra hverandre en periode. Mamma søkte trøst hos en elsker hun hadde over en lang periode.

Pappa visste om dette, og lot henne holde på. Når mamma ville tilbake tok pappa imot henne med åpne armer. Han visste at hun hadde dårlig samvittighet, og at det var alt som hadde skjedd mellom dem som gjorde at mamma valgte dette. Pappa er også en veldig tolerang person, men langt ifra dumsnill. Det hadde kanskje noe med at han ikke ville miste alt de hadde bygd opp, og at de innerst inne trengte å finne tilbake til hverandre.

Jeg er selv i et forhold, og kunne aldri vært utro. Jeg ser ikke ned på hverken beseforeldre eller foreldre for det som skjedde med de, men jeg selv kunne ikke vært utro. Hadde samboeren min vært utro, ville jeg blitt fullstendig knust.

Om vi forsatt er sammen om 20 år, og han er utro, vil jeg kanskje se det på en annen måte ...

Håper noen skjønner hva jeg prøver å få frem ... jeg ville bare si at alt som skjer er rett der og da for hver enkelt person, men man må kanskje ha livserfaring og god forståelse for å forstå dette.

Hilsen jente på 30 :goodbye:

Hva sier ny forskning om utroskap.Neumans bok "Sannheten om utroskap" har skapt stor ståhei i USA. Her var det menn som ble intervjuet og svaret var oppsiktsvekkende da en alltid tidligere har trodd at det var sex som var årsak til at en fant en ny partner. Det svaret forfatteren fikk var at den som var utro savnet oppmerksomhet og omtenksomhet i ord og handling fra partneren.

Menn var langt mer usikre enn de ga uttrykk for. De ønsket å gjøre kjæresten tilfreds og føle seg verdsatt. De ville føle seg som vinnere, og så lenge de gjør det i hjemmet er de glade og tilfredse. Det gikk galt hvis mannen følte seg utilstrekkelig og ikke verdsatt. Det mennene spesielt sa de fikk fra sine elskerinner, var nettopp verdsettelse.

Forskning på kvinner ga det samme resultatet og de samme svarene.

Kan utroskap redde forholdet ?

Forskning sier: Veldig få vil trolig si at utroskap er det beste som har skjedd med forholdet. Utroskap handler ofte om å lyve og å miste tillit. Personer er oft utro fordi de vil fornye seg selv eller vil bli den personen de tror de vil være. En langtids partner vil nok heller se deg som den personen du var når dere møttes, enn den personen du har blitt, eller den personen du har lyst til å bli. En affære gir deg en sjanse til å starte om igjen. Det er derfor det er viktig, etter et sidesprang, å spørre: Hvem var du med den personen?

Til slutt. Det nesten alle sier som er blitt bedratt: jeg stoler ikke på ektefellen min mer.Er det noe å bygge videre på ?

Jeg tror at de som er utro gjør ikke dette lett, spessielt om utroskapen har pågodt lenge. De savner noe de ikke får i sitt eget ekteskap

Til slutt: Forskningen ga et skremmende svar på hvorfor kvinner tilga oftere enn menn: de trodde ikke at noen ville ha dem etter at mannen hadde funnet en annen for de trodde det var pga de selv at ahn hadde funnet en annen, de ville ikke at barna skulle vokse opp uten en far og til slutt de ønsket ikke å miste alt som var rundt dem, hus, hytte, god økonomi etc. derfor tilga de og mannen fortsatte med å være utro......

De lykkelige sluttet tror ikke jeg på.

De som fikk det godt var kvinner og menn som ga et ultimatikum og sa at en gang til så er det over. Den andre parten måtte være sterk og ikke gi etter, og også vise selv at de var den beste ektefellen som den andre kunne få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette forstår jeg ikke faktisk. Hvis man ikke kan takle en tøff tid uten å være utro så er det noe galt syns jeg.

Mamma var utro mot en kjæreste i ungdommen, og pappa mot han hun var gift med og for begge de er det noe de aldri har sluttet å angre på som bare har ødelagt på alle måter.

Jeg bare sier at noen perioder er så tøffe at man velger en annen vei enn man hadde tenkt. Det er det rett der og da, men i ettertid angrer man. Hadde man ikke angret eller hatt dårlig samvittighet, ville man ikke vært menneskelig.

Jeg tror jo eldre mennesker er, jo mer livserfaring har de, og jo mer forstår de seg på menneskelige handlinger. Vi unge forstår oss som regel ikke på dette.

Jeg kjenner flere som har tilgitt utroskap, og de er såpass voksne at de vet hva de gjør.

Jeg vet også at alle en elle annen gang i et forhold kan føle seg forelsket i en annen uten at de gjør noe med det. Det vil jeg også si er sunt. Det er sunt å se på andre og føle seg forelsket eller være betatt i andre uten at de gjør noe mer ut av det. Etter en tid med slik spenning vil de innse hva de har og finne tilbake til partneren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunt for den som har vært utro kanskje, ikke den som er blitt ført bak lyset. Bullshit, det er min mening.

Det spørs selvfølgelig på alder, livserfaring og ståsted i livet - mange faktorer som spiller inn. Noen tolerere ingenting, mens andre ser på livet med andre øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror "det er sunt for forholdet" handler om to ting:

1: Utro mennesker bruker det som unnskyldning for sine sidesprang, og de som blir bedratt bruker det som trøst i en fortvilet situasjon. I den grad noen bruker det i det hele tatt.

2: "Alt" kan vries til noe positivt hvis man velger det. Jeg mistet begge mine foreldre før jeg fylte 30. Det var en personlig tragedie og katastrofe for meg. Men jeg har blitt et sterkere og klokere menneske etter å ha mistet dem. Sånn sett kan man si det var "sunt" for meg å oppleve dette, men herregud som jeg skulle ønske at jeg heller var svakere og mindre klok enn å måtte miste foreldrene mine.

Så min konklusjon er at det er tull og tøv at det er sunt for forholdet med utroskap. Men om et par blir enige om å ha andre på si for å sprite opp forholdet så er jo det en helt annen sak, da er det ikke lenger utroskap, men et åpent forhold der begge parter aksepterer ordningen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

En tabloid påstand det er lett å si seg enig/uenig i, her og nå.

Det er greit å klaske realiteten i bordet først. Den forteller nemlig at det er overveiende sannsynlig at utroskap forekommer i et sted mellom 50 prosent og 70 prosent av alle forhold. Kvinner er minst like utro som menn i dag. Halvparten av alle ekteskap/partnerskap ryker.

Da blir det både patetisk og prematurt å sitte foran tastaturet på KG å være lett koketterende, ovenfra- og ned, overfladiske fjortisdamedommere over alle som er utro/opplever utroskap.

Det går ikke an å finne en oppskrift som skal være gjeldende og saliggjørende for lange forhold.

Noen fikser det, andre ikke.

Det finnes helt sikkert noen felles pilarer som kunne vært nyttig for de fleste å benytte/vite om og den enkleste måten er vel å spørre de som lykkes, hva de gjør og hvordan de gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for utroskap order opp i alle nedturer og problemer som kan forekomme i et forhold/ekteskap :ironi:

- Svært sjelden vil jeg tro...

Endret av -Mala-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love deg at det ikke føltes noe godt da jeg oppdaget at min samboer gjennom 16 år var utro og hadde et forhold bak min rygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som sier at utroskap var sunt for forholdet deres sier det kanskje mest for å prøve å få noe godt ut av elendigheta?

Jeg synes at man heller bør være åpne om at man trenger spenning og spørre den andre parten om det er greit med et lite sidesprang. Er begge enige er det jo bare å sette i gang, men dersom den ene synes dette er vondt og vanskelig så får man respektere det og finne spenning på andre måter. Eventuelt trekke seg ut av forholdet.

Utroskap = Avtalebrudd og veldig dårlig gjort.

Åpent forhold = Helt greit for dem som trives med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sier at noen perioder er så tøffe at man velger en annen vei enn man hadde tenkt. Det er det rett der og da, men i ettertid angrer man. Hadde man ikke angret eller hatt dårlig samvittighet, ville man ikke vært menneskelig.

Jeg tror jo eldre mennesker er, jo mer livserfaring har de, og jo mer forstår de seg på menneskelige handlinger. Vi unge forstår oss som regel ikke på dette.

Jeg kjenner flere som har tilgitt utroskap, og de er såpass voksne at de vet hva de gjør.

Jeg vet også at alle en elle annen gang i et forhold kan føle seg forelsket i en annen uten at de gjør noe med det. Det vil jeg også si er sunt. Det er sunt å se på andre og føle seg forelsket eller være betatt i andre uten at de gjør noe mer ut av det. Etter en tid med slik spenning vil de innse hva de har og finne tilbake til partneren sin.

Vet du hva jeg tror? At godt voksne mennesker vet at det ikke er sikkert de finner seg en annen eller syns det er mye vanskeligere å leve uten noen fordi de har vært sammen så lenge at enkelte kan akseptere hva som helst!

Men å akseptere utroskap er et svik mot seg selv, og et utroskap (eller flere) er et svik mot partner. Hvis man er så voksne og aksepterer det, hvorfor ikke bare si "hei jeg har tenkt å pule en annen idag for å se om forholdet vårt blir bedre?" fordi DA hadde det IKKE vært "ja såklart kjære :) ha det så kjekt!". Når du i utgangspunktet har behov for å gå på bak ryggen til partner er det noe galt i forholdet og da må det løses og utroskap er ikke veien å gå!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er det bedre å SNAKKE SAMMEN, og evt bli enige om å løsne litt på tøylene en periode. Egoistisk å skaffe seg en elsker uten å la partneren få samme mulighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt for den som har vært utro kanskje, ikke den som er blitt ført bak lyset. Bullshit, det er min mening.

Helt på spikeren - det er ikke sunt for noen å bli løyet for, bedratt og ikke minst bli vist mindre respekt enn en hund. Tullprat og rettferdiggjøring, mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom innlegget ditt et par ganger nå faktisk, men jeg har fremdeles ikke tatt til meg den sunne delen ved utroskap.

Jeg var ikke utro mot eksen som jeg mest hadde lyst til å mørbanke i perioder, selv om det ikke var noe forhold igjen å snakke om.

Hvorfor? Fordi det å ha sex med noen andre når et forhold ikke er offisielt avsluttet er for meg det verste en kan gjøre mot noen andre. Og jeg vil ikke være så simpel mot noen. Og akkurat det forventer jeg i retur også.

Om en vil ha mer spenning i hverdagen så finnes det nok av andre muligheter til å få det om en bare bruker fantasien. Mangel på spenning er bare en dårlig unnskyldning etter min mening.

Både jeg og mannen er enige i at utroskap er kroken på døra her. Hva andre blir enige om får være opp til dem.

Du nådde ikke frem til meg med dette innlegget ihvertfall, for jeg er like "kjedelig" og "prippen" når det kommer til det fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love deg at det ikke føltes noe godt da jeg oppdaget at min samboer gjennom 16 år var utro og hadde et forhold bak min rygg.

Klart det er vondt når man oppdager slikt. Men det kan faktisk styrke et forhold i ettertid. Jeg har vært med på det selv og lærte masse av det ... for oss hadde alternativet sikkert vært skilmisse - når jeg ser på det i ettertid.

Er veldig glad for at vi kom oss gjennom en veldig vanskelig tid. Og at vi begge er bestemte på at det er oss to for resten av livet. Hadde det ikke vært for utroskapen så tror jeg ikke jeg hadde vært gift idag.

Og vi har vært gifte i 23 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...