Gjest Primula Skrevet 2. desember 2003 #1 Del Skrevet 2. desember 2003 Hei. Fikk idag et brev fra lånekassen om at de har gjort om deler av studeilånet til stipend. Det er jo i og for seg bra, men jeg reagerte litt på summen de hadde gjort om. Etter de nye reglene skal man få gjort om 6000 kr av lånet til stipend dersom man står på eksamen. Før høsten 2002 var beløpet 3000 kr. Lærestedet sender eksamensresultat til lånekassen og deretter blir det omgjort. Reglene er at man må ta 10 vekttall hvert semester for å få omgjort lån. Men i fjor tok jeg 17,5 vekttall i høstsemesteret, mens jeg i vårsemesteret tok bare 7,5. Derfor får jeg ikke gjort om hele det beløpet til stipend! Er det ikke ganske bakvendt at lånekassen ikke kan se hele skoleåret som helhet?? Jeg har jo tatt flere eksamener enn jeg egentlig trengte, men får ingen økonomisk "belønning" for det... teit spør du meg, skal ringe lånekassen imorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 2. desember 2003 #2 Del Skrevet 2. desember 2003 Helt enig i at det hørtes dumt ut. (Men L.kassen er jo ganske firkantet, så det skulle ikke forundre meg...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 2. desember 2003 #3 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg fikk også brev fra Lånekassen i dag. Ble ikke særlig klok av det: Jeg tok 20 stp (7,5 vt) i fjor høst, og det samme i vår. Beskjeden lød som følger: Høst 2002: maks. beløp som kan bli gjort om fra lån til stipend: 2010,- Lånebeløp som du har fått gjort om til stipend: 2000,. Vår 2003: Maks.beløp som kan gjøres om (..): 4020,- Beløp som har blitt gjort om: 3999,- Jeg har altså tatt likt antall stp hvert semester, men får ulik uttelling. Dessuten har Lånekassen funnet det for godt å "stjele" 10 kr fra meg i første semester, og 21,- i andre semester. Hvorfor? Jeg trodde at enten så bestod man, eller så gjorde man det ikke. (ikke big deal med de 31 kronene, da. ) Så spørs det om jeg er kjempeinteressert i å sitte i telefonkø hos Lånekassen i hele morgen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 3. desember 2003 #4 Del Skrevet 3. desember 2003 Maksimal omgjøring for høst 2002 er kr 3000. Maksimal omgjøring for vår 2003 er kr 6000. Har man tatt "flere" vekttall/studiepoeng enn nødvendig et semester kan man bruke dette som motregning et annet semester hvor man ikke får fyllt opp kvoten på 10 vekttall (30 studiepoeng). Du har altså fått maks omgjøring Lucia. Men hvorfor de har satt satsene ulikt aner jeg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 3. desember 2003 #5 Del Skrevet 3. desember 2003 Maksimal omgjøring for høst 2002 er kr 3000. Maksimal omgjøring for vår 2003 er kr 6000. Har man tatt "flere" vekttall/studiepoeng enn nødvendig et semester kan man bruke dette som motregning et annet semester hvor man ikke får fyllt opp kvoten på 10 vekttall (30 studiepoeng). Du har altså fått maks omgjøring Lucia. Men hvorfor de har satt satsene ulikt aner jeg ikke Nei, jeg har ikke fått maks omregning. Jeg fikk gjort om 3000,- i høstsemesteret, det er riktig. Men bare 4500,- i vårsemesteret. ( skulle da egentlig fått 6000,- ) Men dersom det er slik som du skriver at man kan bruke ekstraeksamener i et annet semester er det jo de som har gjort en feil. Skal ringe jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trinika Skrevet 5. desember 2003 #6 Del Skrevet 5. desember 2003 Fortell oss hva de sier da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Achmed Skrevet 5. desember 2003 #7 Del Skrevet 5. desember 2003 Hos lånekassen står det: "Sparekonto" for ekstra studiepoeng Består du mer enn det som er full studiebelastning, det vil si mer enn 30 studiepoeng (ti vekttall) per semester, blir de ekstra studiepoengene satt på en "sparekonto". Du "sparer" dem til et semester hvor du ikke oppnår nok studiepoeng til å få full omgjøring. Alternativt blir de ekstra studiepoengene "tatt ut" for å gi deg mer omgjøring for et tidligere semester (ikke tidligere enn høsten 2002) hvor du ikke har fått maksimal omgjøring fordi du ikke hadde nok studiepoeng. Du tok altså 17,5 vt op høsten og 7,5 på til våren. Etter det jeg skjønner skulle det altså bety at du får full uttelling på høsten for 10 vt, du får 7,5 vt inn på "sparekontoen" din, som det igjen blir tatt ut 2,5 vt av for å dekke opp fra 7,5 til 10 vt i vårsemesteret. Da skal du altså få full omgjøring i begge semestrene, og så skal det stå 5 vt på "sparekontoen" din. Men lånekassa er nå en gang lånekassa, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 7. januar 2004 #8 Del Skrevet 7. januar 2004 Fikk endelig rota meg ned til lånekassen idag for å sjekke opp dette. Og joda, det stemte sånn som jeg og flere her mente. Dersom man tar flere enn 10 vekttall eller 30 studiepoeng et semester skal det settes på en sparekonto som kan brukes derom man tar mindre enn 10 vekktall et annet semester. Da jeg ville ha en forklaring på hvorfor dette ikke hadde skjedd med meg, sa dama at ettersom dette var helt nytt høsten 2002 var det ingen automatikk i dette. Derfor måtte man passe på det selv! :o Ganske typisk lånekassen spør du meg. Men hun beroliget meg med at fra våren 2003 ble dette gjort automatisk. Jeg fikk i allefall rettet opp feilen hos meg, men det skal ikke forundre meg om det er mange andre dette har blitt feil til også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå