Potetgull Skrevet 24. september 2011 #1 Skrevet 24. september 2011 Dette er kanskje et dumt spørsmål, men det poppet plutselig opp i hodet mitt her om dagen og jeg visste rett og slett ikke svaret. Men hva hvis en gravid dame dør av at hun f.eks setter noe i halsen og blir kvalt. Hva skjer da med barnet? Dør det også, eller fortsetter det å leve inni henne en kort stund? Føler meg veldig teit som spør om dette altså, men jeg ble bare litt nysgjerrig..
Ciara Skrevet 24. september 2011 #2 Skrevet 24. september 2011 Det fortsetter vel å leve en veldig kort stund til, men hvor lenge det er snakk om aner jeg ikke.
Mr.Omg Skrevet 24. september 2011 #3 Skrevet 24. september 2011 Hørtes skummelt ut *tenker Sci-fi-film* 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #4 Skrevet 24. september 2011 Giacomooooo......hvor eeeer du? Regner med du kan svare på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #5 Skrevet 24. september 2011 Moren dør fordi hjertet slutter å slå, når hjertet slutter å slå så slutter det å pumpe blod rundt i kroppen. Når blodet ikke sirkulerer rundt i kroppen lenger når det ikke fosteret, og fosterete dør. Jeg googlet for å finne en ca-tid, men ingen info dukker opp. Fra tv-serier er det i allefall kritisk om å få ut fosteret i hastesnitt så raskt som mulig når en gravid dør på feks. operasjonsbordet.
sequin Skrevet 24. september 2011 #6 Skrevet 24. september 2011 Det vil nok ikke kunne leve en liten stund engang tror jeg, kroppen kutter vel alle forbindelser med alt "unødvendig" for å prøve å holde seg i live.
liv Skrevet 24. september 2011 #7 Skrevet 24. september 2011 Barnet vil ikke få oksygen igjennom blodet, og blodet vil stoppe å pumpe igjennom navlestrengen så barnet vil bli kvalt i løpet av kort tid (få minutter etter mors hjerte slutter å slå) 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #8 Skrevet 24. september 2011 jeg så en utrolig bra film om nettopp dette! Der ble moren holdt kunstig i livet i noen uker for at babyen i magen skulle bli utviklet nok til å overleve når han kom ut. Men aner ikke om det hadde funket i virkeligheten 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #9 Skrevet 24. september 2011 jeg så en utrolig bra film om nettopp dette! Der ble moren holdt kunstig i livet i noen uker for at babyen i magen skulle bli utviklet nok til å overleve når han kom ut. Men aner ikke om det hadde funket i virkeligheten Så vitt meg bekjent gjøres dette i virkeligheten også. 3
Giacomo_P Skrevet 24. september 2011 #10 Skrevet 24. september 2011 (endret) Giacomooooo......hvor eeeer du? Regner med du kan svare på dette. Jeg er her! Dette ser ud som om det allerede er besvart, men altså: Fosteret får oksygen og næring fra mors kredsløb. For at barnet skal overleve må svangerskabet ha vart lenge nok til at barnet kan overleve på egenhånd (mindst 22 uker). Dette er første kriterium. Videre må barnet ud så fort som mulig, for når mor slutter å puste, og hjertet stopper, vil ikke barnet få oksygen, og man kan selvfølgelig ikke puste i den amniotiske væsken (fostervandet). Hvis barnet tages ud fra livmoren umiddelbart, og er tilstrekkelig udviklet, kan det godt overleve. Men det krever nokså umiddelbar indgriben, og ofte vil det være behov for neonatal intensivpleie. edit: Det har sekvsagt betydning hva mor dør av. Er det snakk om f.eks. giftstoffer i blodet som passerer placenta (morkaken), vil barnet også blive forgiftet. Dødsårsaker som f. eks. kvelning, enten mekanisk eller gjennom sviktende oksygenopptak (CO-forgiftning f. eks.) vil også føre til at barnet dør. Endret 24. september 2011 av Giacomo_P 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå