Gå til innhold

Skuffet over trygd!


Jysla

Anbefalte innlegg

Jeg ble i sommer uføretrygdet, og fikk beskjed av min saksbehandler i NAV om at jeg var innvilget uførepensjon fra 1.september. Trygden kommer den 20 hver måned, og nå den 20.september var kun 10 400 satt inn på min konto. Jeg vett dette høres ut som et syteinnlegg om en uføretrygdet som sitter på ræva og venter på trygda, men jeg mener, er ikke dette svært lite?

10 400 er da mye, det holder til å dekke det meste og er mer en det som er vanlig for studenter. Vil man nyte så må man yte.

Selv er jeg student og får ut ca. 90k i året i lån og jobber inn 50k om sommeren. Det gir meg 140k i året. Dvs. 11.400, tusen mer enn deg pr. måned og det går for meg selv om det ikke blir noe luksusliv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 400 er da mye, det holder til å dekke det meste og er mer en det som er vanlig for studenter. Vil man nyte så må man yte.

Selv er jeg student og får ut ca. 90k i året i lån og jobber inn 50k om sommeren. Det gir meg 140k i året. Dvs. 11.400, tusen mer enn deg pr. måned og det går for meg selv om det ikke blir noe luksusliv.

Sorry jeg sier det, men er alle studenter her inne så dumme? Siden når ble det å være student og det å være uføretrygdet det samme? Hvordan kan det sammenlignes på noen som helst måte?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffet over å få 10k for å sitte på ræv? Du fortjener ikke en dritt, du har ferie hele året.

Huff, pinlig...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok helt sikker. Er selv ung ufør og mottar ca 2000.- mer en deg, men det er pga. att jeg har barn og får litt ekstra frem til barna blir 18 År.

Det er IKKE lukrativt å være ufør. Du har i tillegg mulighet å tjene inntil en G, uten å bli trekt i trygd. Dette beløpet er per idag ca 65 000 tusen.

Lykke til, belag deg på ett liv som vil bli vanskelig, men langt ifra umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry jeg sier det, men er alle studenter her inne så dumme? Siden når ble det å være student og det å være uføretrygdet det samme? Hvordan kan det sammenlignes på noen som helst måte?

Når studenter klarer seg på 10-11k hvorfor skal ikke uføre klare det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok helt sikker. Er selv ung ufør og mottar ca 2000.- mer en deg, men det er pga. att jeg har barn og får litt ekstra frem til barna blir 18 År.

Det er IKKE lukrativt å være ufør. Du har i tillegg mulighet å tjene inntil en G, uten å bli trekt i trygd. Dette beløpet er per idag ca 65 000 tusen.

Lykke til, belag deg på ett liv som vil bli vanskelig, men langt ifra umulig.

TS har vel samboer, tror jeg. Da trenger ikke livet bli vanskelig med 10k, siden samboeren har mer. Fett er det nok ikke, men det er tusen ganger tøffere om man er singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når studenter klarer seg på 10-11k hvorfor skal ikke uføre klare det?

Det er forskjell på å være student en liten periode og det å være ufør resten av livet. Du kan jobbe ved siden av studiene. Du er frisk og kan gjøre akkurat hva du vil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være student en liten periode og det å være ufør resten av livet. Du kan jobbe ved siden av studiene. Du er frisk og kan gjøre akkurat hva du vil.

Mhm, og i tillegg er det (som oftest) billigere å bo på studentbyer enn om en skulle leie privat.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være student en liten periode og det å være ufør resten av livet. Du kan jobbe ved siden av studiene. Du er frisk og kan gjøre akkurat hva du vil.

Jeg synes det er viktigere at man bruker penger på å skape arbeidsplasser enn å bruke penger på å betale trygd.

Jeg leser stadig om nyutdannede studenter som sliter med å få jobb når de er ferdig utdannet, lærlinger som ikke får læreplasser også. Det synes jeg er fryktelig trist. Man skulle heller redusert trygdene slik at man kunne spyttet mer penger inn i å skape arb.plasser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktigere at man bruker penger på å skape arbeidsplasser enn å bruke penger på å betale trygd.

Jeg leser stadig om nyutdannede studenter som sliter med å få jobb når de er ferdig utdannet, lærlinger som ikke får læreplasser også. Det synes jeg er fryktelig trist. Man skulle heller redusert trygdene slik at man kunne spyttet mer penger inn i å skape arb.plasser.

Jaha.. Så du mener man skulle tjent enda mindre? Enn 10.000kr i mnd? Tviler sterkt på at du hadde ment det samme om du hadde havnet i den situasjonen selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha.. Så du mener man skulle tjent enda mindre? Enn 10.000kr i mnd? Tviler sterkt på at du hadde ment det samme om du hadde havnet i den situasjonen selv.

Studenter som er arb.ledige får 0 det samme gjør elever som ikke får lærlingeplass. Ville det ikke vært mer fornuftig å forsøke å skape arb.plasser for de enn at trygdede skal røyke eller drikke opp pengene?

Man kan fint klare seg på 10k å ha råd til mat, røyk og mer til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være student en liten periode og det å være ufør resten av livet. Du kan jobbe ved siden av studiene. Du er frisk og kan gjøre akkurat hva du vil.

Det er nå faktisk sånn at de fleste studenter lever helt greit på 10-11 000 i måneden. Vi har råd til å bo, spise, trene, og dra ut å ta noen øl. Det er ikke noe fett livv akkurat, men det går rundt og vel så det. Jeg har litt problemer med å skjønne hva en uføretrygdet skal med disse ekstra pengene..Ser ikke helt det store behovet. Det ligger jo i det å være uføretrygdet at man ikke har muligheten til å være så veldig aktiv, da hadde man jo jobbet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at når man blir trygded, så er det en grunn til det!

Min onkel er trygded etter en stygg bilulykke der noen kjørte over i hans bane og kolliderte med han. Sjåføren døde, mens onkelen min havnet i koma en lang stund. Alle ben i hele kroppen var knust så han måtte sveises sammen.

Han hadde en høy stilling før og levde et bra liv, nå er han trygded og sliter hver dag med smerter. Han har mer enn nok med å komme seg opp om morgenen.

Da ville jeg syns det var synd om sånne som min onkel måtte få lavere trygd enn 10 000 i mnd ... men jeg vet han får betydelig mer pga den lange arbeidserfaringen hans.

Og studenter og trygdede kan ikke sammenlignes! En student kan jobbe i fereier og helger og når han vil, om han vil!

Etterpå får man gode jobber, og om ikke tar man den jobben man får til man får seg den etterlengtede jobben! Så ikke klag!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nå faktisk sånn at de fleste studenter lever helt greit på 10-11 000 i måneden. Vi har råd til å bo, spise, trene, og dra ut å ta noen øl. Det er ikke noe fett livv akkurat, men det går rundt og vel så det. Jeg har litt problemer med å skjønne hva en uføretrygdet skal med disse ekstra pengene..Ser ikke helt det store behovet. Det ligger jo i det å være uføretrygdet at man ikke har muligheten til å være så veldig aktiv, da hadde man jo jobbet?

Men forstår du ikke ... studenter er jo ikke studenter til evig tid! Når man er feridg å studere begynner man å jobbe og tjene penger.

De som er trygdede må leve med den summen resten av livet. Noen har også barn som de må forsørge - fortjener ikke disse barna å få ha et sosialt liv? Dumt om mor eller far ikke har råd, når barnet ikke kan delta på noe som de andre barna skal delta på...

Selv om man er trygded så vil man leve litt. Kanskje dra på ferie en gang i året, kanskje besøke venner. Man blir veldig deprimert som trygded om man ikke får lov til å være sosial eller gjøre ting som gleder en. Kanskje du skulle sette deg inn i en situasjon der du ble helt isolert og ikke hadde kontak med noen siden man ikke har lov til noen ting fordi man er trygded?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og studenter og trygdede kan ikke sammenlignes! En student kan jobbe i fereier og helger og når han vil, om han vil!

Etterpå får man gode jobber, og om ikke tar man den jobben man får til man får seg den etterlengtede jobben! Så ikke klag!

Problemet er mangel på arb.plasser. I de største byene er det gjerne 50+ antall søkere til jobbene og da er det ikke så lett å få jobb. Som sagt mener jeg at man heller burde fokusere på å skape arb.plasser ennå betale for mye i trygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man er trygded så vil man leve litt. Kanskje dra på ferie en gang i året, kanskje besøke venner. Man blir veldig deprimert som trygded om man ikke får lov til å være sosial eller gjøre ting som gleder en. Kanskje du skulle sette deg inn i en situasjon der du ble helt isolert og ikke hadde kontak med noen siden man ikke har lov til noen ting fordi man er trygded?

Mer trygd betyr mindre midler til å skape arbeidsplasser. Man blir også deprimert av å gå ledig å få 0 utbetalt. De trygdede har det godt sammelignet med en arb.ldeig. Arb.ledige blir også isolerte og deppa og får som skrevet 0.

Det er mye viktigere å bekjempe arb.ledighet og skape arb.plasser enn at trygdede skal ha masse penger til gøy og ferie.De har så de klarer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men forstår du ikke ... studenter er jo ikke studenter til evig tid! Når man er feridg å studere begynner man å jobbe og tjene penger.

De som er trygdede må leve med den summen resten av livet. Noen har også barn som de må forsørge - fortjener ikke disse barna å få ha et sosialt liv? Dumt om mor eller far ikke har råd, når barnet ikke kan delta på noe som de andre barna skal delta på...

Selv om man er trygded så vil man leve litt. Kanskje dra på ferie en gang i året, kanskje besøke venner. Man blir veldig deprimert som trygded om man ikke får lov til å være sosial eller gjøre ting som gleder en. Kanskje du skulle sette deg inn i en situasjon der du ble helt isolert og ikke hadde kontak med noen siden man ikke har lov til noen ting fordi man er trygded?

Hvem sier trygdede ikke får lov til å være sosiale eller å besøke venner? Dette er en kraftig overforenkling. I Norge sliter vi faktisk med mennesker som får urettmessig trygd. Det må også være et gap mellom minimumstrygd og årslønnen i de dårligst betalte yrkene, ellers oppfordrer man indirekte til å trygde seg til fordel for lite attraktive stillinger. kryper trygden opp o mot 13-14000 i måneden vil det for enkelte være gunstigere å få trygd enn å jobbe. Sånn kan det ikke være, det henger ikke på greip.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier trygdede ikke får lov til å være sosiale eller å besøke venner? Dette er en kraftig overforenkling. I Norge sliter vi faktisk med mennesker som får urettmessig trygd. Det må også være et gap mellom minimumstrygd og årslønnen i de dårligst betalte yrkene, ellers oppfordrer man indirekte til å trygde seg til fordel for lite attraktive stillinger. kryper trygden opp o mot 13-14000 i måneden vil det for enkelte være gunstigere å få trygd enn å jobbe. Sånn kan det ikke være, det henger ikke på greip.

13 - 14 000 i mnd er lite. Jeg hadde aldri giddet å trygde meg for sååå lite. Kanskje for en periode der jeg var syk, men ikke resten av livet.

Da jeg jobbet 100%, før jeg begynte å studere, fikk jeg utbetalt mellom 17 - 22 000 i mnd etter skatt, som assistent(jobbet i Oslo). Det syns jeg var bra når jeg ikke hadde noen utdannelse :)

Husker de første mnd jeg jobbet, da tjente jeg 10 - 12 000 i mnd. Men ganske fort fikk jeg flere vakter og tjente masse penger.

Så om trygden er 13-14 000 i mnd, vil livet bli lettere for flere. Og jeg tviler på at noen gidder å trygde seg for så lite ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer trygd betyr mindre midler til å skape arbeidsplasser. Man blir også deprimert av å gå ledig å få 0 utbetalt. De trygdede har det godt sammelignet med en arb.ldeig. Arb.ledige blir også isolerte og deppa og får som skrevet 0.

Det er mye viktigere å bekjempe arb.ledighet og skape arb.plasser enn at trygdede skal ha masse penger til gøy og ferie.De har så de klarer seg.

Jeg jobbet som assistent på sykehjem før jeg begynte å studere, og det var mange som var ferdig å studere som jobbet der fordi de ikke fikk relevant jobb.

Jeg syns det er bra at man tar den jobben man får frem til man får relevant jobb. Det vise at man er seriøs og ikke fisefin. Man MÅ ikke ha relevant jobb, SELV OM DET ER SYND, men da må man gjøre noe ut av seg til man finner en relevant jobb!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye viktigere å bekjempe arb.ledighet og skape arb.plasser enn at trygdede skal ha masse penger til gøy og ferie.De har så de klarer seg.

Du synes ikke at trygdede som sitter i rullestol, lamme fra livet og ned, som er inkontinente og må tørkes i rumpa fortjener penger til gøy og ferie? Har du tenkt på at for mange trygdede der ute så er livskvaliteten utrolig lav på grunn av lav kroppsfunksjon, og at de trenger hjelp av andre til alt? Da er det vel greit å ha litt mer enn 10k, slik at de har råd til å utforske verden litt, spise god mat og kunne delta i samfunnet, gå på kino, skaffe bedre hjelpemidler i hverdagen...

Noen av dere tenker ikke langt, ser jeg. Snakk om å skjære alle over en kam? Ikke alle trygdede sitter frivillig på ræva hver dag og kjøper tobakk på svinesund. Noen er faktisk SYKE!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...