Gå til innhold

Skuffet over trygd!


Jysla

Anbefalte innlegg

Nesten Ingen single får lån??

Har mange single venner som eier egen leilighet/hus, mange i familien også. Og mange av dem er langt ifra rike, ja et par av dem er til og med uføre.

Åja, mitt inntrykk fra folk i min omgangskrets er at det er veldig vanskelig å få lån som singel. Og de tjener ikke så verst de egentlig. Kanskje litt for høye ambisjoner muligens da... Bra det ikke gjelder alle da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åja, mitt inntrykk fra folk i min omgangskrets er at det er veldig vanskelig å få lån som singel. Og de tjener ikke så verst de egentlig. Kanskje litt for høye ambisjoner muligens da... Bra det ikke gjelder alle da :)

Er med på den - er man jente under 25 år og singel, så kan man rett og slett glemme å spørre om større lån/huslån. Vet ikke hvordan det stiller seg men single gutter på under 25 år.

Kanskje bankene kan begynne med å spleise single mennesker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det statens oppgave å sørge for at folk tjener nok til å få lån alene? Resten av oss må jo også forholde oss til at folk som er single har større problemer med å få kjøpt noe enn dem i par. Det finnes verre ting i livet enn å ikke få kjøpt bolig, men hvis uføre skal få masse ekstra penger fordi det er så synd på dem som ikke får lån, forventer jeg jammen at staten gjør det samme for meg, som er singel og ikke tjener nok til å få et stort nok lån alene.

Nei, det var ikke det jeg sa. Men det er statens oppgave å sørge for at folk tjener nok til å BO alene! For det er utrolig dyrt, og man får absolutt ikke mye for 10.400kr i mnd.

Ingen single som får lån så og si. Ufør eller ei. Jeg tok utgangspunkt i saken til TS, og det lønner seg absolutt å ha samboer. Det beste rådet man kan gi økonomisk er å skaffe seg en kjæreste :) Innmari koselig er det og :jepp:

Det er utrolig trist at det skal være sånn i Norge at man må ha kjæreste for å skulle få kjøpt seg en leilighet.. syns jeg iallefall :)

Nesten Ingen single får lån??

Har mange single venner som eier egen leilighet/hus, mange i familien også. Og mange av dem er langt ifra rike, ja et par av dem er til og med uføre.

Men da får de ikke minstesatsen på ufør, eller de har hatt mulighet til å opparbeide seg en liten formue før de ble det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få seg et lån var ikke poenget, bare et eksempel. Poenget er at en ufør som har ganske store utgifter i forhold til medisiner og behandling (dette gjelder ikke alle) vil ha vanskeligheter med å få det til å gå rundt økonomisk med bare 10 400 kr i mnd.

Uføretrygd er inntekten til disse personene, og de har IKKE mulighet til å skaffe seg noe mer utenom dette (noen kan tjene noen kroner ekstra i mnd men ikke alle). De aller fleste uføre lever under fattigdomsgrensa i norge, er det rettferdig? å leve på uføretrygd er ikke noe de har valgt.

Min mor var alvorlig syk og levde nesten 100 000 kr under fatiigdomsgrensa med 2 barn under 18 år. Hun slet med økonomien til den dagen hun døde (tjente helt greit før hun ble syk) og levde ikke noe fullverdig liv.

Er det virkelig rettferdig at personer så syk at de ikke kan jobbe for å tjene til livets opphold skal måtte slite under fattigdomsgrensa og attpåtil bli sett ned på av de som er så heldig å være frisk kunne jobbe?

Fattigdomsgrensa i Norge er for en husholdning 196.000 kroner i året (år 2008) etter OECD-normen (50% av medianinntekten). Det er denne normen som brukes i Norge, og gir 200.000 fattige. Etter EU-normen er fattigdomsgrensa for en husholdning i Norge 235.200 kroner i året (år 2008) (60% av medianinntekten), og gir 600.000 fattige [1].

Medianinntekten er inntekten til den husholdningen som befinner seg midt i fordelingen, etter at en har sortert inntekten etter størrelse. Problemet med denne fattigdomsdefinisjonen er at den ser på inntekt, og ikke på de faktiske utgiftene folk har.

Statens Institutt for Forbruksforskning - SIFO - anslår at en voksen person bør klare seg på drøyt 6.500 kroner i måneden (år 2006) for å leve på et rimelig forbruksnivå. Med et rimelig forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest. Boutgifter er ikke medregnet./quote] -Wikipedia

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn at om en har minstesats så har en diverse rettigheter i tillegg. Feks hjelp fra sosialtjenesten til strøm (litt foreskjellige satser rundt om, men somregel skal en sitte igjen med ca 5200 etter husleie, innboforsikring og strøm er betalt, har en mindre kan en få støtte fra sosialtjenesten til det overskyende), bostøtte, lån i husbanken om en skal kjøpe bosted og sånt som gir lavere lån. En betaler også mindre skatt. Har en høye utgifter til kost og behandlinger kan en søke grunnstønad, trenger en å kjøpe hjelp i hverdagen kan en søke hjelpestønad (Får bare sats 1 etter en er fylt 18). Medisiner går på frikort og når en har nådd egenandelen der betaler en jo ikke mer, dette vet en kommer i januar og det er mulig å spare litt til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sånn at om en har minstesats så har en diverse rettigheter i tillegg. Feks hjelp fra sosialtjenesten til strøm (litt foreskjellige satser rundt om, men somregel skal en sitte igjen med ca 5200 etter husleie, innboforsikring og strøm er betalt, har en mindre kan en få støtte fra sosialtjenesten til det overskyende), bostøtte, lån i husbanken om en skal kjøpe bosted og sånt som gir lavere lån. En betaler også mindre skatt. Har en høye utgifter til kost og behandlinger kan en søke grunnstønad, trenger en å kjøpe hjelp i hverdagen kan en søke hjelpestønad (Får bare sats 1 etter en er fylt 18). Medisiner går på frikort og når en har nådd egenandelen der betaler en jo ikke mer, dette vet en kommer i januar og det er mulig å spare litt til dette.

Jeg synes ikke at ca. 5200 etter husleie, forsikring og strøm er lite. Det er ikke mye, men man klarer seg da passe greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg synes ikke at ca. 5200 etter husleie, forsikring og strøm er lite. Det er ikke mye, men man klarer seg da passe greit.

Så må du trekke fra telefon, penger til nrk-lisensen, internett, div regninger og mat, da er du ca nede i 1500.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du trekke fra telefon, penger til nrk-lisensen, internett, div regninger og mat, da er du ca nede i 1500.

1500 er da heller ikke kjempelite. Man klarer seg fortsatt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

1500 er da heller ikke kjempelite. Man klarer seg fortsatt greit.

Også trekke fra det man må spare til møbler, hvitevarer og det aller mest nødvendige av klær og slikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

1500 er da heller ikke kjempelite. Man klarer seg fortsatt greit.

Jada, jeg sier heller ikke at man ikke gjør det. Men legg til èn forutsett utgift. Si, tannlegetime da, da raser hele kabalen og du står der med ingenting resten av måneden.

1500 fungerer helt fint alle månedene hvor alt går på skinner, men noen måneder så gjør det ikke det.

Og om man røyker så står man igjen med ca 380 i mnd, det er jo uføretrygdede røykere også, selv om det ikke akkurat er den beste idèen å fucke opp den lille økonomien man har på den måten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Også trekke fra det man må spare til møbler, hvitevarer og det aller mest nødvendige av klær og slikt

og transport

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettop slik det er for mange andre også. Budsjettet går i null når alt er betalt!

Og røyker man for 1100(!) kroner i måneden, så har man faktisk seg selv å takke. Det har ikke jeg råd til heller, selv om jeg jobber.

Jeg kjenner flere som jobber og som lever trangt, handler klær/sko/møbler på loppis, Finn eller Finne gis bort. Som ikke har råd til avis/ukeblader, men drar på biblioteket og leser der. Noen kjøper kollektivkort annenhver måned, eller som aldri kjøper det og går/sykler året rundt, selv om det er langt.

Når det gjelder tannlegeregningen. Jeg ser så absolutt den. Jeg håper det er mulig å få støtte til slike uforutsette utgifter.

Jeg mener ikke at uføretrygdede har god økonomi, men det går rundt (hvis man vil og prøver, i alle fall. Mitt poeng er at man ikke trenger gjøre det verre enn det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Men det er jo nettop slik det er for mange andre også. Budsjettet går i null når alt er betalt!

Og røyker man for 1100(!) kroner i måneden, så har man faktisk seg selv å takke. Det har ikke jeg råd til heller, selv om jeg jobber.

Jeg kjenner flere som jobber og som lever trangt, handler klær/sko/møbler på loppis, Finn eller Finne gis bort. Som ikke har råd til avis/ukeblader, men drar på biblioteket og leser der. Noen kjøper kollektivkort annenhver måned, eller som aldri kjøper det og går/sykler året rundt, selv om det er langt.

Når det gjelder tannlegeregningen. Jeg ser så absolutt den. Jeg håper det er mulig å få støtte til slike uforutsette utgifter.

Jeg mener ikke at uføretrygdede har god økonomi, men det går rundt (hvis man vil og prøver, i alle fall. Mitt poeng er at man ikke trenger gjøre det verre enn det er.

Jeg sluttet å røyke, nettopp på grunn av at det ikke går med økonomien. Jeg hadde tenkt å slette det jeg skrev med røyken, men så lot jeg det bare stå som skrekk og advarsel til uføre røykere :)

Tannlegen kan man få støtte til, men man må betale selv først og så gå til NAV med kvitteringen, og de tar sin gode tid med å betale. Så selv om man kan få det tilbakebetalt, så har det tullet til månedens økonomi.

Jeg klager ikke på pengene jeg får, i det hele tatt- jeg er supertakknemlig. Men det er vanskelig å klare seg på det alltid, og det er kjedelig når man må flytte fra et sted man trives fordi husleia er 400kr for høy. Sånne ting gjør at det blir slitsomt noen ganger. Denne måneden glemte NAV å gi meg penger, så jeg får dobbelt neste måned. Det er supert neste måned, denne måneden har vært smertefull :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffet over å få 10k for å sitte på ræv? Du fortjener ikke en dritt, du har ferie hele året.

Sjarmerende. Du virker som en veldig empatisk og fin person.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...