Gå til innhold

Skuffet over trygd!


Jysla

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe stress for meg, ettersom jeg både har forsikringer, og endel penger på sparekonto og kommer fra en relativt rik familie slik at jeg i bunn og grunn ikke hadde måttet jobbe om jeg ikke vil.

Men så er jeg ikke så lat at jeg sitter på ræva, men har tatt en lang utdanning og har en god jobb!

Trangsynt sa du..

Poenget er vel kanskje at om man prioriterer litt så har man faktisk råd til å fra på kino av og til, eller å spise ute, selv på 10000.

Nå var det ikke snakk om pengene i akkurat den kommentaren såvidt jeg husker. Enkelte mente at om man var uføretrygdet burde man ikke ha mulighet eller overskudd til slike goder som feks kino eller restaurant.

Det er jo helt sant - i teorien. I praksis er det slik at man må kle seg for å virke profesjonell og passe inn, og for noen av oss betyr det klær som gjerne blir litt dyrere, fordi mange av oss ikke går i blazer og bluser til vanlig. Jeg kan gjerne insistere på å møte opp på jobb i dongeri og t-skjorte, men det vil ikke gi kundene et særlig godt inntrykk og arbeidsgiver vil oppfatte at jeg ikke er interessert i å skape verdi for dem. Og vips, når ansettelsene min går ut er det bort med meg.

Jeg sier ikke at det i seg selv er så fryktelig dyrt å jobbe at man skal ha ekstra penger for det, eller at trygdede ikke trenger penger fordi de ikke har jobb. Men det er likevel et faktum at en del yrker krever passende påkledning uten at det er notert i kontrakten, og at det i praksis ikke finnes rom for å krangle på det.

Om man må ha klær iforhold til jobben, får man vel også fratrekk på skatten for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det håpløse med slike debatter er at det ikke er lov å mene at trygdede burde ha så de klarer seg, men ikke mer uten at man blir anklaget for å stigmatisere dem.

Jeg mener at dersom man ikke jobber - ja da bør man heller ikke få noe særlig enn sånn at man klarer seg. Det betyr ikke at jeg ikke har medlidenhet for de som av ymse grunner ikke kan jobbe, det betyr ikke at jeg anklager de for å være late, men det betyr rett og slett at jeg a) mener at velferdsstaten burde satse penger på andre ting (feks. tiltak for å få trygdede ut i jobb igjen, blant annet) og b) at det ikke skal lønne seg å være ufør. Ja jeg er takknemmelig for å bo i et land hvor man ikke behøver å sulte seg selv om man ikke kan jobbe, men jeg synes rett og slett ikke at uføre har krav på penger utover det. Jeg er student, og bor i kanskje norges 2-3. dyreste by og klarer meg ok på 6800 i måneden. Jeg har ikke stor økonomisk valgfrihet, og ja, jeg må bo med andre, men alt i alt er det jo bare å gjøre det beste ut av det. At folk som ikke jobber skal ha mye mer, er for meg uforståelig.

Å herregud! Mener du virkelig at det å få 10 400 kr er det samme som at det lønner seg å være uføretrygdet? Eller 11-12-13000 kr, for den saks skyld. Et voksent, friskt menneske skal være svært, svært uheldig for å sitte i et arbeid der de kun får så lite utbetalt i måneden. Og du mener ikke at uføretrygdede mennesker fortjener mer enn å ikke sulte i hjel? Hjelpes, for et kynisk menneske du fremstår å være.

Du sammenligner det å bo sammen med andre studenter i en liten tid av livet ditt, slik at du senere kan arbeide fulltid, godt betalt, og å jobbe deg opp til å kunne kjøpe hus å bo i resten av livet ditt, med å regelrett tvungent plassere voksne mennesker som tidligere har hatt alt det der, inn på et eller annet kollektiv for uføretrygdede?

Det er så absolutt ikke snakk om mennesker "som ikke jobber", det er snakk om mennesker som ikke er i stand til å være i arbeid. Jeg lurer på hvordan du hadde reagert om det plutselig var deg som måtte kutte ut alt vant i livet, fordi du ikke hadde fysisk mulighet til å gjøre som du ville. Eller se på at moren, mannen, kona, eller barnet ditt ikke fungerer som de "skal", og i tillegg høre at andre indirekte sier at de ikke fortjener å leve godt fordi de ikke "gjør en dritt for samfunnet".

Og du sier at staten burde ta pengene til å heller prøve å få menneskene ut i arbeid igjen. Ved å ta fra de alt i mellomtiden? Ved å få de til å føle seg enda mindre, mer hjelpesløs og mer lei seg enn de allerede er? :klappe:

:angry:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som er trygdede kan velge hvor de vil bo. Prøv å skjønne det, da!

Brodern er trygdet (uføretrygdet, vil aldri noen sinne kunne bli i stand til å jobbe). Han er multifunksjonshemmet og bor i forsterket bolig koster en del mer enn gjennomsnittlig i måneden. Og han kan ikke velge hvor han vil bo ettersom dette er det eneste tilbudet som kommunen har. Alternativet er at han bor hjemme hos mamma og pappa til de dør, men det orker ikke de og det sier seg selv at det ikke er sunt for noen av partene.

Dere som svarer i tråden her tar høyde for at alle som er uføretrygdede er i stand til å jobbe, og at alle sammen er uføretrygdede fordi de vil sitte på ræva å "kose seg". Og dermed så mener dere at det er helt greit at de skal leve på 10.000 kr i måneden resten av livet. Prøv det selv dere, uten å ha mulighet til å kunne kutte ned på utgiftene deres. Eller enda bedre: Uten at dere selv i det hele tatt er i stand til å styre deres egen økonomi!

En del trygdede har faktisk ikke noen mulighet til å kutte ned på utgiftene, og en del kan faktisk ikke halvere bokostnadene, matkostnadene og strømutgiftene. Noen er faktisk avhengig av å bo i en bolig som har de facilitetene som er nødvendige for at de skal kunne bo der, spise den maten som ikke får dem til å daue og å unngå å fryse ihjel. Noen av avhengige av å ha handicapbil for å kunne komme seg rundt (nei, ikke alle kan ta buss/tog/trikk) og de færreste har godt av å bli de-sosialisert.

10.000 kr/mnd er lite, uansett hvordan dere vrir og vender på det. Og for de som det ikke er noe håp om at noen gang vil kunne komme seg ut i jobb, så burde denne summen vært høyere. Ja, man kan søke om bostøtte, regningsstøtte, bilstøtte og gud vet hva, men det får alikevel ikke 10.000 kr/mnd til å bli mye penger.

Åh, amen! Godt det kommer noen med litt perspektiv inn i denne tråden. Noen mennesker innbiller seg visst at det å være ufør kun betyr at man ikke kan jobbe, men at man ellers er frisk og har lite av andre livsviktige behov (som vi friske ikke har).

Det er lett å sitte på sin høye hest og kritisere andre og deres behov, men man må huske på at når man sitter så høyt oppe er det mye man ikke ser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt sant - i teorien. I praksis er det slik at man må kle seg for å virke profesjonell og passe inn, og for noen av oss betyr det klær som gjerne blir litt dyrere, fordi mange av oss ikke går i blazer og bluser til vanlig. Jeg kan gjerne insistere på å møte opp på jobb i dongeri og t-skjorte, men det vil ikke gi kundene et særlig godt inntrykk og arbeidsgiver vil oppfatte at jeg ikke er interessert i å skape verdi for dem. Og vips, når ansettelsene min går ut er det bort med meg.

Jeg sier ikke at det i seg selv er så fryktelig dyrt å jobbe at man skal ha ekstra penger for det, eller at trygdede ikke trenger penger fordi de ikke har jobb. Men det er likevel et faktum at en del yrker krever passende påkledning uten at det er notert i kontrakten, og at det i praksis ikke finnes rom for å krangle på det.

Vel, er det nå jeg skal si at ettersom du er så dum at du gidder å jobbe på tidsbestemt kontrakt så kan du ha det så godt?

Du har selv valgt jobben din, det er ingen som tvinger deg til å jobbe og det er ingen som tvinger deg til å gå på jobb i "pene" klær når det ikke står i kontrakten din. Flertallet av de som er uføretrygdede, derimot, de har ikke selv valgt å være uføretrygdede. Ikke engang prøv å sammenligne din situasjon med deres, for det er faktisk kvalmende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er det nå jeg skal si at ettersom du er så dum at du gidder å jobbe på tidsbestemt kontrakt så kan du ha det så godt?

Du har selv valgt jobben din, det er ingen som tvinger deg til å jobbe og det er ingen som tvinger deg til å gå på jobb i "pene" klær når det ikke står i kontrakten din. Flertallet av de som er uføretrygdede, derimot, de har ikke selv valgt å være uføretrygdede. Ikke engang prøv å sammenligne din situasjon med deres, for det er faktisk kvalmende.

Dette er ganske drøyt av deg å skrive, SmallTalk. Leste du i det hele tatt det jeg skrev før du bestemte deg for å spy ut gørret ditt? For det første har jeg hverken sammenlignet min situasjon med uføretrygdedes eller noen andre, jeg skrev til og med spesifikt at jeg ikke sa noe negativt om hva trygdede trenger eller fortjener, for å ikke bli tatt til inntekt for noe annet. Jeg påpeker bare at det faktisk stemmer at det påløper kostnader ved å være i arbeid også utover reisekostnader, og at hvis man ønsker å være en verdsatt ansatt, hvis man ønsker å jobbe seg opp i bedriften og få nye og utfordrende arbeidsoppgaver, er blant annet implisitte kleskrav noe man ofte må forholde seg til. Jeg har ikke engang sagt noe om at jeg synes det er et problem, men det er likevel en kostnad, og det er bare en faktaopplysning at alt annet likt, har jeg større utgifter enn noen som ikke er i arbeid, i motsetning til hva som ble hevdet. I din bransje er man kanskje kjent for å være litt mer liberale i klesveien (og du dukker sikkert opp på styremøter i joggebukser, men vi er ikke alle like tøffe som deg), men jeg arbeider i en konservativ sektor hvor det faktisk ikke fungerer slik. Jeg arbeider heller ikke midlertidig, det var ment som et eksempel, men det finnes masse bransjer hvor det er helt naturlig og vanlig at man jobber midlertidig uten at det gjør en mindre intelligent, og det vet du nok. Forøvrig ironisk i en slik debatt at det plutselig skal være et problem at man velger å jobbe og gjøre sitt beste for å gjøre et godt inntrykk på bedriftens vegne.

Det må uansett være mulig å være uenig uten at du skal slenge om deg med usakligheter. Og før du misforstår igjen: jeg synes det er flott at vi har et fungerende trygdesystem. Jeg synes det er supert at folk ikke blir satt på gata eller tvunget til å tigge eller leve på familien for å holde seg oppe, for jeg har bodd mange år i utlandet og sett hvor jævlig man kan ha det. Men jeg ser også problemet i at man må balansere mellom å gi trygdede nok til at de kan leve normalt og at man ikke kan ha et system som gjør at trygd blir altfor attraktivt, for i ytterste konsekvens vil det ta knekken på hele trygdesystemet. Det er bare synd at debatten blir så polarisert at den handler mest om å diskutere hvem som er kvalmest og skjønner minst enn å finne ut hvordan man kan skape en best mulig hverdag for dem som av en eller annen grunn ikke kan delta i arbeidslivet på lik fot med oss andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske drøyt av deg å skrive, SmallTalk. Leste du i det hele tatt det jeg skrev før du bestemte deg for å spy ut gørret ditt? For det første har jeg hverken sammenlignet min situasjon med uføretrygdedes eller noen andre, jeg skrev til og med spesifikt at jeg ikke sa noe negativt om hva trygdede trenger eller fortjener, for å ikke bli tatt til inntekt for noe annet. Jeg påpeker bare at det faktisk stemmer at det påløper kostnader ved å være i arbeid også utover reisekostnader, og at hvis man ønsker å være en verdsatt ansatt, hvis man ønsker å jobbe seg opp i bedriften og få nye og utfordrende arbeidsoppgaver, er blant annet implisitte kleskrav noe man ofte må forholde seg til. Jeg har ikke engang sagt noe om at jeg synes det er et problem, men det er likevel en kostnad, og det er bare en faktaopplysning at alt annet likt, har jeg større utgifter enn noen som ikke er i arbeid, i motsetning til hva som ble hevdet. I din bransje er man kanskje kjent for å være litt mer liberale i klesveien (og du dukker sikkert opp på styremøter i joggebukser, men vi er ikke alle like tøffe som deg), men jeg arbeider i en konservativ sektor hvor det faktisk ikke fungerer slik. Jeg arbeider heller ikke midlertidig, det var ment som et eksempel, men det finnes masse bransjer hvor det er helt naturlig og vanlig at man jobber midlertidig uten at det gjør en mindre intelligent, og det vet du nok. Forøvrig ironisk i en slik debatt at det plutselig skal være et problem at man velger å jobbe og gjøre sitt beste for å gjøre et godt inntrykk på bedriftens vegne.

Det må uansett være mulig å være uenig uten at du skal slenge om deg med usakligheter. Og før du misforstår igjen: jeg synes det er flott at vi har et fungerende trygdesystem. Jeg synes det er supert at folk ikke blir satt på gata eller tvunget til å tigge eller leve på familien for å holde seg oppe, for jeg har bodd mange år i utlandet og sett hvor jævlig man kan ha det. Men jeg ser også problemet i at man må balansere mellom å gi trygdede nok til at de kan leve normalt og at man ikke kan ha et system som gjør at trygd blir altfor attraktivt, for i ytterste konsekvens vil det ta knekken på hele trygdesystemet. Det er bare synd at debatten blir så polarisert at den handler mest om å diskutere hvem som er kvalmest og skjønner minst enn å finne ut hvordan man kan skape en best mulig hverdag for dem som av en eller annen grunn ikke kan delta i arbeidslivet på lik fot med oss andre.

Man lever jo ikke normalt for 10.000kr i mnd.. Og hvis det er kleskrav i jobben din, får du vel skattefradrag på det også? Du kan jo gå på salg da vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man lever jo ikke normalt for 10.000kr i mnd.. Og hvis det er kleskrav i jobben din, får du vel skattefradrag på det også? Du kan jo gå på salg da vet du ;)

Det står ikke skriftlig i kontrakten, derav ingen skattefradrag, men man vil jo gjerne fremstå profesjonell. Forstår dere virkelig ikke dette, eller er det bare trass?

Jeg går gjerne i miniminiskjørt, blondetruse og magetopp hjemme og ute, men når jeg jobber i sjuende klasse er det liksom ikke helt passende. Kommunen dekker likevel ikke dongeribuksene miine, for å sette det litt på spissen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke skriftlig i kontrakten, derav ingen skattefradrag, men man vil jo gjerne fremstå profesjonell. Forstår dere virkelig ikke dette, eller er det bare trass?

Jeg går gjerne i miniminiskjørt, blondetruse og magetopp hjemme og ute, men når jeg jobber i sjuende klasse er det liksom ikke helt passende. Kommunen dekker likevel ikke dongeribuksene miine, for å sette det litt på spissen.

Har jeg sagt jeg ikke forstår det? Har selv hatt en jobb der jeg måtte kle meg bra, så jeg forstår det helt fint, jeg bare trodde man fikk skattefradrag for det.

Endret av Daniel84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke engang sagt noe om at jeg synes det er et problem, men det er likevel en kostnad, og det er bare en faktaopplysning at alt annet likt, har jeg større utgifter enn noen som ikke er i arbeid, i motsetning til hva som ble hevdet.

En som ikke er i arbeid tilbringer (som oftest) mer tid i hjemmet, som betyr at de bruker mer strøm på oppvarming, belysning osv. Der har de høyere utgifter enn de i arbeid. Så om alt annet er likt vil alikevel ikke forkjell i utgifter være så stor...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som ikke er i arbeid tilbringer (som oftest) mer tid i hjemmet, som betyr at de bruker mer strøm på oppvarming, belysning osv. Der har de høyere utgifter enn de i arbeid. Så om alt annet er likt vil alikevel ikke forkjell i utgifter være så stor...

En med lite budsjett fryser ofte med glede for å spare på strømregningen, mens en som jobber og tjener bra ikke bryr seg om utelamper som står på om dagen. Trygdede har som regel små boliger/leiligheter mens de som tjener ok har hus/større leiligheter. Jo større jo mer lys og varme. Fint argument du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er så heldige som deg da.

Men fy for et ondt menneske du er. Fysj.

Hvorfor er AB ond? Fordi han/hun har så personen klarer seg?

Hvorfor må du absolutt sitte å være bitter? Kan du ikke heller se positivt på det at du lever i et land hvor du faktisk får trygd når du ikke er i stand til å jobbe? Du kan kanskje ikke kjøpe deg et sted å bo, men de pengene rekker langt med mindre du absolutt må sammenligne deg med prisene de har på feks frogner i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortjener å havne i en stygg ulykke og bli invalid for den kommentaren der. Så kan du sitte på ræv og kose deg med hele 10.000 kr i mnd resten av livet. :)

Men herregud! Ønsker du at folk skal bli invalide bare fordi de slenger med leppa på et forum??

Du må jo være et sinnsykt tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er AB ond? Fordi han/hun har så personen klarer seg?

Antar fordi vedkommende skrev

Men så er jeg ikke så lat at jeg sitter på ræva, men har tatt en lang utdanning og har en god jobb!

Hvilket er rett og slett ondt når det sitter mange trygdede som ønsker både utdanning og jobb, men som ikke klarer det på grunn av helsen og store hindrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar fordi vedkommende skrev

Hvilket er rett og slett ondt når det sitter mange trygdede som ønsker både utdanning og jobb, men som ikke klarer det på grunn av helsen og store hindrer.

Men når man oppretter en tråd, hvor både ts og flere andre brukere som antagelig og er trygdede, sitter og klager over hvor lite penger de FÅR, så blir det litt for dumt.

Man er ikke ond bare fordi man påpeker at det blir litt idiotisk å klage over at man får så lite penger, når man faktisk ikke gjør noe for å få dem. Det er kanskje tungt å høre, men det er nå slik det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man oppretter en tråd, hvor både ts og flere andre brukere som antagelig og er trygdede, sitter og klager over hvor lite penger de FÅR, så blir det litt for dumt.

Man er ikke ond bare fordi man påpeker at det blir litt idiotisk å klage over at man får så lite penger, når man faktisk ikke gjør noe for å få dem. Det er kanskje tungt å høre, men det er nå slik det er.

Nå er det ikke slik at alle her inne som er trygdet sitter her å skriver regner jeg med. Men kanskje leser de det. Det AB skrev var generaliserende, ikke forbeholdt de som sitter her og "syter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man lever jo ikke normalt for 10.000kr i mnd.. Og hvis det er kleskrav i jobben din, får du vel skattefradrag på det også? Du kan jo gå på salg da vet du ;)

Man kan faktisk godt leve normalt for ti tusen i måneden. Kanskje ikke i Oslo, men mange steder går det helt fint. Og nei, man får ikke skattefradrag, for det står ikke i kontrakten, men det er likevel forventet. Advokaten din dukker for eksempel ikke opp i pysjamas, ikke sant? Og selv om du kanskje hadde syntes det var greit, synes ikke rettvesenet det. Det anses som respektfullt å kle seg pent når man skal forhandle store avtaler også, for eksempel;)

Og selvsagt går jeg på salg når jeg kan. Men ting blir ikke gratis likevel, hvorfor er det så vanskelig å forstå at man faktisk kan ha en utgift som de utenfor arbeidsmarkedet ikke har? Det er da bare et faktum, det er ingen moralsk fordømmelse implisitt i det og det har ingen ting å gjøre med hvor mye trygdede skal få eller ikke få. Det er bare en kostnad de ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skremt over enkeltes nedlatende holdning her inne.

Virkelig skremt!!

Jeg også, og det gjelder fra begge kanter for å si det sånn. Hva er det med trygd som får folk til å gå av skaftet på den måten? Å kalle folk ubrukelige og snyltere fordi de ikke kan jobbe, eller si at de er kvalmende og ønske en sykdom på folk fordi de ikke er udelt positive er jo ikke sånt man gjør ute i det virkelige liv. Hva er det som gnager folk i denne tråden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også, og det gjelder fra begge kanter for å si det sånn. Hva er det med trygd som får folk til å gå av skaftet på den måten? Å kalle folk ubrukelige og snyltere fordi de ikke kan jobbe, eller si at de er kvalmende og ønske en sykdom på folk fordi de ikke er udelt positive er jo ikke sånt man gjør ute i det virkelige liv. Hva er det som gnager folk i denne tråden?

Slike problemstillinger skaper ofte sterke reaksjoner. Det er nok endel bitre trygdede som har svart i denne tråden, og jeg skjønner godt at man kan bli bitter. Å ikke ha mulighet til å delta i samfunnet på lik linje med andre må være veldig tungt og nedbrytende. Når det er sagt synes jeg ikke man har noe å gjøre i denne tråden hvis man ønsker all verdens ondskap på de som argumenterer for at trygdesystemet faktisk blir utnyttet, at enkelte trygdede prioriterer dårlig, og ser ting i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Det blir meningsløst å dra frem seg selv som eksempel, det er de generelle linjene vi diskuterer her. Vi trenger heller ikke generaliseringer over at alle trygde er late. Dette stemmer overhodet ikke, og de er like forskjellige som deg og meg.

Øker man trygdesatsene med 2-3000 som enkelte foreslår vil det få store omkostninger for staten. Ikke bare de som fortjener pengene vil få mer utbetalt, men også de som snylter (og det er grunn til å tro dette er ganske mange). Samtidig vil det blir mer attraktivt å trygde seg for evt. nye brukere, noe som som heller ikke er gunstig. Har man en dårlig betalt vaskejobb eller ligninde, er det ikke vanskelig å forestille seg at man ofrer et par tusenlapper i måneden (differansen mellom trygd og inntekt), for å slippe å gå til en jobb man hater. Det er faktisk ikke vanskelig å bli trygdet i dette landet hvis man virkelig ønsker det, og dette er påpekt av både leger, statsansatte og andre.

Et viktig prinsipp er at arbeidsføre mennesker SKAL jobbe, og hvis differansen mellom trygd og lav inntekt blir for liten, vil vi måtte importere enda fler utlendinger for å ta drittjobbene våre. (Nordmenn er jo som kjent blitt for fine for endel yrker, selvom man står helt uten utdannelse).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...