Gå til innhold

Konfekt ideer til gammel bestemor?


Theya

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg vil lage litt hjemmelaget konfekt og ha i en kurv med diverse andre ting til min gamle bestemor til jul. Men hun sliter med alvorlig KOLS og sliter mye med pusten. Så alt med nøtter, kokos og lignende går ikke. Det må liksom være ting som ikke kan skape "smuler" som hun kan puste inn å skape problemer. Og da forsvant jo alt det jeg kan lage... Ikke brente mandler, knekk, kokoskuler..

Har dere noen ideer? Oppskrifter? Hun er veldig glad i sjokolade og myke karameller, men jeg aner ikke hvordan man lager det. Setter også pris på ideer til andre ting jeg kan legge i kurven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjokoladetrøfler med forskjellig smakstilsetting? Marsipan som knas med litt likør, formes og dyppes i mørk sjokolade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Sjokoladetrøfler bør kunne bli en vinner :)

Ikke er de vanskelige å lage heller. Det søte liv har en flott oppskrift.

Link

Hjemmelaget marsipan (hvor du maler mandlene en ekstra gang, og blander marsipanen slik at den blir ekstra "fuktig") bør også kunne fungere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mozartkuler?

Du kjøper bare inn odense marsipan, odense nugatt og overtrekkssjokolade

Slik gjør du:

Skjær marsipanpølsen i tynne skiver. På hver skive legger du en liten klatt med nugatt. (1 pk marsipan går ca opp i 1 pakke nugatt.)Så bretter du marsipanen rundt nugatten og triller den til en kule. Dyppes så i smeltet sjokolade. (jeg bruker hansker og ruller sjokoladen på i to-tre omganger, for da får du et fint og tilfeldig mønster)Vips så har du mozartkuler. Kan også pyntes med kvit sjokolade eller nøtter om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...