Gjest Snart voksen Skrevet 2. desember 2003 #1 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg er en jente på 18 år som sterkt vurderer lærerskolen til høsten. Ikke fordi jeg har brent for det så veldig lenge, men fordi det virker som en grei løsning. Jeg trives jevnt over med alle fag en grunnskolelærer underviser i, og kommuniserer også godt med barn. Men er dette nok? Er det naivt å tro at jeg kommer til å trives, eller bør jeg jobbe et års tid og tenke på saken? Hadde blitt kjempeglad for erfaringer/råd! Det er en skummel verden som ligger foran meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 2. desember 2003 #2 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg er snart ferdig allmennlærer, og hadde jeg kunne velge om igjen i dag hadde jeg valgt noe annet. Det er veldig vanskelig i dag å få jobb som lærer, og en er heldig om en får vikarjobber. Den ene skolen etter den andre blir nedlagt, og flere og flere lærere mister jobben. Ville tenkt meg grundig om før jeg valgte et yrke der det er så vanskelig å få arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 2. desember 2003 #3 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg synes du skal velge det du har lyst på. Følg interessen din og ikke tenk på at arbeidsledighet, dette snur seg fort. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 3. desember 2003 #4 Del Skrevet 3. desember 2003 Nei. Du bør være supermotivert for å bli lærer! Liker du fagene - gå heller på univeristet og studer fag du er interessert i. Ikke bli lærer bare fordi du synes dte er greit. Evt prøv å være vikar, og se om du trives i klasserommet og med alle forberedelser og etterarbeid. Når det gjelder arbeidsmuligheter, så er det vel vanskelig i alle yrker. Men er du ikek supermotivert for å bli lærer, kommer du til å ha noen tunge første år i yrket ditt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gest nr to Skrevet 4. desember 2003 #5 Del Skrevet 4. desember 2003 Har et lite spm...Går det an å studere flere fag på en gang på universitetet.... Som foreks: Sosiologi, samfunnsvitenskap og samfunnsfag? Eller kan det kræsje med forelesningene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sina Skrevet 4. desember 2003 #6 Del Skrevet 4. desember 2003 jeg vet ikke helt om du bør være supermotivert. Jeg var ikke dte da jeg begynte og det er vanskelig å være supermotivert for noen i en alder av 18 år. Jeg begynte da jeg var 19, riktig nok ikke på almen lærer men praktiske estetiske fag, og det var tøft. jeg slet mye første året særlig i praksis, emnnå trives jeg kjempegodt. Hvos du føler at du har god tid så kan du ikke prøve å se? og hvis du ikke liker det så kan du heller ta deg en tenkepause da? jeg ville anbefalt et jobbe år eller et år på folkehøgskole jeg før du begynner på studiene dine.. det er absolutt verdt det.. særlig det siste!! men som det ble sagt. velg ut fra det du synes er interessant og ikke hvordan det er med jobber i dag. Det er veldig høy gj.snitt alder på lærere i dag så jeg tror det der snur fort... Lykke til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 4. desember 2003 #7 Del Skrevet 4. desember 2003 Kanskje jeg var litt for hard med å si nei.... Det er flott at du kan tenke deg å bli lærer! Men jeg ville anbefale å gjøre noe annet et år. All erfaring kommer deg godt med senere om du blir lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iskvinnen Skrevet 4. desember 2003 #8 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg er også snart utdannet almennlærer og opplever at motivasjon er noe som kommer og går. Å være lærer er en tøff og utfordrende jobb, men ikke minst spennende. Jeg mener at det er en av de viktigste jobbene som finnes. Lærer jobben inneholder så mye mer enn å lære bort å lese og skrive. Man får være med på å forme små individer til samfunnsborgere og det er utrolig spennende. Jeg ville nok ikke ha valgt en annen retning om jeg skulle velge på nytt. Likevel er det en jobb med mange utfordringer, og med mye negativ fokus i media. Det er nok noe av grunnen til at jeg sier at motivasjon er noe som kommer og går. Om du skal bli lærer er noe du må finne ut av selv, men jeg synes ikke du skal bli det fordi det virker som en grei løsning. Lærerjobben innebærer mye mer enn hva jeg drømte om da jeg bare hadde sett den som elev, og er ikke en enkel løsning!! Men hvis du virkelig har lyst til å jobbe med barn, og er glad i å lære bort synes jeg du kan forsøke! Jeg angrer ikke!! Klem fra snart lærer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 4. desember 2003 #9 Del Skrevet 4. desember 2003 Det trengs lærere i fremtiden, og det er en stund til du blir ferdig. Ivertfall hvis du gjør noe annet et år eller to først. Da er du ferdig om 5-6 år, mange som skal pensjoneres innen da. Men samtidig synes jeg man skal tenke litt på at 1 ting er utdannelse, en annen ting er at du helst skal kunne jobbe hele livet av utdannelsen din.. Så jeg hadde vært litt lur ang bransje kanskje. Men samtidig der igjen, så kan ikke alle blir sykepleiere.. Jeg tror også at mange tar lærerutd fordi de ikke sjekker rundt hva som finnes. Og så hopper de av halvveis, eller er misfornøyd med valget når de er ferdig. Hvis du VIL bli lærer så skal du bli det, hvis du tar det fordi det er greit nok og tilgjengelig skolegang, så kanskje ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 8. desember 2003 #10 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg er også snart ferdig lærer og angrer ikke på valget mitt! Selv om arbeidsmarkedet er vanskelig akkurat nå så kommer det garantert til å snu, både fordi gjennomsnittsalderen på lærere er høy, og fordi det sannsynligvis vil gjennomføres endringer i skolen som vil føre til økt behov for lærere. Som flere andre her har sagt kan det være lurt av deg å gjøre noe annet en stund - det er stor forskjell på de lærerstudentene som kommer rett fra videregående og de som har jobbet eller gjort andre ting før de startet på studiet. Men jeg vil ikke anbefale deg å jobbe som vikar for å finne ut om du vil trives som lærer. Som vikar får du oppleve veldig lite av lærerjobben på ordentlig, og elever er ofte ikke særlig greie mot unge vikarer! Veldig mange mister lysten til å bli lærer ved å jobbe som ufaglært vikar. Mye bedre å få veiledet praksis gjennom lærerstudiet før du eventuelt tar noen vikartimer ved siden av studiet! Lykke til med valget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest... Skrevet 9. desember 2003 #11 Del Skrevet 9. desember 2003 I dag tok eg eksamen i musikk. Det var kjempearrtig! Ja, ein eksamen kan til og med vere arrti når ein går på lærarskulen! Har no ferie frå studiane heilt til 5 januar. Her hatt ein travel haust med mange innleveringar, praksis og eksamen. Men eg synest det er heilt topp å gå lærar. I fjor var eg i praksis i ei andre klasse på barneskulen. Travle greier med viltre ungar, men gud så søte dei er! Som lærar vert ein kjendt med mange kjekke ungar/ungdommar, og DET er forskjellen på praksis og og fast jobb. Når ein har undervist i ei klasse ei stund, vert alt mykje enklare (med tanke på å forstå kvifor elevane reagerer slik og slik, og med tanke på kva undervisningsmetode som verkar best). Selfølgelig kjem der dagar då eg kunne ynskje eg hadde valt meg eit roleg og fredeleg yrke. Utan førebuing og stress, men sannelig er det kjekt å bli litt utfordra og! Ein skal tåle litt spenning og tankevirksomheit viss ein blir lærar! Og når ein ser at det ein har planlagt gjer at elevane virkelig lærer noko nytt, og når dei gir utrykk for at det er interessant, det er flott! Då føler du at du gjer ein viktig og betydningsfull jobb! I dag vert eg oppringt og tilbydt vikarjobb på ein barneskule i nærleiken. Så det er ikkje himla vanskelig å få jobb. Og eg er ikkje ferdig utdanna eingong! Men likar du å jobbe med mennesker, er litt engasjert og har sympati og evne til å lytte til andre, synest eg lærar er eit godt val. Varierte dagar, med utetimar og utflukter. Som lærar lærer ein ikkje berre bort, ein lærer sjøv mykje i tillegg. Fordi ein heile tida må halde seg oppdatert. Og det trur eg ein lærer seg å sette pris på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fulaste Flickan I Värden Skrevet 16. desember 2003 #12 Del Skrevet 16. desember 2003 Nei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå