Gå til innhold

Har eg tatt for mykje?


Gjest Lisa

Anbefalte innlegg

Eg har av ulike årsaker (ikkje psykiske, om nokon skulle tru at det var noko slikt) tatt ein del smertestillande i dag. Har tatt 7 stk 400g Ibux i løpet av dei ca. siste 10 timane. Dette pga. sterke smerte. Men så les eg på diverse nettsider at Ibux kan vere farlig, og no blei eg plutselig litt redd for at eg kan ha tatt så mykje at det kan vere skadelig for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Njae, tror nok det skal gå helt fint. Mener jeg leste bakpå en pakke paracet 1-grams at man kunne ta èn pille tre ganger i døgnet, og det blir jo tilsammen 3 gram. Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Paracet (Paracetamol) noe helt annet enn Ibux (Iboprofen). Og du kan trygt ta 4-5 gram Paracet iløpet av et døgn i en kort periode, når smertene står på. Ibux derimot er ganske hard for magen. Tar du store doser over lengre tid er det fare for magesår. Best og holde seg til anbefalt dosering.

Nå vet jo ikke jeg hvor du har vondt, men det er ofte en god kombinasjon med 1 gram Paracet 400 mg Ibux samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt godt over hva man kan anbefale, men et stykke under hva som normalt krever behandling. Men du skal være oppmerksom på at hvis du får mavebesvær, blod i avføringen, udslett, hevelser eller tåkesyn, bør du oppsøke lege.

Du bør til smertelindring ikke bruke mer end 1200 mg. pr. døgn.

edit: Helst fordelt på 3 - 4 doser.

Endret av Giacomo_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Jeg hadde MYE tannverk for et år siden ca, og tok derfor masse ibux og paracet en stund. Jeg lever enda, tar ofte Ibux og paracet om jeg føler meg litt dårlig eller noe. Jeg har ikke tatt skade av det så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, tror ikke du har tatt for mye. Jeg har hørt fra lege at man kan ta opptil 8 stk paracet/ibux i løpet av dagen. Jeg måtte ta en del smertestillende pga smerter nesten hver dag for en del år siden og jeg er her enda. Men kombinasjonen paracet + ibux skal hjelpe veldig godt mot tannverk. Hvis du er usikker, så kan du ringe gifttelefonen/legevakten og høre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på forpakningen hva som er anbefalt. Og det bør selvsagt overholdes. Men faren med å ta for mye ibuprofen (ibux) er om man tar det over lengre tid. Selvsagt kan man ta overdose på kort tid også, men da må man ta mer enn 1 pakke på et døgn.Så jeg tror du er trygg. Med mindre du føler noe akutte problemer selvsagt. Bare ikke gjør det imorgen også, og dagen etter osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i felleskatalogen står det at 3 g ibux gav lette symptomer på forgiftning..... dersom du har tatt så mye ibux ville jeg nok kontaktet lege for å få noe annet som kanskje kan være mer effektivt for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har tatt for mye. Hvis du ikke har adekvat smertelindring av 1200 mg. bør du i samråd med lege forsøke et andet medikament. Hvis du vet at du tåler det, er ibuprofen og paracetamol en potent kombinasjon. Rådfør deg med legen din. Receptfritt betyder ikke ufarlig.

Den dosen du har fått i deg kan gi en del ubehag, men trenger neppe tilsyn. Jeg henviser forøvrig til min forrige post. Men du skal være klar over at den mengden du har fått i deg kan være skadelig for enkelte. Du kan ikke vide dette på forhånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...