Gå til innhold

Har dere trua på ekteskapet?

Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest *Røyskatt*

Har vært gift i snart åtte år, så ja, jeg tror på ekteskapet.

Det som er viktig er jo at man er innstilt på at man må jobbe med langvarige forhold. Om man er gift eller ikke. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er logikken at man ikke bør gifte seg fordi mange skiller seg? Da bør man ikke bli samboere eller kjærester med noen heller da, for samboerforhold og kjæresteforhold ender enda oftere med brudd en ekteskap.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Jeg har troen på det. Det er oppturer og nedturer. Men når man kommer seg gjennom de tøffe tidene blir forholdet sterkere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med samboeren i 11 år, vi gifter oss i 2012.

Tviler på at det forandrer noe av vårt forhold vesentlig rent emosjonelt.

Jeg går heller ikke rundt med en innstilling om at "fyren er en jævel om han blir forelsket i noen andre" - eller at "jeg kan aldri finne på å være utro".

Ting kan skje(og vil sannsynligvis skje på et tidspunkt), det handler ikke om at jeg stoler eller ikke stoler på vedkommende.

Folk får følelser for andre i løpet av en langt samliv - og forskjellen mellom ekteskap/forhold som varer og ikke er vel at man har funnet en måte å leve sammen i både gode og mindre gode tider. Jeg bare håper vi der og da fortsatt vil ha nok respekt for hverandre til å ikke la tanke gå over i handling.

Tålmodighet og samarbeid er vel et nøkkelord for at man skal kunne ha et fint liv sammen.

Noen forhold tåler en knekk - andre gjør ikke. Har lite til ingenting å gjøre med hvorvidt man lever i ekteskap/samboerskap/har ingen eller 3 barn i det lange løp.

Endret av norah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "trua", eller, håpet heller. Men det er jo ikke bare å være trofast og snill heller. Det er mange gode og onde dager man må igjennom.

Men når det er sagt, et forhold er over for meg om det er snakk om utroskap, så jeg skal vel være veldig heldig om jeg finner en livsledsager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har troen på ekteskapet, men jeg tror absolutt ikke det er en nødvendighet for å få et forhold til å fungere over lang tid. Jeg har troen på ekteskapet, fordi jeg har troen på kjærligheten :rodmer:

nei, det er bare sannheten. Det er slik nordmenn lever. sammen, slår opp, sammen slår opp, osv.. ons, utroskap, sexferier osv... uffffff for et livvvvvvv

Det hadde vært lettere å ta deg på alvor om du kunne vise til noen som helst form for fakta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på varige forhold - enten man er gift eller samboere. Jeg tror også at det er smart å gjøre et godt "grunnarbeide" tidlig i forholdet, der man klargjør og forhandler om grenser, forventninger, temaet barn/ikke barn og mye mer. Da skaper man noen forutsetninger som iallefall kan være et utgangspunkt for videre samliv.

Det blir jo sjelden slik en hadde forventet fordi livet som oftest tar helt uventede retninger og man møter utfordringer man ikke trodde man skulle møte. Kanskje kunne mange vært hjulpet hvis man oppsøkte hjelp før knutene ble for store i forholdet?

Kunnskap om samliv og kommunikasjon er jo ikke noe vi har med oss fra noen formell skolering og vi tror kanskje at "dette vil gå av seg selv". Og det gjør det jo så lenge alt er fryd og gammen. Jeg tror mange ville ha hatt nytte av samlivskurs som forebygging - eller samlivskurs for nybakte foreldre. Eller samtaler med en samlivsterapeut/familieterapeut når skoen begynner å trykke et sted. Helst før krisen er et faktum.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Jeg tror at et langvarig forhold kan vare hvis man er villig å arbeide litt for det.Syns det er mange som gir opp bare fordi man ikke har den der stormende forelskelsen som man hadde i begynnelsen og før eller siden så møter vel alle en hindring som man må komme seg gjennom.

For min del er ikke ekteskap nødvendig for et langvarig forhold og jeg ser ikke helt nødvendigheten i det å gifte seg utenom kanskje av praktiske årsaker.

Tror man kan ha et like fint og langvarig forhold uten at man nødvendigvis må gifte seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nordmenn er ikke trofaste. sammenlign usa med norge, usa er mye bedre, litt trofastere mennesker. jeg er ikke norsk og vil aldri bli sammen med en norsk mann, fordi jeg veeet at om maks 2-3 år så kommer han til å si "vi har vokst fra hverandre", "du er ikke lengre den jeg elsket" vel foreldrene mine er lykkelige gift og det har de vært i 25 år. veldig få i min slekt har ulykkelig ekteskap. bare dere nordmenn.

Begge mine besteforeldrepar feiret sine 60 års bryllupsdager, og mine foreldre feiret sin for fire år siden. Alle var/er etnisk norske. Den generaliseringen din blir bare tullete. Det er jo ikke bare menn som bryter ut av ektskap, verken i Norge eller i USA.

Dessuten så har jeg selv et lykkelig ekteskap, så min familie bryter tydeligvis med alt du mener om nordmenn. Så har vi en veldig god venn fra USA da. Han ble skilt i USA før han flyttet hit. Jaja............

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt sammenligne USA med Norge. I USA ender mellom 50 og 55% av ekteskap i skilsmisse, i Norge er det mellom 40 og 45%. Poenget ditt var?

Av disse tallene leser jeg at mellom 55 og 60% av norske ekteskap holder. Men jeg leser også at det er nærmest fullstendig bingo om MITT ekteskap skulle holde eller ryke.

Da er spørsmålet om du ser glasset halvfullt eller halvtomt.

For øvrig er det riktig som noen sier at mange nordmenn er seriemongame. Kommer ikke bort fra det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For øvrig er det riktig som noen sier at mange nordmenn er seriemongame. Kommer ikke bort fra det.

Men er det en fenomen kun i Norge? Mitt inntrykk er at det er sånn i alle de vestlige landene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å aldri gifte seg.Leve kunn i samboerskap eller treffes når man har lyst,sove over noen dager osv men ellers bo i hver sin egen leilighet.Er jo deilig å få litt pauser fra hverandre.Få være litt alene,slik at man får kjenne på savnet etter hverandre.Da har jeg troen på at et forhold kan vare veldig lenge og bli veldig bra.Men man må gi hverandre pusterom,alenetid og frihet. Jeg har hatt samboerskap.Men nå ønsker jeg egentlig bare en kjæreste å møte av og til,men fortsette å bo der jeg bor alene.Litt godt å bo alene også.Men mannebesøk må man ha : )

Jeg har troen på ekteskapet etter folk er fylt 50 år.Da har de fleste roet seg....

Jepp, enig der. Ekteskap/samboerforhold er oppskriften på å føle seg kvalt i forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig mange her trua på ekteskapet? Jeg har ikke trua på det lengre i det hele tatt. Så mye utroskap, svik, bedrag og løgner det er i et ekteskap. Personer skiller seg så lett. Ikke rart den er så høy på statistikk. Om bare mange var flinkere til å kommunisere mer og være mindre selvopptatt.

Jeg har troen på alle forhold, så sant det ikke er inngått i all hast uten at personene har blitt godt kjent med hverandre eller de ikke har blitt enige om hvilke grenser som gjelder.

En må være mer kritisk til hvem en velger å leve livet sitt med, og ikke hoppe inn i giftemål bare fordi de er så nyforelska det første halvåret. Da har jeg ikke mye tro på at forholdet kommer til å vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, enig der. Ekteskap/samboerforhold er oppskriften på å føle seg kvalt i forholdet.

For deg, kanskje. Men det er definitivt ikke sånn for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig med deg der. Om en føler seg kvalt i forholdet så er det av den grunn at en har valgt seg feil person å leve med.

Been there, done that!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...