daemonia Skrevet 21. september 2011 Forfatter #21 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg hadde samme opplevelse som din gutt de to gangene jeg våknet opp etter narkose. Sterk hodepine og kvalme etterpå. Dog ikke umiddelbart - noen timer etter. Fikk smertestillende og kvalmestillende tabletter. Følte meg ikke "fyllesyk" og ikke spesielt svimmel. Det å bli lagt i narkose føltes bare som å sovne, uproblematisk. Ja jeg satser på de kvalmestillende. Var faktisk etter et par timer han også ble dårlig. Var vel når alt holdt på å gå ut av kroppen. Hvor sterk narkose skal du ta da? På lett narkose (der du kan reise hjem samme dag) har jeg våknet veldig fin. Nesten oppkvikkende og litt behagelig. Det er dagkirurgisk ja, så det blir lett narkose. Men det var jo det gutten vår fikk også da Jeg reagerer forresten ofte fryktelig på fyllekuler/fyll generelt. Har skjedd mer enn én gang at jeg har spydd til langt utpå kvelden dagen derpå,og besvimer ofte pga blodtrykksfall i forbindelse med det... Men det kan hende at gutten din også ble verre pga smerten fra operasjonen. Jeg har i alle fall opplevd ukontrollerbar smerte som en kraftig kvalmetrigger. Han opererte jo som sagt mandlene, og hadde jo ganske vondt. Godt mulig det "bare" var det han reagerte på ja. Men hvis du blir fort fyllesjuk så røyk jo min teori Jeg tipper det føles ca Aaaah, morfin kombinert med akutt galleblærebetennelse all over again Min tredje gang var jeg kvalm og uvel og ble plassert på gangen, for alle rom var fulle. Det var midt i besøkstiden og der lå jeg på utstilling. Kjente at det var like før magen vrengte seg. Svelget og svelget. Fikk et lite skjermbrett og en pappskål å kaste opp i. Så der lå jeg og gjorde nettopp det, mens folk som gikk forbi tittet over kanten og var nyskjerrige. Min erfaring med narkose er ikke av de beste. trenger ikke kaste opp for at folk skal være nysgjerrige. har ligget på gangen et par ganger før pga av at de ikke hadde noen rom, og det skjer samme pokker. Når jeg ble innlagt med akutt galleblærebetennelse ble jeg også lagt på gangen, og klokka halv 8 om morgenen våknet jeg av folk som dytta borti, folk som kikket over, og folk som stoppet rett ved siden av meg og snakket høyt. Kjempegøy etter å ha vært til undersøkelser halve natta Takk for svar alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 21. september 2011 #22 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg synes ikke det var noe problem. Legene var super hyggelige, lurte til og med på om jeg ønsket å være med på et lite forskningsprosjekt før narkosen, noe jeg selvfølgelig sa ja til. Jeg synes ikke det å bli lagt i narkose var det minste ubehagelig, man må bare slappe av så godt man kan. Å våkne opp var heller ikke noen big deal, var vel litt groggy i et par timer, men ikke noe oppkast eller slikt. Husker jeg måtte tisse noe inmari, men at jeg ikke hadde muskelkontroll over blæra, så jeg måtte få kateter, men det var ingen big deal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #23 Del Skrevet 21. september 2011 Narkose er stort sett veldig ok. Du får både s,ertestillende og kvalmestillende iv før du våkner. Alle gangene jeg har hatt dette har jeg sovnet kjapt ( selv om jeg sier hver gang att jeg skal holde meg våken. he he..) Våknet helt uten smerter og kvalme. Sist dro jeg fra sykehuset etter 40 minutt. Helt stødig og klar i hode. Aldri blitt svimmel, heller ikke opplevd att jeg har vært så i ørska att jeg har snakka tull og ikke husket. Lunne gjerne vært i lett narkose hver kveld fra ca 23.30 til 07.30 hver dag jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #24 Del Skrevet 21. september 2011 Lett narkose er herlig, jeg har tatt det 2-3 ganger og det går veldig lett. Våkner uthvilt som bare det! Jeg har også hatt heftig narkose 2 ganger, og det var jævlig. Første ganga kasta jeg opp så fort jeg hadde åpnet øynene, og sov i over et døgn i strekk etter det. Andre ganga fikk jeg skikkelig frost i meg, jeg frøs så jeg rista flere cm over benken jeg lå på, og ble så redd at jeg ble helt hysterisk. Og så fikk jeg ei sprøyte i låret og det neste jeg husker er at jeg våknet frisk og fin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 21. september 2011 #25 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg har vært i narkose to ganger, og begge gangene har det vært en helt grei opplevelse. Det å bli lagt i narkose er egentlig ikke så spesielt. De guffer på med morfin, og man er borte etter noen sekunder. Oppvåkningen har jeg to forskjellige erfaringer med, men det var overkommelig begge gangene. Første gangen var formen helt topp og jeg merket knapt nok narkosen. Andre gangen var formen vesentlig slappere, hadde lett hangover og ble skikkelig kvalm, men kvalmestillende fikset dette. Ikke noe å grue seg for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunn Skrevet 21. september 2011 #26 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg har hatt narkose 3 ganger de to siste årene. Den første gangen en større operasjon på et par timer, de to siste vanlig dagkirurgi. Har reagert omtrent likt i alle tilfellene. Først får man et sedativ som skal roe nerver, puls og blodtrykk. Dette blir gitt for at kroppen skal være helt avslappet og uten stressreaksjoner når man opererer. Det gir en behagelig rus. Så gis selve narkosen. Jeg har fått Propofol i allefall de to siste gangene. Det svir litt i hånden og underarmen når den settes. Oksygen (og kanskje noe narkosemiddel i gassform?) gis via maske over ansiktet. Det varer kanskje 10 - 15 sekunder før jeg blir borte. Narkose er jo ikke søvn, men bevisstløshet. Jeg tror ikke det går an å drømme i narkose? Så våkner jeg og føler meg litt omtåket og desorientert, men ikke svimmel eller kvalm. Jeg fryser veldig den første halvtimen, skjelver endel og må be om en ekstra dyne/teppe. De neste timene blir jeg gradvis mer meg selv, og etter 3 - 4 timer er jeg ganske normal igjen :-) Jeg er mye plaget med kvalme ellers, men etter narkose har jeg ikke vært kvalm. Har spist mat etter ganske kort tid og aldri kastet opp etterpå. Ønsker deg lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2011 #27 Del Skrevet 21. september 2011 Var 8-9 år når jeg ble lagt i narkose og fikk fjernet mandlene. Var helt fin når jeg våknet, bare sår i halsen og klarte ikke snakke. Husker at jeg måtte på do, og siden sykesøster ol ikke kom fort nok så stod jeg opp selv, med min mor som støtte (hun kjenner meg godt nok til å vite at å stoppe meg eller tilby bekken hadde vært galskap) Men, jeg husker at jeg spurte i forkant av hvordan ting skulle skje, hva de skulle gjøre, osv. Ble avspist med et "du kommer til å sove, og ikke merke noe. Så det behøver du ikke tenke på". Pga overgrep i nær krets slet jeg lenge med dette, og har fortsatt en intens angst for narkose, sykehus, helsepersonell osv. Så for min del var det fysisk sett helt greit, men jeg kommer til å strekke meg svært, svært langt for å unngå narkose igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshmallow Skrevet 21. september 2011 #28 Del Skrevet 21. september 2011 Dersom sønnen din fikk morfin som smertestillende, kan det være den som har gjort han kvalm og ikke selve narkosen. Mange reagerer på morfin med kvalme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 21. september 2011 #29 Del Skrevet 21. september 2011 Har vært i narkose 4 ganger. Når jeg har våknet føles det som å ha sovet uten drømmer. Men like fin og rask som alltid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 21. september 2011 #30 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg reagerer skikkelig dårlig på narkose! Kvalm, svimmel, blodtrykksfall...... Siste narkose var i fjor. Hadde en stor operasjon, men siden jeg var så lett så kunne jeg ikke få en "heavy" narkose som ville ha slått meg helt i svime i flere timer, ergo så fikk jeg kontinuerlig tilførsel. Skjedde en glipp på slutten, så jeg våknet opp helt i svima, naken og intubert. Fikk helt panikk og prøvde å rive slangen utav halsen......før de klasket i meg mere narkose og jeg sovnet igjen... Fy flate hvor ubehagelig.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lebewesen93 Skrevet 21. september 2011 #31 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg hadde narkose pga tannlegeskrekk. Husker ikke så mye av hvordan det var å bli lagt i narkosen, pga jeg måtte drikke noe beroligende greier før jeg gikk ut fra bilen ( haha, var så redd. Turte ikke å gå inn) husker ikke hva som skjedde etter at jeg drakk det, men mamma var jo der og jeg ble visst bare litt blid og rolig. Så våknet jeg bare, var liiiivredd, skjønte egentlig ikke hvordan jeg havnet der, var iskald og hadde drit vondt i kjeften. Men, det var for tannbehandling da Gikk greit etter på, sov bare resten av dagen ( men kom hjem på ettermiddagen en gang, så) var ikke spesiellt kvalm, bare litt sløv. Føltes ut som noen sekunder bare, litt rart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norah Skrevet 22. september 2011 #32 Del Skrevet 22. september 2011 Før selve narkosen fikk jeg to valium, som jo utløste noen interessante samtaler med samboeren. Visstnok(jeg synes plutselig alt var veldig gøy)... Så husker jeg bare at jeg fikk veneflon, og that`s it. Husker ikke at jeg skulle telle, eller at jeg ble groggy. Neste nanosekund(eller i virkeligheten to timer) våknet jeg av at noen ristet i meg, og var litt småbekymret. Kjente jeg var hinsides kvalm - og var generelt veldig kvalm og uvel. Klarte ikke kaste opp ordentlig, fordi jeg hadde fastet. Men jeg reagerte nok ekstra på narkosen(tror jeg egentlig er allergisk mot et par ting som gjør at jeg reagerer med sterk kvalme etc), fordi jeg skulle egentlig bare ligge på oppvåkning i 2 timer men ble under tvil trillet på rommet etter 10 timer fordi jeg fikk besøk. Det var 10 ganske lange timer - men jeg hadde på forhånd avtalt å få ekstra kvalmestillende siden jeg ofte reagerer med sterk kvalme/brekninger på enkelte medikamenter. Har ikke spesielt lyst å gjøre det igjen, men det er jo helt overkommelig. Folk føder jo tross alt tenker jeg, så da klarer man litt dårlig form i noen timer hvor man stort sett er groggy uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #33 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg syntes også det var som en deilig rus egentlig, begge gangene. (abort og fjernet mandler) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. september 2011 #34 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg elsker narkose . Har fått det to ganger i forbindelse med operasjon og syntes det var like deilig begge ganger. Man ligger der og gruer seg til man skal opereres og så er man plutselig bare vekk -og når man våkner igjen så er alt overstått. Begge ganger var jeg litt kvalm de første minuttene etter jeg våknet, men en pleier var der rimelig raskt og stappet i meg noe kvalmestillende og dermed forsvant problemet. Har aldri kastet opp etterpå og etter en halvtimes tid har i grunnen alle tegn til kvalme vært vekk. Første gangen jeg ble operert var jeg oppe og ute og spaserte et par timer etter operasjonen. (Måtte likevel overnatte på sykehuset siden man skal ha tilsyn første natta etter narkose.) Andre gangen var jeg slapp i mange timer etterpå, men det tror jeg nok var mer effekten av 2 timer på operasjonsbordet, enn akkurat narkosen. Eneste jeg mistenker narkosen for å være medskyldig i var at jeg frøs noe vanvittig i flere timer etter jeg våknet 2. gang jeg ble operert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #35 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg var så groggy. Jeg har blitt fortalt at når jeg våknet var det første jeg sa "har jeg operert, eller har jeg ikke operert?" haha.. og spøka mye. Men de sier det er værre jo eldre man er, så du skal være glad for at sønnen din er liten stakkars. Slite med sånt som barn er ikke godt, jeg hadde det selv. Jeg fjernet de i voksen alder. Du får sikkert voltaren med, og jeg klarte ikke svelge, men jeg blei kjempeglad i å putte piller opp i ræva Det funka raskt også.. Du, dette klarer du fint =) Du kan jo "konkurrere" med sønnen din, at "ja nå skal mamma også fjerne de, skal vi se om jeg klarer meg like fint som deg" +++. Jeg ville heller gruet meg til dag 7-8 og ikke narkosen. Narkosen er jo ingenting, man merker ikke noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 22. september 2011 Forfatter #36 Del Skrevet 22. september 2011 Godt å se at det er så mange svar, blir faktisk littegrann beroliget når jeg vet hva jeg mest sannsynlig kan forvente meg, selv om det blir veldig ubehagelig. Sønnen min har også sagt det at det var ikke så ekkelt, det bare bare som å sovne helt vanlig, og at han merket at det var noen som tullet i halsen hans mens han sov. Han sa faktisk at det var litt vondt når de holdt på. Kan de ha feildosert de smertestillende? Og det er i så fall noe jeg bør gi dem beskjed om? Du, dette klarer du fint =) Du kan jo "konkurrere" med sønnen din, at "ja nå skal mamma også fjerne de, skal vi se om jeg klarer meg like fint som deg" +++. Jeg ville heller gruet meg til dag 7-8 og ikke narkosen. Narkosen er jo ingenting, man merker ikke noe. Han har prøvd å trøste meg ja, og sier at det er jo ingenting å være redd for. Jeg skal visst bare sove litt, så roter de litt. Jeg skal ikke ha bort mandlene, det er galleblæra for min del. Han var den som fikk de verste smertenen i etterkant denne gangen høres det ut som. Har aldri hørt om at noen har vært helt utslått av smerter etter galleblæreoperasjon, men det er vel veldig individuelt det også. Heldigvis får jeg sterkere smertestillende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. september 2011 #37 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg skal ikke ha bort mandlene, det er galleblæra for min del. Han var den som fikk de verste smertenen i etterkant denne gangen høres det ut som. Har aldri hørt om at noen har vært helt utslått av smerter etter galleblæreoperasjon, men det er vel veldig individuelt det også. Heldigvis får jeg sterkere smertestillende Det går sannsynligvis veldig bra. En venninne av meg fikk fjernet galleblæra for et par år siden. Hun ble operert på morgenen og samme ettermiddag var hun oppe og vandret "korridormila", uten spesielt mye vondt etterpå. Det var kikkhullsoperasjon og verste problemet var "luftsmertene". De blåser inn noe slags gass for å utvide magen mens de holder på, og det tar litt tid å få ut "restene" av gassen. Man blir derfor gjerne oppfordret til å bevege seg så mye man orker etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 22. september 2011 Forfatter #38 Del Skrevet 22. september 2011 De blåser inn noe slags gass for å utvide magen mens de holder på, og det tar litt tid å få ut "restene" av gassen. Man blir derfor gjerne oppfordret til å bevege seg så mye man orker etterpå. Å hoppsann! Gjett om mannen skal ha utladet telefon, slik at han ikke kan filme bare på morro! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2011 #39 Del Skrevet 22. september 2011 Godt å se at det er så mange svar, blir faktisk littegrann beroliget når jeg vet hva jeg mest sannsynlig kan forvente meg, selv om det blir veldig ubehagelig. Sønnen min har også sagt det at det var ikke så ekkelt, det bare bare som å sovne helt vanlig, og at han merket at det var noen som tullet i halsen hans mens han sov. Han sa faktisk at det var litt vondt når de holdt på. Kan de ha feildosert de smertestillende? Og det er i så fall noe jeg bør gi dem beskjed om? Ja, det bør du i aller høyeste grad. Han ser ut til å ta det fint, men for andre så kan noe slikt oppleves som horribelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. september 2011 #40 Del Skrevet 22. september 2011 Å hoppsann! Gjett om mannen skal ha utladet telefon, slik at han ikke kan filme bare på morro! Slapp av - du vokser bare et par buksestørrelser . Det gjorde i allfall jeg. (Intakt galleblære men har fått foretatt annen kikkhullsoperasjon i mageregionen så jeg tror min mage ble ca. lik "gallemagen".) Det er faktisk et poeng å ha enten en litt vid kjole eller en løstsittende bukse å ha etterpå, for man blir utspilt noen dager i tillegg til at man er øm etter operasjonen og har plasterlapper her og der. Tror ikke jeg orket bruke mine normale bukser før etter 2-3 uker, faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå