Grooo Skrevet 2. desember 2003 #1 Del Skrevet 2. desember 2003 Når en stillingsannonse er skrevet på nynorsk, og du selv har bokmål som hovedmål, skriver du da søknad på bokmål eller nynorsk? Jeg ville absolutt skrevet på bokmål, det er jo det som er min målform... Men flere jeg har pratet med mener det er rett å skrive på nynorsk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 2. desember 2003 #2 Del Skrevet 2. desember 2003 Det kommer an på hvor godt du behersker nynorsk. Mange knoter noe helt vanvittig når de skal skrive nynorsk, og gjør ting unødig kompliserte. Hvis du ikke føler deg 100% trygg, bør du da heller skrive på bokmål. Bedre med en velskrevet søknad på bokmål, eller en dårlig sak på nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 2. desember 2003 #3 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg ville skrevet på bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. desember 2003 #4 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg tror jeg ville prøvd å lese litt i kortene om hvorfor annonsen står på nynorsk: Hvis stillingen er ved f.eks. Nynorsk kultursentrum eller et lignende sted hvor det er naturlig å anta at nynorsk er viktig del av institusjonens indentitet, ville jeg anstrengt meg for å skrive søknaden på nynorsk og evt fått noen som behersker målføret godt til å korrekturlese. Hvis det virker som om det er mer eller mindre tilfeldig at annonsen er på nynorsk, og det ikke står spesielle krav til målføre i annonsen, så er jeg enig med Etheral - da er det bedre med en velskrevet søknad på bokmål enn en knotete og oppstylta en på nynorsk. Men hvis du behersker nynorsk bra, så ville jeg utvilsomt ha skrevet søknaden på nynorsk, ettersom det er gjeldende praksis bl.a. i offentlig forvaltning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 2. desember 2003 #5 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg mener at man i utgangspunktet skal besvare søknaden i det målføre den er skrevet på. For mange offentlige etater o.l. er det et krav at alle innkomne brev skal svares på i samme målføre, og en søknad på nynorsk kan da være et fortrinn. Hvis man er helt "brød" i nynorsk, så blir det jo litt annerledes. Men jeg ville lagt ned en del ekstra krefter på å prøve og få til en god søknad på nynorsk, brukt bekjente osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 2. desember 2003 #6 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg hadde valgt den målformen som er mest naturlig for meg selv. Jeg har vært med i flere ansettelsesprosesser i staten, jeg har aldri tenkt over at hvis utlysningsteksten er på nynorsk så må søknaden være på nynorsk, men nå jobber jeg ikke på et typisk nynorsk-sted da. Hvis jeg ikke husker feil må 25 prosent av stillingsutlysningene være på nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apple Skrevet 2. desember 2003 #7 Del Skrevet 2. desember 2003 Eg har nynorsk som hovudmål, og eg hadde ikkje skrive ein søknad på bokmål berre fordi utlysinga var på bokmål, noko dei fleste utlysingar er. Så eg ville trudd at dersom jobben ikkje er i Noregs Mållag eller liknande, klart nynorske, arbeidsplassar, så bør du skriva søknaden på den målforma du beherskar best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 2. desember 2003 #8 Del Skrevet 2. desember 2003 Vi har to skriftspråk i Norge. All offentlig forvaltning er dermed forpliktet til å svare på det målføre de får papirer på. Husker jeg jobbet i en statlig etat og knotet livet av meg et par ganger i året... heldigvis finnes det flinkere folk enn meg til sånt. Når det gjelder jobbsøknader så svarer jeg rett og slett ikke på de på nynorsk. Fordi det da naturlig er det målføre som brukes der, og at de helt sikkert i hvert fall forventer at du kan dette. Så mitt svar er ja; er det en stillingsannonse på nynorsk, ville jeg svart på nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 2. desember 2003 #9 Del Skrevet 2. desember 2003 En stillingsannonse på nynorsk, jeg svarte på bokmål, og har til den dag i dag ikek trengt nynorsk i jobben enda... (men strengt tatt jobber jeg i staten, så jeg plikter vel å svare på nynorsk om oen henvender seg til meg på nynorsk, men jeg skriver ikke "offentlige brev" uansett i min jobb, så det er større fare for at jeg trenger engelsk ) Men om noe av POENGET i stillingen var nynorsk, da hadde ejg selvsagt skrevet på nynorsk. Sånnsett behersker jeg nynorsk bra jeg, det ligger ganske nært opp mot mitt talemål (om man bruker de rette valgfrie formene, de "moderate" stavemåtene) men det var naturlig for meg å skrive på bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå